Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az Európai Unió költségvetése 2004. Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László 2003. október 10.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az Európai Unió költségvetése 2004. Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László 2003. október 10."— Előadás másolata:

1 Az Európai Unió költségvetése Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László október 10.

2 Következtetés 18 milliárd forint többlettámogatás érkezhet Magyarországra, ez 12 % bővülés. 18 milliárd forint többlettámogatás érkezhet Magyarországra, ez 12 % bővülés. A kormány: ismerkedjék meg az EU költségvetés készítés rendjével; működtesse a szükséges intézményeket; álljon kapcsolatban a képviselőkkel. A kormány: ismerkedjék meg az EU költségvetés készítés rendjével; működtesse a szükséges intézményeket; álljon kapcsolatban a képviselőkkel.

3 A Parlamentnek van végső szava az un. nem-kötelező kiadásokban (2003-ban a költségvetés 58%-a), a Tanács dönt viszont a kötelező kiadásokról. A költségvetés akkor van elfogadva, amikor a parlament elnöke az Egyezmény 272 cikkében leírt eljárási rend végén aláírja.

4 A 2004 évi EU költségvetés

5 Az EPP javaslata

6

7 További esélyek Megismerni a lehetőségeket és felkészülni rájuk Példa: A foglalkoztatási Bizottság javaslata: Munkásszervezetek információs és oktató központjai részére euró emelés (ennek) 35 %-a a tízeknek euró emelés (ennek) 35 %-a a tízeknek A megemelt tétel: 12,4 millió

8 A legnagyobb veszély: kormány is felkészületlen, pl. nem ismeri az EU költségvetésének rendszerét „Decemberben, amikor Magyarország aláírta a megállapodást az Európai Unióval, akkor ott, Koppenhágában volt az az iszonyatosan hosszú, mély vita, amikor egészen pontosan, fillérre meghatározták, hogy a csatlakozó tíz ország a különböző években milyen címen mennyit fog kapni. Annyira fix ez, hogy mi például ezelőtt körülbelül másfél hónappal megkaptuk az Uniótól azt a levelet, amiben az eddig '99-es árakon számolt tételeket az euró inflációjával is kiegészítették, magyarul mintegy 300 millióval.” Baráth Etele, Kossuth Rádió október 9.

9 KÖLTSÉGVETÉSI HATÓSÁG: A TANÁCS ÉS A PARLAMENT EGYÜTT

10 A Parlamentnek van végső szava az un. nem-kötelező kiadásokban (2003-ban a költségvetés 58%-a), a Tanács dönt viszont a kötelező kiadásokról. A költségvetés akkor van elfogadva, amikor a parlament elnöke az Egyezmény 272 cikkében leírt eljárási rend végén aláírja.

11 Veszély: a Tanácsra nem számíthatunk A Tanács az Európai Bizottság javaslatát több helyen csökkentette A Tanács az Európai Bizottság javaslatát több helyen csökkentette Példa: Bővítéssel kapcsolatos intézmény építés - 47,8 millió euró Közvetlenül finanszírozott kutatások - 26 millió Példa: Bővítéssel kapcsolatos intézmény építés - 47,8 millió euró Közvetlenül finanszírozott kutatások - 26 millió

12 Hiba A magyar kormány a Tanács minket hátrányosan érintő döntéseit vagy nem észlelte vagy „csak” nem hívta fel rájuk a képviselők figyelmét. A magyar kormány a Tanács minket hátrányosan érintő döntéseit vagy nem észlelte vagy „csak” nem hívta fel rájuk a képviselők figyelmét.

13 Veszély: érdekeinkkel ellentétes parlamenti módosítványok A Zöldek 356 sz. módosítványa megszüntetné az összes mezőgazdasági export támogatást. A Zöldek 356 sz. módosítványa megszüntetné az összes mezőgazdasági export támogatást. Jó hír: A költségvetési bizottság nem támogatja. Jó hír: A költségvetési bizottság nem támogatja.

14 Veszély: nem kész a befogadásra szolgáló intézményrendszer Eleve „reménytelen” feladat, ezért van 2004-ben egy egyszeri közvetlen készpénz támogatás. Eleve „reménytelen” feladat, ezért van 2004-ben egy egyszeri közvetlen készpénz támogatás. Ennek mértéke Magyarország számára nem előnyös: a kormány nem értette meg, hogy miről van szó. Ennek mértéke Magyarország számára nem előnyös: a kormány nem értette meg, hogy miről van szó.

15

16 Veszélyek: fejletlen befogadó intézmények Kovács Árpád úgy fogalmazott, idézem: "A csatlakozás utáni uniós források fogadására szolgáló intézmények kiépítése nem halad megfelelően". (m1) Kovács Árpád úgy fogalmazott, idézem: "A csatlakozás utáni uniós források fogadására szolgáló intézmények kiépítése nem halad megfelelően". (m1) Ugyanez a véleménye Szent-Iványi Istvánnak is. (info rádió) Ugyanez a véleménye Szent-Iványi Istvánnak is. (info rádió)

17 Veszélyek: fejletlen befogadó intézmények Michel Barnier, a regionális politikáért felelős biztos is a projektek technikai előkészítésében látja a közösségi források lehívásának potenciálisan legnagyobb akadályát Michel Barnier, a regionális politikáért felelős biztos is a projektek technikai előkészítésében látja a közösségi források lehívásának potenciálisan legnagyobb akadályát

18 Következtetés 18 milliárd forint többlettámogatás érkezhet Magyarországra, ez 12 % bővülés. 18 milliárd forint többlettámogatás érkezhet Magyarországra, ez 12 % bővülés. A kormány: ismerkedjék meg az EU költségvetés készítés rendjével; működtesse a szükséges intézményeket; álljon kapcsolatban a képviselőkkel. A kormány: ismerkedjék meg az EU költségvetés készítés rendjével; működtesse a szükséges intézményeket; álljon kapcsolatban a képviselőkkel.


Letölteni ppt "Az Európai Unió költségvetése 2004. Magyar esélyek és veszélyek Dr. Surján László 2003. október 10."

Hasonló előadás


Google Hirdetések