Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

12014. 07. 09.TÜV Rheinland Presentation ENSZ EGB 100 és a többiek…. Akkumulátorral táplált elektromos járművek vizsgálata és tapasztalatok Rudas Ferenc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "12014. 07. 09.TÜV Rheinland Presentation ENSZ EGB 100 és a többiek…. Akkumulátorral táplált elektromos járművek vizsgálata és tapasztalatok Rudas Ferenc."— Előadás másolata:

1 TÜV Rheinland Presentation ENSZ EGB 100 és a többiek…. Akkumulátorral táplált elektromos járművek vizsgálata és tapasztalatok Rudas Ferenc

2 TÜV Rheinland Presentation Egy kis elmélet: A legjellemzőbb veszélyek és kockázatok az önjáró (beépített akkumulátor hajtású) járműveknél: 1. Áramütés

3 TÜV Rheinland Presentation 2. Tűz 3. Robbanás 4. Működési hiba

4 TÜV Rheinland Presentation 1. Áramütés 1.1. Feszültség alatti részek érintése 1.2. Szigetelési hiba miatti potenciál különbség 1.3. Hiba esetén különböző feszültségre kerülő fém részek azonos potenciáljának hiánya 1.4. Töltőberendezés telepítési, konstrukciós, szerelési hibája

5 TÜV Rheinland Presentation 2. Tűz 2.1. Méretezési hiba (túláramvédelmi szerv, vezeték keresztmetszet hibás méretezése) 2.2. Elhelyezési hiba (meleg felület – éghető anyag) 3. Robbanás 3.1. Töltési hiba (túltöltés / hőmérsékletemelkedés) 3.3. Keletkező gázok miatt robbanóképes elegy 3.2. Intenzív mechanikai behatás

6 TÜV Rheinland Presentation 4. Működési hiba 4.1. Emberi hiba, mulasztás 4.2. Elektronika, szoftver, rádiózavar tűrési, kapcsolási stb. hiba

7 TÜV Rheinland Presentation Egy pár szó az ENSZ EGB előírás csoportról EGYEZMÉNY A KÖZÚTI JÁRMÛVEKRE, A KÖZÚTI JÁRMÛVEKBE SZERELHETÕ ALKATRÉSZEKRE, ILLETVE A KÖZÚTI JÁRMÛVEKNÉL HASZNÁLATOS TARTOZÉKOKRA VONATKOZÓ EGYSÉGES MÛSZAKI ELÕÍRÁSOK ELFOGADÁSÁRÓL ÉS EZEN ELÕÍRÁSOK ALAPJÁN KIBOCSÁTOTT JÓVÁHAGYÁSOK KÖLCSÖNÖS ELISMERÉSÉNEK FELTÉTELEIRÕL

8 TÜV Rheinland Presentation Egy pár szó az ENSZ EGB előírás csoportról EGYEZMÉNY A KÖZÚTI JÁRMÛVEKRE, A KÖZÚTI JÁRMÛVEKBE SZERELHETÕ ALKATRÉSZEKRE, ILLETVE A KÖZÚTI JÁRMÛVEKNÉL HASZNÁLATOS TARTOZÉKOKRA VONATKOZÓ EGYSÉGES MÛSZAKI ELÕÍRÁSOK ELFOGADÁSÁRÓL ÉS EZEN ELÕÍRÁSOK ALAPJÁN KIBOCSÁTOTT JÓVÁHAGYÁSOK KÖLCSÖNÖS ELISMERÉSÉNEK FELTÉTELEIRÕL

9 TÜV Rheinland Presentation 126 db ilyen egyezmény létezik ENSZ EGB 1. EGYSÉGES FELTÉTELEK ASZIMMETRIKUS TOMPÍTOTT ÉS TÁVOLSÁGI FÉNYT KIBOCSÁTÓ, R2 ÉS/VAGY HS1 KATEGÓRIÁJÚ IZZÓVAL SZERELT GÉPJÁRMÛ- FÉNYSZÓRÓK JÓVÁHAGYÁSÁRA ENSZ EGB 126. EGYSÉGES ELÕÍRÁSOK UTASOKAT POGGYÁSZ ELMOZDULÁSA ELLEN VÉDÕ ELVÁLASZTÓ RENDSZEREK, MINT NEM EREDETI JÁRMÛTARTOZÉK JÓVÁHAGYÁSÁHOZ

10 TÜV Rheinland Presentation ENSZ EGB 100 AKKUMULÁTORRAL TÁPLÁLT ELEKTROMOS JÁRMÛVEK JÓVÁHAGYÁSÁNAK EGYSÉGES FELTÉTELEI SZERKEZETÜK SAJÁTOS KÖVETELMÉNYEI, MÛKÖDÉSI BIZTONSÁGUK ÉS HIDROGÉN-KIBOCSÁTÁSUK SZEMPONTJÁBÓL NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG BUDAPEST 2012 kiadott magyar nyelvű változata 11 fejezetet és 7 Mellékletet tartalmaz (Zárójelben jegyzem meg, hogy már létezik egy én kiadott változat is, ami - pl. az akkumulátortöltő és áramkörének tekintetében - jelentős kiegészítéseket tartalmaz.)

11 TÜV Rheinland Presentation Alkalmazási terület: Biztonsági követelményeket tartalmaz a 25 km/h-nál nagyobb sebességű járművekre vonatkozólag. Meghatározások: 27 db fogalmat pontosít az Egyezmény (Szintén zárójelben említem, hogy a én kiadott változat már 38 db fogalmat ismer.) A 60V V közötti egyenfeszültséget az egyezmény „nagyfeszültség”-ként kezeli Ez az Előírás nem tartalmazza közúti járművek baleset utáni biztonsági követelményeit

12 TÜV Rheinland Presentation A műszaki követelményeket elektromos szempontból (a 11. db fejezetből) azonban csak egy, az 5. fejezet és (a 7 db Mellékletből) a Melléklet tartalmaz. Ez az egyezmény – műszaki tartalmát tekintve – a szabvány és a Direktíva között van.

13 TÜV Rheinland Presentation A veszélyek és kockázat kezelés az ENSZ EGB 100 előírásai alapján: 1.Áramütés elleni védelem Feszültség alatti részek közvetlen érintése Előírás: - utastérben, poggyásztérben: IP XXD védettség - egyéb helyen: IP XXB védettség A vizsgálatot és a vizsgáló eszközöket a 3. Melléklet tartalmazza.

14 TÜV Rheinland Presentation Hozzáférést vizsgáló szonda Illesztett vizsgálati ujj Áramütés elleni védelem

15 TÜV Rheinland Presentation

16 TÜV Rheinland Presentation Javításkor, karbantartáskor a szerelők védelme Előírások: Áramütés elleni védelem - Az akkumulátor áramkör vezetékeinek narancs- színnel történő jelölése -figyelmeztető piktogram alkalmazása

17 TÜV Rheinland Presentation 1.2. Szigetelési hiba miatti potenciál különbség Előírás: Szigetelési ellenállást kell mérni, a megengedett legkisebb érték egyen, váltó, egyen és váltó feszültségű áramköröknél, tűzelőanyag-cellás járműveknél, valamint az akkumulátortöltő berendezésnél definiálva van. A kivitelezési előírásokat a 4. Melléklet tartalmazza. Áramütés elleni védelem Az előírt minimális értékek igen alacsonyak (pl. egyen- feszültségű sínnél 100 Ω/V, ami gyakorlatban egy 500V dc akkumulátor feszültségnél 0,05 MΩ értékű szigetelési ellenállást jelent)

18 TÜV Rheinland Presentation 1.3. Hiba esetén különböző feszültségre kerülő fém részek azonos potenciáljának hiánya Előírás: Áramütés elleni védelem A feszültség alá kerülő fémrészek legyenek villamosan jól vezetően összekötve, a veszélyes potenciálkülönbség elkerülése érdekében. A vizsgálatot legalább 0,2A mérőárammal kel végezni. A megengedett érték 0,1Ω. (csak zárójelben: más szabványokban ugyanilyen jellegű vizsgálatoknál a vizsgáló áram A értékű.) A hegesztett csatlakozásokat nem kell vizsgálni.

19 TÜV Rheinland Presentation 1.4. Töltőberendezés telepítési, konstrukciós, szerelési hibája Áramütés elleni védelem A (jelenlegi) előírás: „A RESS ne melegedjen túl.” Kivitelezési előírás: - alkalmazni kell egy külön védőkészüléket, - nem kell külön védőkészüléket alkalmazni, ha „a gyártó adatokat szolgáltat, hogy megelőzi a túláramtól származó túlmelegedést védőkészülék nélkül megakadályozta.” (Ismét zárójelben: a fordítás nem tökéletes, néha a magyar szöveg nem teljesen érthető.)

20 TÜV Rheinland Presentation 2. Tűz 2.1 Méretezési hiba (túláramvédelmi szerv, vagy vezeték keresztmetszet hibás méretezése) 2.2. Elhelyezési hiba (meleg felület – éghető anyag) Az ENSZ EGB 100 gyakorlatilag nem tartalmaz előírást.

21 TÜV Rheinland Presentation 3. Robbanás Az ENSZ EGB 100 gyakorlatilag nem tartalmaz előírást Intenzív mechanikai behatás 3.1. Töltési hiba (túltöltés / hőmérsékletemelkedés)

22 TÜV Rheinland Presentation 3.3. Keletkező gázok miatt robbanóképes elegy 3. Robbanás Előírás: „Nyitott típusú meghajtó akkumulátort tartalmazó helyek, amelyek hidrogén gázt termelhetnek, legyenek ellátva ventillátorral vagy szellőztető vezetékkel a hidrogén gáz felhalmozódásának megakadályozására.” Fogalmak: "Nyílt típusú vontatási akkumulátor" folyadék típusú akkumulátort jelent, amit vízzel szükséges után-tölteni és hidrogén gáz keletkezik, amit a légkörbe engednek. Méretek, vagy a ventilátor típusa stb. nincs előírva. A 7. Melléklet igen részletes előírásokat tartalmaz a hidrogén koncentráció mérésére.

23 TÜV Rheinland Presentation 4. Működési hiba 4.1. Emberi hiba, mulasztás Előírások: - Külső töltés közben, összedugott töltő csatlakozó esetén ne lehessen a járművel elindulni. - A jármű elhagyásakor feltűnő jelzés tájékoztassa a jármű- vezetőt, hogy a jármű még mindig tényleges vezetési üzemmódban van. - Jelzés kell a jármű vezetőjének, ha a jármű vezetésre kész állapotban van,

24 TÜV Rheinland Presentation 4.2. Elektronika, szoftver, rádiózavar tűrési, kapcsolási stb. hiba 4. Működési hiba Az ENSZ EGB 100 gyakorlatilag nem tartalmaz előírást.

25 TÜV Rheinland Presentation - a védettség (por és víz) Milyen előírások hiányoznak? - a vezérlés kialakítása - a várható belső szennyeződés figyelembe vétele - a vontatási akkumulátor túláramvédelmének kialakítási előírásai -a beépített alkatrészekkel (pl. akkumulátor töltő és akkumulátor) mint készülékkel szemben támasztott követelményekről. (pl. milyen szabványnak feleljen meg a beépített alkatrész?)

26 TÜV Rheinland Presentation - a beépített műanyag alkatrészekkel támasztott követelmények Milyen előírások hiányoznak? - az akkumulátoregység leválaszthatósága (pl. szerelés előtt, vagy balesetnél) - a beépített vezetékek (színén kívüli) előírásai - esetleges vészkikapcsoló / vészleállító szükségessége, alkalmazási (alkalmazhatósági) előírásai - kúszóáramút, légköz, kúszóáram szilárdság vagy szigetelésen keresztül mért távolságok - villamos szilárdság vizsgálat - használt járművel szembeni követelményekről

27 TÜV Rheinland Presentation Az ENSZ EGB 100 előírásain kívül a jármű villamos berendezésének kialakítására, szerelésre, vezérlésére, védettségére, túláramvédelmére stb. az alábbi szabványok is vonatkoznak vagy vonatkoztathatók: MSZ HD :2010 (IEC :2009 módosítva) Különleges berendezésekre vagy helyekre vonatkozó követelmények. Mobil, vagy szállítható egységek MSZ EN1987-3:2001 (EN :1998) Villamos hajtású közúti járművek. Különleges biztonsági követelmények. 3. rész: A felhasználó villamos veszélyek elleni védelme A védettség tekintetében: DIN rész Utcai járművek IP védettsége

28 TÜV Rheinland Presentation Trolibusz esetében: ENSZ EGB 100 előírásain kívül ENSZ EGB 107 Egységes előírás M2 vagy M3 járműkategóriákra figyelemmel általános szerkezeti felépítésükre (trolibusz) MSZ :1979 Vasúti járművek és trolibuszok villamos berendezéseinek biztonsági követelményei A vezérlés kialakítás, a túláramvédelem, a vezetékek megválasztása, szerelése MSZ EN :2010 (IEC :2005, módosítva) Gépi berendezések biztonsága. Gépek villamos szerkezetei. 1. rész: Általános előírások

29 TÜV Rheinland Presentation ISO :2001 Electrically propelled road vehicles – Safety specification – Part 3: Protection of persons against electric shock Irányelvként javasolt: MSZ EN 50215:2010 Vasúti alkalmazások. Gördülőállomány. Gördülőállományon végzendő gyártás utáni és forgalomba helyezés előtti vizsgálatok ISO (Nemzetközi szabványügyi Szervezet) szabványok:

30 TÜV Rheinland Presentation Vizsgálati tapasztalataink, leggyakoribb problémák: 1.Jelölések (figyelmeztető piktogram, tervjel, biztosító érték) hiánya, vagy nem megfelelősége. Akkumulátor kapcsoknál a polaritás jelölésének hiánya. Kiegészítő, az átalakításra utaló adattábla hiánya. (Ez pl. egy balesetnél fontos lehet)

31 TÜV Rheinland Presentation Vizsgálati tapasztalataink: 2. Szennyeződés Alapvetően por szennyeződés

32 TÜV Rheinland Presentation Vizsgálati tapasztalataink

33 TÜV Rheinland Presentation 4. Vezeték színjelölése Vizsgálati tapasztalataink: 3. Víz védettségi hibák. (A jármű tisztítási előírásainak figyelmen kívül hagyása) védőcsövek szerelése

34 TÜV Rheinland Presentation 9. Trolibuszoknál a kettős szigetelés kialakítása, illesztése a akkumulátoros hajtáshoz. Vizsgálati tapasztalataink: 8. A túláramvédelmi szervek zárlati megszakítóképessége és az akkumulátor körben kialakuló legnagyobb zárlati áram összhangja. 7. Kapcsolási rajz és a jármű elektromos kapcsolásának azonossága 6. Használati, karbantartási / javítási stb. előírások 5. Beépített alkatrészek, készülékek járművön történő megfelelőségének igazolása (különösen hőmérséklet és rezgés igénybevétel)

35 TÜV Rheinland Presentation Köszönöm a figyelmet! Rudas Ferenc


Letölteni ppt "12014. 07. 09.TÜV Rheinland Presentation ENSZ EGB 100 és a többiek…. Akkumulátorral táplált elektromos járművek vizsgálata és tapasztalatok Rudas Ferenc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések