Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A gépjárművekhez kifejlesztett olaj és üzemanyag technológiák fejlődési tendenciái A javítás és karbantartás jövője Kisdeák Lajos, MOL-LUB Kft. 2008. május.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A gépjárművekhez kifejlesztett olaj és üzemanyag technológiák fejlődési tendenciái A javítás és karbantartás jövője Kisdeák Lajos, MOL-LUB Kft. 2008. május."— Előadás másolata:

1 A gépjárművekhez kifejlesztett olaj és üzemanyag technológiák fejlődési tendenciái A javítás és karbantartás jövője Kisdeák Lajos, MOL-LUB Kft május 23. szakmai konferencia, Galyatető

2  A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Bevezető gondolatok ► Az emberiség történelmének korszakváltását éljük. Lejárt az ideje annak, hogy a saját érdekeinket mindenek felettinek tartsuk. A gazdasági verseny – vagy általában a verseny – a demokratikus társadalmi berendezkedés egyik alappillére. Meg kell tanulnunk a mai kihívásoknak megfelelően értékelni ezt a gondolatot. ► A váltás nem lesz könnyű, de nincs választási lehetőségünk. A politikusok felelőssége talán még soha sem volt olyan nagy, mint ma. ► Becsülnünk és tisztelnünk kell versenytársainkat. Kötelességünk együttműködni velük egyetemes célokat szolgáló kérdésekben. ► A GÉMOSZ éppen ezeknek a gondolatoknak a jegyében jár elől jó példával: bár a tagszervezetei piaci versenytársak, mégis együttműködnek olyan kérdésekben, amelyek mindannyiunk érdekeit szolgálják.

3  A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Nézzünk néhány konkrétumot ezekhez a gondolatokhoz Szén-dioxid Metán ppm 400 ppb Két üvegházhatású gáz koncentrációjának változása Forrás: Egyesült Nemzetek Szervezete Év

4  A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Nézzünk néhány konkrétumot ezekhez a gondolatokhoz „A klímaváltozás káros hatásainak mérséklése érdekében nemzetközi, és egyben kötelező érvényű megállapodásra van szükség” Angela Merkel, német kancellár 2007, május, USA Született megállapodás a évi G8 csúcson. A világ legfejlettebb országai célul tűzték ki, hogy 2050-ig a felére csökkentik a széndioxid kibocsátást. A megállapodás nem kötelező érvényű, mivel az Amerikai Egyesült Államok elnöke ellene volt a kötelezettség vállalásnak Itt tartunk most.

5  A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Nézzünk néhány konkrétumot ezekhez a gondolatokhoz Milyen következményekkel számolhatunk? Szélsőséges időjárással, és annak minden vonzatával

6  A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Nézzünk néhány konkrétumot ezekhez a gondolatokhoz Mire költsük a pénzünket? Fejlesztésre, vagy a károk helyreállítására? Az európai válasz: fejlesztésre

7  A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Nézzünk néhány konkrétumot ezekhez a gondolatokhoz Lehet, hogy elkéstünk?Sajnos, lehet… Forrás: Infineum …de lehet, hogy egy világméretű recesszió miatt időt nyerünk. Azért ez sovány vigasz

8  A gépjárműipari fejlesztések európai irányai Milyen kihívások állnak az autóipar előtt? ► Limitált fosszilis üzemanyag készlet ► Egyre rövidebb termék-élettartam ► Az alapanyagok árának emelkedése ► A közúti közlekedés biztonságosabbá tétele ► Környezetvédelmi problémák ► Termelési kapacitás ► Bizonytalan világgazdasági kilátások Válasz a kihívásokra 1994-ben létrejött az EUCAR, European Council for Automotive R&D Tagjai: BMW, FIAT, Volvo, OPEL (GM), Porsche, PSA Peugeot Citroen, Volkswagen, Daimler, Ford, Renault

9  A gépjárműipari fejlesztések európai irányai Kooperációs testület Közös fejlesztések Jogi csoportSzámvitel EUCAR Iroda Director Assistant Research Coordinator Secretariat EUCARTanács ACEA Rendszer fejlesztő csoport Technológia fejlesztő csoport Az EUCAR működése

10  A gépjárműipari fejlesztések európai irányai Az EUCAR három nagy projektje ► Fuels & Powertrain Üzemanyagok és hajtáslánc ► Materials, Processes and Manufacturing Anyagok, feldolgozás és gyártás ► Integrated Safety Integrált biztonság Az EUCAR és az ACEA közös projektje CO 2 emisszió csökkentés

11  A gépjárműipari fejlesztések európai irányai AlprojektFelelős RENEW, „CO 2 neutrális” üzemanyagok fejlesztése megújuló energiaforrásokból Volkswagen AG HyWAYS, Hidrogén előállítás és disztribúció LBST (Daimler) StorHy, A hidrogén tárolása és szállítása Magna Styer NICE, A belsőégésű motorok továbbfejlesztése Daimler HyCE, Hidrogénnel üzemelő belsőégésű motorok fejlesztése BMW HyTRAN, Üzemanyagcellák fejlesztése a közlekedés számára AB VOLVO GREEN, Haszonjárművek hajtása AB VOLVO A Fuels & Powertrain projekt alprojektjei 1

12  A gépjárműipari fejlesztések európai irányai AlprojektFelelős SILENCE, Zajcsökkentés AVL (CRF) HiLighst H2, Üzemanyagcellák fejlesztési igényeinek azonosítása LBST Roads2HyCOM, Szolgáltatás fejlesztés és kommunikáció hidrogén üzemanyag felhasználásához Ricardo HySys, Üzemanyagcellás hibrid hajtások elemeinek fejlesztése Daimler HICEPS, Integrált hibrid koncepció CRF PAGODE, Kipufogógáz utókezelés PSA A Fuels & Powertrain projekt alprojektjei 1 LBST: Ludwig-Bölkow-Systemtechnik GmbH

13  A gépjárműipari fejlesztések európai irányai A motorhajtóanyagok fejlesztése 1 ► „CO 2 neutrális” üzemanyagok fejlesztése A cél az, hogy ne juttassunk újabb szén-dioxidot a légkörbe A fosszilis üzemanyagok használatával a természetben kötött formában – szénhidrogén vegyületek formájában – „raktározott” szenet juttatjuk szén-dioxidként a légkörbe. A megújuló energiaforrások használatával az a szén-dioxid kerül a légkörbe, amely egyszer már ott volt. ► Milyen problémák mutatkoznak?  Az élelmiszertermelés komoly versenytársat kapott: a bioüzemanyag előállításához ugyanaz a termőföld kell.  A jelenlegi üzemanyag-igénynek csak töredéke lenne előállítható növényi alapanyagokból  Az elsőgenerációs bioüzemanyagok (bioetanol, FAME biodízel) előállításának mai technológiája környezeti katasztrófához vezet

14  A gépjárműipari fejlesztések irányai A motorhajtóanyagok fejlesztése 2  A második generációs – cellulóz alapú – bioüzemanyagok (BTL, Biomass to Liquid) előállítása költséges, és jelenleg nem versenyképes. ► Mi várható tehát az üzemanyagok fejlődése terén?  A konvencionális (kőolaj alapú) üzemanyagok továbbfejlesztése (Clean Diesel, kb ben)  GTL (Gas to Liquid) üzemanyagok, kb ben. A kőolaj nem lesz elég!  BTL üzemanyagok kb ban  Hidrogén, kb után ► És mi lesz a klasszikus bioüzemanyagokkal?  Az Európai Unió most fogja felülvizsgálni eddigi álláspontját

15  A gépjárműipari fejlesztések irányai Motorfejlesztések 1 ► A belsőégésű motor 2050-ig biztosan nem tűnik el az életünkből. A közlekedésben használható üzemanyagcellák fejlesztése folyik, de még hosszú ideig nem lesz versenyképes ► A belsőégésű motorok fejlesztésének két nagy területe:  A jelenlegi alapvető működési elvek (Otto és Diesel) változatlanul hagyása mellett a konstrukció fejlesztése (Downsizing)  Kombinált égésfolyamatok fejlesztése, pl. HCCI, Homogeneous Charge Compression Ignition; CCS, Combined Combustion System Példák már ma is vannak: Mercedes-Benz DiesOtto, 1, 8 liter lökettérfogat, 238 LE, 6 liter fogyasztás 100 km-en, alacsony károsanyag emisszió

16  A gépjárműipari fejlesztések irányai Motorfejlesztések 2 A hagyományos égésfolyamatú motorok fontosabb fejlesztési területei ► Változtatható kompresszió- viszony ► Változtatható turbótöltő geometria ► Változtatható szelepvezérlés ► Nagynyomású, változtatható időzítésű többlépcsős befecskendezés ► Közvetlen benzinbefecskendezés

17  A gépjárműipari fejlesztések irányai Járműfejlesztések 1 ► Integrált hibridek Energia-visszatápláló fékezés, max. 30% fogyasztás csökkenés (és CO 2 emisszió) Honda Civic Ford Espace 2008 Hybrid

18  A gépjárműipari fejlesztések irányai Járműfejlesztések 2 ► Emisszió-kezelő technikák Megjelennek az SCR katalizátorok Volkswagen Touareg Blue TDiMercedes-Benz Vision GL 320 Jeep Grand Cherokee 2008

19  A gépjárműipari fejlesztések irányai Járműfejlesztések 3 ► Üzemanyagcellás járművek Nincs belsőégésű motor

20  A gépjárműipari fejlesztések irányai Kenőanyagok Jelentős változásra nem kell számítani. A hamutartalom további csökkentése várható Javítás és karbantartás ► A „fehér” szervizek ellehetetlenülnek ► A márkaszervizeknek új rendszerekkel kell megismerkedniük, a felelősségük folyamatosan növekedik. Pl. be fogják vezetni a káros-anyag emisszió országúti ellenőrzését, ha a gépkocsivezetőt megbüntetik, reklamálni fog. ► Új feladatok lesznek az újrahasznosítás területén

21 Köszönöm megtisztelő figyelmüket


Letölteni ppt "A gépjárművekhez kifejlesztett olaj és üzemanyag technológiák fejlődési tendenciái A javítás és karbantartás jövője Kisdeák Lajos, MOL-LUB Kft. 2008. május."

Hasonló előadás


Google Hirdetések