Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben Bujdos Krisztina Környezetmérnök III. évfolyam Belső konzulens: Fórián Sándor Külső konzulens:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben Bujdos Krisztina Környezetmérnök III. évfolyam Belső konzulens: Fórián Sándor Külső konzulens:"— Előadás másolata:

1 Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben Bujdos Krisztina Környezetmérnök III. évfolyam Belső konzulens: Fórián Sándor Külső konzulens: Verba István

2 Kidolgozandó részfeladatok:  A gépjárművek forgalomba-helyezésének környezetvédelmi követelményei  A közlekedés szerepe a zajkibocsátás és levegőszennyeződés folyamatában  Szennyezők rendszerezése hatásaik szerint  Emissziós mérések a különböző motortípusokra vonatkozóan

3 A közlekedés előnyei és hátrányai Előnyös, mert:  segíti a városszerkezet alakulását  fontos része a kereskedelmi szállításoknak  rövid idő alatt nagy távolságot tudunk megtenni  kényelmes Hátrányos, mert:  légszennyezéssel jár  nagy energiaigényű  zajterhelése jelentős  erdők és gazdasági területek csökkennek az útépítések miatt  változást okoz az ökológiai rendszerekben is  szennyezőanyagai egészségkárosítóak

4 A közlekedés okozta légszennyeződés Emisszió-csökkentés lehetőségei:  környezetkímélő üzemanyagok kifejlesztése  katalizátorok alkalmazása  motorkonstrukciós változtatások (pl.rétegzett keverékképzés, részecskeszűrők alkalmazása)  vezetési stílus megváltoztatása  megfelelő útviszonyok, forgalomszabályozás

5 Kipufogógáz komponensek Komponens Nitrogén Oxigén Vízgőz Szén-dioxid Szén-monoxid Nitrogén-oxidok Kén-dioxid Szénhidrogének Korom Otto-motorok tf% 0,1-3 tf% 3-6 tf% 5-12 tf% 0,5-10 tf% 500-3e ppm 0-10 ppm e ppm 0-2 µg/m 3 Dízel-motorok tf% 2-14 tf% 0,5-6 tf% 1-6 tf% 100-2e pm 200-5e ppm ppm ppm mg/m 3 Hatás Nem mérgező Mérgező Rákkeltő

6 Közlekedés okozta zajterhelés Élettani hatások: 30 dB< pszichés hatás 65 dB< vegetatív problémák 85 dB< hallószervek károsodása 120 dB< fizikai fájdalom 160 dB< dobhártya szakadása 175 dB< halál Zajcsökkentés lehetőségei:  Zajárnyékoló növényzet telepítése  Zajárnyékoló falak építése  Zajcsökkentés forgalomszervezéssel  Hangszigetelő üvegek (belsőterek esetében)

7 A közlekedési eredetű légszennyezés szabályozása  MSZ 21459/2.sz. szabvány: a járműfolyam, mint vonalforrás okozta szennyezés terjedésének számítása  Jármű-emissziós tényezők megállapítása  Emisszió-mérés: kötelező műszaki vizsgálat, közúti emisszió-mérés  1977-től környezetvédelmi felülvizsgálati rendszer (zöld-kártya rendszer bevezetése)  1992-től a katalizátor nélküli gépjárműveknek évente, a katalizátorral felszerelteknek 3 évente kell részt venni felülvizsgálaton  1999-ben megszűnt az ólmozott benzin forgalmazása

8 Otto-motoros gépkocsi környezetvédelmi felülvizsgálata Technológiai adatok Motorhőmérséklet (ºC) Alapjárati fordulatszám Alapjárati CO(tf%) Alapjárati CH (ppm) Emelt üresjárati fordulatszám Emelt üresjárati CO (tf%) / 1993-as Renault Clio / Gyári határérték , ,3 Mért értékek , ,2

9 Vélemények, javaslatok  Katalizátorok szélesebb körű alkalmazása  Környezetkímélőbb üzemanyagok kifejlesztése  Településeket elkerülő utak építése  Tömegközlekedés fejlesztése  Autómentes napok szervezése  Parkolási lehetőségek korlátozása  Kerékpárút-hálózat kiépítése  Forgalomszabályozás(folyamatos forgalom, forgalomirányító lámpák összehangolása, egyirányú utcák kiépítése)

10 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben Bujdos Krisztina Környezetmérnök III. évfolyam Belső konzulens: Fórián Sándor Külső konzulens:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések