Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben"— Előadás másolata:

1 Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
Bujdos Krisztina Környezetmérnök III. évfolyam Belső konzulens: Fórián Sándor Külső konzulens: Verba István

2 Kidolgozandó részfeladatok:
A gépjárművek forgalomba-helyezésének környezetvédelmi követelményei A közlekedés szerepe a zajkibocsátás és levegőszennyeződés folyamatában Szennyezők rendszerezése hatásaik szerint Emissziós mérések a különböző motortípusokra vonatkozóan

3 A közlekedés előnyei és hátrányai
Előnyös, mert: segíti a városszerkezet alakulását fontos része a kereskedelmi szállításoknak rövid idő alatt nagy távolságot tudunk megtenni kényelmes Hátrányos, mert: légszennyezéssel jár nagy energiaigényű zajterhelése jelentős erdők és gazdasági területek csökkennek az útépítések miatt változást okoz az ökológiai rendszerekben is szennyezőanyagai egészségkárosítóak

4 A közlekedés okozta légszennyeződés
Emisszió-csökkentés lehetőségei: környezetkímélő üzemanyagok kifejlesztése katalizátorok alkalmazása motorkonstrukciós változtatások (pl.rétegzett keverékképzés, részecskeszűrők alkalmazása) vezetési stílus megváltoztatása megfelelő útviszonyok, forgalomszabályozás

5 Kipufogógáz komponensek
Nitrogén Oxigén Vízgőz Szén-dioxid Szén-monoxid Nitrogén-oxidok Kén-dioxid Szénhidrogének Korom Otto-motorok 74-77 tf% 0,1-3 tf% 3-6 tf% 5-12 tf% 0,5-10 tf% 500-3e ppm 0-10 ppm 100-10e ppm 0-2 µg/m3 Dízel-motorok 76-78 tf% 2-14 tf% 0,5-6 tf% 1-6 tf% 100-2e pm 200-5e ppm 30-60 ppm ppm mg/m3 Hatás Nem mérgező Mérgező Rákkeltő

6 Közlekedés okozta zajterhelés
Élettani hatások: 30 dB< pszichés hatás 65 dB< vegetatív problémák 85 dB< hallószervek károsodása 120 dB< fizikai fájdalom 160 dB< dobhártya szakadása 175 dB< halál Zajcsökkentés lehetőségei: Zajárnyékoló növényzet telepítése Zajárnyékoló falak építése Zajcsökkentés forgalomszervezéssel Hangszigetelő üvegek (belsőterek esetében)

7 A közlekedési eredetű légszennyezés szabályozása
MSZ 21459/2.sz. szabvány: a járműfolyam, mint vonalforrás okozta szennyezés terjedésének számítása Jármű-emissziós tényezők megállapítása Emisszió-mérés: kötelező műszaki vizsgálat, közúti emisszió-mérés 1977-től környezetvédelmi felülvizsgálati rendszer (zöld-kártya rendszer bevezetése) 1992-től a katalizátor nélküli gépjárműveknek évente, a katalizátorral felszerelteknek 3 évente kell részt venni felülvizsgálaton 1999-ben megszűnt az ólmozott benzin forgalmazása

8 Otto-motoros gépkocsi környezetvédelmi felülvizsgálata
Technológiai adatok Motorhőmérséklet (ºC) Alapjárati fordulatszám Alapjárati CO(tf%) Alapjárati CH (ppm) Emelt üresjárati fordulatszám Emelt üresjárati CO (tf%) / 1993-as Renault Clio / Gyári határérték 70 0,5 0,3 Mért értékek 76 749 0,4 2800 0,2

9 Vélemények, javaslatok
Katalizátorok szélesebb körű alkalmazása Környezetkímélőbb üzemanyagok kifejlesztése Településeket elkerülő utak építése Tömegközlekedés fejlesztése Autómentes napok szervezése Parkolási lehetőségek korlátozása Kerékpárút-hálózat kiépítése Forgalomszabályozás(folyamatos forgalom, forgalomirányító lámpák összehangolása, egyirányú utcák kiépítése)

10 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések