Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A környezet minősége a fenntartható városi jövőképben, a fenntartható közlekedés igénye Bibók Zsuzsanna Nemzeti Környezetügyi Intézet 2014. Június 4.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A környezet minősége a fenntartható városi jövőképben, a fenntartható közlekedés igénye Bibók Zsuzsanna Nemzeti Környezetügyi Intézet 2014. Június 4."— Előadás másolata:

1 1 A környezet minősége a fenntartható városi jövőképben, a fenntartható közlekedés igénye Bibók Zsuzsanna Nemzeti Környezetügyi Intézet Június 4.

2 Egy lakosra jutó szárazföld nagysága (ha)

3 A városi lakosság aránya A világ országaiban Magyarországon

4 Fenntartható város → jövőkép Képes biztosítani a mai és a későbbi generá- ciók számára is szükségleteik kielégítését Maslow piramis

5 Fenntartható város → jövőkép miközben megőrzi a Föld eltartóképességét; működő- és regenerálódó képességét. (környezet- és természet védelem, energiaforrás gazdálkodás)

6 Fenntartható város → jövőkép Integrált fejlesztés A település fizikai fejlesztésénél figyelembe kell venni a gazdaság oktatás, kultúra társadalmi kapcsolatok környezet- természetvédelem szempontjait. Eszköz: Társadalmi és ökológiai szempontból is hatékony, optimális erőforrás-gazdálkodás.

7 Fenntartható város

8 Tiszta környezet → Egészség, jólét

9 A Városi környezetminőség indikátorai levegőminőség; zaj állapot; hulladék termelés és kezelés; energia használat szerkezete; üvegházhatású gázok kibocsátása; zöldfelületek mérete, fenntartható területhasználat; természeti környezet és biodiverzitás; víz védelem; szennyvízkezelés;

10 A Városi környezetminőség meghatározói közlekedés (személy és áruszállítás); lakossági tevékenység; ipar, szolgáltatás; település szerkezet, településfejlesztés (hosszabb távon)

11 A közlekedés környezeti hatásai levegőterhelés; zaj terhelés; ÜHG kibocsátás (globális hatás); területhasználat (út, parkolás); energia használat; víz- és talaj terhelés; természeti környezet veszélyeztetése.

12 A közlekedés környezeti hatásai

13 Közlekedésre jellemző légszennyezők Nitrogénoxidok légzőszervi megbetegedések, ózonképződés; PM 10, PM 2,5 légzőszervi- szív és érrendszeri betegségek, allergia, toxikus hordozó; Szénhidrogének ózonképződés, egyes csoportok toxikusak; Egyéb toxikus anyagok (aldehidek, PAH, stb.) rákkeltők, mutagének

14 Közlekedési NO x emisszió 2010.

15 Közlekedési PM 10 emisszió 2010.

16 PM 10 koncentrációk alakulása

17 NO 2 koncentrációk alakulása

18 Budapest stratégiai zajtérképe Nappal Éjjel

19 Közlekedési zaj Az EU lakosságának kb. 20 %-a él „fekete területen” (olyan környezetben, ahol az éjszakai zajterhelés a kívánatosnál magasabb és zavarja a nyugodt alvást). további 40% él úgynevezett szürke területen, ahol a nappali zajkibocsátás rendkívül zavaró hatású. Magyarországon a városi lakosság 50%-a él a kívánatosnál nagyobb mértékű zajban. A domináns zajforrás Európa szerte a közúti közlekedés.

20 Globális környezeti hatás Szén-dioxid CO 2 kibocsátás; Dinitrogén-oxid N 2 O kibocsátás; Ózonkárosító anyagok használata;

21 A közlekedés és az éghajlatvédelem a szektor által okozott szén-dioxid kibocsátás részaránya magas [Mo:1985: 6,44 % és 2009: 19,0 %]; a közlekedési ágazat energiaigénye dinamikusan növekszik.

22 A közlekedési módok területigénye (forrás: BME)

23 A közlekedési módok Helyi személy közlekedésben nem motorizált közlekedés (kerékpáros, gyalogos); tömegközlekedés –villamosmeghajtású eszközök (villamos, troli,metró, vasút) –autóbusz egyéni gépjármű használata

24 A közlekedési módok Helyközi személy közlekedésben tömegközlekedés –vasút –autóbusz –hajó (igen korlátozottan) egyéni gépjármű használata légiközlekedés Áruszállítás vasút közút (városon belül ez jellemző) Víziút Légi szállítás

25 A helyi közösségi közlekedés használatának változása

26 A közlekedésből származó emissziókban a közúti közlekedés aránya Szénmonoxid CO98,8 % Szénhidrogének HC95,0 % Nitrogénoxidok NO x 89,0 % Részecske PM97,0 % Széndioxid CO 2 98,0 % Miért kell fokozott figyelmet fordítani a közúti közlekedésre?

27 cél: a fenntartható városi közlekedés “Közlekedés, amely úgy elégíti ki az emberi jólét, a társadalmi és gazdasági fejlődés következtében felmerülő közlekedési igényeket, hogy nem veszélyezteti az emberi egészséget és az ökoszisztémát, továbbá a fosszilis tüzelőanyagok használatának minimalizálása mellett növeli a megújuló energiaforrások használatának arányát”. A jelenlegi közlekedési rendszerek nem fenntarthatóak

28 Mit kell tenni? A közlekedési-szállítási igények optimalizálása területfejlesztés, településrendezés; informatika, logisztika; gazdasági szabályozók.

29 Mit kell tenni? A nem motorizált közlekedés előtérbe helyezése, elősegítése infrastruktúrájuk fejlesztése (kerékpárutak, tárolók stb.); intermodalitás eszközeinek fejlesztése; település tervezés; a használat arányos, majd az externális költségeket figyelembe vevő gazdasági szabályozások;

30 Mit kell tenni? A közösségi közlekedés személyközlekedésen belüli részarányának növelése eszközállományának, infrastruktúrájának, szolgáltatási színvonalának fejlesztése; közlekedési szövetségek létrehozása.

31 Mit kell tenni? Környezetkímélő városi áru szállítási rendszerek kialakítása, bevezetése logisztikai eszközök alkalmazása; infrastruktúra fejlesztése; környezetkímélő, alacsony vagy 0 kibocsátású járművek használata;

32 Mit kell tenni? A járművekből származó szennyezőanyag és ÜHG kibocsátás közvetlen csökkentése alacsony vagy 0 emissziós személygépkocsik használata (adó,behajtási korlátozások, parkolási rendszerek); környezetkímélő közüzemi járművek használata (pl.szemétszállítás);

33 Mit kell tenni? A társadalom rendszeres tájékoztatása a közlekedés környezeti hatásairól, a káros hatások költségeiről, a meghozott intézkedések hatékonyságáról, amely felhívja a figyelmet az egyén felelősségére, erősíti a napi gyakorlatba beépítendő környezetvédelmi szempontok és intézkedések támogatottságát. Ecodriving programok tudatformáló kampányok.

34 Környezetkímélő vezetés, gépjármű üzemeltetés (Ecodriving) A vezetési mód, stílus → üzemanyag fogyasztás Gépjármű üzemeltetés → üzemanyag fogyasztás Korszerű fedélzeti berendezések → üzemanyag fogyasztás

35 Környezetkímélő vezetés (Ecodriving) vezetés egyenletes sebességgel; Forgalomhoz igazított sebesség, a hirtelen gáz-fék használat kerülése; Rövid ideig legyen üresjáratban a motor, ha 1 percnél tovább áll, le kell állítani; Megfelelő időben kell magasabb fokozatba váltani (sebesség váltó használata); vezetés kanyarban vagy hegyvidéken: megfelelő gyorsítás, fékezés, sebességváltó fokozat

36 Környezetkímélő használat, üzemeltetés Csomagtartók, légterelők használata, ablakok zárása (aerodinamika); Szükségtelen eszközök (tömegnövelés) [nyáron hólánc, tartaléktank stb.) Keréknyomás rendszeres ellenőrzése (havonta egyszer hideg állapotban); Klíma-fűtés optimalizált használata; Rendszeres karbantartás (motor beállítás, olajszint ellenőrzés stb.)

37 A környezetbarát közlekedésfejlesztés eredménye a települések környezeti állapota javul; csökken a légzőszervi, idegrendszeri és egyéb a levegőszennyezéssel és zaj terheléssel kapcsolatba hozható megbetegedések aránya; javul az emberek közérzete, általános hangulata; javul a munkavégzés hatékonysága, eredményessége a természeti környezet kevésbé sérül; a földterületek hasznosítási lehetősége megnő javul az életminőség, közelebb kerülünk a fenntartható város jövőképéhez

38 Köszönöm figyelmüket


Letölteni ppt "1 A környezet minősége a fenntartható városi jövőképben, a fenntartható közlekedés igénye Bibók Zsuzsanna Nemzeti Környezetügyi Intézet 2014. Június 4."

Hasonló előadás


Google Hirdetések