Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2005. A városi tömegközlekedés I.. Széchenyi István Egyetem 2 A város fogalma „A város a területi munkamegosztás jellegzetes, központi tevékenységre specializálódott,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2005. A városi tömegközlekedés I.. Széchenyi István Egyetem 2 A város fogalma „A város a területi munkamegosztás jellegzetes, központi tevékenységre specializálódott,"— Előadás másolata:

1 2005. A városi tömegközlekedés I.

2 Széchenyi István Egyetem 2 A város fogalma „A város a területi munkamegosztás jellegzetes, központi tevékenységre specializálódott, állandó jellegű településformája; sokrétű gazdasági funkciót betöltő műszaki alkotás, mely adott természetű környezetben létesül, és sajátos társadalmi struktúrát hordoz.” Közigazgatási és betöltött szerep nem mindig azonos A város általános jellemzői

3 Széchenyi István Egyetem 3 Városi jellegű településnek azt tekintjük, amelynek: –Közintézményi- és munkahely-koncentrációi több települést magában foglaló vonzáskörzetre fejtenek ki hatást, –Olyan közlekedési csomópontban fekszenek, amely egyéb ipartelepítési tényezőkkel párosul, –Jelenlegi vagy távlati lakosszáma legalább két szomszédsági lakóegység kialakítására alkalmas –Iparban, szolgáltatásban és igazgatásban dolgozik a város lakosságának több mint fel, tehát a mezőgazdaság főfoglalkozású lakosság kisebbségben van, –A város központja és legalább egy lakóegysége fejlett műszaki berendezettségű, tehát teljesen közművesített, burkolt utakkal és közvilágítással ellátott, megoldott a köztisztaság, stb. és ennek megfelelő sűrűségű és beépítettségű A városi tömegközlekedés I. A város jellemzői

4 Széchenyi István Egyetem Az urbanizáció folyamata és következményei Dezurbanizáció és következményei 4

5 Széchenyi István Egyetem Városi lakosság •Foglalkozási szektorokba sorolás: főleg ipar és szolgáltatás, mezőgazdaság nem jellemző •Városalakító népesség •Állandó - nem állandó lakos •Beingázók – elingázók 5 Városnagyság • Kisváros ~ < 10e • Közepes város ~ 10 – 100e • Nagyváros ~ 100 – e • Világváros ~ > 1 000e • Lakosság mellett a laksűrűség is fontos

6 Széchenyi István Egyetem 6 A közlekedés személyek és dolgok tömegszerű, technikai berendezések segítségével létrejövő helyváltoztatása. A város és a közlekedés kapcsolata a közlekedési hálózatban nyilvánul meg. A közlekedési hálózat az egész város gerince és szervezője, az eltérő rendeltetésű, jól elhatárolható területeknek összekötője, de egyben szétválasztója is. A városszerkezet meghatározói - főútvonal-rendszer (várostengelye) - központ és alközpontok - Funkcionális területegységek A városi tömegközlekedés I. A város és a közlekedés kapcsolata

7 Széchenyi István Egyetem Funkcionális területegységek –lakóterületek, –ipari területek, –zöldterületek, –közlekedési területek, –közcélú építési területek, –közmű terület, –kertgazdasági és mezőgazdasági terület, –különleges terület. 7

8 Széchenyi István Egyetem 8 Alaprajzi szempontból 6 féle város-szerkezetet szoktak megkülönbözetni: 1.A halmazszerű települések lehetnek: a)kusza-halmazszerűek, b)fürtös-halmazsszerűek c)sugaras-halmazszerűek 2.A lineáris települések lehetnek: a)vonalmentiek b)szalagszerűek A városi tömegközlekedés I.

9 Széchenyi István Egyetem 9 c)Y-alakú települések 3.A centrális települések lehetnek: a)kereszt-alakú, b)sugaras, c)gyűrűs, A városi tömegközlekedés I.

10 Széchenyi István Egyetem 10 d)gyűrűs-sugaras, e)csillag alakú szerkezetűek. 4.A derékszögű hálós települések lehetnek: a)derékszögű-négyszögű hálós szerkezetűek, b)Átlós derékszögű hálós szerkezetűek. 5.Az összetett szerkezetű településeknél az eddig felsorolt formák bármilyen kombinációban szerepelhetnek. A városi tömegközlekedés I.

11 Széchenyi István Egyetem 11 6.A kötetlen szerkezetű települések rendszerint különleges természeti körülmények eredményeként alakultak ki. A városi tömegközlekedés I.

12 Széchenyi István Egyetem 12 –közösségi tevékenységek és szolgáltatások jelenléte, –ezek viszonylagos koncentráltsága, –vonzó ereje, különösen ha jó a megközelítési lehetősége, egyéni és tömegforgalmi eszközök számára egyaránt –jellemző problémái Városközpont 6.1 ábra A város koncentrikusan fejlődik, és ezzel párhuzamosan fejlesztik központját is. 6.2 ábra A város excentrikusan fejlődik és a központ követi a fejlődési irányt

13 Széchenyi István Egyetem 13 A városi tömegközlekedés I. 6.3 ábra A város nagyarányú excentrikus fejlődése miatt a központot új területre helyezik át A városközpont fejlesztése A városközpont vonzó ereje, a közösségi tevékenységek és szolgáltatások jelentős nappali népsűrűséget váltanak ki. Ez a hatás azonban csak akkor realizálható, ha a koncentráltsági fok és a megközelítési lehetőség egymással egyensúlyban vannak.

14 Széchenyi István Egyetem 14 A közforgalmú közlekedés fogalma és általános jellemzői 100 % Lakosszám, ezer Egyéni közlekedési eszközök Tömegközlekedési eszközök 6.4 ábra A városnagyság növekedésével nő a tömegközlekedés részesedése. Az egyéni közlekedés nagy autósűrűség esetén is fordítva arányos a városnagysággal

15 Széchenyi István Egyetem 15 A városközpont fejlesztési módszerei •Rövid távú fejlesztés – Forgalomtechnika, forgalomcsillapítás, parkolás-gazdálkodás (Park and Go, Park and Ride) – Közforgalmú közlekedés –a magán- és teherautók átmenő forgalmát igyekeznek csökkenteni, ha lehet kizárni, –a közforgalmú tömeg (esetleg taxi) közlekedés számára elsőbbséget biztosítanak, A városi tömegközlekedés I.

16 Széchenyi István Egyetem 16 –a belvárosban rakodó teherkocsik közlekedését és tartózkodását (főleg időben) korlátozzák és igyekeznek külön szintre helyezni, –csak a rövid parkolási igényű (igazgatási, bevásárlási, idegenforgalmi stb.) utazások számára biztosítják az autóval való behaladást, másoknál nem. Megvalósítható a parkolási idő korlátozásával (a munkaidő tartalmának tört részében való megállapításával) és e korlátozás szigorú ellenőrzésével, áthágásának megtorlásával, progresszív parkolási díj kiszabásával A városi tömegközlekedés I.

17 Széchenyi István Egyetem  Hosszú távú –a közlekedés (elsősorban a közforgalmú közlekedés) nagymértékű fejlesztése –a városközpont és funkcióinak decentralizálása 17

18 Széchenyi István Egyetem 18 b)A tömegközlekedés előnyben részesítésére alapozott városközpont fejlesztési elv: –Park and Go –Park and Walk –Park and Ride A városi tömegközlekedés I. P P P 4.5 ábra Kisebb város központjának forgalmi megközelítési modellje

19 Széchenyi István Egyetem 19 2.A városközpont (funkcióinak) decentralizálása A városi tömegközlekedés I. A B C zöldterület iparterület lakóterület Aigazgatási övezet Bkereskedelmi övezet Ckulturális övezet 6.6. ábra A városközpont övezetinek elhelyezkedése egymáshoz kapcsolódóan

20 Széchenyi István Egyetem 20 A városi tömegközlekedés I ábra A városközpont övezetinek elhelyezkedése szétosztottan A B zöldterület iparterület lakóterület Aigazgatási övezet Bkereskedelmi övezet Ckulturális övezet C

21 Széchenyi István Egyetem 21 A városi tömegközlekedés I ábra A város nagyarányú fejlődése következtében új, speciális városrészek épülnek saját alközponttal. Új városközpont alakul ki, a régi központ valamelyik terület alközpontjaként él tovább

22 Széchenyi István Egyetem 22 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "2005. A városi tömegközlekedés I.. Széchenyi István Egyetem 2 A város fogalma „A város a területi munkamegosztás jellegzetes, központi tevékenységre specializálódott,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések