Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

GAZDASÁG ÉS KÖLTSÉGVETÉS AZ EGÉSZSÉGÜGY FINANSZÍROZÁSA 2013 ŐSZ KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR, SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS ELNÖK MAGYAR.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "GAZDASÁG ÉS KÖLTSÉGVETÉS AZ EGÉSZSÉGÜGY FINANSZÍROZÁSA 2013 ŐSZ KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR, SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS ELNÖK MAGYAR."— Előadás másolata:

1 GAZDASÁG ÉS KÖLTSÉGVETÉS AZ EGÉSZSÉGÜGY FINANSZÍROZÁSA 2013 ŐSZ KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR, SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS ELNÖK MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG ELNÖK

2 1. A évi költségvetés megvalósításának gazdasági környezete: •a külső környezet változása; •a fő makrogazdasági változókra adott prognózisok és azok teljesülése; • várható tendenciák; 2. A költségvetés folyamatainak főbb jellemzői 3. Az egészségügy hosszú távú fenntarthatóságát befolyásoló tényezők Tartalom

3 1. A évi költségvetés megvalósításának gazdasági környezete: •a külső környezet változása; •a fő makrogazdasági változókra adott prognózisok és azok teljesülése; • várható tendenciák; 2. A költségvetés folyamatainak főbb jellemzői 3. Az egészségügy hosszú távú fenntarthatóságát befolyásoló tényezők Tartalom

4 Az eurózóna fejlett országaiban és az USA-ban javultak a konjunktúra kilátások az elmúlt hónapokban. Most sokan azt gondolják, hogy eddigi tőkepiaci optimizmus forrása, a laza pénzügypolitika, szigorodni fog. Forrás: IFO, Bureau of Labor Statistics Az amerikai foglalkoztatottság változása (%)A német IFO konjunktúra index alakulása (pont)

5 A fejlett országok jegybankjainak monetáris szigorításától való félelem miatt 2013 májusa óta a régiós országokban emelkedtek a felárak. A magyar hozamok is emelkedtek az elmúlt hónapokban. Forrás: ÁKK, Reuters, megj: az amerikai jegybank szeptemberben elhalasztotta a QE3 program kivezetésének elindítását, ez átmeneti megnyugvással járt A CDS-felár alakulása (bázispont) A 10 éves államkötvény hozama (%)

6 A strukturális tényezők mellett természetesen az országspecifikus események és a gazdaságpolitika is befolyásolja az egyes országok relatív megítélését Forrás: Reuters, a CEE átlag a fenti országok átlaga, az egyes országok vonalai pedig a CEE átlagtól való eltérést ábrázolják A CEE térség átlagos CDS- felára és az egyes országok relatív pozíciói (bázispont)

7 A beruházások a GDP-arányában (%) Forrás: Eurostat, CEE : Visegrádi országok és Románia illetve Bulgária Strukturális probléma (1): a beruházási ráta nálunk a legalacsonyabb a régióban * A évi költségvetési törvényjavaslat makrogazdasági mutatói szerint a bruttó állóeszközfelhalm ozás 2014-ben 5,9%-kal nő. Elkezdődik a felzárkózás *

8 Forrás: Nemzeti Bankok CEE : Visegrádi országok és Románia illetve Bulgária A bankszektor nettó kihelyezése a magánszektor felé (szezonálisan igazítva, a GDP-arányában, %) Strukturális probléma (2): a régióban nálunk a legalacsonyabb a hitelezési aktivitás

9 Forrás: Eurostat, Európai Bizottság 2012 őszi előrejelzés ra Az államháztartás kiadási főösszege (a GDP %-ában) Strukturális probléma (3): régiós összevetésben továbbra is magas a költségvetés összes kiadása

10 Forrás: Eurostat, Európai Bizottság 2012 őszi előrejelzés ra; * A évi költségvetési törvényjavaslat szerint 2014 végére 76,4% várható A konszolidált államadósság (a GDP-arányában, %) Strukturális probléma (4): a régióban továbbra is nálunk a legmagasabb az államadósság, ami sérülékenységet okoz 76,8*

11 1. A évi költségvetés megvalósításának gazdasági környezete: •a külső környezet változása; •a fő makrogazdasági változókra adott prognózisok és azok teljesülése; • várható tendenciák; 2. A költségvetés folyamatainak főbb jellemzői 3. Az egészségügy hosszú távú fenntarthatóságát befolyásoló tényezők Tartalom

12 A konjunktúra kilátások ma hazánkban is kedvezőbbek, mint néhány hónapja: a piaci szereplők 2013-as növekedési várakozása egyre közelebb került a kormány GDP-előrejelzéshez. GDP - növekedési várakozások 2013-ra az egymást követő hónapokban (év/év, %) Forrás: NGM, 2014-es költségvetési törvényjavaslat, *: Consensus Economics piaci elemzői felmérés (2013. szeptember)

13 A kormány várakozása szerint a gazdasági növekedés egy évtized után először elérheti a többi régiós ország átlagát. Forrás: Eurostat, Európai Bizottság, 2014-es költségvetési törvényjavaslat; CEE országok: Bulgária, Csehország, Románia, Lengyelország, Szlovákia GDP – növekedés (év/év, %)

14 A jól teljesítő export mellett lassan a fogyasztás is erőre kaphat, ami hozzájárulhat a gyorsuló növekedéshez. Forrás: KSH GDP (2009Q1 = 100) Fogyasztás (2009Q1 = 100) Export (2009Q1 = 100)Import (2009Q1 = 100)

15 Az egyes gazdasági ágak közül a feldolgozóipar továbbra is jól teljesíthet, az építőiparban pedig megállhat a zuhanás. A piaci szolgáltatások volumene várhatóan emelkedik, az állami szolgáltatások stagnálhatnak. Forrás: KSH, saját várakozás GDP ágazati adatok (2009 = 100; a kategóriák súlya 2009-ben, változatlan áron)

16 Az infláció alakulása nagyon kedvező 2013-ban, de ez egyúttal kockázatokat is jelent a költségvetési bevételekre nézve. Az infláció alakulása (év/év, %) Forrás: KSH, saját becslés

17 Végül az általunk februárban 2013-as költségvetési kockázatnak tekintett mérték realizálódik. A kockázatokat a tartalékok, a koncessziós bevétel, a két kiigazítás és a munkahelyvédelmi akcióterv alacsonyabb igénybevétele kompenzálhatja. Technikai tételek Makrogazdasági folyamatokhoz köthető tételek A kockázatok ellentételezése Megj.: A költségvetési egyenleget befolyásoló tényezőket nem teljes körűen mutatja be a táblázat, további technikai kockázatot jelent az MVM és az MFB tőkeemelésének elszámolása (összesen 171 milliárd forint)

18 A költségvetési törvénytervezetben vázolt gazdasági pálya tartható. A főbb makrogazdasági mutatók a különböző előrejelzések alapján, %-ban Forrás: évi költségvetési törvényjavaslat tervezete, GKI/Századvég kutatás a KT számára, üzleti becslés Megnevezés Kor- mány Száz ad- vég GKI Üzleti szereplők Kor- mány Száz ad- vég GKI Üzleti szereplők ABAB Elő- zetes tény VárhatóElőrejelzés/becslés 1. GDP növekedése-1,70,90,50,30,50,72,01,81,31,91,7 2. Háztartások fogyasztása-1,90,10,30,50,60,51,5 2,11,7 3. Közösségi fogyasztás0,0.. -0,8-0,60,0.. 0,1 4. Bruttó állóeszköz-felhalmozás-3,80,2-0,10,00,3-1,85,91,72,03,03,7 5. Fogyasztói árindex (éves átlag)5,71,91,81,91,72,02,42,72,52,91,7 6.Államháztartás hiánya (ESA95)-1,9-2,9-2,6-3,0-2,9-2,7-2,9-2,6-2,9-3,1-3,0

19 A hiánycélok teljesíthetőek, de ehhez 2014-et illetően nincsen tér érdemi költségvetési lazításra. A költségvetés kiadásainak, bevételeinek és hiányának alakulása (a GDP %-ában) Forrás: KSH, Európai Bizottság (http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/gen_gov_data/documents/2013/spring2013_country_en.pdf; 107. oldal), saját becslés, a kormány számai a Konvergencia Program adatai, ekkor a 2014-es hiánycél 2,7% volt, azóta ez 2,9%-ra emelkedett

20 1. A évi költségvetés megvalósításának gazdasági környezete: •a külső környezet változása; •a fő makrogazdasági változókra adott prognózisok és azok teljesülése; • várható tendenciák; 2. A költségvetés folyamatainak főbb jellemzői 3. Az egészségügy hosszú távú fenntarthatóságát befolyásoló tényezők Tartalom

21 Az egészségügy hosszú távú fenntarthatóságát befolyásoló tényezők Egészségügyi rendszeren belüli • Szervezeti átalakítás Egészségügyi rendszeren kívüli • Gazdasági növekedés, foglalkoztatás • egészséges életvitel

22 Forrás: NGM, KT feldolgozás Az államháztartás funkcionális kiadásainak megoszlása között (%)

23 23

24 Az államháztartás főbb egészségügyi kiadásai (reálértéken) között Forrás: NGM, KT számítás Rendkívül alacsony a háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat részesedése (prevenció így kismértékű)

25 Az államháztartás egészségügyi valamint jóléti kiadásai (reálértéken) és a GDP volumen között Forrás: NGM, KT feldolgozás

26 Az államháztartás egészségügyi, jóléti, valamint államadósság kezelési kiadásai a GDP %-ában Forrás: NGM, KT feldolgozás Ha évente nem kellene a GDP 5%-a körüli összeget az államadósság finanszírozására fordítani, a GDP arányos államháztartási egészségügyi kiadások például 2012-ben 9%-ról 13%- ra nőttek volna (ha ide történt volna az átcsoportosítás teljes egészében)

27 Az egészségügy finanszírozhatóságát befolyásoló egyes tényezők I. Forrás: KSH Idősödő társadalom

28 Az id ő södő társadalom kihívásai Az Eurostat szerint Magyarország (akárcsak Európa) társadalma idősödik, melynek legfontosabb okai: •várható élettartam növekedés (2010-ben született férfiak esetében a születéskor várható átlagos élettartam már 70,4 év, nőknél 78,4 év. Ez emelkedik az előrejelzések szerint 2060-ra 81,9 évre, illetve 87,4 évre), •alacsonyabb születésszám (2010-ben 1,32 a termékenységi ráta, az optimális 2 feletti érték helyett) Forrás: Eurostat

29 Az egészségügy finanszírozhatóságát befolyásoló egyes tényezők II. •Járulékfizetők számának változása, ezer fő* 2005-ig becsült adat Forrás: OEP

30 Uniós finanszírozású egészségügyi fejlesztések, támogatások Forrás: NGM; * eddigi felhasználás 30% Az egészségügy finanszírozhatóságát befolyásoló egyes tényezők III.

31 KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!


Letölteni ppt "GAZDASÁG ÉS KÖLTSÉGVETÉS AZ EGÉSZSÉGÜGY FINANSZÍROZÁSA 2013 ŐSZ KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR, SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS ELNÖK MAGYAR."

Hasonló előadás


Google Hirdetések