Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Utcai megkereső munka Szegeden

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Utcai megkereső munka Szegeden"— Előadás másolata:

1 Utcai megkereső munka Szegeden 2010-2011
SZKTT- ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum Búsi Dávid Rab Hajnalka

2 Előzmények: - Megnövekedett Szeged közterületein szórakozó fiatalok száma - Nagy a szolgáltatások és a célzott csoport közti szakadék - Nagy a bizalmatlanság a szolgáltatóval és az ellátásokkal kapcsolatban - Nem rendelkeznek elegendő információval

3 Az utcai megkereső munka
- Alacsony küszöbű szolgáltatás- utcai megkereső munka kibővítése, átstrukturálása - Két állandó utcai szociális munkás heti 40 órában - Új stratégia kidolgozása az elérésben - Saját rendezvények szervezése - Új szolgáltatások beindítása - Több szintéren való egyidejű megjelenés

4 Célja A kábítószer használatban érintett / veszélyeztetett fiatalok:
- Saját környezetben való felkeresése - Korai elérése - Informálása - Bizalmi kapcsolat kiépítése - Az intézmény szolgáltatásai elérésének segítése - Közösségépítés - Beintegrálás

5 Megkereső munka szerepe az intézményi ellátásában
Intézmény > alacsony küszöbű ellátás > utcai megkereső munka > célcsoport > intézmény alacsony küszöbű ellátás > magas küszöbű ellátás > …

6 Serdülők/Fiatal felnőttek
Célcsoport Serdülők/Fiatal felnőttek - Ez a két korcsoport van jelen legnagyobb számban a közterületeken - Ez a két fejlődési szakasz életkori sajátosságai következtében veszélyeztetett - Korcsoport felerősödött hatása - Az érintettek és a veszélyeztetettek találkoznak - Szerekhez való könnyű hozzájutás

7 Stratégia - Ellátási terület (Közterületek - Szórakozóhelyek felkutatása) - Gócpontok - állandó helyszínek meghatározása - Útvonalterv kidolgozása - Időszakos elosztás (nyári modul, iskolai modul) - Eszközök fejlesztése

8 Ellátási területek/útvonalterv

9 Elsődleges eszközök - Információs eszközök (szóróanyag)
- Ártalomcsökkentő eszközök (óvszer, ásványvíz) - Marketing eszközök (kitűző, matrica)

10 Másodlagos eszközök - Kérdőív - Térkép kérdőív térkép

11 Egyéb színterek - Saját rendezvények (klubfoglalkozás, klubest, Flashmob stb.) - Szórakozóhelyek (iskolai modul idején vagy a DPS keretében) - Kitelepülések (városi, középiskolai, egyetemi rendezvények) - Iskolák felkeresése

12 Gyakorlati tapasztalatok

13 Kapcsolatfelvétel - Minimum 3 főből álló csoportok készségesebbek
- Párokat kevésbé célszerű - Várakozó egyhelyben álló csoportokkal hatékonyabb - A segítők száma nem lehet nagyobb arányú, mint az érintett csoport

14 Csoportszerveződés - Iskolai kapcsolatok - Lakóhely szerint
- Szubkultúrák mentén - Találkozási helyek által

15 Csoportmozgás Nehezen behatárolható Állandó mozgásban vannak
Gyakran keverednek

16 Szerhasználat I. Alkohol:
- Gyakori a „minél többet minél hamarabb” jelenség - Cél a lerészegedés - Rossz minőségű italok (kannás/flakonos bor, tömény italok) - Kombinációk más italokkal /szerekkel: Alkohol+energia ital, Alkohol+gyógyszer (nyugtatók, altatók stb…) - Nemek és korosztályok szerint nincsenek nagy eltérések

17 Szerhasználat II. Dohányzás: - Nemtől, kortól független Kábítószerek:
- Marihuána - Designer drogok

18 Eszközök a gyakorlatban I.
Kérdőív: - Segíti a belépést - Az általa nyert információk mentén bővíthető a szolgáltatás (reagálás az igényekre) - Kutatás Térkép: - Képet ad a csoportmozgásokról - Átláthatóbbá teszi a terepmunkát (tervezés)

19 Eszközök a Gyakorlatban II.
Szóróanyagok: - Információnyújtás Óvszer, ásványvíz: - Ártalomcsökkentés - információnyújtás Marketing eszközök (kitűző, matrica)

20 Egyéb színterek, szolgáltatások a gyakorlatban
- Kitelepülések - Déli Party Service - Iskolai megjelenések

21 Kitelepülés A kitelepülések során, olyan helyszíneken, rendezvényeken jelenünk meg melyek célzottan a fiataloknak szólnak, azok szórakozását hivatottak szolgálni. Helyszínek, rendezvények: - fiatalok által látogatott zenei rendezvények, fesztiválok - sport, és egyéb kulturális rendezvények - egészségmegőrzéssel kapcsolatos rendezvények - iskolai rendezvények

22 A kitelepülés előnyei - A kapcsolatfelvétel önkéntes - Állandó stand
- Nagyobb eszköztár - Programok biztosítása (zsonglőrködés, sport, játékos feladatok) - Kisebb időintervallum-több interakció

23 Déli Party Service Heti rendszeres megjelenés Szeged három legnépszerűbb szórakozóhelyén Célja: a biztonságos szórakozás elősegítése Szolgáltatásai: - Ártalomcsökkentés - Információ nyújtás - Elsősegélynyújtás

24 A több színtéren való megjelenés előnyei
- Több színtér=nagyobb lefedettség - Gyakoribb interakciók - A kizárólag utcai megkeresés elől rejtve maradt érintettek felkutatása - A köztudatba való beépülés - A szolgáltatások illetve az intézmény népszerűségének növekedése - Közösségépítés

25 Eredmények - Rendkívül kismértékű visszautasítás
- Módszertani sikerek (hatékony stratégia, kérdőív) - Bizalom kialakulása - Igény a megkeresésre - Rendezvényeink növekvő látogatása - Aktivizálódás - Közösségépítés - Bizalom az egyéb megkeresések, szolgáltatások iránt (DPS, Kitelepülések, Iskolai megjelenések)

26 Kutatás

27 A kérdőív tartalma Hallottál-e a szegedi Drogcentrumról? - Ha igen, hol található? Tudod-e mivel foglalkozik a Drogcentrum? Hallottál-e a Drogcentrumban működő Fű-Vész klubról? Milyen programokon vennél részt? Vettél-e részt drogprevencióban?* Változók: nem; kor; városrész, amelyben él

28 Alapadatok Összesen 1183 fő Nemek aránya: férfi 58,7% - nő 41,3%
Életkor: 12-től 48 éves korig; átlag 21 év; módusz 20 év; 5 korcsoport: 1. csoport: 12-től 13 éves korig / 11 fő 2. csoport: 14-től 16 éves korig / 180 fő 3. csoport: 17-től 18 éves korig / 184 fő 4. csoport: 19-től 24 éves korig / 594 fő 5. csoport: 25 évesek és az annál idősebbek / 210 fő Prevencióban részt vett 37,8 % (484 főből)

29 Alapadatok Városrészek: 1. Belváros / 169 fő 2. Alsóváros / 64 fő
3. Móraváros / 41 fő 4. Tarján / 129 fő 5. Makkosház / 69 fő 6. Rókus / 123 fő 7. Újszeged / 116 fő 8. Felsőváros / 57 fő 9. Másik városrész / 108 fő 10. Nem szegedi / 301 fő

30 A kérdőív eredményei

31

32

33

34

35

36

37

38 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Utcai megkereső munka Szegeden"

Hasonló előadás


Google Hirdetések