Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában Értékválság,értékmentés, értékteremtés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában Értékválság,értékmentés, értékteremtés."— Előadás másolata:

1 A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában Értékválság,értékmentés, értékteremtés

2 A klasszikus Maslow-i piramis (egyéni szükségletek Ön érvényesítés Önértékelés Kötődési, érzelmi szükségletek Biztonsági szükségletek Biológiai,fiziológiai szükségletek Kultúra

3 A társadalom állapotát meghatározó ok- okozati rendszer (válaszok a társadalmi szükségletekre) állapot terhelések Fizikai struktúrák Termelés-fogyasztás Intézmények rendszere Társadalmi viszonyok rendszere Értékek rendszere A néptánc (pl.) csak ennek kifejezője A szemlélet alakítja Kínálat Kereslet Szolgáltatás, településszerkezet,infra- struktúra, jogi szabályozás Nem a valóságról beszélünk Csak a jéghegy csúcsát látjuk Falu, vagy város?

4 A folyamat modellje Érték - ismeret - szemlélet = kultúra Ebből eredezik, ennek következménye a a társadalom modellje Érték - hit - gondolkodás - rendszerek alakulása Struktúra, intézmények –kialakuló társadalmi állapot

5 A nem fenntartható társadalom gyökere A jóllétet meghatározó értékek Egészség szabadidő biztonság Szeretet boldogság Hozzáférés az erőforrá- sokhoz és intézményekhez jogok Anyagi jólét Környezet minőség

6 ÉRTÉKEK (érték hordozója a kultúra) Az értékek határozzák meg a struktúrákat Anyagi jólét Egészség Biztonság Környezet A felborult struktúra értékrendje Összetartozás, szolidaritás Szeretet, boldogság Intézmények?

7 Példa  Egészségügy Ha az egészségmegőrzés az érték, akkor azért fizetünk, annak struktúráját erősítjük  Betegségügy Ha a kórházak fennmaradása a fontos, akkor azért fizetünk, akkor betegellátást szervezünk Az értékválasztások, a mechanizmusok termelik újra a szegénységet, a társadalom állapota a szocializáció aktuális állása

8 Megfontolandó tételek  Ha rossz az értékstruktúra, akkor rossz az ismeretrendszer, ha a legmagasabb helyen az értékek közül az anyagi jólét áll, akkor azt tanítjuk, ami az anyagi jóléthez kell, ennek megfelelő az intézményi struktúra  Ha rossz a struktúra (más értékeket határoz meg, akkor kettős tudatban élünk, más amiben élünk, más amit szeretnénk)

9 Értékválasztás:  Kistelepüléseken is szükség van a közösség tudásának, ismereteinek elsajátítására  Közösségi értékek őrzésére  Alapvető információra és szolgáltatásra de  Más a többség értékválasztása  Nincs annyi forrás, hogy mindez egyenként finanszírozható legyen  A régi-új infrastruktúra lepusztult  Fogy a humánerőforrás

10 A különböző rendszerek csonkák önmagukban kulturális oktatási szociális munkaügyi önkormányzati (ön)képzési mezőgazdasági természetvédelmi belügyi, igazgatási Megoldás: Komplex kezelés Tudásmenedzsment

11 A problématerületeket felölelő közszolgálati hálózatot és ezek települési végpontjait kell létrehozni •Új, integrált megoldások •Infokommunikációs •eszközök •Ágazati összefogások segíthetnek

12 Fejlesztési cél:  a közösségek megerősítése, megerősödése feltételeinek megteremtése  jó színvonalú közszolgáltatások hozzáférésének biztosítása a legelmaradottabb térségekben  a pusztulófélben lévő közösségi infrastruktúra revitalizálása KözösségSzolgáltatásInfrastruktúra

13 Az IKSZT egy lehetséges modell  Épület, amely keretet biztosít minden ágazat, szakterület számára, hogy közszolgáltatásait elérhetővé tegye a vidéki településeken és térségekben  Szolgáltatásszervezési modell, amely hozzájárul az egyes (köz)szolgáltatások fenntarthatóságához, szakmai és finanszírozási szinergiájuk megteremtéséhez  Közösségi tér, a helyi közösségi indíttatású, illetve közösségi célú kezdeményezések, folyamatok befogadó, támogató keretrendszere

14 Címpályázat Kötelező feladatok  tájékoztatási, ügyfélszolgálati pont működtetése  lakossági és vállalkozási információk  ifjúsági közösségi programok, ifjúságfejlesztés, ifjúsági információs pont működtetése  közösségi internet hozzáférés biztosítása  könyvtári és információs szolgáltatások;  közművelődési programok szervezése

15 Címpályázat Opcionális feladatok  közösségfejlesztés  egészségfejlesztési programok  postai szolgáltatás nyújtása  elektronikus közigazgatási végpont szolgáltatás biztosítása (közháló végpont)  Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) információs pont  tanoda tér/helyiség kialakítása  gyermekek (különösen a 0-5 éves korosztály) foglalkoztatását biztosító tér/helyiség kialakítása  üzlethelyiség kialakítása

16 Újszerű finanszírozási modell (a fenntarthatóság segítése) A támogatás formái  Infrastruktúrafejlesztés támogatása  Működési támogatás az első három évben  A címbirtokosok számára szakmai támogatás és pályázati források célzott elérése  A vállalkozások számára kialakított terek kiadásából származó tervezhető bevételek  Bővülő üzleti szolgáltatások lehetősége

17 Beérkezett pályázatok az első körben szeptember 30-ig Beérkezett 699 db pályázat 84% helyi önkormányzat 588 db társulás 1 db egyház 4 db egyesület 53 db alapítvány 53 db

18 Népességszám szerint  főig 157 pályázat  ig 353 pályázat  ig 168 pályázat  Külterület 17 pályázat  LHH térségből 151 pályázat Átlagos településméret kb 1500 fő

19 Opcionális szolgáltatások vállalása Közösségfejlesztési folyamatok generálása 93 % Helyszín biztosítása civil szervezetek számára 95 % Tanoda tér/helyiségkialakítása 15 % Biztos kezdet gyerekprogram 23 % Egészségfejlesztési programok 32,5 % Postai szolgáltatások nyújtása 8,6 % Közháló végpont 58 % ÁFSZ információs pont 65,5 %

20 Új típusú ösztönzés  Maga a címpályázat is előnyökkel jár  Helyi sajátosságok szerint alakítható  Hosszú távú cél: helyi társadalom fejlődését szolgáló művelődési, közösségi alapú modell  …..

21 Köszönöm a figyelmet! Budapest, Halmai Gáborné koordinátor, miniszterelnöki megbízott


Letölteni ppt "A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában Értékválság,értékmentés, értékteremtés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések