Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában"— Előadás másolata:

1 A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában
Értékválság ,értékmentés, értékteremtés

2 A klasszikus Maslow-i piramis (egyéni szükségletek
Kultúra

3 A társadalom állapotát meghatározó ok-okozati rendszer (válaszok a társadalmi szükségletekre)
Csak a jéghegy csúcsát látjuk Nem a valóságról beszélünk Szolgáltatás, településszerkezet,infra- struktúra, jogi szabályozás Falu, vagy város? Kereslet Kínálat A szemlélet alakítja A néptánc (pl.) csak ennek kifejezője

4 A folyamat modellje Érték - ismeret - szemlélet = kultúra
Ebből eredezik, ennek következménye a a társadalom modellje Érték - hit - gondolkodás - rendszerek alakulása Struktúra, intézmények –kialakuló társadalmi állapot

5 A nem fenntartható társadalom gyökere
A jóllétet meghatározó értékek Környezet minőség Anyagi jólét Egészség szabadidő biztonság Szeretet boldogság Hozzáférés az erőforrá- sokhoz és intézményekhez jogok

6 ÉRTÉKEK (érték hordozója a kultúra)
Az értékek határozzák meg a struktúrákat A felborult struktúra értékrendje Anyagi jólét Egészség Intézmények? Biztonság Szeretet, boldogság Összetartozás, szolidaritás Környezet

7 Példa Egészségügy Ha az egészségmegőrzés az érték, akkor azért fizetünk, annak struktúráját erősítjük Betegségügy Ha a kórházak fennmaradása a fontos, akkor azért fizetünk, akkor betegellátást szervezünk Az értékválasztások, a mechanizmusok termelik újra a szegénységet, a társadalom állapota a szocializáció aktuális állása

8 Megfontolandó tételek
Ha rossz az értékstruktúra, akkor rossz az ismeretrendszer, ha a legmagasabb helyen az értékek közül az anyagi jólét áll, akkor azt tanítjuk, ami az anyagi jóléthez kell, ennek megfelelő az intézményi struktúra Ha rossz a struktúra (más értékeket határoz meg, akkor kettős tudatban élünk, más amiben élünk, más amit szeretnénk)

9 Értékválasztás: Kistelepüléseken is szükség van a közösség tudásának, ismereteinek elsajátítására Közösségi értékek őrzésére Alapvető információra és szolgáltatásra de Más a többség értékválasztása Nincs annyi forrás, hogy mindez egyenként finanszírozható legyen A régi-új infrastruktúra lepusztult Fogy a humánerőforrás

10 A különböző rendszerek csonkák önmagukban
kulturális oktatási szociális munkaügyi önkormányzati (ön)képzési mezőgazdasági természetvédelmi belügyi, igazgatási Megoldás: Komplex kezelés Tudásmenedzsment

11 A problématerületeket felölelő közszolgálati hálózatot és ezek települési végpontjait kell létrehozni Új, integrált megoldások Infokommunikációs eszközök Ágazati összefogások segíthetnek

12 Fejlesztési cél: a közösségek megerősítése, megerősödése feltételeinek megteremtése jó színvonalú közszolgáltatások hozzáférésének biztosítása a legelmaradottabb térségekben a pusztulófélben lévő közösségi infrastruktúra revitalizálása Közösség Szolgáltatás Infrastruktúra

13 Az IKSZT egy lehetséges modell
Épület, amely keretet biztosít minden ágazat, szakterület számára, hogy közszolgáltatásait elérhetővé tegye a vidéki településeken és térségekben Szolgáltatásszervezési modell, amely hozzájárul az egyes (köz)szolgáltatások fenntarthatóságához, szakmai és finanszírozási szinergiájuk megteremtéséhez Közösségi tér, a helyi közösségi indíttatású, illetve közösségi célú kezdeményezések, folyamatok befogadó, támogató keretrendszere

14 Címpályázat Kötelező feladatok
tájékoztatási, ügyfélszolgálati pont működtetése lakossági és vállalkozási információk ifjúsági közösségi programok, ifjúságfejlesztés, ifjúsági információs pont működtetése közösségi internet hozzáférés biztosítása könyvtári és információs szolgáltatások; közművelődési programok szervezése

15 Címpályázat Opcionális feladatok
közösségfejlesztés egészségfejlesztési programok postai szolgáltatás nyújtása elektronikus közigazgatási végpont szolgáltatás biztosítása (közháló végpont) Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) információs pont tanoda tér/helyiség kialakítása gyermekek (különösen a 0-5 éves korosztály) foglalkoztatását biztosító tér/helyiség kialakítása üzlethelyiség kialakítása

16 Újszerű finanszírozási modell (a fenntarthatóság segítése)
A támogatás formái Infrastruktúrafejlesztés támogatása Működési támogatás az első három évben A címbirtokosok számára szakmai támogatás és pályázati források célzott elérése A vállalkozások számára kialakított terek kiadásából származó tervezhető bevételek Bővülő üzleti szolgáltatások lehetősége

17 Beérkezett pályázatok az első körben
2008. szeptember 30-ig Beérkezett 699 db pályázat 84% helyi önkormányzat db társulás db egyház db egyesület db alapítvány db

18 Népességszám szerint 0-600 főig 157 pályázat 600-2000- ig 353 pályázat
Külterület pályázat LHH térségből pályázat Átlagos településméret kb 1500 fő

19 Opcionális szolgáltatások vállalása
Közösségfejlesztési folyamatok generálása % Helyszín biztosítása civil szervezetek számára % Tanoda tér/helyiségkialakítása % Biztos kezdet gyerekprogram % Egészségfejlesztési programok ,5 % Postai szolgáltatások nyújtása ,6 % Közháló végpont % ÁFSZ információs pont ,5 %

20 Új típusú ösztönzés Maga a címpályázat is előnyökkel jár
Helyi sajátosságok szerint alakítható Hosszú távú cél: helyi társadalom fejlődését szolgáló művelődési, közösségi alapú modell …..

21 Köszönöm a figyelmet! Budapest, 2008.11.12. Halmai Gáborné
koordinátor, miniszterelnöki megbízott


Letölteni ppt "A kultúra a fenntartható életminőség szolgálatában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések