Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Média az „információs szupersztrádán”. Metropol 2014-09-24: internetszótár.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Média az „információs szupersztrádán”. Metropol 2014-09-24: internetszótár."— Előadás másolata:

1 Média az „információs szupersztrádán”

2

3 Metropol : internetszótár

4 Dr. Michael Wesch (Kansas State University) Web 2.0 … The Machine is Us/ing us

5 The Man Of The Year Winners Time Magazine 1927 Charles Augustus Lindbergh 1938 Adolf Hitler 1939 Joseph Stalin 1940 Winston Churchill 1956 Hungarian Freedom Fighter 1966 Twenty-Five and Under 1982 The Computer 2007 Vladimir Putin 2008 Barack Obama 2009 Ben Bernanke 2010 Mark Zuckerberg 2011 The Protester 2012 Barack Obama 2013 Pope Francis 2014 The Ebola Fighters

6 2006

7 „Web 2.0-nak hívják, mintha egy régi szoftver új verziója lenne. Pedig valójában forradalom. Tökéletes eszköz arra, hogy összerakja sok millió ember apró hozzájárulásait, és fontossá tegye őket.” „A globális média megváltoztatásáért, egy új, digitális demokrácia alapköveinek letételéért, és a profik saját pályájukon való elkalapálásáért a 2006-os év embere TE VAGY.”

8 Web 1.0 Egyirányú Passzív fogyasztó Portálok, személyes weblapok Mint a TV és a rádió „új formában” Technológiai kiforratlanság Online kereskedelem kialakulása (adás-vétel átalakulása) Nagy internetes cégek létrejötte (Amazon, Yahoo, eBay) Alapszintű internetes keresés

9

10 Wikipedia 2001 Apple 1996 White House 1998 Lego 1997 Youtube 2005 McDonald's

11 -magyarul/

12 Google „Egy ismerősömnek megvan az internet öt CD-n.” v.ö.: a világ szerverein tárolt adatok 90%-a az utóbbi két évben keletkezett

13 Blogger

14 2001 – Wikipedia

15 2009: az 5000 leggyakrabban keresett szócikk

16 (2015) 7600 kötet A betű: 525. kötet

17 2002 – (i)WiW

18 Freeblog

19 Myspace

20 Facebook

21 2004 – Last.fm

22 Picasa

23 Flickr

24 2005 – Del.icio.us

25 YouTube

26 2005 – Google Maps

27 2006 – Videobomb (ma: indavideo.hu)

28 Twitter

29 Spotify(2014 – Forgotify)

30 Dropbox

31 ...ahol a felhasználók uralják a tartalmat…

32 Átalakulás

33

34 2011 – Google+

35 Web 2.0 Kétirányú  Többirányú (p2p) Aktív fogyasztó Elsősorban a közösségre épül Felhasználók által készített tartalom elsődlegessége Tartalommegosztás Folyamatos tartalomvéleményezés (komment, ajánlás, link) Tartalomosztályzás (címkézés) Atomizált, szétdarabolt, egyéni szinten terjesztett Dinamikusabb, interaktívabb

36

37

38 A tartalmat létrehozó felhasználók számának nagyságrendi növekedése az alkotás, a fogyasztás, a véleménynyilvánítás és a kommunikáció demokratizálásához, valamint a világról szerezhető ismeretek minőségi változásához vezet. szakértők hozzáértése  tömegek bölcsessége

39 Web 2.0 Tim O’Reilly, 2004 Jellemzői Az adat, mint hajtóerő Részvételen alapuló tervezés Laza szervezeti struktúra (perpetual beta version)

40 Tipikus webkettes szolgáltatások Közösségi oldalak (iWiW, Orkut, Facebook) Képmegosztó oldalak (Flickr, Indafotó, Picasa, Photobucket, SmugMug, Zooomr) Videómegosztó oldalak (YouTube, Indavideo) Blogok Online irodai alkalmazások (Google Calendar, Google Docs) Wikipédia Online kiskereskedelemmel foglalkozó vagy azt támogató oldalak (PayPal) Aukciós oldalak (eBay, Vatera) Linkmegosztó szolgáltatások (del.icio.us, kedvenceim.com, mylink.hu) Más oldalakat értékelő szolgáltatások (Digg) RSS Podcast-ok Előre megírt licencszerződések, melyek megkönnyítik a publikációt (Creative Commons) Közösségi zeneszájtok (Pandora.com, Last.fm) Forrás: 2007

41 Tipikus webkettes szolgáltatások Közösségi oldalak (iWiW, Orkut, Facebook[ MySpace, LinkedIn, Mindenki.hu, Barátikör.com, MyVIP) Képmegosztó oldalak (például: Flickr, Indafotó, Picasa, Photobucket, SmugMug, Zooomr, Open Photo Project) Videómegosztó portálok (Például: YouTube, Google Videos, IndaVideó) Blogok, mikroblogok (például Twitter, Jaiku.com, Plurk) Online irodai alkalmazások (Például: Google Calendar, Google Docs & Spreadsheets, Zoho ThinkFree Online) Wikipédia és más wikik (szabadon szerkeszthető ismerettárak) Aukciós oldalak (például: eBay, Vatera) Online kiskereskedelemmel foglalkozó vagy azt támogató oldalak (PayPal, Abaqoos) Linkmegosztó szolgáltatások (például: del.icio.us, Diigo, mylink.hu, Linkzilla, Ma.gnolia.com) Más oldalakat értékelő szolgáltatások (Digg) Hírforrások (feedek) (RSS, Atom (feed)) és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó alkalmazások (például a tartalmat szűrő Yahoo Pipes, AideRSS, FeedHub, a hírcsatornákat egyesítő FeedRinse, FeedBlendr) Podcast-ok Előre megírt licencszerződések, melyek megkönnyítik a publikációt (Creative Commons, GPL) Közösségi zeneajánló oldalak (Pandora.com, Last.fm) Online tárhely-szolgáltatók (Box.net, Dropbox) Virtuális világok (Second Life) és online játékok (World of Warcraft) Online térképalkalmazások (Google Maps, Yahoo! Maps) Az internet felhasználásával futó tudományos programok Galaxyzoo) valamint meteorológiai közösségek (Metnet.hu, Viharvadász.hu) Forrás: 2012

42 KategóriaWeb 1.0Web 2.0 Képek publikálásaWeb-Foto-AlbumFlickr Zenei és egyéb fájlcserélők Mp3.comNapster vagy BitTorrent Lexikonok, enciklopédiák Britannica OnlineWikipedia Publikálás > RészvételSzemélyes weboldalakBlogkészítés Szociális hálózatokCyberspace, virtuális közösségek Facebook, iWiW Tartalom kialakításTartalomkezelő rendszerek Wiki-k, együttműködő írás, szerkesztés Tartalom osztályozásaKönyvtárak (osztályozás, kategorizálás) Címkézés (“folksonomy”) Együttműködési képesség Minél több látogató vonzása („ragadósság”) Információ megosztás

43 244 év után megszűnik az offline Encyclopaedia Britannica ( )

44

45 Web 1.0  Web 2.0

46 Információs modellek Forrás: Bowman, S. - Willis, C. (2003): We Media. How Audiences are Shaping the Future of News and Information. 10. oldal - Hierarchikus - Felülről-alulra - Egyirányú - Monológos - Egytől sokaknak - Hálózatos - Önszerveződő - Kétirányú / több irányú - Párbeszédes - Sokaktól sokaknak

47 Web 2.0 Használat Tartalom Technológia Üzleti modell

48 Használat Felhasználó nemcsak fogyasztó, hanem előállító és publikáló Többirányúság erősödése, közösségi jelleg Tudás közös kodifikálása és kollektív tudássá emelése (wikipedia) Civil közösségek hatékonyabb szervezése, jobb kapcsolattartás és kapcsolatteremtés Központosított média szétrobbantása Exponenciálisan növekvő használat Alternatív médiatér kialakítása

49 Tartalom Tartalmak egyenrangúvá válása (szöveg, kép, hang, film, videó, multimédia) Tartalmak egyenrangúvá válása (profi – amatőr) Közösségi tartalmak (közös blogok, wikipedia) Osztályzás, minősítés, megosztás, véleményezés Szemantikus indexelés (címkézés, asszociációk, rejtett információk keresése, metaadatok)

50

51 Technológia HTML: tartalom és forma együtt XML: tartalom és forma elválik Aggregáció: információgyűjtő programok, felhasználó nem kerül kapcsolatba az elsődleges, eredeti információforrással (RSS)

52 Üzleti modell Felhasználó önállóvá tétele Közösségekbe szerveződés elősegítése  tapasztalatcsere, visszajelzés Visszajelzés fejlesztés része Közvetítői lánc kiiktatása: Termelő  Disztribútor  Nagykereskedő  Kiskereskedő  Vásárló Termelő  Vásárló

53 Blogok, hírek, az újságírás fejlődés

54 Korai blogok Weboldal, ami egy nyilvánosan elérhető személyes naplóként működik (Fordított sorrendű) időponttal ellátott bejegyzések egy (nyilvános) weboldalon A szerző(k) személyiségét, személyes véleményét tükrözi, stílusa informális Rendszeresen frissül Elérhető, olvasható, szerkeszthető

55 (Fordított sorrendű) időponttal ellátott bejegyzések egy (nyilvános) weboldalon Elérhető, olvasható, szerkeszthető

56 Korai blogok Első: 1992, Tim-Berners Lee ‘Weblog’: 1997, John Barger ‘Blog’: 1999, Peter Merholz („we blog”) A korai blogok többnyire linkeket tartalmaztak  a szerző valami érdekességre, esetleg egy szűk érdeklődési kör számára fontos weboldalra kívánta felhívni a figyelmet

57 Top 15 Most Popular Blogs:

58 Elvileg a kezdetektől bárki publikálhatott, de HTML nyelv ismerete, szerkesztő program, szerver szükséges hozzá Ennek következtében a ’90-es évek végéig nem tömeges használatú Korai blogszcéna

59 1999. augusztus: Blogger Blogszoftverek megjelenése „Divatba” jön a blogolás ‘Én-blogok’ korszaka Körbelinkelés Minimális kommentelési lehetőség

60 9/11, Madrid, London, Augusztus 20.

61  szeptember 11.  Blogok gyors és hiteles hírforrásnak bizonyultak  A túlélők, a szemtanúk, a mentésben résztvevők friss információkat tettek közzé blogokban  Régi média nem tudott elég gyorsan reagálni  CNN ugyanazokat a képeket ismételgette

62 Hagyományos újságírás Szerkesztőségek begyűjtik, osztályozzák, szűrik és továbbítják az információkat Hír = amit szerkesztő fontosnak gondol Napirendelmélet (McCombs és Shaw, 1972) Sokszoros ellenőrzési mechanizmusok  „hitelesség pecsétje” Vertikális kommunikáció Jól látható elkülönülés a közlő és a befogadó (fogyasztó) között Aktív közlés + passzív befogadás

63 Iraki háború  bagdadi bloggerek, harcoló katonák  vadonatúj perspektíva és nézőpont Mainstream média folyamatosan szemlézi Hagyományos média: cenzúrázott haditudósítások Irakból Manipulációk, hamisítások megjelenése a hírversenyben  online korban könnyebb „utolérni a sánta kutyát”

64 „A háború első áldozata az ártatlanságunk.” (Oliver Stone)

65 Photos from Beirut, Lebanon Igaz? Hamis?

66 A megjelent változat

67 Az eredeti fotó

68 Igaz? Hamis?

69 Blogok gyorsabb, részletesebb, élőbb és hihetőbb információkkal szolgáltak, mint a hagyományos sajtótermékek

70 Humor megjelenése (kifigurázás)

71 Fidel Castro Photoshop Contest Az eredetitől a másolatokig

72

73

74

75

76

77

78 (Pontatlan idézet Woody Allentől) "Elvégeztem egy gyorsolvasás tanfolyamot. Utána elolvastam a Háború és békét. Oroszországban játszódik.„ Kritikák

79 Meghamisított képek, félremagyarázott események és jóval korábbi Twitter-üzenetek A november 13-i párizsi terrortámadás után elterjedt, hogy lekapcsolták az Eiffel-torony fényeit, hogy ezzel is az áldozatok előtt tisztelegjenek. A fények valóban kialudtak, de nem a terrortámadás, hanem a működési szabályzat miatt: a torony kivilágítását minden éjjel lekapcsolják.

80 Valaki jó poénnak tartotta, hogy egy kanadai – Párizsban ráadásul sosem járt –, szikh vallású férfi ártatlan fürdőszobai szelfijét terroristaképpé alakítsa át, és úgy terjessze, mintha az egyik elkövető pózolna az akció előtt.

81 Kritikák BLOGOKKAL SZEMBEN  Bloggereknek nincs megfelelő hátterük az információk ellenőrzésére  Nincs tekintélyes intézményi, szakmai háttér  Túl szubjektív  Önkéntesek  képzés hiánya KLASSZIKUS SAJTÓVAL SZEMBEN  Fogyasztói társadalom szabályainak megfelelően folyamatosan az ingerküszöb fölé pozicionálja a híreket  még érdekesebb, még színesebb, még fogyaszthatóbb  Túl éles hírverseny  torzulás, manipuláció  Alkalmazottak  munkahely, fizetés, pozíció megtartása

82 Blog-újságírás előnyei I.  Változtatások nélküli információátadás  közvetlen a hír átadása, nem előzetes interpretáció  Színesítés szubjektív elemekkel a hír mellett (kötelező objektivitással szemben több információt nyújt)  Közvetlenség  Aktív közlés + aktív befogadás  kommentárok  közösségi tartalomelőállítás  Horizontális kommunikáció  Falak leomlanak közlő és befogadó között

83 Blog-újságírás előnyei II. Információk bármikor, bárhol és bárki által ingyenesen hozzáférhetők, archiválhatók és továbbadhatók Hosszabb távú hatékonyság (nem lehet lekésni az információt) Csábító nyelvi eszközök  új(szerű) stiláris elemek Információk ellenőrzése a közösség által történik  javítható, szerkeszthető, bővíthető, húzható, kommentálható „Népi újságírás”

84  óriási hatás a hagyományos média működésére A blogok gyorsan és több oldalról képesek tudósítani bizonyos eseményekről, de ezek hátterét, mélyebb elemzését a hagyományos médiának kell elvégeznie Cikkírással egyenértékű munkaként kell elismerni a hozzászólások kezelését, a közönséggel való foglalkozást

85 Amerikai elnökválasztási kampány Republikánus és demokrata blogok ezrei Új kampánytechnikák Legbefolyásosabb bloggerek "élő" adásban tudósíthattak a legfontosabb kampányrendezvényekről

86 Regisztrált bloggereknek fenntartott rész

87 Alternatív média Tömegkommunikáció eszközökhöz való nyilvános, szabad hozzáférés Helyi ügyekkel való foglalkozás (meghatározott közösség érdekeinek szolgálata) Részvételi modell a tömegkommunikációban (nyitott, részvételre sarkalló szervezeti felépítés) Önkéntes munkára támaszkodás Demokratikus döntéshozatali struktúra Alulról felépülő Szerkesztői függetlenség Nem nyereségérdekelt jelleg Kulturális sokszínűség és kisebbségek elfogadása Interaktivitás Médiahasználati készségek fejlesztése

88 Andy Warhol, 1968 In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes. In the future 15 people will be famous. In 15 minutes everybody will be famous.

89 Ha te is részese vagy a médiának, akkor végre sztár leszel? ©Doransky

90 Nem, nem leszel. ©Doransky

91 Amikor mindenki beszélhet... ©Doransky

92 ...senkit nem érdekel, hogy mit mondasz. ©Doransky

93 Problémás kérdések Túlzott atomizáltság Közösségi tudásszolgáltatás minőségének kérdése Mi történt kérdése – megbízható információ? Világháló forgalmát belassító naplószemét (blogspam) Gazdaságilag kockázatos  dotcom lufi v2? Anonimitás (cyberbullying, „online gátlástalanság”, flame war)

94

95

96 Web 3.0 Jobb minőségű közösségi tartalom Teljes kommunikációs szabadság Teljes személyre szabottság ???

97

98

99

100 ???

101 Szabad véleménynyilvánítás lehetőségeinek növelése Tömegkommunikációs eszközökhöz + információhoz való szabad és nyilvános hozzáférés Valódi médiapluralizmus Független kommunikációs tér létrehozása

102 We are the web.


Letölteni ppt "Média az „információs szupersztrádán”. Metropol 2014-09-24: internetszótár."

Hasonló előadás


Google Hirdetések