Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fészbúkos tanárnénivel kéz a kézben - A digitális világ pedagógusai - A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra VIII. Nemzetközi médiakonferencia Balatonalmádi,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fészbúkos tanárnénivel kéz a kézben - A digitális világ pedagógusai - A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra VIII. Nemzetközi médiakonferencia Balatonalmádi,"— Előadás másolata:

1 Fészbúkos tanárnénivel kéz a kézben - A digitális világ pedagógusai - A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra VIII. Nemzetközi médiakonferencia Balatonalmádi, 2015. szeptember 30. Kőrösné dr. Mikis Márta korosmarta@gmail.com Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE)

2 „Ugye, nem hagynák gyermeküket egy sűrű, sötét erdőben vagy egy kihalt késő esti utcán egyedül bóklászni? A digitális világ is veszélyeket rejthet, hiszen az internetes számítógépek, a mobiltelefonok használatának rohamos terjedése egyre fiatalabb gyermekeket von be a virtuális világ felfedezésébe, megismerésébe… 9 éves kor felett már a legtöbb gyermek önállóan használja az internetet. A játék, a zeneletöltés, a csevegés gyakori tevékenységek, ám sok gyermeknek már kellemetlen tapasztalata is akadt a világhálón történő, önálló kalandozás közben…”

3 Segítséget a diákoknak, pedagógusoknak, szülőknek! A gyermekkori IKT-használat jelentősen nő, a 9-16 évesek - 42%-ának saját számítógépe van, - 24%-uk mobiltelefonon internetezik (NMHH EU Kids Online 2011 kutatása) Változatos, mobil eszközökkel a magyar gyerekek - 60%-a napi netező, - 68%-uk 10 éves kor alatt kezdi használni az internetet, - az első mobil: 8-12 éves kor között (75%), - 45%-ukonak több mint 100 ismerőse van a Facebook-on, - 11%-uk szexuális tartalmakkal is találkozott (Kósa É., László M., 2014)

4 Előzmény: Médiatudor program (2007) (www.mediatudor.hu)www.mediatudor.hu Magyarországon több mint 1500 iskola, a határon túlról 120 pedagógus kapcsolódott be. Tananyag, tanári kézikönyv, 18 bemutató tanóra videofilmje  ÚJ: Digitális világ oktatási program, www.digitalisvilag.hu (2013) www.digitalisvilag.hu

5 Digitális világ Digitális világ Cél: a médiaértés megalapozása, készségek- képességek fejlesztése, amellyel a tanulók képesek: a hatékony, értő médiahasználatra, kritikusan kezelni, elemezni a digitális média által közvetített üzeneteket, biztonságosan eligazodni az internet világában, értelmesen használni az új, kommunikációs technikákat, új, kreatív tartalmakat létrehozni, felismerni és kezelni a kockázatokat és veszélyeket, megvédeni magukat a káros vagy sértő médiatartalmaktól. (NAT-kompatibilis: http://www.kormany.hu/download/c/c3/90000/MK_12_066_NAT.pdf)

6 Tanári kézikönyv, tanmenet és óravázlatok 14 foglalkozásra, segédanyagokkal: letölthető és szabadon alakítható tanári PowerPoint prezentációk interaktív tábla-oldalak online gyakorlatok/játékok tanulóknak nyomtatható feladatlapok digitális reklámok valós példái kislexikon szülői tájékoztató

7 A digitális világ tanára - pályázat Kiírója a fejlesztő: MediaSmart Hungary Oktatási Kft. Célja, hogy a pedagógusok kipróbálják a Digitális világ című oktatási anyagot és azt beépítsék oktató-nevelő munkájukba, amellyel az hatékonyabbá, eredményesebbé tehető. (+ kreatív, új ötletek) Kategóriák: óvoda, általános iskola (kiterjesztés!) 3-5 oldal, max. 5 illusztráló fotó Szponzorok értékes díjai (Telenor) http://www.mediatudor.hu/download/reszletes-palyazat.pdf http://www.mediatudor.hu/download/reszletes-palyazat.pdf –Nyertes pályázatok: www.digitalisvilag.hu, ill.www.digitalisvilag.hu www.isze.huwww.isze.hu – Gyermekinformatika2 – Hírek

8 Változatos alkotások, módszertani sokszínűség: óravázlatok, tematikák, prezentációk, osztályblogok, Facebook-alkalmazások, interaktív-tábla anyagok, videoklip, gondolattérkép, saját logó, puzzle, banner, plakát, keresztrejtvény, kártyajáték, kvíz, szófelhő, társasjáték… Best practice elemzés, didaktikai fogások: Motivált pedagógus – motivált tanulók Témakörök, tanórák kiválasztása (szakórákon és szabadidőben) Tanulói weblapok, blogok, közösségi oldalak aktivitása Kérdések indukálása, szavazás, vita, kutatómunka házi feladatként „Látnak, nem csak néznek!”

9 Az ötletekről a pályázati címek is árulkodnak: Z-generáció, avagy haladjunk a korral E-world – társasjáték Kéz a kézben a digitális világban Otthon, az interneten Ovis háló Osztályblogunk bemutatása (3.b.) Online játszótér FaceboOKOSOK - az oktatás szolgálatában

10 METEOR Gáspár Nóra (Budapest, Vakok Ált. Isk., Bp.) – ISZE különdíj

11 METEOR – Media Tudatos Esélyegyenlőségi Oktatási Reform „Reklám nélkül nincs élet!” - vélemények„Reklám nélkül nincs élet!” - vélemények - „hülyeség”, - „egy adott termék gyártója, hogy felhívja a figyelmet, ezt használja”, - „figyelemfelkeltő, rendkívül idegesítő dolog”, -„vakoknak idegesítő, látóknak érdekes”. Reklám felismerés, elemzés, hangreklám készítéseReklám felismerés, elemzés, hangreklám készítése -Látvány nélkül a hang megtévesztő lehet! -Példák: Ruha? (=UPC) https://www.youtube.com/watch?v=xE2sJzUU-0g Magyarország-imázs? (=Soproni) https://www.youtube.com/watch?v=SmGkwOqmU78

12 Kéz a kézben a digitális világban „Különösen nagy sikert aratott a netikett, ezt a szót nem ismerték, így a tartalmát sem. Meglepő volt tapasztalni, hogy 11 évesen mennyit ülnek a gép előtt, használják, de ezt senki sem tanította meg nekik. A szülők sem, és mi, tanítók sem. Hiszen nem tananyag!...” „Remek hangulatot eredményezett az órák alatt a szituációk eljátszása, akár a mobileszközök használatáról – a jó és rossz példákkal egyaránt –, akár az adathalászatról vagy a reklámokról, mintegy »filmként« történő megjelenítéskor.” „Nagyon élvezték a tanulók a sütik témakörben azt a Youtube videót, amit az ajánlásban találtam. A megtekintés után – persze közben lefordítottam a párbeszédet – elhatároztuk, hogy »magyarosítjuk« a Got cookies! című videót.”

13 Sütik: a film magyarul

14 Tanulás „fészbúkos” tanárnénivel „A Facebook-on már regisztrált tagként vannak jelen, de rendszeres látogatói a videó-megosztó portáloknak, sőt többüknek saját weblapja is van! … Megbeszéltük a gyerekekkel a Facebook használatához szükséges alapvető szabályokat. Kicsit meglepődtek, amikor megtudták, hogy csak 13 éves koruktól lehetne saját oldaluk. Negyedikes osztályomból, 23 tanulóból már nyolcnak van FB profilja.” Kémia óra, 8. osztály, elemeknek FB-profil kreatív gondolatokkal: „A profil létrehozásakor nagyon jó volt látni, hogy nem hagyták magukat csőbe húzni, mert átgondolták, hogy mely adatokat adják meg »magukról«. …Értesülhettünk a klór és a hidrogén nyitott kapcsolatáról, a hidrogén űrutazásáról, vagy ismerhettük meg a sósav szüleit.” Irodalom, 4. osztály: „Cikkeket, videókat linkeltem be nekik. Példámat követték ők is. …Kérdéseket indítottam, szavaztak, vitatkoztak, hozzászóltak, kutatómunkát végeztek, házi feladatokkal. Csak ösztönöznöm kellett őket, munkájukat nagy feladattudattal végezték. Ezt a számukra újfajta tanulást élvezték a legjobban. … Jó volt velük együtt dolgozni!”

15 Mobilozás ingyen vagy pénzért? „A szituációs játék ismét nagy sikert aratott. …Az »Ingyenes vagy sem« feladat okozott egy kis fejtörést, de végül úgy értelmeztük, hogy az adott pillanatban ingyenes-e vagy sem, és leginkább számunkra, hiszen a wifin keresztüli internetelérés sincs ingyen, és az sem, ha anya üzenetet küld nekünk.” „Megbeszéltük, melyek a személyes és melyek a nyilvános adatok. Ügyesen csoportosították a felsorolt adatokat, és mondtak ötleteket arra, hogy mi történhet akkor, amikor valaki visszaél személyes adataikkal. A »Kinek adnád oda?« kérdésnél egy kicsit megengedőbbek voltak a kelleténél, ezért tudatosítani kellett bennük, hogy mivel járhat egy bizalmasan átadott jelszó vagy pin-kód.” „Az óra nagyban hozzájárult, hogy felhívjam a figyelmüket erre. Ne írják ki a közösségi oldalra, hogy elmennek nyaralni, ne töltsenek le ismeretlen eredetű fájlokat, ne álljanak szóba az interneten ismertetlen emberrel, még akkor sem, ha az gyereknek mondja magát stb.”

16 Írjunk blogot! „Amikor megtudták, hogy ők lehetnek az oldal szerkesztői, nagyon izgatottak lettek. Öröm volt nézni a lelkesedésüket! Máris kezdődött a találgatás, ki lenne a legalkalmasabb a főszerkesztői posztra. Több önjelölt is akadt, ezért megkértem őket arra, tartsanak »kortesbeszédet«, győzzék meg társaikat arról, hogy ők a legmegfelelőbbek erre a pozícióra.”

17 Kortesbeszédek a blog főszerkesztéséért

18 A program továbbfejlesztése, eredményeinek kutatása Út a médiaértéshez a digitális világban – 60 órás akkreditált pedagógus továbbképzési program az első 2014-ben lezajlott, vizsgamunkák: egyéni óravázlatok Új tanfolyam: 2015 szeptemberétől Bemutató órák filmfelvétele „Best practice” elemzés, pedagógiai attitűd Szakdolgozóknak, doktoranduszoknak témaajánlat: –tantervi integráció, tematikakészítés, interjúk, …

19 Köszönöm a figyelmet! „Legtöbbször csak a monitor mögött ülő gyermekek fejét látom hátulról, ahogy elmegyek mögöttük, de most lehetőségem volt arra, hogy nagyobb kontaktusba kerüljek velük. Döbbenetes a különbség!”


Letölteni ppt "Fészbúkos tanárnénivel kéz a kézben - A digitális világ pedagógusai - A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra VIII. Nemzetközi médiakonferencia Balatonalmádi,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések