Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ- RENDSZEREK FREKVENCIAHASZNÁLATA ÉS ENGEDÉLYEZÉSE Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs 2015. November 04. Pilóta nélküli.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ- RENDSZEREK FREKVENCIAHASZNÁLATA ÉS ENGEDÉLYEZÉSE Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs 2015. November 04. Pilóta nélküli."— Előadás másolata:

1 PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ- RENDSZEREK FREKVENCIAHASZNÁLATA ÉS ENGEDÉLYEZÉSE Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs 2015. November 04. Pilóta nélküli repülők frekvenciaszabályozása Magyarországon és nemzetközi viszonylatban

2 2 Történelmi áttekintés Pilóta nélküli repülők fejlődése 1898 Nikola Tesla bemutatta az első távvezérelt járművet 1916 Megalkották az első UAV-t 1920 Távvezérelt eszközök használata hadgyakorlatokhoz 1930-1940. Megjelennek az amerikai hadseregnél az első pilóta nélküli repülők 1943 Német hadsereg beveti az első UAV-t 1945-1946 U.S. Air Force kifejleszt számítógép vezérelt repülőket Első robotica cég 1956 1964 UAV-k használata kémkedésre Technikai robbanás, megépítették az első predátort 1970 máj. 1990 Pentagon elkezdi gyártatni a saját fejlesztésű UAV-it 2010 – 2015 - ? Polgári felhasználású dronok robbanásszerű elterjedése

3 3 UAV felépítése: Fedélzeten elhelyezett berendezések: - Videokamera - OSD (on-screen display) - Robotpilóta - GPS - Video adó - Irányításhoz szükséges vevő berendezés

4 4 Pilóta nélküli repülő felépítése, frekvencia használata Legalább 6 db GPS fix összeköttetés L1 (1575,42 MHz) navigációs adatok L2 (1227,60 MHz) az ionszférikus és más zavaró tényezőkből adódó módosítás adatai Távirányítás: 433 MHz 2.4 GHz 5.8 GHz - Video downlink - Telemetria - Egyéb speciális eszközök 2.4 GHz 5.8 GHz Általános pilóta nélküli repülő frekvencia használata

5 5 Pilóta nélküli repülő felépítése, frekvencia használata ITU vizsgálat alapján a feltételezett teljes piaci spektrum igény (2009) földi kapcsolatok: 34 MHz műholdas kapcsolatok: 54 MHz GPS műhold Irányító központ Utasszállító repülő Műholdas irányítás Földi irányítás

6 6 Leggyakrabban használt frekvenciák: Frekvenciák: Megengedett maximális teljesítmény: Irányítás / Telemetria: 433.05-434.79 MHz100 mW ERP 2400-2483.5 MHz100 mW EIRP Video átvitel: 5470-5725 MHz1 W EIRP 5725-5875 MHz25 mW EIRP

7 7 Leggyakrabban használt frekvenciák 1. eset2. eset3. eset4. eset 433 MHz Irányítás / Telemetria Irányítás- - 2,4 GHzVideo DL Video DL / Telemetria Irányítás / Video DL / Telemetria - 5,8 GHz--- Irányítás / Video DL / Telemetria 433 MHz: LDP433 (25 KHz csatornaosztás) csatornaosztású rádiók. Ugyanezt a csatorna hozzáférési eljárást használják a vezeték nélküli autózárak, és kapunyitók is. Előfordulhat kölcsönös zavar a rendszerek között. 2.4 GHz: 2,4 GHz-es RLAN sávot használják a népszerű UAV berendezések rádiótávirányítói, mind az irányításra, mind a videojel továbbításra. RLAN szabvány (IEEE 802.11) szerinti csatornaosztással és zavarcsökkentő technikákkal készítik a rádió berendezéseket. Problémát jelent a 2,4 GHz-es RLAN berendezések telepítési sűrűsége. 5.6-5.8 GHz: Ennek a sávnak a hullámterjedési paraméterei nagyon jók, kihasználtsága nem túl magas.Úgy, mint a 2,4 GHz-es sávnál szintén az adatátviteli sebesség növelése érdekében használják

8 8 Frekvencia szabályozás / engedélyezés A hatályos szabályozás szerint a polgári használatú UAS-ek számára felosztott frekvenciasáv jelenleg még nincs, azonban ha betartják az SRD-k (Short Range Devices - kis hatótávolságú eszközök) szabályozási feltételeit, üzemelhetnek az SRD-k számára kijelölt bizonyos frekvenciasávokban úgy, hogy nem kell rádióengedélyt kérni a rádióberendezés működtetéséhez.(Egyedi engedélyezési kötelezettség alól mentesítve.)

9 9 Az UAS-ek rádióberendezései nem üzemelhetnek az amatőrszolgálat frekvenciasávjaiban, mivel e sávok nem a pilóta nélküli légi jármű rendszerek számára vannak fenntartva. Ez egyrészt azt jelenti, hogy amatőr vizsga nem szükséges az UAS-ek üzemeltetéséhez, de másrészt azt is jelenti, hogy amatőr vizsga megléte nem jogosít fel UAS üzemeltetésre. Frekvencia szabályozás / engedélyezés

10 10 WRC-12 lehetőséget adott: Nemzeti kijelölésre tervezett frekvenciasávok FrekvenciasávRendszerekHasználat intenzitása 960-1164 MHzGNSS, ARNS, DME, TACAN, JTIDS/MIDS, SSR, ACAS, IFF Túlzsúfolt 5030-5091 MHzMLSSávban nincs használat Szabályozási javaslat: SRD műszaki korlátait meghaladó UAS-ek számára az 5030-5091 MHz sáv megnyitása, az alkalmazás nevesítése. NFFF módosítás szükséges Kimondottan polgári célú felhasználás, de a rendészeti szerveket nem szabad kifelejteni. 960-1164 MHz sáv vizsgálata biztonsági (tartalék) irányítási csatorna számára

11 11 Nemzetközi szabályozás WRC-12:5030-5091 MHz - földi kapcsolatok 5000-5150 MHz – műholdas kapcsolatok Res.153Műholdas állandóhelyű szolgálat (FSS) vizsgálata az UAS CNPC* kapcsolatok számára A nem koordinált FSS állomások esetén az UAS CNPC kapcsolat számára nem biztosítható az interferenciával szembeni védelem. Az általános légiforgalmi előírások betartása nem teljesülhet. WRC-15-tól várható az FSS szolgálat használatával kapcsolatos döntés. *CNPC – irányítás távvezérlés – control and non-payload communication

12 12 Kijelölések összehasonlítása Frekvenciasáv [MHz] RR Ausztria Egyesült Királyság Finnország Franciaország Horvátország Magyarország Németország Norvégia Románia Svédország Szerbia Szlovákia Szlovénia Ukrajna (R ) Légi mozgó 960 - 1164 xxxxx xxxxx x Légi rádiónavigációxxxxxxxxxxxxxxx (R ) Légi mozgó 5030 - 5091 xxxxx xx x Légi rádiónavigációxxxxxxx xxxxxxx Műholdas (R ) légi mozgó xxx x xx x UAS használatra nevesítve Vizsgált frekvenciasávok

13 13 Pilóta nélküli repülők szabályozása környező országokban OrszágJelenlegi állapot ÖsszefoglalásHasználható frekvenciák Egyesült Királyság CAA (Civil Aviation Authority) szabályozza az FPV (first person view) repülést Meglévő jogszabályok ismeretével lehet repülni 900 MHz – 3 G mobil hálózat használja 1.2 GHz – Illegálisan használják 1.3 GHz – Csak rádióamatőr vizsgával 2.4 GHz - használható 5.8 GHz – használható a 5725 – 5875 MHz sávban Románia FPV repülést tiltják1 KG -nál könnyebb géppel lehet csak repülni 2.4 GHz – használható Downlink irány tiltott Horvátország FPV repülés engedélyezettFilmet készíteni tilos, ha mégis szükség van rá akkor a megfelelő hatóságokhoz a repülési tervet be kell nyújtani. Szlovénia FPV repülés engedélyezettA repülés, repterek és kiemelt fontosságú területek közelében tilos 900 MHz – rádióamatőr vizsgával használható de a 3G mobil hálózat használja 1.2 GHz – Illegálisan használják 1.3 GHz – Csak rádióamatőr vizsgával 2.4 GHz - használható 5.8 GHz – használható a 5725 – 5875 MHz sávban max. 100mW

14 14 Pilóta nélküli repülők szabályozása környező országokban OrszágJelenlegi állapot ÖsszefoglalásHasználható frekvenciák Franciaország FPV repülést tiltjákMinden FPV tevékenységet tiltanak Ausztria A megfelelő engedélyekkel lehetséges az FPV repülés Típusengedély szükséges Olaszország FPV repülés engedélyezett A repülést betilthatja a rendőrség, ha személyiségi jogokat sért. 2.4 GHz – használható max. 100mW 5.8 GHz – használható a 5725 – 5875 MHz sávban max. 100mW Németország FPV szabályozvaBárhol lehet repülni, ha: -Könnyebb mint 5 Kg -Látótávolságon belül van -Nem zavar senkit -Nincs a közelben reptér 2.4 GHz – használható Norvégia FPV repülés engedélyezett Amíg nem zavar senkit

15 15 Köszönöm a figyelmet! Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs 2015. November 04.


Letölteni ppt "PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰ- RENDSZEREK FREKVENCIAHASZNÁLATA ÉS ENGEDÉLYEZÉSE Vona Dániel Frekvenciaengedélyezési munkatárs 2015. November 04. Pilóta nélküli."

Hasonló előadás


Google Hirdetések