Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I.
BME Közlekedésautomatikai Tanszék VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I. Jelzési rendszerek Összeállította: Dr. Tarnai Géza egy. tanár Budapest, 2009.
2
JELZÉSI RENDSZEREK A jelzéstechnika alapjai
Jelzési rendszerek osztályozása Előjelzési rendszerek Előjelzés egy szakaszra Előjelzés több szakaszra Különleges jelzések Tolatómozgások jelzései
3
Jelzési rendszerek osztályozása
4
Jelzési rendszerek osztályozása
Előjelzési rendszerek Irányjelzés Sebességjelzés Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
5
ELŐJELZÉSI RENDSZEREK
6
Előjelzési rendszerek
A hosszú fékút miatt előre kell jelezni, ha a következő főjelző előtt meg kell állni a következő főjelző csökkentett sebességgel közelíthető meg Főjelző – előjelző távolság fékútnyi (ha kevesebb, jelölni kell) nem lehet kevesebb, mint a fékút meghatározott hányada (pl. 50%) Főjelző – előjelző rendszer (előjelzés egy szakaszra) az előjelző önálló árbocon a megelőző főjelző árbocán – pl. kijárati vagy térközjelzőnél Kombinált rendszer (előjelzés több szakaszra) az előjelző funkció a főjelzőbe integrálva előjelzés két szakaszra, ha a szakaszhossz legalább fékútnyi kettőnél több szakaszra, ha a szakaszhossz a fékútnál rövidebb Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
7
Előjelzés egy szakaszra
A FŐJELZŐN Vmax 120 km/h 80 km/h 40 km/h „MEGÁLLJ!” VÁRHATÓ „SZABAD” TÉRKÖZSZAKASZ Legalább 1 térközszakasz szabad ELŐJELZÉS ELŐJELZÉS Lej = Lfékmax Lej = Lfékmax Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
8
Előjelzés két szakaszra
Vagy: az előjelző és a főjelző közös árbocon Vagy: Az előjelző funkció a főjelzőbe integrálva Ha az előjelzés „szabad” főjelzőre utal, legalább 2 térközszakasz szabad TÉRKÖZSZAKASZ TÉRKÖZSZAKASZ ELŐJELZÉS ELŐJELZÉS Lej Lfékmax Lej Lfékmax Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
9
Kombinált térközjelzők (System L)
! Das ist der ursprüngliche Verwendungszweck kombinierter Signale ! Térk Térközszakasz Térközszakasz Térközszakasz Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
10
Két szakasz előjelzése (System N)
Térközszakasz Térközszakasz Térközszakasz Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
11
MÁV önműködő térközbiztosítás
Térközsz Térközszakasz Térközszakasz Térközszakasz Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
12
Kombinált jelzési rendszerek
Főjelző/előjelző A főjelző és az előjelző közös oszlopon Finnország, Svédország, Norvégia, Ausztria, Luxemburg Részben: Németország, Svájc (L) TÖBBFÉNYŰ Additív, de a főjelző Vmax maszkolva (sötét) Franciaország, volt OSzZsD vasutak EGYFÉNYŰ Additív, de a főjelző Vmax maszkolva (sötét) (Ks, svájci új) Az európai kontinens többi országa Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
13
Előjelzés három szakaszra
Lfékmax > Lt 0,5Lfékmax Rövid térközszakasz előjelzési lehetőségek Előzetes figyelmeztetés Duplázott előjelzés Többlépcsős sebességcsökkentés Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
14
Előjelzés három szakaszra Előzetes figyelmeztetés
Lfékmax > Lt 0,5Lfékmax térközszakasz térközszakasz térközszakasz legalább 3 szakasz szabad előjelzés előjelzés előjelzés Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
15
Előjelzés három szakaszra Duplázott (ismételt) előjelzés
térközszakasz térközszakasz térközszakasz legalább 3 szakasz szabad előjelzés előjelzés előjelzés Lt = 0,5*Lfékmax Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
16
Előjelzés három szakaszra Többlépcsős sebességcsökkentés
Lfékmax > Lt 0,5Lfékmax TÉRKÖZSZAKASZ TÉRKÖZSZAKASZ TÉRKÖZSZAKASZ ELŐJELZÉS ELŐJELZÉS LEGALÁBB 3 TÉRKÖZSZAKASZ SZABAD Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
17
Többlépcsős sebességcsökkentés
Előzetes figyelmeztetés Hollandia Németország Lengyelország Csehország Szlovákia Magyarország Ausztria Svájc (régi) Anglia Franciaország Belgium Olaszország Svájc (új) Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
18
JELZÉSI RENDSZEREK
19
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
Jelzési rendszerek Irányjelzési rendszerek Vonatkövetés szabályozása integrált vágányúti információval (pl. az angol vagy a régi MÁV jelzési rendszer) Sebességjelzési rendszerek Vonatkövetés szabályozása integrált sebesség információval (pl. mai MÁV, ill. volt OSzZsD vasutak) Tisztán vonatkövetést szabályozórendszerek (pl. Ks-System) Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
20
Irányjelzési rendszerek
21
Irányjelzési rendszer
Bejárati jelző: Szabad a bejárat egyenes irányban álló váltókon keresztül Bejárati jelző: Szabad a bejárat kitérő irányban álló váltókon keresztül Kijárati jelző: Szabad a kijárat (az 1. irányba) Kijárati jelző: Szabad a kijárat a 2. irányba Vmax 40 km/h VAus = ? VAus = ? Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
22
A 2. zöldet sárga váltja fel (több vasútnál)
Bejárati jelző: Szabad a bejárat egyenes irányban álló váltókon keresztül Bejárati jelző: Szabad a bejárat kitérő irányban álló váltókon keresztül Kijárati jelző: Szabad a kijárat (az 1. irányba) Kijárati jelző: Szabad a kijárat a 2. irányba Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
23
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
Alkalmazási példák 1. irány 2. irány Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
24
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
Régi MÁV kijárati jelző két nyíltvonali iránnyal, négyfogalmú önműködő térközcsatlakozással Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
25
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
PROBLÉMÁK többértelműség nincs közvetlen sebességinformáció a korszerű kitérő-konstrukciók adottságai rendszerazonosan nem hasznosíthatók 8 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
26
Irányjelzés Európában
Nagy-Britannia Írország Norvégia Spanyolország Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
27
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
28
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
29
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
30
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
31
Sebességjelzési rendszerek
32
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
Sebességjelzés Fények színe és száma Ausztria, Portugália, Svájc (régi) Villogás (frekvencia/fázis), geometriai kiegészítés Franciaország, Olaszország, volt OSzZsD vasutak Geometriai kiegészítés Dánia Számkijelzés Németország (nagyrészt), Benelux, Svájc (új), Finnország Irányjelzés/1 seb.fokozat Nagy-Britannia, Svédország, Norvégia, Spanyolország, Görögország, Törökország Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
33
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
Integrált sebesség-jelzési rendszerek Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
34
Integrált sebességjelzési rendszerek (1)
Előjelző rész Példa: MÁV Főjelző rész Problémák: a főlapon csak kevés fokozat jelezhető (itt három) további fokozatokhoz szükség van melléklapokra Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
35
Integrált sebességjelzési rendszerek (2)
Példa: SBB L Probléma: a főlap zsúfolt, nehéz kiértékelés Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
36
Tisztán vonatkövetést szabályozó rendszerek
10 Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
37
Tisztán vonatkövetést szabályozó rendszerek
Főjelző Alapelv A főjelző jelzése csak a következő szakasz szabad vagy foglalt voltát jelzi (főlap) A sebesség- és vágányúti információ kiegészítő jelzésekkel adható (melléklapok) Előnyei a jelzési fogalmak egyszerű megjelenítése (egyidejűleg egy fénypont) a sebesség információ rugalmas megjelenítése Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
38
Rendszerosztályozás H/V Hp SBB (L), ÖBB ------- Ks*, SBB (N)*
Előjelzés Irányjelzés Sebességjelzés Tiszta vonatkövetés Integrált sebességjelzés Egy szakaszra H/V Hp SBB (L), ÖBB Több szakaszra Ks*, SBB (N)* L(K), OSzZsD * egyfényű Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
39
Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
SIGNALSYSTEME Hp Ks E Reine Zugfolgesignalisierung H/V ÖBB Zugfolgesignalisierung mit integrierter Geschwindigkeitssignalisierung Einlichtsystem L L(K) N Einabschnittssignalisierung Mehrabschnittssignalisierung Tarnai: Vasúti irányító és komm. rendszerek I.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.