Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Szentomotoros szakasz Műveletek előtti szakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz
2
Egyed Kata 2004/2005 ősz
3
A 3 periódus 3 fő kérdése Szimbolikus funkciö (reprezentáció)
Műveleti gondolkodás Formális-logikai gondolkodás Cselekvés Belsővé vált (visszaalakítható) cselekvés konkrét tárgyakon Elvont gondolkodás Egyed Kata 2004/2005 ősz
4
1. Szenzomotoros periódus
Érzékelés és mozgás koordinációja Érzékszervi-mozgásos intelligencia A gondolkodás egyenlő a cselekvéssel. Tanul a külvilágról, önmaga megkülönböztetése a külvilágtól, okság megértésének kezdete BELSŐ MENTÁLIS REPREZENTÁCIÓ megjelenése a 2. évben Egyed Kata 2004/2005 ősz
5
Egyed Kata 2004/2005 ősz
6
I./1.2.alszakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz
7
3.alszakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz
8
4. alszakasz: A nem B hiba Egyed Kata 2004/2005 ősz
9
5. alszakasz: látható áthelyezést érti, láthatatlan áthelyezés nem megy
Egyed Kata 2004/2005 ősz
10
6.alszakasz Láthatatlan áthelyezést is érti.
A tárgyat addig keresi, amíg meg nem találja. Legfontosabb fejlődés: szimbolikus funkció (reprezentáció) Egyed Kata 2004/2005 ősz
11
Terület-általános változások
Nincs tárgyállandóság Gyakorló játék Preverbális kor Nincs késleltetett utánzás Próba-szerencse alapú problémamegoldás Van Szimbolikus játék Nyelv gyors fejlődése Belátással Egyed Kata 2004/2005 ősz
12
A 60-as évekig Piaget elképzelése az uralkodó. Ezután:
Kognitív forradalom, nativista szemlélet erősödése Változás a csecsemőkutatási technikákban: Nézéspreferencia Habituációs technika Egyed Kata 2004/2005 ősz
13
Nézéspreferencia vizsgálatok (Fantz): diszkriminációs képesség, preferenciák (l. újszülöttkor leírása ) Egyed Kata 2004/2005 ősz
14
2. Habituációs vizsgálatok
habituáció – diszhabituáció H: A baba az elvárásait sértő eseményt hosszabb ideig nézi Milyen koncepciói és elvárásai vannak a csecsemőknek? Egyed Kata 2004/2005 ősz
15
Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő
Kritikák Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő Egyed Kata 2004/2005 ősz
16
Újszülöttkor Preferálja az emberi hangot, néhány nap után a mama hangját és az anyanyelvét Az emberi beszédhang fonémáira érzékeny (6-8 hónapos korban már csak a saját nyelv fonémáira) Rövidlátó Preferálja a kontrasztosabb, komplexebb, mintázottabb felületeket és arcszerű konfigurációkat Szagok, ízek megkülönböztetésére képes. Jó tanulási képességekkel rendelkezik. (A reflexek szintén fontosak a jó alkalmazkodása szempontjából.) Egyed Kata 2004/2005 ősz
17
Egyed Kata 2004/2005 ősz
18
A tárgyállandóság vizsgálat általános kritikája
A tárgyállandóságon kívül más képességeket is mért az eljárás: pl. koordinált nyúlás, emlékezet Egyed Kata 2004/2005 ősz
19
Renee BAILLARGEON Egyed Kata 2004/2005 ősz
20
Egy tárgy állandó LÉTEZÉSE Baillargeon, Spelke & Wasserman (1985) 5 hó BAILLARGEON (1987) 3,5 hó
Egyed Kata 2004/2005 ősz
21
Egy tárgy létezése és HELYE Baillargeon (1986) 6-8 hó
L. Film Egyed Kata 2004/2005 ősz
22
Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4
Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4. lehetetlen) Egyed Kata 2004/2005 ősz
23
Baillargeon 3 hónapos elvárja, hogy leessen, ha már a teljes felület alatt nincs támaszték, 6 hónapos már előbb Egyed Kata 2004/2005 ősz
24
Meltzoff 9 hónaposok 1 nap elteltével is utánoznak újszülöttkori utánzás
Egyed Kata 2004/2005 ősz
25
4 hónaposok interszenzoros percepció (Spelke, Meltzoff)
Egyed Kata 2004/2005 ősz
26
Rovee-Collier 3 hónaposok 1 hétig képesek emlékezni
Egyed Kata 2004/2005 ősz
27
II./1. Műveletek előtti szakasz 2-7,8év
Egyed Kata 2004/2005 ősz
28
Egocentrikus gondolkodás 3 hegy: Mit lát a baba?
Ovisok nem is értik a kérdést. 6év: tudja, hogy mindenhonnan más látható, de nem oldja 8-9év: kevert perspektíva 10év: tökéletes decentrálás Egyed Kata 2004/2005 ősz
29
Centrált gondolkodás Konzerváció feladatokban l.később Kommunikációban
Látszat és valóság megkülönböztetése Osztályok alosztályok viszonyának megértése Egyed Kata 2004/2005 ősz
30
Gyermeki világkép Ultrajelenségek vizsgálata klinikai kikérdezéssel:
Animizmus Artificializmus Finalizmus Gyermeki realizmus Egyed Kata 2004/2005 ősz
31
Kritikák Egyszerűbb feladatokkal korábban (3 hegy egyszerűsítése, világosabb feladat) Tudatelmélet Prekoncepció, sugalló kérdések a kikérdezésben Konzerváció feladat kritikáit l. később Egyed Kata 2004/2005 ősz
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.