Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSára Jónásné Megváltozta több, mint 9 éve
1
KUTATÁS A MAGYAR TÁNCMŰVÉSZETI FŐISKOLA PARTNERINTÉZMÉNYEIBEN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG JUBILEUMI KONFERENCIA DEBRECEN Demarcsek Zsuzsa 30/
2
VÁSÁRHELYI LÁSZLÓ ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA
MINŐSÍTETT REFERENCIAINTÉZMÉNY
3
VÁSÁRHELYI TEHETSÉGPONT RÉGIÓS TEHETSÉGDIAGNOSZTIKAI KÖZPONT
„Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja” (Robert Louis Stevenson) A NEMZETI TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCS AKKREDITÁLT KIVÁLÓ TEHETSÉGPONTJA
4
MI A TÁNC? …élet, mozgás, örömforrás, művészet, sport, életmód, egészség, kommunikáció, önkifejezési eszköz, archetípus, rekreációs tényező, közösségi színtér, verseny, érzelem, energia, ősi kifejezési forma, játék, a mozgásműveltség része, képesség, társas érintkezési forma, önálló diszciplina, entitás élmény…
5
ÖSSZETETT ESZTÉTIKAI ÉS MŰVÉSZETI CSELEKVÉS
A legkomplexebb képességfejlesztést megvalósító művészeti ág, egyszerre, egy időben hat testre és lélekre. A tánc, érzéseket és gondolatokat fogalmaz meg, szimbólumain keresztül ősi jelentéstartalmakat hordoz, amelyek közvetítésében a test, mint médium játszik szerepet.
6
RITMIKA – PLASZTIKA – DINAMIKA
„Akárcsak a zenét, a táncot is az „idő művészetének” nevezik. Azért hasznos számunkra, mert megmagyarázza a két együttműködő művészi nyelv, a tánc és a zene szerkezetét, segít összehangolni időbeliségüket, és harmonikusan egymáshoz igazítani e két művészetet.” „ …tér a táncos valódi tevékenységének színhelye, mely hozzá tartozik, hiszen maga alkotja meg.” „…a dinamikus erő, a tánc életének lüktető szívverése. Akár a tánc eleven lélegzetének is nevezhetnénk.” (Mary Wigman)
7
GARDNER: TESTI- KINESZTETIKUS
TEHETSÉGTERÜLET GARDNER: TESTI- KINESZTETIKUS Motoros – érzékelés saját testhelyzet érzékelés nem szükséges hozzá a látás egy része tudattalan zajlik a tudattalan tudatossá tétele = mozgástanulás
8
A TÁNCOS TEHETSÉG MOLNÁR ISTVÁN LÁBÁN RUDOLF (kartáncos)
REPRODUKTÍV (kartáncos) PRODUKTÍV INVENTÍV INNOVATÍV MOLNÁR ISTVÁN EMERGENTÍV LÁBÁN RUDOLF (szóló táncos) (koreográfus)
9
A TÁNCOS TEHETSÉG AZONOSÍTÁSA ÉS GONDOZÁSA 2009-2012
10
KUTATÁS 100 pedagógus részvételével
A 100 pedagógus tanulóra vonatkozóan adott választ
11
KÉRDÉSFELVETÉSEK ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP A TÁNCOS TEHETSÉGEK AZONOSÍTÁSÁRÓL ÉS GONDOZÁSÁRÓL PRODUKTÍV TÁNCOS AZONOSÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI INVENTÍV TÁNCOS AZONOSÍTÁSÁNAK SZEMPONTJAI TÁNCPEDAGÓGUS SZEREPKÖRE, FELADATAI
12
ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetségazonosítás Ad hoc
Belső motiváció, érdeklődés Versenyeredmények Vélemények Pszichológiai mérés Rendszer szemléletű azonosítás
13
TANÓRÁN BELÜL ALKALMAZOTT MÓDSZEREK
ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetséggondozás TANÓRÁN BELÜL ALKALMAZOTT MÓDSZEREK Differenciálás Egyéni fejlesztés Gazdagítás-dúsítás IMPROVIZÁLÁS Kreatív mozgástréning Egyéb művészeti területek bekapcsolása
14
ÁLTALÁNOS HELYZETKÉP Tehetséggondozás TANÓRÁN KÍVÜLI FORMA
ISKOLÁN KÍVÜLI FORMA TEHETSÉGGONDOZÓ ÓRA FELLÉPÉS, BEMUTATÓ KÜLSŐ SZAKÉRTŐ VERSENYEK MŰHELY TÁBOROK PROJEKT SZAKMAI RENDEZVÉNYEK TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM SZAKMAI KIRÁNDULÁSOK
15
A TÁNCPEDAGÓGUS MESTER FACILITÁTOR KOREOGRÁFUS MODELL TÁNCOS ELŐADÓ
16
A TÁNCOS TEHETSÉG TEHETSÉGMODELL: MÖNKS-RENZULLI
17
PRODUKTÍV – TÁNCOS TEHETSÉG
IMPROVIZÁCIÓ TUDÁS AZONNALI CSELEKVÉS GONDOLAT
18
PRODUKTÍV – INVENTÍV TÁNCOS
Speciális képességek Táncos képességek Alkotói képességek Kreativitás Improvizáció Koreografálás Motiváció Intrinzik motiváció FLOW - élmény
19
AZ IMPROVIZÁCIÓ AZ EGÉSZ ÉLETÜNK SORÁN JELEN VAN RÖGTÖNZÉS
Gyors helyzetfelismerés Lényeglátás Döntési képesség Azonnali cselekvés: alkotás és előadás egyidejűsége ALAPJA A TUDÁS
20
PRODUKTÍV TÁNCOS TEHETSÉG
TESTI ADOTTSÁGOK TÁNCTUDÁS MAGAS SZINTŰ IMPROVIZÁCIÓS KÉPESSÉG TESTTUDAT ÖNKIFEJEZÉSI KÉPESSÉG ELŐADÓI KÉPESSÉGEK STÍLUSISMERET MONOTONITÁS TŰRÉS - GYAKORLÁS TÁRSAS EGYÜTTMŰKÖDÉS – NEMI SZEREPEK
21
INNOVATÍV TÁNCOS TEHETSÉG
TESTI ADOTTSÁGOK: nem feltétlenül TÁNCTUDÁS – SZÍNPADI ISMERETEK MŰVELTSÉG - TUDÁS MAGAS SZINTŰ IMPROVIZÁCIÓS KÉPESSÉG MAGAS SZINTŰ TÉRSZERVEZÉS , A NÉZŐ DRAMATURGIÁJA TESTTUDAT ÖNKIFEJEZÉSI KÉPESSÉG ELŐADÓI KÉPESSÉGEK: nem feltétlenül STÍLUSISMERET TÁRSAS EGYÜTTMŰKÖDÉS – NEMI SZEREPEK – VEZETŐI ATTITŰD KOMMUNIKÁCIÓ MOTIVÁCIÓS KÉPESSÉG ALKOTÓI FANTÁZIA MAGAS SZINTŰ MOZGÁSKÉPZET, VIZUALIZÁCIÓ SÉMÁKTÓL VALÓ ELSZAKADÁS METAFORIKUS, SZIMBOLIKUS GONDOLKODÁS
22
A KOREOGRÁFIA EREDETILEG Koreográfia: a tánc jelírással történő lejegyzése Koreográfus: lejegyző művész KORUNKBAN: színpadi szerkesztett mozgás ALKOTÓ NÉZŐ TÁNCOS
23
TÁNCOS TEHETSÉGKONCEPCIÓ
Az alsó tagozatos korcsoportban Átlag feletti képességek: megfigyelés, koncentráció, fizikai terhelhetőség, ritmusérzék, zenei érzék, mozgáskoordináció, térérzék,utánzóképesség Magas fokú kreativitás: Szereplési vágy, ötletgazdagság, kérdezés, újszerű feladatmegoldás, improvizáció Feladat iránti erős elkötelezettség: játékkedv, kezdeményezés
24
TÁNCOS TELJESÍTMÉNY MÉRÉSE AZ ALSÓ TAGOZATBAN 2013-2015
25
FOCUS -PROGRAM
26
FOCUS -PROGRAM
27
FOCUS -PROGRAM
28
KOREOGRÁFUS PALÁNTAKÉPZŐ PROJEKT
A RENZULLI- modell: középiskolás korcsoport ritmus-, zenei-, tér-, dinamikai érzék stílusismeret, stílusérzék improvizációs és előadói képességek érzelmi, tartalmi kifejezés a tánc belső tényezővé válik újraalkotás ötletgazdagság improvizáció
29
TEHETSÉGMODELL SZERINTI TEHETSÉGKONCEPCIÓ
Átlag feletti speciális képességek: térpercepció, viszonyítás, variációs képesség, aspektusváltás, absztrakt gondolkodás, vizualitás, zenei érzék, ritmusérzék, összefüggések felismerése, szimbolikus gondolkodás KREATIVITÁS: alkotóképesség, újszerű megközelítés, gondolat és forma eredeti összekapcsolása, Motiváció: alkotókedv, érzelmi intenzitás, flow Személyiségtulajdonságok: szervező, rendező, motiváló, vezető, humoros, energikus,
30
TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA
AZ AZONOSÍTÁS CÉLJA 60 fő fő TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM 30 órás GÉNIUSZ TEHETSÉGNAP FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA BEVÁLOGATÁS AZONOSÍTÁS
31
RENZULLI- MODELL
32
BEVÁLOGATÁS TEHETSÉGINDEX:1-1-1 (12 fő) 20%
PROGRAMKRITÉRIUMOK Tanszakok képviselete: + 7 fő Utazás Budapestre 5 alkalommal Szülői hozzájárulás
33
A PROGRAM ELŐKÉSZÍTÉSE
Problémafelvetés Kevés figyelem irányul a táncos alkotó tehetségek azonosítására és gondozására Kulcsemberek, partnerek bevonása Vásárhelyi Tehetségpont – MTF – rektor Megvalósítók MTF- partnerintézményei:14-22 éves korcsoport Mentorok: koreográfusok Mentorok: táncpedagógusok
34
30 ÓRÁS TEHETSÉGGONDOZÓ KERESŐ PROGRAM
CÉLOK Koreográfus tehetségígéretek azonosítása Személyiségfejlesztés Alkotói képességek fejlesztése Szemléletmód változás Műfajok megismerése Alkotói folyamatok, technikák, módszerek
35
KOREOGRÁFUS PALÁNTAKÉPZŐ
36
FIATAL ALKOTÓ TEHETSÉGEK BEMUTATÓ SZÍNPADA
37
GÉNIUSZ TEHETSÉGNAP
39
EREDMÉNYEK 7 iskola- 23 koreográfus palánta, 214 táncos, 105 néző DÍJAZOTTAK: 26%! ARANY – EZÜST - BRONZ MINŐSÍTÉSŰ KOREOGRÁFUS PALÁNTA KÜLÖNDÍJAK MODENRTÁNC –TÁRSASTÁNC- NÉPTÁNC TÉT Regionális Művészeti Tehetségsegítő Tanács TÁRGYJUTALOM
40
TEHETSÉGAZONOSÍTÁS ÉS AZ EREDMÉNYEK ÖSSZEVETÉSE
ABSZOLÚT TEHETSÉGKÜSZÖBÖT ELÉRTE: 12 fő Arany minősítés (néptánc) Különdíjas (néptánc) Különdíj (társastánc) Ezüst minősítés: ! „véletlenül került be” + a pedagógus javasolta (SORS - faktor) (kortárs balett) Bronz minősítés: (néptánc) Különdíj: (modern)
42
A TÁNC „Sokféleképpen lehet beszélgetni. Két test a táncban társalog. A test beszéde a tánc. Kéz érint kezet. Nézed a szemét, figyeled a lábát. Társad test ritmusát átveszed. A táncban minden sejt figyel. Egész lényed nevet a táncban, vagy önmagát felejti el.” (Mácz István
43
MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG
25
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.