Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJázmin Királyné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete
2
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Tartalom Szupermarket-hálózat fejlődése Szupermarket-hálózat fejlődése Hipermarketek és vonzáskörzeteik Hipermarketek és vonzáskörzeteik Bevásárlóközpont beruházások Bevásárlóközpont beruházások Keresleti – kínálati viszonyok Keresleti – kínálati viszonyok Új típusú kereskedelmi formák Új típusú kereskedelmi formák
3
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Tatabánya városrészeinek lakónépessége, 2002 fő
4
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Kereskedelmi szektor átalakulása 1. szakasz: ‘szupermarketek letelepedése’ A külföldi tőke korai megjelenése (’91 -Spar) A külföldi tőke korai megjelenése (’91 -Spar) Jelentős fejlesztések, a többi lánc gyors betelepülése (Plus, Profi, Kaiser’s, Penny Market, stb.) Jelentős fejlesztések, a többi lánc gyors betelepülése (Plus, Profi, Kaiser’s, Penny Market, stb.) Az extenzív szupermarket beruházások a ’90-es évek végéig tartanak Az extenzív szupermarket beruházások a ’90-es évek végéig tartanak
5
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. 2. szakasz: hipermarketek a városban A nagy alapterületű kereskedelmi egységek megjelenése: A nagy alapterületű kereskedelmi egységek megjelenése: –Interspar: 2000 –Tesco: 2002 Vásárlói magatartás átrendeződése Vásárlói magatartás átrendeződése Város kereskedelmi vonzáskörzetének átalakulása Város kereskedelmi vonzáskörzetének átalakulása
6
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Interspar vonzáskörzet, 2001 Forrás: Saját kutatás
7
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Interspar vonzáskörzet, 2003 Forrás: Saját kutatás
8
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Tesco vonzáskörzet, 2003 Forrás: Saját kutatás
9
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Interspar vonzáskörzet, 2005 Forrás: Katona Ildikó – Dörömbözy Zsuzsanna, MÜTF, házidolgozat
10
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. 3. szakasz: Bevásárlóközpontok Késői megjelenés Késői megjelenés Jelentős vásárlói igény Jelentős vásárlói igény –Kereskedelem –Városközpont-pótlás –Szórakoztatás
11
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. A központok területisége Tervezett központTervezett központ: Nyitás: 2007 40.000 m 2 IntersparInterspar: 4.500 m 2 Vértes CenterVértes Center: Nyitás: 2007 30.000 m 2 TescoTesco: 7.000 m 2 Turul CenterTurul Center: Nyitás: 2007; 30.000 m 2 Forrás: saját szerkesztés
12
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Vértes Center Turul Center Tesco Tervezett központ Interspar
13
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Városok népessége és bevásárlóközpontjaik Forrás: saját számítás
14
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Siker és kudarc Előnyök Városközpont-pótló funkció Városközpont-pótló funkció Nagyterületű vonzáskörzet Nagyterületű vonzáskörzet A városegyüttes jelleg, jelentős gépkocsiforgalom, bővülése 4-6%/év (Tata-13.800; Oroszlány-2.800; Bicske-7.600) A városegyüttes jelleg, jelentős gépkocsiforgalom, bővülése 4-6%/év (Tata-13.800; Oroszlány-2.800; Bicske-7.600)Hátrányok Túlkínálatos kereskedelmi hálózat Túlkínálatos kereskedelmi hálózat Példátlan nagyságú eladóterület (vidéki viszonylatban) Példátlan nagyságú eladóterület (vidéki viszonylatban) Nem jelentős idegenforgalom Nem jelentős idegenforgalom
15
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Siker és kudarc Telephelyválasztás Telephelyválasztás –Közlekedés –tömeg és egyéni –Parkolás Üzleti-mix Üzleti-mix Potenciális célcsoportok elérése Potenciális célcsoportok elérése Kiegészítő egységek közelsége Kiegészítő egységek közelsége Marketingkommunikáció Marketingkommunikáció Árszínvonal Árszínvonal
16
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Kérdések Van-e elegendő fizetőképes kereslet a városban ennyi központ fenntartására? Van-e elegendő fizetőképes kereslet a városban ennyi központ fenntartására? Milyen hatást gyakorolnak a beruházások a város más kereskedelmi területeire? Hogyan viselkednek majd a helyi kereskedők? Milyen hatást gyakorolnak a beruházások a város más kereskedelmi területeire? Hogyan viselkednek majd a helyi kereskedők? Hogyan befolyásolja a fejlesztés a város térszerkezetét? Hogyan befolyásolja a fejlesztés a város térszerkezetét? Milyen társadalmi költségei lesznek a beruházásoknak? Milyen társadalmi költségei lesznek a beruházásoknak? Szükség van-e helyi szabályozókra a hasonló beruházások esetén? Szükség van-e helyi szabályozókra a hasonló beruházások esetén? Az e-kereskedelem milyen hatást gyakorol hosszú távon a kereskedelem korábbi formáira? Az e-kereskedelem milyen hatást gyakorol hosszú távon a kereskedelem korábbi formáira?
17
MRTT Vándorgyűlés, 2006 október 27. Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.