Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Családi válsághelyzetek - örökbefogadás
Kritikus pont a szülő motivációja Korai anya-gyerek kötődés sérülései Mikor mondjuk meg? És hogyan? 1
2
Családi válsághelyzetek - gyerekbántalmazás
Kempe „vert gyerek szindróma” Okok: gyakran transzgeneráció minták Segíteni szülőnek is! Gondozónő -felismerés 2
3
2010-ben: fizikailag 2391, érzelmileg 4571, szexuálisan 240 gyermeket bántalmaztak Magyarországon.
Hazánkban évente mintegy 30 gyermek hal meg bántalmazás vagy elhanyagolás következtében. A KSH előzetes adatai szerint 2010-ben a gyermekjóléti szolgálatok veszélyeztetett gyermeket tartottak nyilván. 2010-ben 50 fiatalkorú lett öngyilkos, de becslések szerint Magyarországon tízszer ennyien vannak, akik sikertelen öngyilkossági kísérletet követtek el. Rendőrségi források szerint 2010-ben Magyarországon gyerek eltűnését regisztrálták, kisebb részük 14 év alatti (összesen an), a többiek 14 és 18 év közöttiek.
5
Elméleti megközelítések:
Szociobiológiai Szociális tanulás Pszichoanalítikus Családterápia – rendszerszemlélet Tranzakcionális küszöb modell (Cichetti, Rizley)
6
Tranzakcionális küszöb modell
Facilitáló faktorok: Pszichológiai (gondozó/gyerek) Helyzeti (pl.: szegénység,izoláció) Kultúra Veleszületett rendellenességek Atipikus koponya/arc arány Rövidtávú stresszelő események Kompenzáló faktorok: Biztonságos anya-gyerek kapcsolat, aminek alapja: Gondozó jó szülő reprezentációja Alkalmazkodási képessége Problémamegoldó képessége Stabil családi háttér, partnerkapcsolat Egészség Gazdasági stabilitás Átmeneti pozitív események
7
Bántalmazott gyerekek kb. 30%-a maga is bántalmazó lesz
Minél közelebb áll érzelmileg a bántalmazó a gyerekhez annál károsabb a hatása
8
Bántalmazó szülők: Éretlen személyiség
Alacsony önértékelés, negatívénkép Hiányzik öröm átélésének,átadásának készsége Azt gondolja az érzelmi odafordulás egyenlő az elkényeztetéssel Büntetést hatékony nevelési eszköznek tartja Rossz konfliktus kezelés Alacsony frusztrációs tolerancia Agresszió
9
Bántalmazott gyerek: Szomorú Közönyös Szorong, retteg
Szeretetéhes de nem szeretőképes Koncentrációs zavar Helyzetnek nem megfelelő viselkedés
10
Agresszió Hiperaktivitás Csökkent örömkészség Belső bizonytalanság, alacsony önértékelés Nyugtalan, impulzív Tanulási nehézségek
11
Beilleszkedési nehézségek
Neurotikus tünetek Koravénség Ambivalens a bántalmazó szülővel Alkohol, drogfogyasztás Deviáns viselkedés Menekülés otthonról
12
A mentálhigiéné laikus intézményei
Szomszédok, barátok
13
Szomszédság - barátok Ventilláció Konkrét kézzelfogható segítség
Valahová tartozás
14
A mentálhigiéné laikus intézményei
Közösségi kapuőrök
15
Közösségi kapuőrök Határokat őrzi Normákat határozza meg
Befogadásról – kirekesztésről dönt
16
A mentálhigiéné laikus intézményei
Önsegítő csoportok
17
Önsegítő csoport Támogat Érték közös tevékenység önkéntes Laikusok
Sem egyéb laikus, sem professzionális segítők nem használnak
18
Típusok I.: Alkalmazkodó - változtató
Egyéni – kollektív („kollektív társadalmi kategória sorsképző ereje”)
19
Típusok II.: Családi, házassági problémákra orientáltak. A betegségekben szenvedő gyermekek szülei által létrehozott szerveződéseket, valamint a gyermeküket egyedül nevelők csoportjait sorolhatjuk ide. Pszichológiai természetű zavartól szenvedők és azok hozzátartozóit egyesítő szervezetek. Testi betegségekben szenvedők, rokkantak csoportjai.
20
Szülők mentálhigiéniai problémái
A krízis
21
Caplan: Olyan lélektanilag kritikus állapot melyben a veszélyeztető helyzet nem elkerülhető A személy számára kitüntetett fontosságú a helyzet Minden figyelme,erőfeszítése erre irányul Kénytelen szembenézni a helyzettel Szokásos problémamegoldási módjaival nem képes boldogulni
22
Fajtái: Fejlődési krízis Akcidentális krízis
Továbbiakban ez utóbbiról lesz szó.
23
Általában a következő külsőesemények provokálják:
katasztrófa,szeretett személy halála, válás, párkapcsolat megszakadása,munkahelyvesztés,egzisztenciális zuhanás, jelentős dolgok elvesztése, életveszélyes betegség,rokkantság
24
Krízist kiváltó esemény:
Váratlan Egyént érzelmileg érintik Adott kontextusban kitüntetett jelentőségű Veszteség, kudarc Tehetetlenséget,félelmet provokál
25
Krízist befolyásoló tényezők:
Kiváltó inger erőssége Személy coping mechanizmusai Személy konfliktuskezelő technikái Aktuális pszichés és szomatikus állapota Volt-e egy éven belül egyéb krízis
26
Veszélyeztetettek: Alacsony színvonalú énvédő mechanizmusok
Halmozódó kudarcélmények Impulzus kontrollzavarai Gyenge mentális fék rendszer Alacsony frusztrációs tolerancia Agresszió Önértékelési problémák Szorongó személyiség Depresszív személyiség
27
A krízis: Időben korlátozott: 6-8hét Nincs krónikus krízis
Két arcú jelenség: Fejlettebb szint elérése Egyensúly diszfunkcionális működés árán
28
Szakaszai: Tagadás Harag Alkudozás Kilátástalanság Beletörődés
Lelkesedés Visszarendeződés
29
Krízisintervenció Problémára fókuszál –megszűnik a probléma,megszűnik a krízis is Alapelvek: Feszültségcsökkentés Támasznyújtás Érzelmi realitás megőrzése Valóság elfogadtatása Megoldástervezése –együttes kivitelezése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.