Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Titokzatos vásárlók
2
Mystery shopping Mi is ez?
3
Mi is ez? Kreatív piackutatás, amelynek során valódi vásárlónak tűnő személyek értékelik egy-egy termék, szolgáltatás minőségét, a vizsgált személyek munkamorálját, szakértelmét, az ügyfelekkel való kapcsolatát. Kémkedés (?!)
4
Miért marad el az ügyfél?
Forrás: Michelson, M.Taking the Mystery Out Of Mystery Shopping
5
A titokzatos vásárlás helye a menedzsment folyamatokban
Irányítási, értékelési eszköz Rendszeres felmérés esetén átfogó ösztönzési rendszer, melynek során kijelölésre kerül az adott időszak legkiemelkedőbben teljesítő egysége illetve munkatársa. Forrás: Magyari, Ildikó: Kvalitatív kutatási módszerek Mystery Shopping, Mystery Calling
6
Miért is alkalmazzák? Panaszkezelés (?) – NEM! Panasz megelőzés
Egy intézmény terméke, szolgáltatása csak akkor lehet sikeres, ha megőrzi magas színvonalát, újakat vezet be, illetve új ügyfelelet szerez. 10-szer többe kerül egy új ügyfelet szerezni, mint megtartani. Egy elégedetlen vásárló/ vendég/ látogató stb. legalább öt másikat riaszt el. Panaszkezelés (?) – NEM! Panasz megelőzés Forrás: Michelson, M.Taking the Mystery Out Of Mystery Shopping [
7
A felhasználás okai A folyamat fejlesztése
A személyzet viselkedésének javítása Hasonló intézményekkel való összehasonlítás A gyakorlatban keveredés
9
Tervezés és végrehajtás
Relevancia megteremtése Hitelesség megteremtése Időpontok kiválasztása Kérdőívek megtervezése Rövid, érthető – emlékezetből töltik ki Tényekre összpontosító kérdések tárgyilagosság
10
A sikeres titokzatos vásárlás titka
Secret #1: Lay the groundwork Secret #2: Involve all stakeholders Secret #3: Establish model behaviors Secret #4: Design an effective mystery shopping instrument Secret #5: Set your shoppers up for success Secret #6: Share the findings
11
Kik is azok? Különféle könyvtártípusok
12
A sikeres titokzatos vásárlás titka
Secret #1: Lay the groundwork Secret #2: Involve all stakeholders Secret #3: Establish model behaviors Secret #4: Design an effective mystery shopping instrument Secret #5: Set your shoppers up for success Secret #6: Share the findings
13
Megfelelő viselkedés minták
14
A sikeres titokzatos vásárlás titka
Secret #1: Lay the groundwork Secret #2: Involve all stakeholders Secret #3: Establish model behaviors Secret #4: Design an effective mystery shopping instrument Secret #5: Set your shoppers up for success Secret #6: Share the findings
15
Megfelelő viselkedés minták és az ellenőrzés
Eeach behavior to be measured, we created a scale identifying what is unacceptable, acceptable, and optimal for each measured behavior. Example: Behavior to be measured: Were you greeted promptly? Possible answers: Unacceptable: I was not greeted. Acceptable: I was greeted after I said hi or hello. Optimal: Employee immediately greeted me.
16
Mit keres a könyvtárakban?
17
Miért is van rá szükség? 1. Van mit javítani
a személyzet viselkedésén. A szolgáltatás folyamatában Jó tudni, mi történik máshol
18
Miért is van rá szükség? 2. ha a szolgáltatásnál valamilyen probléma van, ha panasz merül fel a szolgáltatással kapcsolatban, minőségi problémák kiszűrése, újabb felhasználók szerzése, a szolgáltatás színvonalának emelését kívánjuk elérni.
19
Megbízó könyvtár vezetés v. fenntartó stakeholder
20
Mennyire elégedett a vásárló?
Kemény tényezők – nyitva tartás, kényelem, büfé, ruhatár, weblap Puha tényezők- munkatársak figyelmessége, segítőkészsége, rugalmassága, panaszkezelés
21
Alkalmazható módszerek
személyes igénybe vétel reklamáció telefonos érdeklődés ben történő érdeklődés ‘Kérdezd a könyvtáros’ funkciót tesztelése értékelés a megadott szempontok szerint - pl.weblap, blog
23
Etikai kérdések ne okozzon kellemetlenséget – hacsak nem ez a feladata
ne fedje fel magát bizalmasan kezelni az adatokat
24
Lehetséges vizsgálati szempontok
eligazodás az épületben, tájékozató táblák hogyan használjuk a katalógust hogyan használjuk az adatbázisokat referensz kérdés a könyvtároshoz
25
Milyen kérdésekre kaphatunk választ még…?
mennyire figyelmesek és udvariasak a munkatársaink; mennyire magabiztosak szakmai kérdésekben; milyen minőségi problémák merülnek fel, hogyan hárítják el azokat; megfelelő volt-e a munkatársunk oktatása, továbbképzése; tudják-e alkalmazni a tanultakat; mennyire aktívak a szolgáltatások teljesítések.
26
Célja Javítani a hibákon Motiválni a személyzetet
Elégedett, visszatérő felhasználók
27
Összefoglalás A titokzatos látogatók alkalmazásának célja egy-egy intézmény erősségeinek gyengeségeinek feltérképezése fogyasztói / látogatói szemmel. A módszer nagy előnye, hogy rengeteg olyan információ nyerhető általa, amelyeket más kutatási módszer nem tár fel.
29
FELADAT Milyen tevékenységekből áll a titokzatos vásárlás előkészítése és megvalósítása? Készítsenek Gantt diagramot a tevékenységek és az időpontok ábrázolására. Készítsenek folyamatábrák a tervezésről és végrehajtásról.
30
Titokzatos vásárlás megtervezésének és végrehajtásának lehetséges lépései
A megfelelő személyek kiválasztása– céget megbízni? A konkrét vizsgálati cél kitűzése, forgatókönyv elkészítése A „vásárló(k)” felkészítése A ‘vásárlás” végrehajtása, a kérdőívek kitöltése és a tapasztalatok értékelése Az eredmények feldolgozása
31
Folyamatábra
32
IDŐTERVEZÉS GANTT DIAGRAM
HENRY GANTT ( ) - HATÉKONYABB MUNKAVÉGZÉS TEVÉKENYSÉGEK RÁJUK FORDÍTANDÓ IDŐ EGYMÁS UTÁNISÁG (FÜGGŐSÉG) EGYMÁS MELLETTISÉG (PÁRHUZAMOSSÁG) MÉRFÖLDKÖVEK
33
Gantt diagram
34
Ajánlott irodalom Juhász Éva: Titokzatos olvasók: a 'mystery shopping' alkalmazása könyvtári környezetben. In: TMT, sz. p Elizabeth Kocevar-Weidinger and Candice Benjes-Small: Reaching Reference Service Excellence: Developing a Mystery Shopping Program to Measure Service Quality, Performance, and the Patron Experience. Candice Benjes-Small and Elizabeth Kocevar-Weidinger: Secrets to successful mystery shopping: A case study. College and Research Libraries. May 2011. no. 5.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.