Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZita Deákné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Felsőoktatási rangsorok 2011 Globális és magyar tendenciák, felsőoktatáspolitikai környezet Dr. Fábri GyörgyELTE PPK
2
A rangsorok az elmúlt negyedszázadban médiatermékké váltak. A nemzeti rangsorok sokszínűek, az indikátorok/intézmények/súlyozások/célcsoportok tekintetében az adott felsőoktatási rendszerekhez igazodnak. A globális rangsorok komoly módszertani hiányosságokkal küszködnek, a kutatási teljesítmény abszolutizálása miatt, eredményeik jelentős fenntartással kell kezelni. Az EU új rangsorprogramja klasszifikációs hangsúlyú, multidimenzionális vállalkozás, így a magyar elitegyetemek számára elérhető mérce. A 2001-ben indult UnivPress-ranking magyar rangsorprogram felsőoktatás-szociológiai megalapozású, multidimenzionális projekt. Fejlesztés: az UnivPress-ranking tudásbázisán szakmai háttérszolgáltatás (ranking clearing house) indult a magyar egyetemek számára. Téziek I. – Rangsorok
3
Téziek II. – A rangsorok környezete Mi jellemzi rangsorokat létrehívó felsőoktatási környezetet? széleskörű és növekvő hozzáférés a felsőoktatáshoz társadalmi mobilitás versenyen alapuló, teljesítményfüggő, folyamatosan növekvő finanszírozás kiválóság-orientáltság nemzetközi mércék Milyen lehet a magyar felsőoktatás? szűkülő hozzáférés zártság, csökkenő mobilitás radikális forráskivonás, egyedi poltikai döntésektől függő, centralizált finanszírozás Kiválóság-érzéketlenség Nemzeti bezárkózás
4
I. Rangsorok a felsőoktatásban
5
Rangsor-történeti előzmények - USA 1900 Alick Maclean: Where We Get Our Best Men 1904 Havelock Ellis 1906 (1910) James Cattel The American Men of Science 1925 Raymond Hughes: A Study of Graduate Schools of America 1934 American Council on Education 1952 Robert Knapp – Hubert Goodrich: Origins of American Scientists 1958, Paul Lazarsfeld – Wagner Thielens, Jr.: The Academic Mind (Multidimensional) 1967 Jack Gourman (Gourman Report) 1968 Plaboy 1969 George Pierson: The Education of American Leaders 1972 National Academy of Sciences (reputáció-rangsor)
6
US News&Reports 1983 – 1987 – évente Médiarangsor Követők (Princton Review, Atlantioc Monthly, Forbes, Newsweek, Wall Street Journal stb.) Változó indikátorok – folyamatos viták Intézményi lázadások
7
Rangsor-hullám: Maclean Le Nouvel Observateur Stern Spiegel: Times Higher Education Supplement The Guardian The Sunday Times Financial Times Perspektywy Ranking ... 50 ország...
8
Miért lettek média-rangsorok? Demokratizálódás: információs igény Tömegesedés: információs piac Kapacitás-bővülés: információs hiány Medializálódás: információs kultúra
9
II. Magyar rangsor-történet
10
2000-2003: UnivPress Ranking 2004-2005: Egyetemek mérlegen 2005-2006: Felvi rangsor 2005-2010: Heti Válasz-Népszabadság 2006-2010: Felvi Rangsor - HVG Diploma
11
Az UnivPress-Felvi rangsor 2000-2010 Indikátorok forrásai: Külsős adatforrások (minisztréium stb.) Intézményi adatszolgáltatás Peer review Hallgatói vélemények Hirdetéselemzés Indikátorok tartalmai: Hallgatói kiválóság Bemeneti adatok Oktatói kiválóság Mennyiségek (létszám, infrastruktúra stb.) Hallgatói visszajelzések (szakmai színvonal, hallgató-orientáltság, intézményi légkör, diploma értéke) Rangsorolás szubjektumai: Karok (domináns képzési területekkel) Lényegében teljeskörű
12
Dilemmák-viták: Abszolút rangsorok értelmesek-e? Hallgatói vélemények, mint rangsorképző tényezők Források megbízhatósága Indikátorok súlyozása Indikátorok összevonhatóságának határa
13
Rangsor-fejlesztések: Tudásbázis Posztrgraduális képzésben kurzusok Szolgáltatások intézményeknek Rangsor-olvasási szolgáltatás médiának, felhasználóknakmédiaprogram Nemzetközi rangsor-auditáláshoz tanácsadás Kutatásokkal partneri program az EU-rangsorhoz Médiaprogram
14
III. Rangsorok értelmezése
15
Rangsor-típusok Reputáció/presztízs Peer-review Munkaerőpiac, szakértők hallgatók Bementi jellemzők Felvételi eredmények Hallgatói érdeklődés Kimeneti jellemzők tudományos produktumok érvényesülés Akadémiai rangsorok
16
A presztízs fogalma „ Pozitív oldalról nézve a reputáció az első új ismeret kommunikálására utal, negatív oldalról nézve viszont annak eredménytelenségére” (Luhmann 1992) A minőséghez való általános társadalmi hozzáállás, egy „attitűd kaleidoszkóp” (Theus 1993) A társadalmi tőke egyik formája, amelyet a versenyszférában lehet alkalmazni. Ezt a tőkét a múltból örököltük, és folyamatosan reprodukálni kell, illetve függ a társadalmi hálózatokba történő bevonásától (Bourdieu 1983) Máté-effektus (Merton 1968) “halo” (dicsfény)-effektus / kognitív előítélet (Thorndike 1920) Ellentmondások
17
Jogászok Percepciós horizont és presztízs ellentmondásossága
18
Gazdasági képzés
19
Informatikusok
20
Természettudományi karok
21
Bölcsészek
22
IV. Globális rangsorok
23
Ezredforduló utáni médiahullám: 2004: Shanghai Jiao Tong University’s Academic Ranking of World Universities 2004: Times Higher Education Supplement (THES) “World University Rankings” 2006: The Centre for Higher Education Development (CHE) SIR World Report 2008 (SCOPUS) 2010-2011: EU Multidimensional Ranking / Classification / Mapping
24
Külföldi hallgatók aránya Forrás: Education at Glance 2010 Külföldön tanuló hallgatók száma A globális rangsorok információs piaca
25
A globális rangsorok problémái
26
Kutatási egyoldalúság
27
Leszűkítik az egyetemi funkciókat Oktatás “Harmadik misszió”: szolgáltatás a társadalomnak, gazdaságnak Kutatás
28
Veszélyek Uniformizál Döntéshozatalt torzítja Hallgatók szempontjait háttérbe szorítja Az elemzők, döntéshozók, a média számára a kiválóság a rangsorhelyezéstől függ – a hallgatók számára az előadóteremben dől el.
29
“Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts.” Einstein
30
V. A rangsorok hazai felsőoktatáspolitikai környezete
31
A magyar egyetem helyzete A tudásbázison alapuló nemzetstratégia konzervatív kezdeményezésre indult, s politikai rendszereken átívelő projekt volt 90 éven át Hatását stabilizálta a tudáérték beépülése a nemzeti identitásba. Társadalompolitikai (“Bildungsbürgertum”) és gazdasági (magas hozáadott értékű tőke iránti orientáció) konszenzus jelenítette meg a közéletben. A felsőoktatás drámai kommunikációs vereséget szenvedett 2011-re. Mostanra a tudás társadalmi percepcióját a beszállítói kapitalizmus modellje igyekszik uralnio. A globalizáció korában nem várható társadalmi nyomás a Kárpát- medencei szupremációt/megmaradást védő, tudás-központú nemzetstratégia érdekében.
32
Kirándulás a tények világába
33
A diploma-deficit blöffje * Szlovákiában kiugróan magas, 36%-os a középfok alatti végzettségűek munkanélkülisége! Education at Glance 2010 OECD alapján
34
A diploma-túltermelésről való tévedés Forrás: OECD Education at Glance 2010
35
Munkaerőpiaci mítosz Forrás: KSH Felsőoktatási Statisztika
36
Felsőoktatási hallgatók és a munkaerőpiac szakterületi arányai 2010-ben
37
Az állami intézmányhálózat széttagoltságának téveszméje
38
A menedzserizmus látszata
39
A forráskivonás forrása???
40
Minek ide rangsor???
41
Köszönöm figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.