Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő 2009. április 22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő 2009. április 22."— Előadás másolata:

1 Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő 2009. április 22. judit.sarvari@okm.gov.hu

2 Idegennyelvi képzések általános nyelvi képzés szaknyelvi képzés kötelezően és szabadon választható nyelvi tárgyak felsőfokú szakirányú továbbképzések

3 Nyelvtudás ma Magyarországon és az EU tagállamokban A teljes lakosság 19,2%-a beszél valamilyen idegen nyelvet a 2001-es népszámlálás szerint A 15 év feletti magyar lakosság 25%-a beszéli az öt fő nyugati nyelv egyikét A tagállamokban a 15 év feletti lakosság 53%-a beszél legalább egy idegen nyelvet

4 A 15 év feletti lakosság nyelvtudása 2003- ban Magyarországon és a csatlakozás előtt álló országokban

5 Nyelvi követelmények Hagyományos képzés A felsőoktatási alapképzési szakok képesítési követelményeinek kreditrendszerű képzéshez illeszkedő kiegészítéséről szóló 77/2002. (IV. 13.) kormányrendelet 8. sz. melléklet Műszaki szakcsoport Egyetemi szint: középfok C típus Főiskolai szint: alapfok C/középfok A vagy B (alaprendelet: 157/1996. (X. 22.) kormányrendelet)

6 Többciklusú képzés A felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény – 62.§ (1) minimumszint alapképzés: államilag elismert középfokú C típusú általános nyelvi vizsga mesterképzés: KKK-ban meghatározott államilag elismert nyelvvizsga Felmentés fogyatékosság 79/2006. (IV. 5.) kormányrendelet melléklete szerint 40 éves korhatár (2003. július 1. 2003/2004-es tanév: képzési idő alatt, 2004. szeptemberétől a beiratkozás naptári évében betöltött 40. életév) Az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet

7 Közös Európai Referenciakeret szintjei és a magyar háromfokozatú nyelvvizsgarendszer KER szintekMagyar fokozatok C2 Mesterszint C1 Haladó szintFelsőfok B2 KözépszintKözépfok B1 KüszöbszintAlapfok A2 Alapszint A1 Minimumszint

8 Nyelvi szintek és kompetenciák áttekintése szintKépzési célBeszédértés / Beszédkészség Szövegértés / Szövegalkotás B1 alapfok Cél, hogy a KER B1 szintjének megfelelően a hallgató tudjon egyszerű beszélgetést kezdeményezni, fenntartani és befejezni korlátozott nyelvi eszközökkel. Eleget meg tud érteni konkrét szükségletei kielégítéséhez, ha a beszéd világos és lassú. Részt tud venni egyszerű, begyakorolt beszélgetésekben, kiszámítható mindennapi élethelyzetekben. Megérti a gyakran előforduló kifejezéseket tartalmazó szövegeket. Tud írni egyszerű levelet, képes megfogalmazni összefüggő szövegeket ismerős témákban. B2 középfok Cél, hogy a KER B2 szintjének megfelelően a hallgató természetes módon, folyékonyan és hatékonyan vegyen részt beszélgetésekben, logikus felépítésű érvelésben tudja képviselni aktuális témában álláspontját Követni tud hosszabb beszédet és érvelést jól felépített, viszonylag összetett témákban. Eredményesen képviseli álláspontját, kifejti a különböző alternatívák előnyeit és hátrányait, érveit pedig megfelelő példákkal támasztja alá. Megérti a napi aktuális problémákkal kapcsolatos cikkeket és beszámolókat, az író álláspontját. Világos, részletes, jól szerkesztett szöveget tud alkotni.

9 B1 szint (alapfok) Beszédértés/Beszédkészség/Szövegértés/Szövegalkotás Cél, hogy a KER B1 szintjének megfelelően a hallgató tudjon egyszerű beszélgetést kezdeményezni, fenntartani és befejezni korlátozott nyelvi eszközökkel. Eleget meg tud érteni konkrét szükségletei kielégítéséhez, ha a beszéd világos és lassú. Részt tud venni egyszerű, begyakorolt beszélgetésekben, kiszámítható mindennapi élethelyzetekben.Megérti a gyakran előforduló kifejezéseket tartalmazó szövegeket. Tud írni egyszerű levelet, képes megfogalmazni összefüggő szövegeket ismerős témákban.

10 B2 szint középfok Beszédértés/Beszédkészség/Szövegértés/Szövegalkotás Cél, hogy a KER B2 szintjének megfelelően a hallgató természetes módon, folyékonyan és hatékonyan vegyen részt beszélgetésekben, logikus felépítésű érvelésben tudja képviselni aktuális témában álláspontját. Követni tud hosszabb beszédet és érvelést jól felépített, viszonylag összetett témákban. Eredményesen képviseli álláspontját, kifejti a különböző alternatívák előnyeit és hátrányait, érveit pedig megfelelő példákkal támasztja alá. Megérti a napi aktuális problémákkal kapcsolatos cikkeket és beszámolókat, az író álláspontját. Világos, részletes, jól szerkesztett szöveget tud alkotni.

11 Középfok B2 Elérhető nyelvi szint Idegennyelvű szakirodalom tanulmányozása Hallgatói mobilitás, csereprogramok elősegítése Piacképes nyelvtudás EU nyelvpolitikája: anyanyelv + 2 idegen nyelv köznyelvi és szaknyelvi ismerete

12 Felvettek nyelvtudása 2008 (Az összes felvett hallgató százalékában) Db. Nyelvvizsga KözépfokúFelsőfokú 129%11% 26%1% 2<0,1%0,03% Összesen 35,1%12,03%

13 Az államilag elismert nyelvvizsgáztatás rendszere Az idegennyelv-tudást igazoló államilag elismert nyelvvizsgáztatásról és a külföldön kiállított, idegennyelv-tudást igazoló nyelvvizsga-bizonyítványok Magyarországon történő honosításáról szóló 137/2008. (V. 16.) kormányrendelet Oktatási Hivatal Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központ (Nyelvvizsgát Akkreditáló Testület) www.nyak.hu www.nyak.hu 24 akkreditált vizsgaközpont, 32 akkreditált nyelv


Letölteni ppt "Az idegennyelvi képzés helyzete a bolognai- rendszerű képzésben (Nyelvi követelmények) MFRFK Gödöllő 2009. április 22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések