Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEmília Szekeresné Megváltozta több, mint 9 éve
1
A (GYAKORLATI) SZAKKÉPZÉS EURÓPAI ÉS HAZAI HELYZETE „A felsőoktatás rendszer-szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen” (HEFOP 3.3.3.) Dr. Bodosi Mihály Szeged, 2008 szept. 19.
2
KÉPZÉS, SZAKKÉPZÉS A új szakképzési rend bevezetése (11/1198. és 66/1999 EüM rendeletek) Számos korrekció (2003, 2005, 2008) Jogszabály-módosítások indokai: korábban végig nem gondolt szakmai okok financiális szempontok (kötelező tanfolyamok) elvárások csökkentése, a szigorúság mérséklése Elmaradt a korábban tervezett, a gyakorlat- orientált képzés és szakképzés fejlesztése (a tervek, az európai gyakorlat és elvárások ellenére)
3
TERVEK, ELKÉPZELÉSEK Gyakorlati képzés szintjei Törzsképzés – minden szakma elsajátításához nélkülözhetetlen alapismeretek Un. skill tréning – sebészi típusú szakmákhoz manuális gyakorlat biztosítása Speciális szakmai tréning és gyakorlati oktatás Tervek (voltak) A skill tréning egyik részét a graduális képzésbe vinni, a másikat megerősíteni és továbbfejleszteni Funkcionális anatómiai gyakorlatok bevezetése
4
ELVÁRÁSOK A SPECIÁLIS KÉPZÉSNÉL Európai műtéti (beavatkozási) teendők jogszabályi előírása – un. eurokonform műtéti szám és típus teljesítése Minimum- és optimum-szintek megjelölése Szakképzési tevékenységi leckekönyv szigorú vezetése Rendszeres ellenőrzés több szinten (minőségi kontroll) Szakvizsgára bocsátás előírásainak szigorítása
5
A MAI VALÓSÁG EU-trendek Állatkísérletekkel kapcsolatos szabályozás Betegjogok érvényesítése A fantomgyakorlatok, szimulálás, virtuális tevékenység kényszerű (és jogos) térnyerése Az un. skill tréning működtetése Csak vidéken, a sebészeti műtéttani intézeteken Kétféle program (sebészi ill. sebészi típusú) Folyamatos financiális gondok
6
MŰTÉTI ELVÁRÁSOK, AKTUÁLIS GONDOK A UEMS ajánlásainak hatására kialakított műtéti szám és típus előírása (EU megfelelés) A teljesíthetőség korlátozásának igénye (ágyszám-csökkentés, TVK-korlát, stb.) A munkaidő-előírás korlátozó hatása Az un. egy-napos sebészet bevezetésének következményei A privatizáció kedvezőtlen hatása a szakképzésre (lásd plasztikai sebészetet)
7
EU ELVÁRÁSOK, USA GYAKORLAT Mindenütt a tételes elvárások számának növelése a szigor irányába történő elmozdulás ellenőrzések szorgalmazása gyakorlati képzési lehetőségek kiterjesztése, külföldi képzőhelyek igénybe vétele A szakvizsgára bocsátás szükség szerinti halasztása (kivált a munkaidő-korlát miatt)
8
EURÓPAI MUNKAIDŐ-SZABÁLYOZÁS (EWTD) „protection of the clinical personnel against overwork for the benefit of patients” a jogszabályt Európában 2003-ban vezeték be, Magyarországon 2004-től hatályos (2003 évi LXXXXIV. törvény az eü. tevékenység egyes kérdéseiről) az Egyesült Államokban Code 405 (2003) 2008 jan. 1-től sok helyütt szankcionálják
9
SZAKKÉPZÉS ÉS MUNKAIDŐ-KORLÁT Európában 48 (+12 óra), az Egyesült Államokban 80 óra (idegsebész rezidensek esetén 84 óra) a megengedett max. munkaidő UEMS sebészi szakbizottságainak feljegyzése és javaslata az Európa Parlament számára (a Permanent Working Group of Young Doctors is támogatta) Az ajánlást már UEMS szinten megtámadták a nem sebészi szakmák képviselői
10
EWTD HATÁSA A SZAKKÉPZÉSRE csökkenő klinikai jelenlét (150 nap/év) 30 %-kal kevesebb orvos-beteg találkozás 30 %-kal kisebb esély a műtétek elvégzésére megszakított kapcsolat beteggel, tutorral a struktúrált tréning véletlenszerűvé válása csak rutin munkára nyílik lehetőség, elvész a szakma vonzása, a motiváltság csökkenő fizetés (a túlmunka tiltása)
11
AMERIKAI VÉLEMÉNYEK Egy rezidens-felmérés szerint több idő nyílt tanulásra, szakirodalomra frissebben, fittebben dolgozhattak de a rendelet negatív módon érintette az operatív lehetőségeket az előírás kedvezőtlenül befolyásolta oktatásukat (szemináriumok, un. bed-side trainingek megkevesbedése) az intézkedés a beteg-megfigyelés és ellenőrzés ártalmára szolgált
12
FELADATOK I. a minőségi szakképzés eddigi gyakorlatának megőrzése (skill tréning, sebészeti anatómiai és szimulációs gyakorlatok szervezése) törekvés a speciális gyakorlati képzések, „hand’s-on-course” programok szervezésére (több szakma nemzetközi gyakorlata alapján ezt szorgalmazza ma is) a tételes teljesítések szigorú megkövetelése (leckekönyv, log-book)
13
FELADATOK II. abszolutórium kiállítása, szakvizsgára bocsátás, csak garantált maradéktalan teljesítés esetén történhet a szakképzési rendszer várható átalakítása minden bizonnyal új kihívásokat jelenít meg szembesülnünk kell a külföldi attitüd-váltással
21
DEMAND FOR THE FUTURE Select right ones Educate them Train them Share experience Form a team … and support them
22
PRACTICAL RECOMMENDATIONS Give …a lot of Options some Guidelines no Standards Don’t ever give up!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.