Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
4. A FILM formanyelvi eszközei
Jegyzet Készítette: Nikli Károly
2
A film formanyelvi eszközei
Téma, keret Képsík Kameraállás Kameramozgás Kompozíció Képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög Az objektív látószöge Mélységélesség Világítás Hang Montázs
3
Téma, keret Téma: a kép tárgya, többnyire az ember
Lehet azonban az ember környezete is. Keret: kép határa (zárt, nyitott) A vászon széle nem valódi keret Maga a kép vonja meg a saját kereteit A figyelem fókusza
4
Képsík (képméret, plán)
Fajtái: Nagytávol (nagytotál) Távol (totál) Kistávol (kistotál) Egész alakos Amerikai plán Félalakos Bő félközeli (bőszekond) Szűk félközeli (szűkszekond) Közeli (premier plán) Szuperközeli (super plán)
5
Kameraállás Normál kameraállás Felső kameraállás Alsó kameraállás
6
Kameramozgás A kameramozgás fajtái: Fix kamera Svenk Billentés Zoom
Fárt Krán
7
Kompozíció (a kép felépítése)
Elrendezések A képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög Elemek Síkok Vonalak Tömegek Színfoltok Fényfoltok Árnyékfoltok
8
Képtér felosztása Vízszintes tagolás (1-2-3… osztatú kép)
Függőleges tagolás (1-2-3… osztatú kép) Mélységi tagolás (1-2-3… osztatú kép)
9
Képmélység Stílus kérdése a képmélység használata vagy elvetése:
Mélységi komponálás Kétdimenziós, lapos, síkszerű kép használata
10
Alakok száma, elrendezése
Alakok száma alapján Egy-, két-, három-, többalakos kép Alakok elrendezése szerint: Vízszintes, függőleges, átlós, háromszög, stb.
11
Szimmetria, egyensúly Szimmetria szerint: Egyensúly szerint:
Szimmetrikus kép Aszimmetrikus kép Egyensúly szerint: Kiegyensúlyozott kép Kiegyensúlyozatlan kép
12
Dinamika Az állókép érzékelteti, „kifejezi” a mozgást
A filmen csak meg kell mutatni. Háromféle mozgás: A kép tárgya mozog A kamera mozog Mindkettő mozog A mozgások különfélék: A tér tekintetében Az idő tekintetében Sebesség tekintetében
13
Szemszög Objektív szemszög Szubjektív szemszög Nézőponti szemszög
Ansnitt Beállítás-ellenbeállítás Átforgatás
14
Az objektív látószöge Normál objektív Nagylátószögű objektív
Teleobjektív
15
Mélységélesség Tartomány, amelyen belül élesnek látjuk a képet
Totálokhoz: nagy látószögű objektív Közepes plánokhoz: normál objektív Közeli felvételekhez: teleobjektív
16
Világítás Főfény Ellenfény Derítőfény
17
Hang A hang típusai: Beszéd Zene Zörej
18
Hangfajták A hang fajtái: Képen belüli hang: Képen kívüli hang:
A hangforrás látszik a képen Képen kívüli hang: hangforrás nem látszik a képen Diegetikus hang: A hang része a cselekménynek Nem diegetikus hang: A hang nem része a cselekménynek
19
Hang-fajták kombinációi Hang-kombinációk:
Képen belüli diegetikus hang Képen kívüli diegetikus hang Képen belüli nem diegetikus hang Képen kívüli nem diegetikus hang
20
Montázs Technikai értelemben: Művészi kifejezőeszköz értelemben:
Vágás, ragasztás, összeszerelés Művészi kifejezőeszköz értelemben: A folyamatos filmtér megteremtésének eszköze A folyamatos filmidő megteremtésének eszköze A filmi igeidők és igemódok megteremtésének eszköze A film ritmusteremtésének eszköze
21
Montázsfajták A montázs fajtái
Technikai értelemben: Folyamatos vágás Ugró vágás Képen belülre vágás Képen kívülre vágás Belső montázs Vertikális montázs Művészi kifejezőeszközként: Lineáris montázs Párhuzamos montázs Ellentétes montázs Szekvenciális montázs Asszociációs montázs
22
Szergej Eizenstein montázselmélete
Metrikus montázs Ritmikus montázs Hangsúlyos montázs Felhang-montázs Intellektuális montázs
23
vége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.