Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

4. A FILM formanyelvi eszközei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "4. A FILM formanyelvi eszközei"— Előadás másolata:

1 4. A FILM formanyelvi eszközei
Jegyzet Készítette: Nikli Károly

2 A film formanyelvi eszközei
Téma, keret Képsík Kameraállás Kameramozgás Kompozíció Képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög Az objektív látószöge Mélységélesség Világítás Hang Montázs

3 Téma, keret Téma: a kép tárgya, többnyire az ember
Lehet azonban az ember környezete is. Keret: kép határa (zárt, nyitott) A vászon széle nem valódi keret Maga a kép vonja meg a saját kereteit A figyelem fókusza

4 Képsík (képméret, plán)
Fajtái: Nagytávol (nagytotál) Távol (totál) Kistávol (kistotál) Egész alakos Amerikai plán Félalakos Bő félközeli (bőszekond) Szűk félközeli (szűkszekond) Közeli (premier plán) Szuperközeli (super plán)

5 Kameraállás Normál kameraállás Felső kameraállás Alsó kameraállás

6 Kameramozgás A kameramozgás fajtái: Fix kamera Svenk Billentés Zoom
Fárt Krán

7 Kompozíció (a kép felépítése)
Elrendezések A képtér felosztása Képmélység Alakok száma, elrendezése Szimmetria, egyensúly Dinamika Szemszög Elemek Síkok Vonalak Tömegek Színfoltok Fényfoltok Árnyékfoltok

8 Képtér felosztása Vízszintes tagolás (1-2-3… osztatú kép)
Függőleges tagolás (1-2-3… osztatú kép) Mélységi tagolás (1-2-3… osztatú kép)

9 Képmélység Stílus kérdése a képmélység használata vagy elvetése:
Mélységi komponálás Kétdimenziós, lapos, síkszerű kép használata

10 Alakok száma, elrendezése
Alakok száma alapján Egy-, két-, három-, többalakos kép Alakok elrendezése szerint: Vízszintes, függőleges, átlós, háromszög, stb.

11 Szimmetria, egyensúly Szimmetria szerint: Egyensúly szerint:
Szimmetrikus kép Aszimmetrikus kép Egyensúly szerint: Kiegyensúlyozott kép Kiegyensúlyozatlan kép

12 Dinamika Az állókép érzékelteti, „kifejezi” a mozgást
A filmen csak meg kell mutatni. Háromféle mozgás: A kép tárgya mozog A kamera mozog Mindkettő mozog A mozgások különfélék: A tér tekintetében Az idő tekintetében Sebesség tekintetében

13 Szemszög Objektív szemszög Szubjektív szemszög Nézőponti szemszög
Ansnitt Beállítás-ellenbeállítás Átforgatás

14 Az objektív látószöge Normál objektív Nagylátószögű objektív
Teleobjektív

15 Mélységélesség Tartomány, amelyen belül élesnek látjuk a képet
Totálokhoz: nagy látószögű objektív Közepes plánokhoz: normál objektív Közeli felvételekhez: teleobjektív

16 Világítás Főfény Ellenfény Derítőfény

17 Hang A hang típusai: Beszéd Zene Zörej

18 Hangfajták A hang fajtái: Képen belüli hang: Képen kívüli hang:
A hangforrás látszik a képen Képen kívüli hang: hangforrás nem látszik a képen Diegetikus hang: A hang része a cselekménynek Nem diegetikus hang: A hang nem része a cselekménynek

19 Hang-fajták kombinációi Hang-kombinációk:
Képen belüli diegetikus hang Képen kívüli diegetikus hang Képen belüli nem diegetikus hang Képen kívüli nem diegetikus hang

20 Montázs Technikai értelemben: Művészi kifejezőeszköz értelemben:
Vágás, ragasztás, összeszerelés Művészi kifejezőeszköz értelemben: A folyamatos filmtér megteremtésének eszköze A folyamatos filmidő megteremtésének eszköze A filmi igeidők és igemódok megteremtésének eszköze A film ritmusteremtésének eszköze

21 Montázsfajták A montázs fajtái
Technikai értelemben: Folyamatos vágás Ugró vágás Képen belülre vágás Képen kívülre vágás Belső montázs Vertikális montázs Művészi kifejezőeszközként: Lineáris montázs Párhuzamos montázs Ellentétes montázs Szekvenciális montázs Asszociációs montázs

22 Szergej Eizenstein montázselmélete
Metrikus montázs Ritmikus montázs Hangsúlyos montázs Felhang-montázs Intellektuális montázs

23 vége


Letölteni ppt "4. A FILM formanyelvi eszközei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések