Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Budapest, 2015. Neticle Technologies Online média elemzés Sony, Samsung, Panasonic Sótér-Schneider Kata, elemző

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Budapest, 2015. Neticle Technologies Online média elemzés Sony, Samsung, Panasonic Sótér-Schneider Kata, elemző"— Előadás másolata:

1 www.neticle.hu Budapest, 2015. Neticle Technologies Online média elemzés Sony, Samsung, Panasonic Sótér-Schneider Kata, elemző kata.schneider@neticle.hu +36 30 651 9106 Vizsgált időszak: 2014. december

2 www.neticle.hu Budapest, 2015. MÓDSZERTAN A számszerűsítés alapja az egyik legpontosabb magyar nyelvre készített saját véleményelemző algoritmus, mely 80-85%-os pontossággal képes megállapítani egy említés véleményét. A pontszámozott említések folyamatos összegzésével véleményárfolyamot (WOI - Web Opinion Index) alkot a rendszer. A véleményárfolyam a Neticle saját mutatója, mely a web véleményét egyetlen dinamikusan változó mutatószámmal fejezi ki. Vizsgált források  Magyar nyelvű fő hírportálok  Magyar nyelvű blogok  Magyar nyelvű fórumok  Nyilvános Facebook posztok  Twitter posztok  Google+ posztok A Neticle rendszer a vizsgált időszak webes tartalmaiban keresi meg a kulcsszavak szinonimáit tartalmazó említéseket (cikkeket, blogokat, hozzászólásokat, közösségi média tartalmakat). A megtalált tartalmakat automatikusan feldolgozza és véleményelemzi: minden említés kap egy pontszámot, úgynevezett véleményindexet, mely jelzi, hogy az adott szöveg mennyire pozitív vagy negatív a kulcsszóra vonatkozóan.

3 TARTALOMJEGYZÉK Összefoglaló Webes jelenlét áttekintése Megjelenés gyakorisága, Napi véleményindex Említéstérkép Sony Említésfolyam Említésgráf Kulcs tulajdonságok, témák és a leggyakoribb kifejezések A legaktívabb weboldalak és szerzők Samsung Említésfolyam Említésgráf Kulcs tulajdonságok, témák és a leggyakoribb kifejezések A legaktívabb weboldalak és szerzők Panasonic Említésfolyam Említésgráf Kulcs tulajdonságok, témák és a leggyakoribb kifejezések A legaktívabb weboldalak és szerzők

4 www.neticle.hu Budapest, 2015. ÖSSZEFOGLALÓ 2014. december 1. és 31. között vizsgáltuk a Sony, a Samsung és a Panasonic említéseit a magyar weben. A konkurens cégek közül legtöbbször a Samsungot említették, új termékei és a fejlesztésekkel kapcsolatos bejelentések már magukban elegendőek lennének ehhez, a közösségi oldalak felhasználói azonban szintén nagyon aktívnak bizonyultak decemberben, számos találatot adott az ő véleményük / kritikájuk, az általuk hirdetett/keresett termékek. A Sony nem sokkal maradt el a Samsung találatainak száma mögött. Esetében nem csak a termékekkel kapcsolatban voltak találataink, a hacker-támadás és a The Interview c. film körüli botrány kapcsán sokat szerepelt a weben. A Panasonic két versenytársához képest jócskán lemaradt. Elsősorban fórumokon említették, karácsonyi akciója a Bazilika LED- kivilágításával is alig hozott említéseket a konkurensekhez képest.

5 www.neticle.hu Budapest, 2015. Webes jelenlét áttekintése Elemzésünkben a Samsung, a Sony és a Panasonic megjelenéseit vizsgáltuk a magyar weben, 2014. december 1. és 31. között. A legtöbben a Samsungot említették, különböző fórumokon és a Facebookon egyaránt sokat beszéltek a cégről év végén, akárcsak a Sonyról, aminek egyébként arányaiban több megjelenése volt cikkekben és címlapokon is. A Panasonic jócskán lemaradt versenytársaitól, ugyanakkor a legtöbbször ezt a céget említették pozitív szövegkörnyezetben (~22%). A három konkurens megítélése alapvetően semleges volt, a legkevesebb negatív találat (6,8%) a Panasonichoz, míg a legtöbb (17%) a Sonyhoz kapcsolódik.

6 www.neticle.hu Budapest, 2015. Megjelenés gyakorisága, Napi véleményindex A Napi véleményindex megmutatja, hogy április hónapban napi bontásban milyen polaritású említések jelentek meg az adott termékkel kapcsolatban. A három cég decemberi megjelenéseit áttekintve látható, hogy a Panasonic a hónapban folyamatosan kevés, pozitív- semleges találatot generált, szemben a Sony és a Samsung több, hullámzó véleményindexű említéseivel. Utóbbi kettő esetében egyébként izgalmas megfigyelni az említések mennyiségének és véleményindexének együttmozgását december 10-17. között, illetve a karácsonyi időszakban. A 10-i héten a megjelenés gyakorisága és a Említések száma Napi véleményindex

7 www.neticle.hu Budapest, 2015. Említéstérkép A Neticle Említéstérkép grafikon azt mutatja meg, hogy egy adott időszakban milyen tartalomtípusú találatok milyen véleményindexszel rendelkeztek, azaz mennyire pozitív/negatív találatok születtek. Sony Samsung Panasonic Az Említéstérképeken a három versenytárs megjelenéseit tartalomforma szerinti bontásban, a véleményindexet is figyelembe véve vizsgálhatjuk. A Sony esetében szembetűnő, hogy míg a közösségi oldalakon általában semlegesek a találatok, számos igen negatív hangvételű cikk és címlaptalálat volt decemberben, ezek főleg a hackertámadással és a The Interview c. filmmel kapcsolatban íródtak. A Samsung említései minden tartalomformában jobban szóródtak, általában látható, hogy a Facebookon pozitívabb szövegkörnyezetben említették a céget, mint a fórumokozók. A legpozitívabb tartalmak a Mobilaréna címlapján jelentek meg. A Panasonicot inkább fórumokon említették – szakmai fórumokon tesztelik és hasonlítják össze a termékeit, a Facebookon pedig eladó termékeket hirdetnek a felhasználók.

8 www.neticle.hu Budapest, 2015. Sony

9 www.neticle.hu Budapest, 2015. Sony - Említésfolyam A Sonyval kapcsolatos fontosabb eseményeket az említésfolyamon jelöltük: decemberben főként a cég elleni hacker-támadás, a The Interview c. film és a Play Station köré csoportosultak az említések. Emellett folyamatosan jelen voltak hirdetések, elvesztett, eladó telefonokról szóló bejegyzések, és további tartalmak termékek összehasonlításáról, új termékekről. Az Említésfolyam egy grafikonban összesíti a webes megítélést (véleményárfolyamot) és az említések napi gyakoriságát. A vékony vonal a megítélés alakulását (véleményárfolyamot) mutatja, a körülötte lévő halványabb sáv pedig a tartalom mennyiségét.

10 www.neticle.hu Budapest, 2015. Sony - Említésgráf Az Említésgráf megmutatja, hogy mely Kulcs Témákat (kék) és a Kulcs Tulajdonságokat(lila) említenek együtt (maga a kötés) milyen gyakorisággal említik együtt (az élek vastagsága) és milyen pozitív és negatív kifejezések kapcsolódnak még hozzájuk. Fórum- és Facebook hozzászólások: eladó termékek, vélemények, hirdetések. A Sonytól hatalmas mennyiségű adat szivárgott ki egy hacker-támadás miatt. Fórum- és Facebook hozzászólások: eladó termékek, vélemények, hirdetések, terméktesztek. The Interview c. film körüli botrány.

11 www.neticle.hu Budapest, 2015. Sony - Kulcs tulajdonságok, témák és a leggyakoribb kifejezések Kulcs tulajdonságok Kulcs témák A Sonyval kapcsolatban leggyakrabban említett tulajdonságok az ár, elérhetőség, állapot, függetlenség, ezek egyrészt a cserére, eladásra hirdetett telefonokról és más Sony- termékekről szóló tartalmakból származnak, a találatok között másrészt – ahogy az a kulcs témákban is látható – rengeteg említés foglalkozott a hacker-támadással és ennek kapcsán a The Interview c. filmmel. A kulcs témákat áttekintve az is látható, hogy a Sony termékei közül decemberben a telefonokról beszéltek a legtöbbet, a Play Station-ről pedig még a TV-nél is kevesebbet. Ugyanakkor a telefon, konzol, játék témákban magas a pozitív találatok száma, vagyis a Sony termékeinek inkább pozitív a megítélése. Leggyakoribb kifejezések A Kulcs témák grafikonon az adott kulcsszóval vagy kulcsszavakkal kapcsolatban legtöbbet említett témákat, a Kulcs tulajdonságok ábrán az adott kulcsszóval vagy kulcsszavakkal kapcsolatban legtöbbet említett tulajdonságokat tudjuk áttekinteni. A megnevezések mellett látható szakaszok mutatják a témához kapcsolódó vélemények mennyiségét és milyenségét.

12 www.neticle.hu Budapest, 2015. Sony - A legaktívabb weboldalak és szerzők Legaktívabb weboldalakLegaktívabb szerzők A Sony 2014 decemberében magyar weben a Facebook mellett legtöbbször a prohardver.hu oldalon szerepelt, ahol – akárcsak a többi tech fórumon – elsősorban a termékekről írt vélemények, összehasonlítások, eladó cikkek hirdetései olvashatók. A közösségi oldalak felhasználóinak aktivitása a szerzők listáján is látszik, ketten is megelőzték az MTI-t a Sonyval kapcsolatos említések számában – egyikük aktív fórumozó, másikuk a Twitteren osztja meg az újdonságokat. A híroldalak elsősorban a cég elleni hacker- támadással kapcsolatban jelentettek meg cikkeket.

13 www.neticle.hu Budapest, 2015. Samsung

14 www.neticle.hu Budapest, 2015. Samsung - Említésfolyam Az Említésfolyam egy grafikonban összesíti a webes megítélést (véleményárfolyamot) és az említések napi gyakoriságát. A vékony vonal a megítélés alakulását (véleményárfolyamot) mutatja, a körülötte lévő halványabb sáv pedig a tartalom mennyiségét. A Samsung említései - a találatok magas számából adódóan is – igen összetettek: a számos cikk- és címlapmegjelenésen túl a közösségi médiában és fórumokon is szóba került a cég. A közösségi oldalakon főleg eladó telefonokat hirdetnek, lopottakat vagy elveszetteket keresnek, akciókat osztanak meg.

15 www.neticle.hu Budapest, 2015. Samsung - Említésgráf Az Említésgráf megmutatja, hogy mely Kulcs Témákat (kék) és a Kulcs Tulajdonságokat(lila) említenek együtt (maga a kötés) milyen gyakorisággal említik együtt (az élek vastagsága) és milyen pozitív és negatív kifejezések kapcsolódnak még hozzájuk. Okostelefonokkal kapcsolatos találatok: cikkek, kérdések, vélemények, összehasonlítások, eladó termékek Milyen tabletet, TV-t érdemes vásárolni? Új termékekről szóló tartalmak A találatok tematizálása mellett az Említésgráf segít az egyes témák megítélésének meghatározásában is. A Samsung termékeivel kapcsolatban pl. az látható, hogy a telefon és a TV megítélése alapvetően pozitív a magyar weben.

16 www.neticle.hu Budapest, 2015. Samsung - Kulcs tulajdonságok, témák és a leggyakoribb kifejezések Kulcs tulajdonságok Kulcs témák A Samsung esetében decemberben a legnépszerűbb téma egyértelműen a telefon volt –különösen sokat beszéltek a telefonok és TV-k áráról, a garanciális lehetőségekről és a garancia idejéről, a telefon esetében a kártyafüggetlenség is központi kérdés volt. Használt termékek hirdetéseinél az állapot, a teszteknél pl. a működőképesség, sebesség (mennyire gyors az operációs rendszer), méret (pl. a telefon vagy a kijelző mérete) a meghatározó. A telefon és gyártás témában több negatív vélemény is volt a decemberi találatok között. A telefonok esetében főleg fórumozók rossz véleménye olvasható, hibás cikkekről, vagy olyan modellről, amit ők nem vásárolnának meg. A gyártás esetében a tabletek kapcsán negatívumként merült fel a gyártás helye (Vietnám), a Z1 telefon gyártásával kapcsolatban pedig nem értették a hozzászólók, miért titkolózik a cég. Leggyakoribb kifejezések A Kulcs témák grafikonon az adott kulcsszóval vagy kulcsszavakkal kapcsolatban legtöbbet említett témákat, a Kulcs tulajdonságok ábrán az adott kulcsszóval vagy kulcsszavakkal kapcsolatban legtöbbet említett tulajdonságokat tudjuk áttekinteni. A megnevezések mellett látható szakaszok mutatják a témához kapcsolódó vélemények mennyiségét és milyenségét.

17 www.neticle.hu Budapest, 2015. Samsung - A legaktívabb weboldalak és szerzők Legaktívabb weboldalakLegaktívabb szerzők A magyar weben legtöbbször a Facebook mellett a prohardver.hu fórumon szerepelt a Samsung, de a mobilarena.hu-n rengeteg címlap- találat volt decemberben. A fontosabb tech oldalakon folyamatosan szerepel. A szerzők elsősorban fórumozók, közösségi oldalak tagjai: ketten még a Samsung hivatalos magyar oldalát is „megelőzték”. PC és telefon fórumokon egyaránt sokszor említették a márkát, és a Twitteres jelenléte is erős.

18 www.neticle.hu Budapest, 2015. Panasonic

19 www.neticle.hu Budapest, 2015. Panasonic - Említésfolyam Az Említésfolyam egy grafikonban összesíti a webes megítélést (véleményárfolyamot) és az említések napi gyakoriságát. A vékony vonal a megítélés alakulását (véleményárfolyamot) mutatja, a körülötte lévő halványabb sáv pedig a tartalom mennyiségét. A Panasonic elsősorban termékei kapcsán szerepelt decemberben a magyar weben. A találatok jó része fórumos véleményekből, Facebook- bejegyzésekből, hirdetésekből származik. A legtöbb említés fórumokon és a Facebookon található, amikben főként a Panasonic TV-iről és fényképezőgépeiről van szó.

20 www.neticle.hu Budapest, 2015. Panasonic - Említésgráf Az Említésgráf megmutatja, hogy mely Kulcs Témákat (kék) és a Kulcs Tulajdonságokat(lila) említenek együtt (maga a kötés) milyen gyakorisággal említik együtt (az élek vastagsága) és milyen pozitív és negatív kifejezések kapcsolódnak még hozzájuk. Fotós fórumok: vélemények termékekről, összehasonlítások, eladó cikkek LED fénybe öltözteti a Szent István Bazilikát a Panasonic Fórum- és Facebook hozzászólások: eladó termékek, vélemények, hirdetések, terméktesztek. A Panasonic TV-iről pozitív a magyar web véleménye.

21 www.neticle.hu Budapest, 2015. Panasonic - Kulcs tulajdonságok, témák és a leggyakoribb kifejezések Kulcs tulajdonságok Kulcs témák A Panasonic-kal kapcsolatos leggyakoribb említések a TV-khez kapcsolódtak, ez látszik a kulcs témákban is: a tv, LED, plazma mind erre vonatkozik. A LED téma találatai között ugyanakkor a Panasonic karácsonyi akciójáról – mely során kivilágították a Bazilikát – szóló tartalmak szintén olvashatók. A kulcs tulajdonságok listája megerősíti ezt, a jelzők mind a Panasonic TV-kre és kamerákra/ fényképezőgépekre vonatkoznak, és általában pozitív megítélésűek. A garancia, ár, működőképesség tulajdonságok nem csupán többször szerepeltek az említésekben, de arányaiban több ezek között a pozitív találat is (itt fontos azt is megjegyeznünk, hogy az elégedett kommenteken túl a találatok között sok a hirdetés is, amik általában pozitív szövegkörnyezetben említik a Panasonicot). Leggyakoribb kifejezések A Kulcs témák grafikonon az adott kulcsszóval vagy kulcsszavakkal kapcsolatban legtöbbet említett témákat, a Kulcs tulajdonságok ábrán az adott kulcsszóval vagy kulcsszavakkal kapcsolatban legtöbbet említett tulajdonságokat tudjuk áttekinteni. A megnevezések mellett látható szakaszok mutatják a témához kapcsolódó vélemények mennyiségét és milyenségét.

22 www.neticle.hu Budapest, 2015. Panasonic - A legaktívabb weboldalak és szerzők Legaktívabb weboldalak Legaktívabb szerzők A Panasonicot magyar weben legtöbbször a Facebook mellett a prohardver fórumon és az index fórumán említették. A főleg a termékekkel kapcsolatos találatok (hirdetések, tesztek, vélemények) jórészt tech oldalakról származnak. A legaktívabb szerzők mind fórumozók: a Panasonic termékeit előnyben részesítő felhasználók.

23 www.neticle.hu Budapest, 2015. Neticle Technologies www.neticle.hu @neticle_hu Neticle Technologies mitgondolaweb.blog.hu Neticle kata.schneider@neticle.hu Sótér-Schneider Kata, elemző +36 30 651 9106


Letölteni ppt "Budapest, 2015. Neticle Technologies Online média elemzés Sony, Samsung, Panasonic Sótér-Schneider Kata, elemző"

Hasonló előadás


Google Hirdetések