Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Variációk zászlók rajzolására

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Variációk zászlók rajzolására"— Előadás másolata:

1 Variációk zászlók rajzolására
Abonyi-Tóth Andor     ELTE IK, Média- és Oktatásinformatikai Tanszék Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

2 Miért pont zászlók??? Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

3 Miért pont zászló? Érdekes, változatos feladatok
Zászlók gyűjteménye a Wikipédián: Felépítésben, színvilágban, oldalarányokban jelentős eltérések. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

4 Miért pont zászló? A tanulók tudásának/képességének megfelelő nehézségi szintű feladatok kitűzése jól támogatható. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

5 Miért pont zászló? Egy minta feladathoz könnyen találhatóak kapcsolódó variációk. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

6 Miért pont zászló? Az egyszerűbb feladatoknak is több helyes megoldási módjuk van. A diákok megismerhetik a különböző rajzolási módszerek előnyeit/hátrányait. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

7 Miért pont zászló? A teknőcgrafika legkülönfélébb területeit lehet a lobogók rajzolásával bemutatni. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

8 Miért pont zászló? A komplex lobogók készítése remek alkalom a korábban tanultak felelevenítésére (körcikkek, sokszögek, csillagok), vagy önálló kísérletezésre. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

9 Miért pont zászló? Összekapcsolódik a földrajz és az informatika. Egy-egy érdekes zászló felkeltheti a kíváncsiságot az adott ország iránt. Malawi Marshall-szigetek Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

10 Miért pont zászló? Összekapcsolódik a matematika és az informatika.
A pozíciók, szögek, méretek meghatározásához egyszerű és mélyebb matematikai ismeretekre is szükség lehet. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

11 Miért pont zászló? A már megrajzolt komplex zászlók bizonyos esetekben felhasználhatók újabb zászlók készítése során. Cook-szigetek Tuvalu Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

12 A feladat kitűzésénél mire figyeljünk?
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

13 Zászlók fontos tulajdonságai
Amennyire csak lehet, tartsuk meg az eredeti lobogók… Oldalarányait, Színeit, a rajta szereplő elemek Pozícióit, Arányait, Méreteit, Elrendezési módját. Ebben segít minket: Zászlók gyűjtemény a Wikipedian: GIMP (vagy más) képszerkesztő program Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

14 Színkódok meghatározása
Nem jó, ha kizárólag a logó alapszíneket használjuk! Az RGB színkoordináta-rendszer szerinti színmegadás lenne a jó. Pl. Töltőszín! [ ] (Imagine Logo) Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

15 Méretek megadása Ahhoz, hogy a zászlót különböző méretekben ki lehessen rajzolni, az egyes elemek méretét érdemes százalékban megadni! Tipp: Méretezzük át a képet méretaránytartóan úgy, hogy 100 (vagy 1000) képpont széles legyen, és lessük le a koordinátákat, vagy használjuk a GIMP segédvonalait és mérőeszközeit. Függőleges pozíció meghatározása esetén hasonlóan… Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

16 A témakör lehetséges bemutatása
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

17 A téma egy lehetséges feldolgozása
Vízszintes csíkok alkalmazásával állítunk elő zászlókat Kombináljuk a vízszintes csíkokat a függőleges csíkokkal A függőleges és vízszintes csíkok alkalmazásának speciális esetét is áttekintjük, amikor keresztet kell rajzolnunk. Készítünk olyan lobogókat, amelyeken a kör, mint síkidom kap fő szerepet Olyan zászlókat készítünk, amelyeken – a korábbi elemek mellett - csillag motívum látható Végül komplex, a korábban bemutatott példáktól különböző, egyedi rajzolási feladatokat igénylő példákat mutatunk be Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

18 Vízszintes csíkokból álló zászlók
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

19 Alapfeladat Készítsünk olyan logó eljárást, amely képes kirajzolni Bolívia zászlaját, amely azonos magasságú, színezett téglalapokból áll és fekete szegéllyel rendelkezik! A lobogó magasságának és szélességének aránya: 15:22, vagyis a szélesség a magasság 1,467-szorosa. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

20 Alapfeladat Érdemes a téglalap rajzoló eljárást és a szegély eljárást elkészíteni! eljárás téglalap :magas :széles :szín tollszín! :szín tollatle ismétlés 2 [előre :magas jobbra 90 előre :széles jobbra 90] jobbra 45 tollatfel előre 5 töltőszín! :szín tölt hátra 5 tollatle balra 45 vége eljárás szegély :magas :széles :szín :vastagság tollszín! :szín tollatle tollvastagság! :vastagság ismétlés 2 [előre :magas jobbra 90 előre :széles jobbra 90] tollvastagság! 1 vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

21 Módszerbeli különbségek
Hogy rajzolom meg a zászlót? Azonos méretű téglalapokat rajzolok és előrelépek? Egy helyben marad a teknőc, és különböző méretű, egymás takaró téglalapokat rajzolok? Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

22 Alapfeladat eljárás bolívia :széles ;zöld téglalap téglalap :széles*15/22/3 :széles [ ] tollatfel előre :széles*15/22/3 tollatle ;sárga téglalap téglalap :széles*15/22/3 :széles [ ] tollatfel előre :széles*15/22/3 tollatle ;piros téglalap téglalap :széles*15/22/3 :széles [ ] ;alaphelyzet tollatfel hátra 2*:magas/3 tollatle ;szegély megrajzolása szegély :széles*15/22 :széles "fekete 4 vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

23 Alapfeladat eljárás bolívia :széles ;piros téglalap téglalap :széles*15/22 :széles [ ] ;sárga téglalap téglalap :széles*15/22*2/3 :széles [ ] ;zöld téglalap téglalap :széles*15/22/3 :széles [ ] ;szegély megrajzolása szegély :széles*15/22 :széles "fekete 4 vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

24 Elemi feladatvariációk
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

25 Módszerbeli különbségek
Ez a zászló hány vízszintes csíkból (téglalapból) áll? 5 (piros, fehér, kék, fehér, piros) 3 (piros, amelyet takar egy fehér, amelyet takar egy kék) Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

26 Benin zászlaja (problémafelvetés)
Rajzoljuk meg Benin zászlaját úgy, hogy a teknőc nem mozdul el a bal alsó sarokból. A színkódok: piros [ ], sárga [252 209 22], zöld [0 135 81]. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

27 Benin zászlaja (problémafelvetés)
eljárás benin1 :széles ;sárga téglalap téglalap :széles*2/3 :széles [252 209 22] ;piros téglalap téglalap :széles*2/3/2 :széles [ ] ;zöld téglalap téglalap :széles*2/3 :széles*40/100 [0 135 81] vége Eredmény Mi az eltérés oka? Elvárás Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

28 A probléma oka A tölt eljárás alapesetben csak az azonos színű területeket képes kitölteni a teknőc tollszínével megrajzolt határon belül. Módosíthatjuk a terület kitöltési szabályt úgy, hogy a teknőc tollszínével megrajzolt határig történjen a kitöltés. Ehhez a töltőmód! 1 parancsot kell kiadni. Az alapértelmezett mód visszaállítása: töltőmód! 0 Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

29 Dánia (alapfeladat) 4 piros téglalap fehér háttéren?
1 piros téglalap és két fehér csík? 1 piros téglalap és három fehér csík? 1 piros téglalap és egy fehérrel kitöltött sokszögvonal? Ha a feladatot nem önállóan nézzük, hanem egy feladatsor részeként, akkor egyszerűbbé válhat a módszerek közti választás → Kereszt rajzoló eljárás Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

30 eljárás kereszt_téglalap :magas :széles :csíkmagas :csíkszéles :szín
;kiszámítjuk az oldal hosszát és beállítjuk a színt lokálisérték "oldalx (:széles-:csíkszéles)/2 lokálisérték "oldaly (:magas-:csíkmagas)/2 tollszín! :szín tollatle ;a keresztet alkotó függőleges téglalap bal alsó sarkába lépünk tollatfel jobbra 90 előre :oldalx balra 90 tollatle ;megrajzoljuk a kereszt alakzatot ismétlés 2 [ előre :oldaly balra 90 előre :oldalx jobbra 90 előre :csíkmagas jobbra 90 előre :oldalx balra 90 előre :oldaly jobbra 90 előre :csíkszéles jobbra 90 ] ;kitöltjük a keresztet a megadott színnel tollatfel jobbra 45 előre 10 töltőszín! :szín tölt ;alaphelyzet hátra 10 balra 45 balra 90 előre :oldalx jobbra 90 vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

31 Anglia zászlaja eljárás anglia :széles ;fehér téglalap megrajzolása
téglalap :széles*3/5 :széles "fehér ;a piros kereszt megrajzolása kereszt_téglalap :széles*3/5 :széles :széles*12/100 :széles*12/100 [ ]  vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

32 Csillagok és téglalapok
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

33 Kitekintés a csillagsokszögekre
Csillagsokszögnek azon síkbeli zárt töröttvonal alakzatot nevezzük, ami metszi saját magát. A csillagsokszögeken belül is megkülönböztetjük a szabályos csillagsokszögeket, ahol a csúcsokban mért szögek megegyeznek. Csillagsokszöget kapunk, ha egy szabályos sokszög csúcsait összekötjük a nem szomszédos csúcsokkal, akár úgy, hogy bizonyos szabály szerint nem az összes nem-szomszédjával kötjük össze. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

34 Kitekintés a csillagsokszögekre
A csillagsokszögek jelölésére a következő szimbólumot használjuk:{n/k} , ahol n jelöli, hogy hány csúcsa van a szabályos sokszögnek, k pedig azt jelöli, hogy hányadik szomszédjával van összekötve egy csúcs. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

35 Kitekintés a csillagsokszögekre
A Teljes Teknőc Tétel kimondja, hogy a zárt síkbeli alakzatok rajzolásakor, amennyiben a teknőc visszatér kiindulási állapotába, akkor a fordulatok összege 360° vagy annak többszöröse. Ha ezt a szöget elosztjuk a csúcsok számával, akkor megkapjuk, hogy mennyit kell elfordulnia a teknőcnek a csillag rajzolásakor. Persze ki kell kísérleteznünk, hogy az adott ábra rajzolásakor a 360 fok melyik többszörösét kell leosztanunk a csúcsok számával. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

36 Kitekintés a csillagsokszögekre
eljárás csillag :n :szög :hossz ismétlés :n [előre :hossz jobbra :szög/:n] vége eljárás uresszabcsillag :n :k :hossz ismétlés :n [előre :hossz balra ((360*:k)-360)/:n előre :hossz jobbra 360*:k/:n] vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

37 Körök megjelenése a lobogókon
Japán eljárás körrajzol :r :szín tollszín! :szín tollatfel előre :r balra 90 tollatle ismétlés 360 [előre :r* /180 balra 1] tollatfel jobbra 90 hátra :r töltőszín! :szín tölt tollatle vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

38 Grönland zászlaja A megvalósítás többféle lehet, első ránézésre akár félkörök színezésével is meg lehetne oldani a feladatot, ehhez azonban szükség lenne a félkör eljárásra is. Hogyan oldhatnánk meg a feladatot a körrajzol eljárással? eljárás körrajzol :r :szín tollszín! :szín tollatfel előre :r balra 90 tollatle ismétlés 360 [előre :r* /180 balra 1] tollatfel jobbra 90 hátra :r töltőszín! :szín tölt tollatle vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

39 Grönland zászlaja Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

40 Háromszögek megjelenése
Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

41 Seychelle-szigetek Érdemes szakaszokkal felosztani a lobogót
Szögeket, oldalhosszakat hogyan számítunk? Bonyolult… Helyette inkább koordinátákat adjunk meg, az könnyen leleshető az ábráról. Az xypoz! paranccsal pozícionáljuk a teknőcöt, és a megrajzol területeket kitöltjük az adott színnel. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

42 Seychelle-szigetek A lobogó oldalaránya: 1:2. A színkódok:
;kék terület tollszín! [ ] töltőszín! [ ] xypoz! :széles/3 :magas xypoz! 0 :magas xypoz! 0 0 tollatfel xypoz! :széles/3/2 :magas*2/3 tölt xypoz! 0 0 tollatle A lobogó oldalaránya: 1:2. A színkódok: kék [ ], sárga [252 216 86], piros [ ], zöld [0 122 61]. ;sárga terület tollszín! [ ] töltőszín! [ ] xypoz! :széles*2/3 :magas xypoz! :széles/3 :magas xypoz! 0 0 tollatfel xypoz! :széles/3 :magas*2/3 tölt xypoz! 0 0 tollatle Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

43 Seychelle-szigetek A lobogó oldalaránya: 1:2. A színkódok:
;piros terület tollszín! [ ] töltőszín! [ ] xypoz! :széles*2/3 :magas xypoz! :széles :magas xypoz! :széles :magas*2/3 xypoz! 0 0 tollatfel xypoz! :széles-1 :magas-1 tölt xypoz! 0 0 tollatle A lobogó oldalaránya: 1:2. A színkódok: kék [ ], sárga [252 216 86], piros [ ], zöld [0 122 61]. ;zöld terület tollszín! [ ] töltőszín! [ ] xypoz! :széles :magas/3 xypoz! :széles 0 xypoz! 0 0 tollatfel xypoz! :széles-1 1 tölt xypoz! 0 0 tollatle vége Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

44 Bahrein Ki kell számítanunk a szögeket. cikk-cakk vonal megrajzolása
ismétlés 5 [ előre :c balra 180-2*:alfa jobbra 180-2*:alfa ] tg α = 6/15= 0,4 α = arctan 0,4 β =90-α c = 15/cos α Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

45 Folytatás… Az elkészült elektronikus tananyagban a megoldások gondolatmenete, a forráskód, és a kipróbálható alkalmazás is publikusan elérhető lesz. Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében

46 Köszönöm a figyelmet! Készült az "Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” című TÁMOP B.2-13/ pályázat keretében


Letölteni ppt "Variációk zászlók rajzolására"

Hasonló előadás


Google Hirdetések