Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, 2014. január 29.
Nyíregyházi Gyermekjóléti Központ Kedves Iskolám modell és más jó gyakorlatok Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
2
„Eséllyel az iskolába” – óvodai előkészítő foglalkozás
Az 5-7 éves gyerekek életkori és egyéni sajátosságainak eltérő fejlődésű ütemének, szociális hátterének figyelembe vételével lemaradásaik kezelése, illetve felzárkóztatásuk és iskolába való felkészítésük.
3
A program célja Lemaradások pótlása, felzárkóztatás, felkészítés
Potenciális zavarok megelőzése, kiszűrése Énkép, önértékelés fejlesztése Társas együttélés szabályainak elsajátítása
4
Megvalósítás Komplex prevenciós program tapasztalatainak felhasználásával történik. A fejlesztés a gyermekek érési folyamatához igazított, életkori sajátosságainak megfelelő, ahhoz illeszkedő eszközökkel valósul meg. Támaszt nyújt az éppen fejlődő szomatikus és pszichés funkciók kibontakozásához.
5
A szakember támaszkodik a gyermekek természetes megnyilvánulásaira, mozgására, játékára, életkori sajátosságára. A gyermek megismerését követően - figyelembe véve a kitűzött célokat is -, egyéni fejlesztési tervet dolgozunk ki.
6
Fejlesztő játszóház A foglalkozás célja: Hasznos szabadidő eltöltése
Közösségerősítés, közösségépítés Bizalomépítés Motiváció
7
Hasznos szabadidő eltöltése
A szabadidő eltöltéséhez alternatívák felajánlása Szokások kialakítása és erősítése a gyerekek körében
8
Közösségerősítés Különböző státuszú gyerekek játszanak együtt.
Ez elősegíti: A tapasztalati tanulást Együttműködést Előítéletek csökkentését
9
Bizalomépítés Gyerekek és segítő között bizalmi kapcsolat
Pszichés problémák feltárása Pszichés problémák kezelése
10
Motiváció A játékon keresztüli együttműködés
Eltérő képességgel rendelkező gyerekek számára élményt jelent
11
Kedves iskolám program
A program pedagógiai koncepciója a gyermekek iskolai sikertelenségét meghatározó okok feltárásán, elemzésén, összehasonlító vizsgálatán alapszik. (Szociális hátrányok, eltérő családi szocializáció, kulturális-szubkulturális különbségek, előítéletesség, motiválatlanság.)
12
A Kedves iskolám a Kedves-ház pedagógiai filozófiájára épül
A Kedves iskolám a Kedves-ház pedagógiai filozófiájára épül. Abból indul ki, hogy minden ember boldogságra születik. Eredendően mindenki hordozza azokat a belső adottságokat, amelyek a nevelési hatások eredménye képen képessé teszik őket a társadalmi életben való boldogulásra.
13
Program célja Sikertelenség okainak feltárása Értékközvetítés
Szabályok felállítása KETHANO főszabályok Csoportdinamika Együttműködés fontossága Közös célok
14
KETHANO szabályok A célok megvalósításához közös szabályokat kell felállítani. A KETHANO cigányul azt jelenti: közös. Programunkban közösségi értelmezésben használjuk. Rendszerré fejlesztése és gondozása a szakemberek és a gyerekek közötti interakciók révén valósul meg, amelyben a szervező irányító szerepet tölt be. A közösen hozott szabályok és megegyezések a kiismerhetőség biztonságát jelentik.
15
KETHANO 7 fő szabálya Figyelmes hallgatás Becsüld meg
Kölcsönös tisztelet Bizalom elve Ne értékeld le Én üzenetek Passzolás joga
24
Nyíregyházi Gyermekjóléti Központ
Kethano Színház MOSOLYZUG SZÍNPAD – fejlesztő program dramatikus módszerekkel általános iskolás gyermekek számára (Nyíregyházi Huszár Telepi Gyermekjóléti Központ Szolgáltatása)
25
I. Szolgáltatás célcsoportja
7-14 éves hátrányos helyzetű gyermekek Iskolai nehézségekkel, Tanulási zavarokkal, Magatartásproblémával, Szabálykövetési problémával küzdő Huszár Telepi gyermekek
26
II. Szolgáltatás célja Tehetségek kibontakoztatása
Verbális- és nonverbális kommunikáció fejlesztése Identitás, önismeret, önbizalom erősítése Ön- és valóságismeret fejlesztése Közösségépítés Értelmi-, érzelmi fejlődés segítése Tanulási motiváció fejlesztése Családi biztonság erősítése Szociális képességek kialakítása, fejlesztése Világkép gazdagítás
27
III. Módszerek, csoportmunka felépítése
Csoportfoglalkozás módszerei: Resztoratív technika Drámapedagógia elemek Egyéb pedagógiai módszerek Önismereti-, kommunikációs játékok
28
Csoport munka felépítése 1. Műhelymunka
29
Csoport munka felépítése 2. Klubfoglalkozás
30
Csoport munka felépítése 3. Szabadidős program
31
Csoportfoglalkozás témakörei
Megismerkedés, bemutatkozás, másik személy észlelése. A másikra és önmagukra figyelés terjedelmének növelése. Külső tulajdonságok felismerése, megkülönböztetése és érzékszervi fejlesztés. Emlékezet fejlesztés interakción keresztül. Lazítás és koncentráció fejlesztése. A bizalom képességének kialakítása és erősítése. Verbális kommunikáció összetevőinek felismerése. Nonverbális kommunikáció összetevőinek felismerése. Együttműködési készség kialakítása és fejlesztése. A csoportban betöltött szerepek, a csoport egészének együttműködése az egyéni munka helyett. A búcsú, kapcsolatok lezárása.
32
Csoportfoglalkozás Alkotó foglalkozás Lazító gyakorlat Értékelés
33
Várt eredmények (csoport tagjainál):
Identitás - tudatuk erősödése Önbizalmuk növekedése Csoportépítés Sikerélmény nyújtása Nyelvi kifejezőkészség növelése Reális, és pozitív jövőkép kialakítása Önismeret fejlesztése, személyiségük kibontakoztatása
34
(társadalom részéről)
rokonszenv, elfogadás előítéletek feloldása cigányság iránti közömbösség, érdektelenség oldása bizalomkeltés
39
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.