Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

7. Vállalatgazdaságtan gyakorlat

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "7. Vállalatgazdaságtan gyakorlat"— Előadás másolata:

1 7. Vállalatgazdaságtan gyakorlat
Dr. Tóth Katalin, Tü. 308-as iroda Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Agrárgazdasági és Menedzsment Tanszék

2 Logó A logó egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. Elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között. 1. Feladat Milyen színek dominálnak az Egyetem logójában? Tudtok-e fejből lerajzolni bármilyen logót? Találjátok ki és írjátok le, hogy melyik cég logóit látjátok a képeken! Konklúzió

3 Logók

4 Szlogen A szlogen egy cég jelmondata, üzenete. Egy marketing eszköz, a célja, hogy eladásokat generáljon, és öregbítse a vállalkozás nevét. 2. feladat Írjatok le fejből egy szlogent! Pl. Mert hülye azért nem vagyok! Találjátok ki és írjátok le, hogy mely cégek jelmondatai a következők! Konklúzió Milyen legyen egy szlogen?

5 Szlogenek Hova máshova?! Dönts okosan! Te mindenre gondolsz!
Hozd el anyádat is! A világ finomabb tőle! Just Do It Ahol a minőség olcsóbb. “Ne verje ki, ne rázza ki, Erikával szívassa ki” (1972-ből az Erika porszívó szlogenje)

6 Fogyasztó: egyén vagy szervezet
3. feladat Jelöljétek meg (E, SZ), hogy a következő szempontok a fogyasztók mely csoportjára jellemzők elsősorban! Árérzékenység …. A vevő szakember …. Rugalmas kereslet …. Szoros kapcsolat az eladó és vevő között …. Életforma…. Megfontolt döntéshozatal …. Társadalmi tényezők …. Tartós piaci kapcsolat …. Közbeeső termékek iránti kereslet …. Forrás: Buzás I. – Csendes I. – Túróczi I.

7 SZCP Mit jelent ez a rövidítés? Mi a piacszegmentálás?
Szegmentáció Célpiac kiválasztás Pozicionálás Mi a piacszegmentálás? A piac felosztása az egyes vállalatok között. A piac felosztása a fogyasztók különböző csoportjai között. A fogyasztói igények feltárása a piackutatás eszközeinek felhasználásával.

8 SZCP A célpiac … … az a piacszegmens, ahol a vállalat termékeit a legmagasabb áron sikerült értékesíteni. … az a piacszegmens, ahol a vállalat a legnagyobb forgalmat tudta lebonyolítani. … azon piacszegmensek köre, amelyekben a vállalat az igényeket a jövőben ki akarja elégíteni. A pozicionálás … … a termék tulajdonságainak más termékekhez viszonyított meghatározása és közzététele. … a vállalat piaci helyzetének elemzése és stratégiai körülhatárolása. … a vállalat piaci pozícióinak jogszabályokban történ rögzítése.

9 Példa a fogyasztók felosztására (szegmentálás)
Földrajzi Demográfiai Pszichográfiai Előny Használat mértéke Márkahűség

10 Példa a fogyasztók felosztására (szegmentálás)
Földrajzi A piac különböző földrajzi körzetekre, régiókra, megyékre, városokra történő felbontását jelenti. A vállalat eldöntheti, hogy melyik földrajzi körzetben jelenik meg termékeivel. Demográfiai A demográfiai szegmentáció a piac kor, nem, jövedelem, foglalkozás stb. szerinti felosztását jelenti. Pszichográfiai Az egyik legnépszerűbb eljárás, szinte minden termék esetében jól alkalmazható, mivel a fogyasztó által megvásárolt termékek a vevő életstílusát fejezik ki. Előny Használat mértéke Márkahűség

11 Példa a fogyasztók felosztására (szegmentálás)
Földrajzi Demográfiai Pszichográfiai Előny Az egyik leghatásosabb szegmentációs eljárás. Azt vizsgálja, hogy a fogyasztók milyen előnyöket várnak el az egyes termékektől. A fogkrém-piacot szinte kivétel nélkül így szegmentálják a gyártók (lásd táblázat). Használat mértéke A piac felosztható a fogyasztás mértéke szerint is. A piacon vannak nagy-, közepes- és gyenge (nem-) fogyasztók. A vállalatnak a nagyfogyasztókat célszerű megcéloznia. A módszer kiválóan alkalmazható az élvezeti cikkek piacán. Márkahűség

12 Példa a fogyasztók felosztására (szegmentálás)
Földrajzi Demográfiai Pszichográfiai Előny Használat mértéke Márkahűség Ha a piacon több márka van jelen, akkor a márkahűség alapján pl. a következő csoportokat lehet összeállítani: Erősen márkahű az, aki mindig ugyanazt a márkát vásárolja. Márkaváltogató az, aki 2-3 márka közül szokott választani. A márkaelhagyó a megszokott márkáról „átvált” egy másikra, a csapongó pedig egyik márkához sem ragaszkodik (árérzékeny, vagy szereti a változatosságot).

13 A fogkrém-piac előny szerinti szegmentációja
Az elvárt előny szerinti Demográfiai Magatartás szerinti Pszicho- gráfiai Kedvelt márkák szerinti Alacsony ár férfiak gyakori használók érték-orientáció A legolcsóbb márkák Gyógyító hatás nagycsaládosok hipochondriában szenvedők Sensodyne Csillogó fehér fogak fiatalok dohányosok nyitottak, aktívak Colgate Íz gyermekek rágógumi kedvelők élvezeteket hajszolók Vademecum

14 Célpiac kiválasztás Miután a vállalat feltárta a különböző szegmentumokat, döntenie kell, hogy hány szegmentumot választ ki termékei célpiacául. A választási lehetőségeket mutatja az ábra. Koncentrált marketing Szelektív szakosodás Termék-szakosodás Piac-szakosodás A teljes piac lefedése P1 P2 P3 T1 T2 T3 T = Termék; P = Piac Mikroszkóp egyetemeknek, kórházaknak Laboratóriumoknak mikroszkóp, vegyszeres üveg Coca-cola

15 Pozicionálás Egy adott piacon egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása és ennek a vevőkben való tudatosítása.   Mikor beszélhetünk hatásos pozicionálásról? Ha a kínált előny (érték) fontos a célpiac vevői számára. Ha a kínált eltérést más cég nem kínálja, tehát az általunk kínált pozíció megkülönböztető. Ha a választott pozíció jól kommunikálható a célpiac számára. Ha a különbség nem másolható le a versenytársak által. Ha a vásárlók megengedhetik maguknak, hogy a különbséget megfizessék. Ha a vállalat a kiválasztott pozícióval nyereséges tud lenni.

16 Csoportos feladat Találjatok ki egy vagy több konkrét terméket vagy szolgáltatást (pl. kutyaeledel, MP3 lejátszó, közösségi oldal, műkörmös, könyvkötő…) szegmentáljátok a piacát, válasszátok ki a célpiacot és pozicionáljátok a terméket a piacon, kommunikáljátok is a fogyasztók felé! Pl. egyetemi spirálozó szolgáltatás Szegmentálás: az adott campus minden résztvevőjének számbavételével! Takarítónőtől és büfés nénitől a diákokon át. Célcsoport: diákok és tanárok. Pozicionálás: Akár tanár akár diák, jegyzeteden legyen spirál! Helyben, gyorsan, olcsón! Engedd, hogy a Spirál Kft. összefogjon!

17 Reklám vs. személyes eladás
Vesse össze a személyes eladás és a reklám eredményességének feltételeit! Mondjon példákat, milyen esetben melyik eszközzel élne! Amway, ételkóstoltatás, Lux porszívó, helyi piac pl. Petörke-portéka Személyes eladás Reklám Ár Elérhetőség Meggyőzés Hitelesség Visszacsatolás Kötődés Folyamat időigénye

18 Reklám vs. személyes eladás
Vesse össze a személyes eladás és a reklám eredményességének feltételeit! Mondjon példákat, milyen esetben melyik eszközzel élne! Amway, ételkóstoltatás, Lux porszívó, helyi piac pl. Petörke-portéka Személyes eladás Reklám Ár Magas (termékben) Magas (reklám költség) Elérhetőség Kevés emberhez Sok emberhez Meggyőzés Magas Alacsonyabb Hitelesség Van Kevésbé Visszacsatolás Nincs Kötődés Folyamat időigénye Igényes Nem időigényes

19 Csoportos feladat Hogyan keresné meg egy reklám kampányban az alábbi fogyasztói csoportokat: 0-12 éves gyerekek Középkorú, vidéken élő, munkahelyre ingázó, leginkább középfokú iskolai végzettségű férfiak Nyugdíjas korú, városban élő nők Vidéken élő, mezőgazdaságban dolgozó vagy saját földjén termelő, középkorú férfiak és nők Városban élő, év közötti, jó anyagi körülmények között élő, egyedülálló felsőfokú iskolai végzettségű férfiak

20 Feladat Milyen szempontokat érdemes figyelembe vennie egy vállalatnak, ha külföldi piacra szeretne lépni? Helyi tradíciók Kulturális sajátosságok Gazdaságpolitika helyzet Népesség Jogszabályok, adózás Reklámügynökség (helybeli vagy saját)

21 TV reklámok Pozícionálás: http://www.youtube.com/watch?v=tH-OW_rupvI
Image reklám: Régi reklám:

22 Negatív kampányok just don’t do it!

23 Gerillamarketing

24

25 Kulturális különbségek

26 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "7. Vállalatgazdaságtan gyakorlat"

Hasonló előadás


Google Hirdetések