Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A vezetésről
2
A vezetés kérdésével kapcsolatos nézetek
Személyiség-elméletek Vezetésistílus-elméletek Függőségi elméletek (Handy, 1986, 27.old.)
3
Személyiség-elméletek
Az egyén fontosabb, mint a helyzet Amennyiben sikerül megtalálnunk az eredményes vezetők megkülönböztető személyiségjegyeit, megoldottuk a vezetés problémáját Különböző vizsgálatok eltérő eredményekhez vezettek a sikerhez vezető személyiségjegyek az adott helyzettől függően változhatnak (Handy, 1986, 27.old.)
4
Gyakrabban előforduló „hasznos” személyiségjegyek
Intelligencia: átlagon felüli, de nem zseni Kezdeményezőkészség Magabiztosság Helikoptertényező Jó egészség Lelkesedés Kapcsolatkészség Bátorság (Handy, 1986, old.)
5
A sikeres művezető tulajdonságai
Intelligencia Képzettség Speciális vagy műszaki tudás, kézügyesség vagy testi erő Tapintat Energia Határozottság Becsületesség Ítélőképesség Egészség (Taylor, 1983, old)
6
A személyiség-elméletek bírálata
Elérhetetlen eszménykép Túl sok a kivétel Az első 3 „hasznos” személyiségjegy szükséges, de nem elégséges feltétel A személyiségjegyek meghatározása homályos (Handy, 1986, 28.old.)
7
Vezetésistílus-elméletek
Az alkalmazottak olyan vezetőknél dolgoznak keményebben, akik meghatározott vezetési stílust alkalmaznak Autokratikus-Demokratikus dimenzió Strukturáló-Támogató vezetési stílus (Handy, 1986, old.)
8
A támogató vezetési stílus
Növeli az alkalmazottak elégedettségét Csökkenti a fluktuációt és a panaszokat Csökkenti a csoportközi konfliktusokat A beosztottak által kívánt stílus (Handy, 1986, 29.old.)
9
Ellenérvek: Nem szükségképpen eredményez nagyobb termelékenységet
Ismétlődő vagy rutin feladatoknál rövid távon a feladatokat pontosan kiosztó vezetési stílus eredményesebb Egyes emberek jobban szeretik, ha irányítják őket (Handy, 1986, old.)
10
Függőségi elméletek Figyelembe veszik a vezetési helyzetekben jelentkező egyéb változókat is: A feladatot A munkacsoportot A vezető csoporton belüli helyzetét (Handy, 1986, 30.old.)
11
Fiedler elmélete Szempontok:
A vezető és csoportja közötti kapcsolat A feladat jellege A konkrét utasításokkal dolgozó (feladatorientált) vezetési stílus akkor a leghatékonyabb, ha a körülmények a vezetés szempontjábül nagyon kedvezőek vagy nagyon kedvezőtlenek Átmeneti helyzetekben inkább a kapcsolatorientált vezetési stílus a sikeres (Handy, 1986, 30.old., Bakacsi, 2001, 200 old. )
12
Kedvező helyzet: A vezetőt szereti a csoport és bízik benne
Az elvégzendő feladatot világosan megfogalmazták és érthetően közölték a csoporttal A vezető jelentős hatalmat élvez a csoportban (Handy, 1986, 30.old.)
13
Az optimális illeszkedés
4 befolyásoló tényező-csoport: Maga a vezető A beosztottak A feladat A környezet Helyes vezetési stílus nem létezik, a vezetés akkor a legeredményesebb, ha létrejön az első 3 tényező optimális illeszkedése Merev-rugalmas skálán értékelik a tényezőket (Handy, 1986, old.)
14
A vezető magatartását befolyásoló tényezők
Értékrend A beosztottak iránti bizalom Megszokás Saját munkájának az értékelése A bizonyosság igénye A stressz tolerálásának mértéke Életkor (Handy, 1986, old.)
15
A beosztottak magatartását befolyásoló tényezők
Saját intelligenciájuk és szaktudásuk értékelése A csoport és a vezető közötti pszichológiai szerződés Érdeklődés a probléma iránt A konkrét utasítások iránti igény A csoport múltbeli tapasztalata Kulturális tényezők (Handy, 1986, 33. old.)
16
A feladat Jellege Az időtényező Bonyolultság
A hibák következményeinek súlyossága Fontosság (Handy, 1986, old.)
17
A környezet A vezető hatalmi helyzete, befolyása a szervezetben
A vezető és a csoport kapcsolata A szervezeti normák A szerkezeti felépítés és működés A beosztottak sokfélesége (Handy, 1986, 35. old.)
18
A vezetés alapvető dimenziói
Támogatás Az interakciók elősegítése A cél hangsúlyozása A munka elősegítése (Handy, 1986, 36. old.)
19
A vezető mint közvetítő és példakép
Nagyköveti feladat Példakép-szerep (Handy, 1986, old.)
20
A hatalom A hatalom viszonylagossága A hatalom egyensúlya
A hatalom hatóköre (Handy, 1986, 40. old.)
21
A hatalom forrásai Jutalmazás Pozíció Szaktudás Személyiség ereje
Negatív hatalom (Handy, 1986, old.)
22
A befolyásolás módszerei
Erőszak Szabályok és eljárások Kölcsönös juttatások Meggyőzés Ökológia Fizikai környezet Pszichológiai és szociológiai környezet (Handy, 1986, old.)
23
Az egyén válasza a befolyásolásra
Elfogadás Azonosulás Internalizálás (Handy, 1986, old.)
24
Bibliográfia Handy, Ch. B (1986): Szervezetek irányítása a változó világban, Mezőgazdasági Kiadó, Budapest Bakacsi, Gy. (2001): Szervezeti magatartás és vezetés, KJK, Budapest
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.