Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus."— Előadás másolata:

1 Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus útmutató megalkotása iskolatervezők számára Réti Mónika

2 Mitől „jó”? MINŐSÉGI KRITÉRIUMOK

3 Minőségi kritériumok az eredményes tanulási környezet kialakításában 1.Keretrendszerünk: a tanulási környezet modell 2.A kutatás menete 3.Eredmények Minőségi kritériumok 4.Összegzés

4 A tanulási környezet modell 1. fizikaihelyiszociálistechnikai Jyri Manninen és mtsai (2007): Environments that support learning. An introduction to the learning environment approach. Helsinki: Finnish National Board of Education didaktikai

5 A tanulási környezet modell 2. didaktikai fizikaitechnikaiszociálishelyi virtuális Lippai, Réti, Gáspár (2010):A fenntartható infrastruktúra mint atudásmenedzsment eszköze ésterméke.Komarno

6 A kutatás menete 1.Szakirodalmi háttér: a)Kritériumok épületekről b)Minőségi kritérium-rendszerek tartalomelemzése 2.Intézménylátogatások: sikertörténetek elemzése – térhasználat 3.Intézménylátogatások: interjúk 4.Szakértői kerekasztal 5.Online kérdőívek, kiegészítő vizsgálatok

7 A kutatás menete 1. a Szakirodalom elemzése – például: megtérülés  Mit nevezünk eredménynek? –Tervezési koncepció – partneri (résztvevő)tervezés! –Épület állaga: tanulás, viselkedés, attitűd, morál –Tőkebefektetés: fizikai jólét, IKT –Felhasználó bevonása – inkluzív design  szerkezeti / kozmetikai tényezők minőségi kritériumok

8 A kutatás menete 1.b/1  CABE (2007): Being involved in school design. A guide for school communities, local authorities, funders and design and construction teams. CABE, London, Nagy-Britannia  Earthman, Glen I (2004).: Priorization of 31 criteria for school building adequacy. Virginia Polytechnic Institute & State University, American Civil Liberties Union Foundation of Maryland  Tschapka, J. et al (2005): school:FREE. Recommendations for the Design of Schoolgrounds, SEED, ILA - Institute for Landscape Architecture, Department for Space, Landscape and Infrastructure, University of Natural Resources and Applied Life Sciences Vienna, Vienna  Lackney, J. A. (2008): 12 Design Principles Based on Brain-based Learning Research. Based on a workshop facilitated by Randall Fielding, AIA

9 A kutatás menete 1.b/2 Minőségi kritériumok  Fizikai jólét  Biztonság  Egyénre szabottság  Közösségi terek  Tanulás támogatása  Olvashatóság  Azonosulás  Alkalmazkodó készség  Fenntarthatóság

10 A kutatás menete 2. Példa: a közlekedő helyiségek szerepe  folyosók avagy folyosótlanítás  Fizikai jólét  Biztonság  Egyénre szabottság  Közösségi terek  Tanulás támogatása  Olvashatóság  Azonosulás  Alkalmazkodó készség  Fenntarthatóság

11 A kutatás menete 3. Példa: a közlekedő helyiségek szerepe  folyosók avagy folyosótlanítás

12 A kutatás menete 4. Szakértői műhelyek – víziók az oktatási intézményekről  Biztonsági kérdések (például: tűzvédelem)  Szabványok  Tanulás szerepe, helye, folyamata  Nyitás és zárás kérdése  Terek kolonializálása  Sziget? Híd? Piactér?

13 A kutatás menete 5. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, n=35  participáció, minőségi kritériumok NYME Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, n=1196

14 Eredmények összegzése didaktikai fizikaitechnikaiszociálishelyi  Fizikai jólét  Biztonság  Egyénre szabottság  Közösségi terek  Tanulás támogatása  Olvashatóság  Azonosulás  Alkalmazkodó készség  Fenntarthatóság virtuális

15 Fizikai jólét  testi szükségletek  figyelem fenntartása  egészséges munkakörnyezet, ergonómia Eredmények 1.

16 Biztonság  elhatárolás  láthatóság  közlekedés, zsúfoltság kerülése  akadálymentesítés  felkészülés vészhelyzetekre Eredmények 2.

17 Egyénre szabott tér  kuckók  kényelmes terek  egyéni díszítés  különbségek tisztelete Eredmények 3.

18 Közösségi tér  kiállítóhely, színház, ünnepségek  sportcentrum  internet-pontok (wifi-burok)  szertár, raktár  könyvtár  informális közösségi élet Eredmények 4.

19 Tanuló környezet  tanórai igények  közösségi részvétel  speciális terek  változatos tevékenységek Eredmények 5.

20 Olvasható épület  átlátható  tanulható  tanít Eredmények 6.

21 Azonosulás  ethosz  azonosságtudat  helyi igények  büszkeség  időtlenség Eredmények 7.

22 Alkalmazkodókészség  „long life – loose fit”  térelválasztás, felületek (nyílászárók!)  bútorok és anyaghasználat  rövid-, közép- és hosszú távon is! Eredmények 8.

23 Fenntarthatóság  környezeti tudatosság  hatékony technológiák  díszítőelemek  anyaghasználat  élőlények Eredmények 9.

24 Összegzés Stratégiai gondolkodás Ember-, környezet- és technikai tudományok és gyakorlat kapcsolata Pedagógiai tervezés megelőzi az egyéb tervezési folyamatokat Résztvevő tervezés: iskola teljes keresztmetszetének bevonása Lehetőség a megújulásra: kitekintés! A tanuló szervezetek jó tanulási környezeteket hoznak létre. A jó tanulási környezet tanuló szervezetek kialakulását segíti elő.

25 Fizikai vetület  az épület nevel, szocializál Koppenhága, DániaBristol, Anglia Tanulási környezetek

26 Technikai vetület  Mi kell a hatékony tanuláshoz? Tanulási környezetek

27 Szociális vetület  nyelvi és kulturális közösség - bevonódás London Tanulási környezetek

28 Helyi vetület  kapcsolódás a hagyományokhoz, lehetőségekhez  partnerség Badung, Bali Tanulási környezetek

29 Didaktikai vetület  A tevékenység hat a tervezésre és a tervezés hat a tevékenységre Tanulási környezetek


Letölteni ppt "Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések