Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPál Faragó Megváltozta több, mint 10 éve
1
Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus útmutató megalkotása iskolatervezők számára Réti Mónika
2
Mitől „jó”? MINŐSÉGI KRITÉRIUMOK
3
Minőségi kritériumok az eredményes tanulási környezet kialakításában 1.Keretrendszerünk: a tanulási környezet modell 2.A kutatás menete 3.Eredmények Minőségi kritériumok 4.Összegzés
4
A tanulási környezet modell 1. fizikaihelyiszociálistechnikai Jyri Manninen és mtsai (2007): Environments that support learning. An introduction to the learning environment approach. Helsinki: Finnish National Board of Education didaktikai
5
A tanulási környezet modell 2. didaktikai fizikaitechnikaiszociálishelyi virtuális Lippai, Réti, Gáspár (2010):A fenntartható infrastruktúra mint atudásmenedzsment eszköze ésterméke.Komarno
6
A kutatás menete 1.Szakirodalmi háttér: a)Kritériumok épületekről b)Minőségi kritérium-rendszerek tartalomelemzése 2.Intézménylátogatások: sikertörténetek elemzése – térhasználat 3.Intézménylátogatások: interjúk 4.Szakértői kerekasztal 5.Online kérdőívek, kiegészítő vizsgálatok
7
A kutatás menete 1. a Szakirodalom elemzése – például: megtérülés Mit nevezünk eredménynek? –Tervezési koncepció – partneri (résztvevő)tervezés! –Épület állaga: tanulás, viselkedés, attitűd, morál –Tőkebefektetés: fizikai jólét, IKT –Felhasználó bevonása – inkluzív design szerkezeti / kozmetikai tényezők minőségi kritériumok
8
A kutatás menete 1.b/1 CABE (2007): Being involved in school design. A guide for school communities, local authorities, funders and design and construction teams. CABE, London, Nagy-Britannia Earthman, Glen I (2004).: Priorization of 31 criteria for school building adequacy. Virginia Polytechnic Institute & State University, American Civil Liberties Union Foundation of Maryland Tschapka, J. et al (2005): school:FREE. Recommendations for the Design of Schoolgrounds, SEED, ILA - Institute for Landscape Architecture, Department for Space, Landscape and Infrastructure, University of Natural Resources and Applied Life Sciences Vienna, Vienna Lackney, J. A. (2008): 12 Design Principles Based on Brain-based Learning Research. Based on a workshop facilitated by Randall Fielding, AIA
9
A kutatás menete 1.b/2 Minőségi kritériumok Fizikai jólét Biztonság Egyénre szabottság Közösségi terek Tanulás támogatása Olvashatóság Azonosulás Alkalmazkodó készség Fenntarthatóság
10
A kutatás menete 2. Példa: a közlekedő helyiségek szerepe folyosók avagy folyosótlanítás Fizikai jólét Biztonság Egyénre szabottság Közösségi terek Tanulás támogatása Olvashatóság Azonosulás Alkalmazkodó készség Fenntarthatóság
11
A kutatás menete 3. Példa: a közlekedő helyiségek szerepe folyosók avagy folyosótlanítás
12
A kutatás menete 4. Szakértői műhelyek – víziók az oktatási intézményekről Biztonsági kérdések (például: tűzvédelem) Szabványok Tanulás szerepe, helye, folyamata Nyitás és zárás kérdése Terek kolonializálása Sziget? Híd? Piactér?
13
A kutatás menete 5. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, n=35 participáció, minőségi kritériumok NYME Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, n=1196
14
Eredmények összegzése didaktikai fizikaitechnikaiszociálishelyi Fizikai jólét Biztonság Egyénre szabottság Közösségi terek Tanulás támogatása Olvashatóság Azonosulás Alkalmazkodó készség Fenntarthatóság virtuális
15
Fizikai jólét testi szükségletek figyelem fenntartása egészséges munkakörnyezet, ergonómia Eredmények 1.
16
Biztonság elhatárolás láthatóság közlekedés, zsúfoltság kerülése akadálymentesítés felkészülés vészhelyzetekre Eredmények 2.
17
Egyénre szabott tér kuckók kényelmes terek egyéni díszítés különbségek tisztelete Eredmények 3.
18
Közösségi tér kiállítóhely, színház, ünnepségek sportcentrum internet-pontok (wifi-burok) szertár, raktár könyvtár informális közösségi élet Eredmények 4.
19
Tanuló környezet tanórai igények közösségi részvétel speciális terek változatos tevékenységek Eredmények 5.
20
Olvasható épület átlátható tanulható tanít Eredmények 6.
21
Azonosulás ethosz azonosságtudat helyi igények büszkeség időtlenség Eredmények 7.
22
Alkalmazkodókészség „long life – loose fit” térelválasztás, felületek (nyílászárók!) bútorok és anyaghasználat rövid-, közép- és hosszú távon is! Eredmények 8.
23
Fenntarthatóság környezeti tudatosság hatékony technológiák díszítőelemek anyaghasználat élőlények Eredmények 9.
24
Összegzés Stratégiai gondolkodás Ember-, környezet- és technikai tudományok és gyakorlat kapcsolata Pedagógiai tervezés megelőzi az egyéb tervezési folyamatokat Résztvevő tervezés: iskola teljes keresztmetszetének bevonása Lehetőség a megújulásra: kitekintés! A tanuló szervezetek jó tanulási környezeteket hoznak létre. A jó tanulási környezet tanuló szervezetek kialakulását segíti elő.
25
Fizikai vetület az épület nevel, szocializál Koppenhága, DániaBristol, Anglia Tanulási környezetek
26
Technikai vetület Mi kell a hatékony tanuláshoz? Tanulási környezetek
27
Szociális vetület nyelvi és kulturális közösség - bevonódás London Tanulási környezetek
28
Helyi vetület kapcsolódás a hagyományokhoz, lehetőségekhez partnerség Badung, Bali Tanulási környezetek
29
Didaktikai vetület A tevékenység hat a tervezésre és a tervezés hat a tevékenységre Tanulási környezetek
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.