Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus."— Előadás másolata:

1 Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus útmutató megalkotása iskolatervezők számára Réti Mónika

2 Mitől „jó”? MINŐSÉGI KRITÉRIUMOK

3 Minőségi kritériumok az eredményes tanulási környezet kialakításában 1.Keretrendszerünk: a tanulási környezet modell 2.A kutatás menete 3.Eredmények Minőségi kritériumok 4.Összegzés

4 A tanulási környezet modell 1. fizikaihelyiszociálistechnikai Jyri Manninen és mtsai (2007): Environments that support learning. An introduction to the learning environment approach. Helsinki: Finnish National Board of Education didaktikai

5 A tanulási környezet modell 2. didaktikai fizikaitechnikaiszociálishelyi virtuális Lippai, Réti, Gáspár (2010):A fenntartható infrastruktúra mint atudásmenedzsment eszköze ésterméke.Komarno

6 A kutatás menete 1.Szakirodalmi háttér: a)Kritériumok épületekről b)Minőségi kritérium-rendszerek tartalomelemzése 2.Intézménylátogatások: sikertörténetek elemzése – térhasználat 3.Intézménylátogatások: interjúk 4.Szakértői kerekasztal 5.Online kérdőívek, kiegészítő vizsgálatok

7 A kutatás menete 1. a Szakirodalom elemzése – például: megtérülés  Mit nevezünk eredménynek? –Tervezési koncepció – partneri (résztvevő)tervezés! –Épület állaga: tanulás, viselkedés, attitűd, morál –Tőkebefektetés: fizikai jólét, IKT –Felhasználó bevonása – inkluzív design  szerkezeti / kozmetikai tényezők minőségi kritériumok

8 A kutatás menete 1.b/1  CABE (2007): Being involved in school design. A guide for school communities, local authorities, funders and design and construction teams. CABE, London, Nagy-Britannia  Earthman, Glen I (2004).: Priorization of 31 criteria for school building adequacy. Virginia Polytechnic Institute & State University, American Civil Liberties Union Foundation of Maryland  Tschapka, J. et al (2005): school:FREE. Recommendations for the Design of Schoolgrounds, SEED, ILA - Institute for Landscape Architecture, Department for Space, Landscape and Infrastructure, University of Natural Resources and Applied Life Sciences Vienna, Vienna  Lackney, J. A. (2008): 12 Design Principles Based on Brain-based Learning Research. Based on a workshop facilitated by Randall Fielding, AIA

9 A kutatás menete 1.b/2 Minőségi kritériumok  Fizikai jólét  Biztonság  Egyénre szabottság  Közösségi terek  Tanulás támogatása  Olvashatóság  Azonosulás  Alkalmazkodó készség  Fenntarthatóság

10 A kutatás menete 2. Példa: a közlekedő helyiségek szerepe  folyosók avagy folyosótlanítás  Fizikai jólét  Biztonság  Egyénre szabottság  Közösségi terek  Tanulás támogatása  Olvashatóság  Azonosulás  Alkalmazkodó készség  Fenntarthatóság

11 A kutatás menete 3. Példa: a közlekedő helyiségek szerepe  folyosók avagy folyosótlanítás

12 A kutatás menete 4. Szakértői műhelyek – víziók az oktatási intézményekről  Biztonsági kérdések (például: tűzvédelem)  Szabványok  Tanulás szerepe, helye, folyamata  Nyitás és zárás kérdése  Terek kolonializálása  Sziget? Híd? Piactér?

13 A kutatás menete 5. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, n=35  participáció, minőségi kritériumok NYME Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, n=1196

14 Eredmények összegzése didaktikai fizikaitechnikaiszociálishelyi  Fizikai jólét  Biztonság  Egyénre szabottság  Közösségi terek  Tanulás támogatása  Olvashatóság  Azonosulás  Alkalmazkodó készség  Fenntarthatóság virtuális

15 Fizikai jólét  testi szükségletek  figyelem fenntartása  egészséges munkakörnyezet, ergonómia Eredmények 1.

16 Biztonság  elhatárolás  láthatóság  közlekedés, zsúfoltság kerülése  akadálymentesítés  felkészülés vészhelyzetekre Eredmények 2.

17 Egyénre szabott tér  kuckók  kényelmes terek  egyéni díszítés  különbségek tisztelete Eredmények 3.

18 Közösségi tér  kiállítóhely, színház, ünnepségek  sportcentrum  internet-pontok (wifi-burok)  szertár, raktár  könyvtár  informális közösségi élet Eredmények 4.

19 Tanuló környezet  tanórai igények  közösségi részvétel  speciális terek  változatos tevékenységek Eredmények 5.

20 Olvasható épület  átlátható  tanulható  tanít Eredmények 6.

21 Azonosulás  ethosz  azonosságtudat  helyi igények  büszkeség  időtlenség Eredmények 7.

22 Alkalmazkodókészség  „long life – loose fit”  térelválasztás, felületek (nyílászárók!)  bútorok és anyaghasználat  rövid-, közép- és hosszú távon is! Eredmények 8.

23 Fenntarthatóság  környezeti tudatosság  hatékony technológiák  díszítőelemek  anyaghasználat  élőlények Eredmények 9.

24 Összegzés Stratégiai gondolkodás Ember-, környezet- és technikai tudományok és gyakorlat kapcsolata Pedagógiai tervezés megelőzi az egyéb tervezési folyamatokat Résztvevő tervezés: iskola teljes keresztmetszetének bevonása Lehetőség a megújulásra: kitekintés! A tanuló szervezetek jó tanulási környezeteket hoznak létre. A jó tanulási környezet tanuló szervezetek kialakulását segíti elő.

25 Fizikai vetület  az épület nevel, szocializál Koppenhága, DániaBristol, Anglia Tanulási környezetek

26 Technikai vetület  Mi kell a hatékony tanuláshoz? Tanulási környezetek

27 Szociális vetület  nyelvi és kulturális közösség - bevonódás London Tanulási környezetek

28 Helyi vetület  kapcsolódás a hagyományokhoz, lehetőségekhez  partnerség Badung, Bali Tanulási környezetek

29 Didaktikai vetület  A tevékenység hat a tervezésre és a tervezés hat a tevékenységre Tanulási környezetek


Letölteni ppt "Tanító Tér Budapest, 2011. 11. 03 TÁMOP 3.1.1. 6.7.2 Az eredményes iskola és tanulásfejlesztés infrastrukturális feltételeinek meghatározása, tanuláscentrikus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések