Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kovács Áron PhD hallgató
X. Pán- (Transzeurópai) autópálya és a vízi közlekedés találkozási pontjai Vajdaságban Pécsi Tudományegyetem – Közgazdaságtudományi Kar Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola Kovács Áron PhD hallgató TÁMOP /B-10/ Tudományos képzés műhelyeinek támogatása a Pécsi Tudományegyetemen
2
Páneurópai közlekedési folyosók
Szerepe: makro szinten mezo szinten mikro szinten
3
A külföldi nemzetiségű munkavállalók száma Németországban (fő)
Kibocsájtó ország: Törökország: Volt Jugoszlávia: - Horvátország: - Bosznia és Hercegovina: - Szerbia: - Koszovó: Görögország: Ausztria: 68.892 57.166 10.250 32.892 12.930 9.859 65.998 Forrás: Német Statisztikai Hivatal,
4
Teherautó állomány változása 2003-2008 között egyes országokban
(1000 db.) Németország -3 Csehország +23 Szlovákia +16 Szlovénia +15 Magyarország +8 Románia +8 +10 -3 +23 +16 +3 +8* +8** +15 +5 +2 * ** Forrás: Német Statisztikai Hivatal,
5
EU 27: fogyasztói árak alakulása
Év (2005=100) Teljes árszint Szállítás Összes közúti gépjármű Személy-gépkocsi Motorkerékpár, kerékpár és állati erővel húzott jármű 2010 111,9 114,2 101,4 101,7 105,1 2009 109,6 108,4 100,9 101,2 103,7 2008 108,6 110,7 101,3 100,7 2007 104,7 105,6 101,6 100,3 2006 102,3 103,0 100,6 99,5 2005 100 2004 97,8 95,7 99,7 100,4 2003 95,6 92,6 98,9 2002 93,6 90,2 2001 91,3 88,6 96,6 99,4 2000 88,5 87,3 96,1 97,3 Forrás: Statistical pocketbook: EU transport in figures, 27. old
6
A X. korridor szerbiai szakasza
7
A X. korridor vajdasági szakasza
A X-es korridor teljes hossza 2300 km, ezen belül: Szerbiához 835 km, Vajdasághoz 176 km tartozik Érinti: Szabadkát, Topolyát, Kishegyest, Újvidéket, Belgrádot Építésének finanszírozása: Világbank – hitel millió € Európai Beruházási Bank – hitel millió € Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank – hitel 150 millió € Görög állam – donációja 100 millió € Szerb állam – büdzsé millió € - Vajdasági szakasz (108 km) 132 millió € - Építésén ember dolgozik (kisegítő projekteken fő) - Megtérülési idő : 10 év
8
A X-es korridor vajdasági szakasza
Határidők: Békova-Nagyfény 2009 Szőreg-Újvidék Horgos-Békova Horgos-Belgád dec. Leágazások száma: db. 2008-as évben hivatalosan kiadott tranzit engedélyek száma: Szabadka: Újvidék: Belgád: Napi forgalom (jármű /db.): Horgos-Újvidék szakasz: Újvidék-Batajnica: között becsült bevételek közvetlen a X-es korridorból Bevétel Érték Úthasználati díj és belépési illeték millió € Kiegészítő szolgáltatások* 5-15 millió € Üzemanyag eladás 2,8 milliárd € évente *(töltőállomás, motel, autó szerviz, posta, stb.)
9
Problémák: Megoldás: Szállítási költségek emelkedése
Környezet szennyezés Gépjárművek számának növekedése Közlekedési balesetek gyakorisága Nagy infrastrukturális beruházás szükségsége Szállíthatóság korlátja (nagyság, idő) Megoldás: Gazdaságosabb Biztonságosabb Kevesebb a területigénye Kevésbé szennyező Legkisebb energia igényű
10
Építkezés befejezése év
Duna hajózhatóságának biztosítása vízvisszatartás és vízpótlás többcélú integrált vízgazdálkodási stratégia (árvíz/belvíz-védelem), mederbővítés és folyamhajózás biztosítása, öntözés, ivóvízbázisok energetika. Vízlépcsők Építkezés befejezése év Teljesítmény MW Kapacitás Esés Megnevezés GWh m Közös magyar-szlovák szakasz: 39 Gabcsikovo-Bős 1992 720 2835 21 Magyar szakasz: 40 Nagymaros (közös magyar-szlovák mű) A beruházást 1990-ben leállították! ? 158 1038 9,1 41 Adony 150 950 8 A magyar kormány álláspontjától függ 42 Fajsz 145 900 7,5 Szerb szakasz: 43 Apatin .. 44 Újvidék 250 2500 10 Közös szerb-román szakasz: 45 Vaskapu I 1972 2300 11000 35 46 Vaskapu II + (román bővítés 2001) 1986 537 12,8 Közös román-bolgár szakasz: 47 Turnu-Magurele 804 3970 12 Forrás:Kerényi A. Ödön, A dunai vízlépcsők és Magyarország, cikktervezet
11
Vajdaság két legjelentősebb vízi útja a Duna és a Tisza
Dunai hidak száma: 6 közúti: Bezdán, Gombos, Palánka, Beška, 2 db. Újvidék 1 vasúti: Gombos 2 kombinált: Újvidék, Pancsova
12
ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON
Kikötők forgalma 2009-ben (tonnában) Smederevo: Belgrád: Pancsova: Požarevac: Újvidék: Kovin: Palánka: Apatin: HAJÓZHATÓ FOLYÓ ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON HAJÓZHATÓ KANÁLIS ZSILIP FOLYÓ ÉS KANÁLIS NEMZETKÖZI KIKÖTŐ ÁLLAMHATÁR AUTÓPÁLYA NEMZETI KIKÖTŐ
13
ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON
Vajdaság vízi közlekedése Lehetőségek: Szállítási módok bővítése Szállítási költség megtakarítása Környezet megóvása Gyors és biztonságos szállítás Nagy dimenziójú rakomány szállítása HAJÓZHATÓ FOLYÓ ZSILIP AZ ÁLLAMHATÁRON HAJÓZHATÓ KANÁLIS ZSILIP FOLYÓ ÉS KANÁLIS NEMZETKÖZI KIKÖTŐ ÁLLAMHATÁR AUTÓPÁLYA NEMZETI KIKÖTŐ
14
Gyerdáp 2008 2012 Duna közlekedés útjának fejlesztése
Projekt értéke: 10,5 millió € Projekt: IPA 2007 Megvalósítás: Gyerdáp 2008 2012
15
Duna közlekedés útjának fejlesztése
Vízmérnöki munkák Žabljai híd Újvidéknél Dokumentáció elkészítése: 2 millió € Program: IPA 2010 Projekt érték: 18 millió € Program: IPA Program: IPA 2009 (30 millió €) Előfinanszírozás: 30 millió € Összérték: 60 millió €
16
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.