Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában"— Előadás másolata:

1 Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában
Sebestyén Lajos B. Braun Avitum 8. sz. Dialízisközpont, Tatabánya

2 Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában
Sebestyén Lajos Vezetőápoló 8.DC Tatabánya 2

3 A betegek programba vétele
A betegek programba kerülése igen magas százalékban akut kezdetű, nem tervezett (nincs elő és felkészítve, nincs vérnyerési helye, nincs jó állapotban) Nagy hányaduk a fentiek miatt nem éri meg a 90. napot, azaz nem is kerül krónikus programba Nem ideális a centrumok és a háttér osztályok lehetősége (nincs dietetikus, psychologus, klinikai szakgyógyszerész, megfelelő érsebészet, stb.) Nincs ezek miatt megfelelő beteg együttműködés sem. Megfelelő, érthető tájékoztatás, ismeret átadás javítja a betegek együttmű-ködését

4 A beteg edukáció eszközei a BBRAUN Hálózatban:
90 nap program (PD modalitással kiegészítve) Centrumok kezdeményezéseivel eszközök a 90 nap program további kiegészítésére: Kérdőívek ismeret-felmérésre Video lehetőség kihasználása: *90 nap még érthetőbb magyarázata *Pumpa fordulat *Kezelési idő *Uf. mennyiség és háttere

5 A 90 nap program nem csak a tájékoztatásról szól, hanem a beteg követését, ezzel saját tevékenységünk kontrollálását is szolgálja:

6

7

8

9

10

11

12

13

14 Kinyomtatott, laminált, fertőtleníthető lapok, melyek nem vihetők haza..
Amennyiben a beteg képes olvasni, kezelés alatt egy- egy fejezet (rész) kézbeadásával, majd annak a nővér általi visszakérdezésével, közös értelmezésével folyik az edukáció. Olvasni nem képes betegeknek a szóbeli, ápoló általi edukációja történik az írott anyag segítségével.

15 PD oktató anyag rész A 90 nap oktató anyag HD betegeknek készült a nemzetközi Hálózatban. Magyarországon az alap elveket betartva kiegészült egy PD modalitás választáshoz kapcsolódó résszel: - Dialízis kezelések sürgősséggel történő kezdése okán, - HD-val kezdő alkalmas beteg PD-be irányítása, - Mikor a PD az utolsó lehetőség,

16 Video lehetőség kihasználása:
90 nap program oktató ismeret anyagának érthető, rövid összefoglalását video filmen rögzítve: - többször is levetítik a HD kezelőkben - a DC területén működő nephrologiai gondozó várójában a gondozott, predializált betegeknek - az ismétlés fontos - (rosszul látó, valami okból olvasási nehézséggel küszködő betegek oktatásának inkább ez az elsődleges eszköze)

17 További fontos tudnivalók
Kezelési idő: Tassin példája Kezelésszám (heti 3)

18 Az Uf. mennyisége és a túlélés
„Rapid Fluid Removal During Dialysis is Associated With Cardiovascular Morbidity and Mortality Jennifer E Flythe1, Stephen E Kimmel2 and Steven M Brunelli1” 1846 hetente háromszor hemodializált beteg 7 évig tartó randomizált vizsgálatának a végeredménye: 10-13 ml. / prc Uf. mennyiség esetén a legjobb a túlélés 13 ml felett, jelentősen nő a mortalitás aránya a csoporthoz képest. (4000 ml terv Uf 4 h alatt = 16,66 ml / perc 4000 ml terv Uf 5 h alatt = 13,33 ml / perc 4000 ml öt és fél órás kezeléssel 12,12 ml / perc) technikai, szervezési, kényelmi szempontok…………

19 Összegzés Azonos ismeret anyag a Hálózat minden betege esetében, (vannak nem oktathatók is…) Azonos az oktatási módszer Azonos mérhetőség A követés eredményeinek elemzése…….

20 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések