Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE 2013. április 17.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE 2013. április 17."— Előadás másolata:

1 A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE 2013. április 17.

2 A kutatásról… Sapientia Egyetem a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal együttműködve (lehetőséget ad az összehasonlításra magyarországi eredményekkel 2012 március-április Kérdőíves adatfelvétel 2122 fő megkérdezésével (1088 VII. és 1034 XI. osztályost kérdeztünk, 64 iskolából, 3 megyében – HR, CV, MS) Kérdéseink a fiatalok médiahasználatára fókuszáltak: IT eszközökkel való ellátottság, tévénézési szokások, internetezés, mobiltelefon használat, olvasási szokások, szabadidő eltöltés

3 Társadalmi kontextus Vidéki térségben az IT szektor fejlesztése később indul, lassabban halad Térségünkben (Székelyföldön) e téren egyfajta fáziskésés figyelhető meg (eszközök megjelenésében, térhódításában, használati módokban, stb. figyelhetőek meg) Tapasztalat azt mutatja, hogy a vidéki fiatalok gyorsan behozzák a fáziskésésből adódó esetleges hátrányokat. Kérdés, hogy az információs társadalom eszköztárához és használati módjához való viszonyt vagy éppen a tartalomgyártásra vonatkozó képességek kialakulását miként befolyásolja ez a sajátos szocializációs környezet?

4 Fiatalok helyzete: Az IT eszközök birtoklásával és használatával kapcsolatos gyakorlat még mindig jelentős mértékben az anyagiak kérdése. Ebben a fiatal generációk nagymértékben függnek az idősebb generációktól (azok támogatásától). Az ilyen (IT) jellegű kiadások halmaza gyakran meghaladja a családok teherbíró képességét. A szülők, közép-korosztály gyakran „nem érti” vagy „nem értékeli” a fiatalok körében tapasztalható életvezetési modelleket, s így nem is igen ért egyet vele. – Párhuzamos, egymás melletti életstílus fenntartása jellemző Ez kihat arra, ahogy az idősebb generációk próbálják szabályozni a médiahasználatot és annak anyagi vonzatait, és gyakran negatív értékelést is mondanak erről.

5 Az új média újszerűsége Folyamatosan kihívás és tanulás elé állít, ami különösen a középkorosztály számára okoz nehézségeket Jellemző a középkorosztály idegenkedése az új média használatától, emiatt jellemző egyfajta distancia-termelés, távolságtartás fenntartása (nem érzik magukénak, nem érzik otthonosan benne magukat) Idegen maradt a virtuális tér léte, vagy nehezen kezelhetőek ezek a felületek Frusztrációt termel, főleg ha kitűnik, hogy a fiatalok otthonosabban mozognak az új média világában

6 Néhány eredmény kulcsszavakban (I.) Majdnem minden háztartásban található TV és mobiltelefon, a családoknak átlagosan 2 TV-jük van és 4 mobiljuk 63,5%-nak van vezetékes internet kapcsolata, 32,8%-nak van mobil internet kapcsolata A fiatalok körében a sportolás sokkal népszerűbb, mint például az olvasás (60% szinte naponta sportol, 25% aki naponta olvas – kötelező olvasmányon kívül is) A megkérdezett fiatalok egy átlagos hétköznapon a legtöbb időt internetezéssel és zenehallgatással töltik (5 óránál többet) Internetezésre a mobiltelefont például a megkérdezettek több mint fele használja (a XI.-esek sokkal nagyobb arányban) Tanultok-e az iskolában valamelyik órán a médiáról, internetről, és azok hatásairól? 68,6% - néha, 12% gyakran

7 Kutatási eredmények kulcsszavakban (II.) Honnan tudsz meg legtöbbet a biztonságos internethasználatról? VII.XI. a barátoktól50.849.2 a szüleidtől71.528.5 az iskolai órán tanultakból51.148.9 a testvéredtől55.244.8 a médiából42.457.6 az internetről46.253.8

8 Közösségi háló Van saját profilja (%) Átlagosan hány ismerős (fő) Facebook93,51358 Iwiw3786,7 Személyes blog16,124,4 My VIP11,513,3 Twitter11,911,6 My Space10,39,7

9 MILYEN GYAKRAN…nagyon gyakran gyakranritkánsoha a. ….interneteztek (anya) 3.7815.4848.7531.98 együtt? (apa) 4.3214.9234.3146.45 b. …beszélgettek arról, amit az 6.130.4143.0920.39 interneten láttál/olvastál? 4.5119.5438.9836.97 c….tudja mire használod 18.7536.4825.9718.79 a számítógépet, internetet? 7.8221.6434.635.94 d. …ajánlja, hogy nézz meg 8.3931.641.2818.72 Valamit az interneten? 7.1623.836.3532.69 e….mondja, hogy túl sokat 23.7226.3128.5921.37 Számítógépezel? 1318.8629.2738.87 f. ….mondja, hogy túl sokat 16.7323.8530.8728.54 Vagy az interneten? 11.5715.1728.6644.6 g….ellenőrzi, hogy milyen 4.739.8323.3762.06 internetes oldalakat nézel4.076.4219.2270.29

10 Vannak-e otthon szabályok arról, hogy mennyit internetezhetsz? Vannak-e otthon szabályok arról, hogy mire használhatod az internetet?

11 Minden negyedik tanuló úgy gondolja, hogy a szüleinél valamivel többet tud az internetről (22,52%), kétharmad pedig (67,74%) határozottan meg van győződve, hogy jártasabb az internet világában, mint édesanyja és/vagy édesapja

12 IGENNEM Van-e szabály az iskolában a telefonhasználatra?189789,99%21110,01% Szabályozzák-e a szüleid, hogy mennyit költhetsz telefonra?98846,81%111953,11% Szabályozák-e a szüleid, hogy mire használhatod a telefonod?34916,58%175683,42% Mobil telefon használat

13 Mennyire igaz rád?Sokat tudsz az internetről Többet tudsz az internetről, mint a szüleid % nem igaz23311,112059,74 kicsit igaz118756,6047422,52 nagyon igaz67732,28142667,74 Érvényes összes2097100,002105100,00 Internet tudás – szülők és gyerekeik

14 Összegzés A szülő szerepe a fiatalok médiahasználatának alakításában nem tud mélyreható lenni, különösen ha ún. „hatalmi eszközökkel”, utasítással, stb. próbál a szülő hatni Kedvező lehetne egymásnak (szülők-gyermekek/fiatalok) egyfajta „egyenrangú” partnerként való kezelése az IT kérdésekben Lassan lépik ez a világ, inkább felzárkózásról és a fejlődéssel való lépéstartásról beszélhetünk e téren is.

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A szülők szerepe a fiatalok médiahasználati szokásainak alakításában Kiss Adél Pro Educatione Egyesület PARENTING - FIT FOR FUTURE 2013. április 17."

Hasonló előadás


Google Hirdetések