Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndor Kovács Megváltozta több, mint 10 éve
1
Magyarország – Szerbia IPA Határon átnyúló együttműködési Program
HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEK ÉS CSOPORTOK MAGYARORSZÁGON Magyarország – Szerbia IPA Határon átnyúló együttműködési Program Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK Baja
2
Bevezetés
3
Előadásvázlat Hátrányos helyzetű csoportok és térségek Magyarországon
Hátrányos helyzet és elszegényedés Közgazdasági elemzés Következtetések
4
I. Hátrányos helyzetű csoportok és térségek Magyarországon
5
Hátrányos helyzetű csoportok
Alacsony iskolai végzettség Megváltozott munkaképesség Fiatal kor Idős kor Hátrányos helyzetű lakóhely Gyermeket nevelő családok
6
Hátrányok Munkanélküliség, alacsony foglalkoztatás
Jövedelmi hátrányok, elszegényedés
7
Hátrányos helyzetű munkavállalói csoportok munkaerő-piaci helyzete
Munkanélküliségi ráta Foglalkoztatási ráta változása
8
A különböző végzettségű csoportok foglalkoztatási ráta változása, 15-64 évesek
9
Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (1991)
UA SL AU RO SLO SR HR Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László
10
Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (1993)
Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László
11
Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (2007)
Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László
12
Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (2011)
Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László
13
Regisztrált munkanélküliek aránya a 15-64 éves népességben (2012)
Forrás: MTA KRTK Adatbank. Készítette: Göndör László
14
Összefoglalás Szerkezeti és területi polarizáció Folyamatosan növekvő
Nemzetközi összehasonlításban is magas A képzettség és a lakóhely meghatározó szerepe
15
II. Hátrányos helyzet és elszegényedés
16
Depriváció EUROSTAT definíció
Legalább 4 fennáll az alábbiak közül: van a háztartásnak lakáshitel vagy lakásrezsi fizetési hátraléka, nem engedhetik meg maguknak a legalább másnaponkénti főétkezést (húst, vagy egyenértékű vegetáriánust), nem engedhetik meg maguknak a lakás megfelelő fűtését, nem engedhetnek meg maguknak évi 1 hetes családi üdülést, nem tudnak fedezni 40 ezer Ft váratlan kiadást (a többi országban a PPP-t is figyelembe vevő összeg szerepel), anyagi okokból nincs (bármilyen) telefonjuk, anyagi okokból nincs mosógépük, anyagi okokból nincs autójuk, anyagi okokból nincs színes tv-jük. A táblák forrása: portal/page/portal/statistics/search_database
17
Súlyos anyagi depriváció alakulása a visegrádi országokban
Forrás: Eurostat
18
Foglalkoztatási státusz és deprivációs arány 2012
Foglalkoztatott Nem foglalk. Különbség Cseh Köztársaság 4,0 8,8 4,4 Magyarország 18,0 29,0 11,0 Lengyelország 8,9 17,8 Szlovákia 5,8 14,8 9,0 Európai Unió (15) 4,3 9,6 5,3 Forrás: Eurostat
19
Depriváció és iskolázottság
Alacsony iskolázottságúak Magyarország – iskolai végzettség Forrás: Eurostat
20
Urbanizáció - Depriváció
21
Szegénységben élő 6 év alatti gyermekek aránya Magyarországon a szülők legmagasabb iskolai végzettsége szerint (2005 – 2012) Forrás: Eurostat
22
Szegénységben élő 6 év alatti gyermekek aránya ahol a szülők legmagasabb végzettsége alsó középfokú végzettség Forrás: Eurostat
23
Depriváció – Összefoglalás 1.
Magyarország a deprivációt tekintve sokkal rosszabbul áll mint a folyó jövedelmi egyenlőtlenségeket tekintve. EU, V3: folyamatosan csökkenő, Mo: óta növekedő deprivációs arány Magyarországon és Szlovákiában folyamatosan növekszik és rendkívül magas és növekvő az alacsony iskolai végzettségű szülőkkel, szegénységben elő gyerekek aránya
24
Depriváció - Összefoglalás 2
A legfontosabb meghatározó tényezők az iskolai végzettség és az urbanizációs szint. Különösen rossz az alacsony iskolai végzettségűek gyermekeinek helyzete. Az is jól látszik az idősorokból, hogy Magyarország relatív pozíciója sokat romlott.
25
Kérdések - problémák Mi az oka a gazdaság és a munkapiac szerkezeti és területi polarizációjának? Vannak-e ország- specifikus sajátosságok? Mi várható a jövőben? Vannak-e az elméleti és empirikus közgazdaságtudományi kutatásoknak használható eredményei a gazdaságpolitika és a területi politika számára?
26
III. Példa közgazdasági elemzésre
27
Labour Market Polarization, 1980 to 2010
Forrás: Joanne Lindley and Stephen Machin: Spatial Changes in Labour Market Inequality, IZA Discussion Paper No August 2013
28
Janos Köllő: Patterns of Integration: Low Educated People and their Jobs in Norway, Italy and Hungary. BWP 2013/15. Az elemzés két nemzetközi felmérés adatain alapszik. Norvégia, Olaszország és Magyarország részt vett mindkét felmérésben Adult Literacy and Life Skills Survey (ALL, 2003, 2008). International Adult Literacy Survey (IALS 1998) Kulcsváltozók: képzettség, az álláshelyek szövegértési, számolási és kommunikációs elvárásai, részvétel felnőttkori képzésekben, a vállalatok méretére vonatkozó adatok.
29
Az alacsony iskolai végzettség hatása a foglalkoztatási valószínűségre.
Forrás: Köllő 2013
30
Vizsgált kérdések 1) Hogyan hat a gazdaságban lévő állások komplexitása a vállalatok alacsonyképzettségű munkaerő iránti keresletére? Milyen mértékben járul, hozzá az állások komplexitása és a vállalatok foglalkoztatási magatartása az alacsony végzettségűek foglalkoztatásához? 2) Milyen mértékben vesznek részt az alacsony iskolai végzettségűek a különböző felnőttkori képzésekben? Mi a szerepe a kisvállalatoknak és az önfoglalkoztatásnak a szakképzetlen munkaerő foglalkoztatásában?* *Feltételezzük, hogy a kisvállalatok jobban tudják kezelni a képzettségbeli hiányosságokat mint a nagy szervezetek
31
Az álláshelyek és a szakképzetlenek megoszlása a feladatok komplexitása szerint
Álláshelyek megoszlása: Norvégia: a legtöbb álláshely 6-16 féle feladat elvégzését igényli Olaszország: nagyon sok kevés feladatot igénylő álláshely Magyarországon: az eloszlás hasonló Olaszországhoz, de sokkal kevesebb az egyszerű, kevés feladatot igénylő állás Szakképzetlenek megoszlása: Norvégiában a szakképzetlenek által betöltött álláshelyek zöméhez 6-12 feladat tartozik Olaszországban a szakképzetlenek döntő többsége nagyon kevés feladatot igénylő állásban dolgozik. Magyarországon a szimpla feladatokat jelentő állások viszonylag nagy hányadában szakképzettek dolgoznak
32
Hogyan lehetséges ez?
33
A szakképzetlenek iskolázottsága
Nincsenek jelentős különbségek Megjegyzés: A norvég iskolarendszer nem teljesít különösképpen jól a PISA felmérés szerint
34
Felnőttkori képzés Formális felnőttképzés Informális tanulási tevékenysége Otthoni képzés Civil integrációs tapasztalatok
35
Felnőttképzés A felnőttképzésben való részvétel Norvégiában hatszor magasabb mint Olaszországban vagy Magyarországon A különbség a felsőfokú végzettségüekhez viszonyítva két-két és félszeres
36
Iskolán kívüli képességfejlesztés
Nagy különbségek Norvégia és Olaszország között
37
Iskolán kívüli képességfejlesztés
Jelentős különbsége Norvégia és Olaszország/Magyarország között
38
Munkahelyen kívüli készségfejlesztés
Hatalmas különbségek Norvégia és Olaszország között Kisebb különbségek Olaszország és Magyarország között. A részvételi arányok nagyon alacsonyak Olaszországban és különösen Magyarországon.
39
Kisvállalatok szerepe Hogyan képesek a szakképzetlenek
munkát találni?
40
A szakképzetlen foglalkoztatás megoszlása vállalatnagyság szerint
Norvégia: A szakképzetlen állások zöme nagyvállalatoknál van Olaszország: A szakképzetlen állások zöme kisvállalatoknál és önfoglalkoztatásban van. Magyarország: nagyjából fele-fele a megoszlás
41
Kisvállalati állások komplexitása Olaszországban
Az olasz kisvállalatok relatíve nagy arányban foglalkoztatnak szakképzetlen dolgozókat komplex állásokban. Kérdés. Mennyiben teszi ezt lehetővé egy intenzív szelekció egy viszonylag nagy szakképzetlen populációból?
42
Konklúziók Magyarországra:
Több egyszerű állás van mint Norvégiában, de kevesebb mint Olaszországban A szakképzetlenek aránya az egyszerű állásokban is nagyon alacsony (helyettesítés szakképzett munkásokkal) *** Nagyon messze vagyunk Norvégiától mind az iskola utáni képzésben mind a civil integrációban Messze vagyunk Olaszországtól a kisvállalatokon keresztül történő integráció tekintetében MIÉRT: A helyzet nem kis részben a szocializmus öröksége amely tönkretette a tradicionális magángazdaságot és tönkretette a civil társadalom tradicionális szerveződéseit.
43
IV. Következtetések
44
Komplexitás és prosperitás
Egy régió prosperitása függ a munkaerő által elsajátított tudás mennyiségétől és minőségétől Explicit és hallgatólagos tudás A képességek diverzitásától és exkluzivitásától
45
Merre menjünk? Norvégia felé! A szakképzetlenek integrálása munkahelyi és felnőttképzésekkel, a civil társadalom fejlesztésével Olaszország felé! A szakképzetlenek integrálása a kis családi vállalkozások fejlesztésével
46
Globalitás és lokalitás
„Figyelemre méltó paradoxon, hogy a globalizálódó gazdaság egyre inkább lokális. A gyors hálózatosodáshoz, a távolság halálához kapcsolódó hipotézisek ellenére egyre fontosabb, hogy hol élünk és hol dolgozunk. Legbriliánsabb ötleteink azoknak a megjósolhatatlan napi ösztönzések eredményei, melyeket közvetlen környezetünkből nyerünk. Életünk legfontosabb eseményei szemtől szembe zajlanak, legértékesebb ismereteinket másoktól és nem a Wikipédiából nyerjük.” Moretti, Enrico (2012) The New Geography of Jobs. Houghton Mifflin Harcourt.
47
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.