Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLaura Pappné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
Duma Viktor üzemeltetési igazgató Magyar Közút Nonprofit Zrt. „Integrált megoldásokkal a közlekedés biztonságáért” szakmai nap Szigetszentmiklós
2
Az intelligens közlekedési rendszerek szerepe és alkalmazásuk céljai
3
A nagy „fordulat” (The ‘big shift’)
4
Forgalomszabályozás vs. befolyásolás
5
A forgalomszabályozó- és információs rendszerek alkalmazásának céljai
Forgalombiztonság növelése Nagy forgalmi terhelés esetén a torlódások jelzésével/változtatható sebességkorlátozások bevezetésével Veszélyes időjárási körülmények esetén, azok előrejelzésével Balesetek esetén a másodlagos balesetek megelőzésével Negatív externáliák mérséklése Utazási/parkolóhely kereséséi idők csökkentésével Károsanyag kibocsátás csökkentésével Zajterhelés csökkentésével Baleseti költségek csökkentésével Hálózati optimum Adott útszakasz teher-mentesítésével (alter-natív útvonal ajánlás) A forgalomlefolyás javításával, többlet kapacitás biztosításával (lényeges építési be-avatkozás nélkül) A rendelkezésre álló közlekedési/parkolási felület forgalmi igények szerinti felosztásával
6
Kiindulási helyzet
7
2010/40/EU – ITS Direktíva
8
Kiindulási helyzet Folyamatosan bővülő, megújuló eszközállomány
Egyre több on-line eszköz Egyre több és részletesebb információ Egyre több automatizált rendszer Egységes kezelői felületek megjelenése Forgalomirányító Rendszer (FIR) – összes gyorsforgalmi hálózaton működő beredezés Jelzőlámpa Távfelügyeleti Rendszer (JTR) – jelzőlámpák ÚTMET – fő és mellékutakon telepített meteorológiai állomások FORGFER – forgalomszámláló rendszerek Nemzetközi együttműködések, határokon átnyúló forgalmi menedzsment tervek Növekvő információ igény – utazóközönség/partnerek
9
Forgalomirányítás/szenzorok a hálózaton
10
Forgalomirányítás – fő- és mellékutak
11
Új alkalmazások/kísérleti rendszerek
Webkamera szolgáltatás elindítása Kamerás eseményérzékelés Várható eljutási idők kijelzése Tehergépjármű parkolás irányítási rendszer (M1)
12
Forgalomirányító Rendszer (FIR)
Minden mért információ (on-line) megjelenítése egyetlen kezelői felületen Riasztások a mért adatok alapján Egységes, típus-független megjelenés és vezérlés Segélykérő rendszerek hívásátvétele Archiválás Stratégiatár, adaptív funkció
13
Határon átnyúló forgalmi menedzsment –
5 ország együttműködése (I-HR-SLO-A-HU)
14
Forgalomirányítás a Magyar Közútnál
15
Forgalomirányítás jelenleg
16
A forgalomirányító és információs központok szerepe
Forgalomkorlátozással járó fenntartási, napi karbantartási munkákkal kapcsolatos információk, ideiglenes hosszabb távú forgalomterelések. Új utak, csomópontok építésével, átadásával kapcsolatos információk. Rendkívüli eseményekkel kapcsolatos információk, ideértve a közfeltűnést keltő események, az időjárási helyzet változásából eredő, a közlekedés biztonságára kiható körülményeket. Forgalomkeltő vagy forgalomvonzó politikai, kulturális, sport és egyéb eseményekkel kapcsolatos információk. Balesetekkel kapcsolatos információk. TIC Forgalmi információs központ Forgalmi rend változással kapcsolatos információk.. A közúton közlekedők ELŐZETES informálása. Traffic Information Centre (TIC) Traffic Control Centre (TCC) TCC Forgalomirányító központ AKTUÁLIS forgalmi helyzet, érzékelők adatai, kameraképek. A közúton közlekedők KÖZVETLEN, AZONNALI befolyásolása.
17
ÚTINFORM – Forgalmi információs központ
18
? – Forgalomirányító központ
19
Szempontok a forgalomirányító központ(ok) megvalósításhoz
MOST értük el, hogy a megfelelő információ birtokában tudunk beavatkozni Nem (csak) diszpécser szolgálat – forgalomtechnikai, hálózati szempontok mérlegelésével, szakmai döntések Forgalomtechnika és hatóság együttműködése a döntések meghozatalában Több lépcsős bevezetés lehetősége: M0 körgyűrű Főváros és agglomeráció M1 (Budapest-Hegyeshalom)
20
M0 forgalomirányító rendszere
21
Vízió, fejlesztési projektek 2014-től
22
Közút tervek Központba szervezés, forgalomirányító központ megvalósítása – teljes közúti hálózat Elavult eszközök cseréje/hiányok szisztematikus felszámolása, automatikus érzékelők telepítése Üzemeltetők közötti kapcsolat – automatikus adatcsere megvalósítása Tehergépjármű parkolás irányítási rendszer kiterjesztése Forgalomterelések biztonságának növelése Járművön belüli figyelmeztetés (első fázisban okos telefon alkalmazás, később kooperatív rendszerek, I2V kommunikáció segítségével)
23
CROCODILE (2012-2015) Tevékenységek:
A1 Projekt menedzsment & információterjesztés A2 Határon átnyúló koordinációs tevékenységek, együttműködési megállapodások A3 Adatgyűjtés, adatfeldolgozás az ITS Direktíva c) és e) kiemelt területeire vonatkozóan A4 Adatokhoz való hozzáférés A5 Szolgáltatások biztosítása a végfelhasználók számára
24
CROCODILE prioritások
Eszközpark bővítés és csere (kiemelten az M1 autópályán) M1 parkolásirányítási rendszer bővítése Úton folyó munkák biztonságának növelése Nemzeti DATEX II “csomópont” (node) létrehozása az automatikus adatcsere megvalósítása érdekében Határon átnyúló forgalmi menedzsment tervek Állami TMC szolgáltatás bővítése
25
KÖZOP – Ukrán határtérség forgalmi menedzsmentje
26
Útellenőr Rendszer
27
Hálózatfejlesztési javaslatok kidolgozása
28
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Duma Viktor üzemeltetési igazgató Magyar Közút Nonprofit Zrt. telefon: (1)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.