Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVirág Fodorné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. A felsőoktatási jól-léti programok, és a felsőoktatási humán erőforrás gazdálkodás kompetencia alapú keretrendszere modelljei Hervainé Szabó Gyöngyvér dr.habil. tanszékvezető főiskolai tanár, KJF
2
2Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. A felsőoktatási foglalkoztatás kérdései 1.A felsőoktatási foglalkoztatás kérdései alig kutatottak 2.A végzettek iránti követelmények megváltoztak –innovatív minőségi munkavégzésre való felkészítés szemben a tudományos diszciplína központú végzéssel 3.Megváltoztak a fentiek miatt az oktatókkal kapcsolatos követelmények 4.A közszolgálatiság, és a teljesítményközpontú elszámolás 5.Növekvő szerződéses foglalkoztatás 6.A szakmai igazgatásban dolgozók szerződéses foglalkoztatása 7.Munkavégzés folyamatos elbocsátások közepette 8.Új jól-léti kihívások és programok
3
3Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. A felsőoktatási foglalkoztatás kérdései alig kutatottak A hangsúly a bérezésen, a szakszervezetek a bértáblára szűkítik aktivitásukat Az oktatás és kutatás kérdései összekapcsoltak: gyakoriak a kettős munkahelyek Az egyetemi főállással bírókra nagyobb teher hárul a hallgatókkal való foglalkozásban Az akkreditációs tevékenységben a „lágy oktatói kompetenciáknak” nincs értéke A tanári akkreditáció, mint kasztrendszer A fiatal kutatóknak – tanársegéd –adjunktus – a terhei aránytalanul nagyok: Magas óratartás, Foglalkozás a hallgatókkal, Magas óraszám a doktori képzésben Magas kutatási adminisztratív tevékenységek
4
4Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. A végzettek iránti követelmények megváltoztak: –innovatív minőségi munkavégzésre való felkészítés, szemben -a tudományos diszciplína központú képességekkel, -új munkahelyi és foglalkoztatási innovációs trendek: - munkaerő produktivitás, kompetenciák fejlesztése, rugalmas szervezetek, innovatív és kreatív kapacitás igénye - Helytállás a globális versenyben, tudásmenedzsment, csökkenő és idősödő munkaerő jelenléte, technológiai fejlődés -Új értékek: fenntartható, smart és inkluzív növekedés
5
5Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. 1.Megváltoztak a fentiek miatt az oktatókkal kapcsolatos követelmények 1.Ne csak a tudományterületet, hanem a szakmák világát is ismerjék 2.Képesek legyenek megítélni, hogy a szakterület ismeretköréből mit emeljen be az oktatásba 3.Képesek legyenek azt a tanterv rendszerébe építeni 2.Az oktatók a tanulás, a kutatás világára koncentráltak, nincs valós munkatapasztalatuk 1.Az oktatók munkakultúrája laza akadémiai kultúra 2.Az oktatók idegenek a minőség és innováció technológiai nézőpontjaitól, nem értik a munka világát 3.Nem alakultak ki olyan szakmai gyakorlatközösségek, amelyekben közösen fejleszthetnék a szakmát.
6
6Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. A közszolgálatiság és a teljesítményközpontú elszámolás Az oktatók és munkatársak számára a közszolgálati minőség és az új közszolgálatiság alapelvei ismeretlenek A felsőoktatási akkreditáció és a közszolgálatiság nem összekapcsoltak A kutatás, mint közösségi felelősség nem kellően definiált A felsőoktatás, mint közösségi érték nem kimunkált Az oktatói teljesítmény és a hozzáadott érték nem kellően kidolgozottak
7
7Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. Növekvő oktatói és kutatói szerződéses foglalkoztatás: A foglalkoztatási trendek a pályázati rendszerrel átalakultak Vezetők pályázati részfoglalkoztatása Kutatói és pályázati szakszemélyzet áthelyezése pályázatokra Megnőtt a felsőoktatási HR szerződésmennyisége A korábbi státusok mobillá váltak A PHD hallgatók foglalkoztatása szinte kizárólag projekthez kötött Következmény: A határozott idejű foglalkoztatás okozta stressz A vezetők munkaterhelése megnőtt A státushoz kötődő és projektfoglalkoztatás egyidejűsége elvonja az oktatókat egyéb feladatoktól A projektek munkaigénye nem mindig kompatibilis az életpályával A fiatalok bekerülése a felsőoktatásba, a tanszékekre kitolódik
8
8Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. 1.A szakmai igazgatásban dolgozók szerződéses foglalkoztatása Megjelenik egy nagytömegű igény a projektadminisztrációra A felsőoktatás fejlesztési projektek a szakadminisztráció közszolgáltatási jellegét feltörik Az intézet és tanszék új adminisztratív szükségleteknek kell, hogy megfeleljen – nem kialakultak a felsőoktatási szakigazgatási szakmák A technológiai fejlődés, a back-office – front office rendszerek új szakmaiságot igényelnek Megnőtt a nemzetközi mobilitás szakszolgáltatási igénye Nem képes a rendszer a csúcs és holtidőszakok, a 24 órás ügyfélszolgálatok kezelésére Az oktatók és hallgatók pénzügyeinek kezelése új projektfinanszírozási és egyéb adminisztrációs folyamat menedzsmentet igényel.
9
9Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. Munkavégzés folyamatos elbocsátások közepette -Állandósultak a szervezeti átalakulási folyamatok: -Egyetem közi összeolvadások -Kari rendszerek átalakítása -Tanszékek összevonása -Kényszernyugdíjazások -A szerződéses oktatók aránya lecsökkenése -Munkahelyi stressz növekedése -A felsőoktatási bérek bizonytalanná váltak -Megnőtt a függés a pályázatoktól -Erasmus nyomás: kapcsolatépítés és nemzetközi elismertség pályázatoktól függ -Nincsenek megfelelő családtámogatási szolgáltatások -Nincsenek mentálhigiénés szolgáltatások
10
1010 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. Új jól-léti kihívások és programok Munkahelyi elégedettség a vezetőkkel Jó, igazságos munkakörülmények a szektorban is alapvető igényt jelentenek A munka minősége értékelése alapvetően szubjektív maradt Munkahelyi egészség – és a felsőoktatási túlóra problémái Az oktatói munkahelyi egészség programjai nem kidolgozottak Az oktatók, munkatársak nem bevontak a munkahelyi innovációs folyamatokba Új stratégia központú foglalkoztatás Akkreditációs szükséglet és a foglalkoztatás ellentmondásai Tanártovábbképzés: módszertan, kutatásmódszertan Vezetőképzés a felsőoktatásban Rugalmas foglalkoztatás – szemben a felsőoktatás bemerevedett rendszerével –hibrid oktatói és középvezetői státusok
11
1 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. A tanárok alkalmassága a felsőoktatásban: Tudják, hogyan tanulnak a hallgatók: o Ismerje a felsőfokú tanulás elméletét és gyakorlatát. o Tudja, miként vonhatja be a hallgatókat az aktív tanulásba. o Tudja, hogy miként alkothat olyan tantárgyi programot, forráshasználat tervezést, és miként strukturálhatja a hallgatói tevékenységet, hogy támogassa a hallgatói tanulást. Ismerjék a tudományterületet, a szakágat, amit oktatnak. o A szakterületét jól ismeri, kritikai szinten érti és elemzi. o Ismeri a szakterület megfelelő szintű tartalmát és relevanciáját. o Ismeri a szakterülethez kapcsolódó pedagógiai és módszertani modelleket. Ismerjék hallgatóikat. o Kialakít egy hallgatóközpontú megértési modellt, tiszteli hallgatóit. o Tudja milyen tanulási szükségleteik vannak annak fényében, hogy o milyen tudást hoztak magukkal, milyen tanulási nézőpontot kedvelnek, o Képes a hallgatók kulturális hátterének megismerésére és feltárására. Képesek hatékonyan tervezni: o Tiszta, egyértelmű, világos célokat képes felállítani a hallgatói tudásnak megfelelően, o a tárgy természetének megfelelően, o a pedagógiai módszereknek megfelelően, o Képes a tevékenységeket és forrásokat az oktatáshoz és tanuláshoz megtervezni Képes az értékelést úgy megtervezni, hogy o kimutassa és jelentést adjon a hallgatók tanulásáról, o adjon visszajelzést a hallgatónak saját tanulásáról, o informáljon a további oktatási és tanulási feladatokról, o a hatékony tanulás érdekében megérteti a tanulási célokat, o az oktatási és tanulási tevékenységeket, az értékelési feladatokat.
12
1212 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. Értékelje a hallgatói tanulást hatékonyan: o adjon megfelelő, informatív és konstruktív visszajelzést a hallgatói munkákra, o értékeljen konzisztensen, megfelelő krtériumok és standardok alapján, o ellenőrizze a hallgatói tanulmányi előrehaladást és pontosan tartsa nyilván az előrehaladásra adott értékeléseket. Alakítson ki hatékony és kreatív tanulási környezetet: o bevonja a hallgatókat, számukra kihívást jelentő legyen o bátorítsa őket, hogy vállaljanak felelősséget saját tanulásukért, o a csoport minden egyes tagja számára alakítson ki egyértelmű, világos és konzisztens elvárásokat, szerepüket illetően, o legyen képes olyan csoportdinamika kialakítására, ami mindegyik hallgató számára eredményeket hoz. Az intézményi működésen belül, tevékenykedjen hatékonyan, o dolgozzon hatékonyan, együttműködően a kollégákkal, és hallgatókkal, o Ismerje és alkalmazza az intézményi működésre vonatkozó szabályzatokat, o használja ki az intézmény nyújtotta forrásokat és lehetőségeket, o tartsa be a tanári szerepkörrel járó jogi és etikai kötelezettségeket. Értékelje és reflektáljon saját tanári teljesítményét illetően: o rendszeresen vitassa meg a hallgatói teljesítményeket kollégáival és a hallgatókkal, reflektáljon azokra, o szervezzen szakmai munkaközösségeket, és gyakorlati munkaközösségeket, amelyekben fejlesztheti önmaga szakmai tudását és képzési gyakorlatát, o legyen tisztában saját tanulási szükségleteivel, kapcsolódjon be szakmai tevékenységekbe, hogy a szakterület egyedi szakértőjévé váljon, o hogy a szakterület oktatásában a képzési hatékonyságot növelje.
13
1313 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században 2014. május 29-30. Munkahelyi jól-léti intervenciók Stressz-menedzsment: vezetőknek tervezési és megvalósítási útmutatók kellenek, hiszen a felsőoktatási menedzsment ritkán professzionális Csoportszintű problémák felmérése és tervezése gyakorlattá alakítása, Új jelenléti rendszer és politika, Táplálkozás, fizikai és mentális egészségfejlesztés, itt sem elhanyagolandó, Menedzserek állóképessége fejlesztése speciális tréningekkel kezd gyakorlattá válni Egymás figyelése, segítése- szemben a tanszékek közötti villongással Vezetőképzés rendszeressé tétele az igazgatásban is A változásmenedzsment támogatása mgszervezésee A munkatársak bevonása a jól-léti programokba sokat javíthat a munkahelyi jól-léten. Munkatársak bevonása a döntéshozatalba nem megkerülhető. Az akadémiai pszichológiai szerződés újra definiálása nem elhagyható: mit várunk el, és mit hajlandók a kollégák teljesíteni.
14
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Munkaerő-piaci igényeken alapuló szaknyelvi képzés, és a Széchenyi István Egyetem idegen nyelvi oktatásának komplex fejlesztése. TÁMOP-4.1.2.D-12/1/KONV-2012-0007
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.