Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIgnác Illés Megváltozta több, mint 9 éve
1
V IZUÁLIS RETORIKA Aczél Petra PPKE, BTK
2
”To be deeply literate in the digital world means being skilled at deciphering complex images and sounds as well as the syntactical subtleties of words. Above all, it means being at a home in a shifting mix of words, images and sounds.” (Lanham 1995: 200)
3
”In spite of their quantity and globalized presence, for many educated people, pictures have become synonymous with ignorance, illiteracy, and deceit. Why?” (Stafford 1997: 110)
4
”Print-imprinted intellectuals, including professors, must relearn the world of the graphic, a word which derives from the Greek graphe and refers both to the written and the pictorial. The humanities/posthumanities/literacies must relinquish semiconscious resistance to pictorial communication and its technologies.” (Welch 1999: 208)
5
V IZUÁLIS RETORIKA Vizuális kultúratudomány Vizuális kommunikáció Image studies vagy Visual studies Indiszciplina: tudományár (at ”the inner and outer boundaries of disciplines”, site ”of turbulence and incoherence”) és nem tudományág.
6
V IZUÁLIS Graphic, visual, imagery /mód, hozzáférés, szándék/ Vonatkozhat a: Reprezentációs ábrázolások elemzésére. Bármely emberi alkotás vizuális aspektusának tanulmányozására. A látás, a megtekintés folyamatának vizsgálatára. Nem zárja ki a verbálist: hibrid műveltséget kíván.
7
R ETORIKA A nyilvánost (is) célzó, arra irányuló stratégiai cselekvés (Akció) Jelentéstételezés (Beszédmód) Megismerés, tudás módja (Logika)
8
A RETORIKA MINT VIZUALIZÁLÁS A VIZUÁLIS MINT RETORIKUS Barthes három képüzenet-szintje: A nyelvi A denotatív (kódolt ikonikus) szintagma A konnotatív (kódolatlan ikonikus) retorikus, ideologikus, mitikus szisztéma
9
VIZUÁLIS RETORIKA MINT NYILVÁNOS-KÖZÉLETI BESZÉD(KIFEJEZÉS)MÓD ”…rhetoric is a symbolic action in general, not verbal in particular.” (Olson) A szó helyén a kép szerepel, mind az invenció, mind a kifejezés tekintetében. A vizuális üzenet tervezett, célja a közönség meggyőzése. A retorika másik formája, ahol a vizuális mindenütt megfeleltethető (és kiegészíthető) a verbálissal.
10
V IZUÁLIS RETORIKA MINT A SZUBJEKTIVITÁS MATERIÁLIS MEGALAPOZÁSA ”reality is itself constituted through the agency of representations.” (Burgin) A vizualitás itt nem a szem-látás, a kogníció eredménye, hanem a szubjektivitás konstitutív eszköze. (Identitás, kollektív identitás, nemzetkép)
11
V IZUÁLIS RETORIKA MINT LOGIKA Megkérdőjelezi a nyelvi-diszkurzív modellek alkalmazhatóságát a vizuális ábrázolások értelmezésére, hiszen azok saját logikájuk szerint megragadhatók: saját kódjuk, szintaxisuk, grammatikájuk van.
12
A Z ÁBRÁZOLÁSOK LOGIKÁJA Hogyan látunk? 1. A látás kreatív ”There is more to seeing than meets the eye.” (Gregory). A szervezés, változtatás, konstrukció szubjektív módja. Produktív tevékenység és nem passzív befogadás.
13
2. A látás szelektív ”We are blind to certain things and blind to our blindness.” (Elkins) A látás tudattalanul is részrehajló.
14
3. A látás kontextuális ”The setting produces certain ways of looking.” (Dorst) A látás a megpillantás szociokulturális pillanatába ágyazódik be.
15
4. A látás térbeli ”A location in space.” (Arnheim) A vizuális jelek elrendezése térbeli, továbbításuk szimultán, kód-természetük analogikus.
16
V IZUÁLIS ÉRVELÉS / MEGGYŐZÉS Kételkedők Nincs vizuális állítás, így érvelés sem elképzelhető. (Fleming) Óvatos támogatók Az érvelés prezentálódhat vizuálisan, de az állításokat diszkurzívan is szükséges artikulálnunk. (Blair) Képviselők (Birdsell-Groarke, Shelley)
17
V IZUÁLIS ÉRVELÉS ÉS / VAGY MEGGYŐZÉS A vizuális érvelés és/vagy meggyőzés vizsgálatának rá kell mutatnia arra, hogy melyek a vizuális ábrázolás belső elemei? milyen kontextusok játszanak közre a megértésben? milyen vizuális (verbális) kultúrába fonódik az ábrázolás?
18
V IZUÁLIS ÉRVELÉS Lehetséges a vizuális jelentés Ez a jelentés kontextus-függő, a kontextus lehet: közvetlen vizuális közvetlen verbális a tágabb vizuális kultúra. Lényeges a hasonlóság és reprezentáció közti különbség felmutatása A vizuális érvelés enthümematikus
20
A reklámképek forrása: www.epica-awards.com
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.