Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMária Kocsisné Megváltozta több, mint 10 éve
1
r e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Személyes, nyomtatott, elektronikus és online tájékoztatás, amely segítséget nyújt a könyvtár olvasói számára […] Virtual Reference Desk (készítette: Csobán László | inf.kvtos I.évf.)
2
v i r t u á l i s r e f e r e n s z s z o l g á l t a t á s Chat text messaging (sms)VoIP blogs co-browsing wikise-mailFacebook IMMySpace knowledge base (FAQ ) Virtual Reference Desk
3
Virtual Reference Desk Project VRD-project: összefogja az internet-alapú kérdés-felelet (Q&A) szolgáltatásokat. Elsődleges célközönsége az amerikai oktatási zsargonban K-12-nek nevezett iskolásréteg („Kindergartentől a 12. osztályig”) az alsó- és középiskolai tanulók Működési séma: specializált kérdéseket eljuttatja a specializált válaszközpontokba, ahol a szakértő könyvtáros-informatikus foglalkozik a kérdéssel. A szakembergárda önkéntesekből áll, a szolgáltatás az USA Oktatási Minisztériuma támogatásával működik. Maga a Virtual Reference Desk nem szolgáltat, hanem diszpécser központként elősegíti az összeköttetést. 1 Virtual Reference Desk
4
e b b ő l n ő t t k i: Reference Renaissance: Current and Future Trends 2008 | 08 @ Denver Virtual Reference Desk
5
k ö v e t k e z ő: A Reference Renaissance 2010 Inventing the future.. 2010 | 08 @ Denver Virtual Reference Desk
6
e l ő t t e v i s z o n t: ALA Reference and User Services Association: Guidelines for Implementing and Maintaining Virtual Reference Services 2 (2004) Virtual Reference Desk
7
m i t t a r t a l m a z? ALA útmutató a virtuális szolgáltatások bevezetéséhez: - a virtuális referensz meghatározása - előkészületek a virtuális referensz szolgáltatáshoz - a szolgáltatás bevezetésének főbb szempontjai - a szolgáltatás megszervezése - adatvédelem Virtual Reference Desk
8
R e f e r en c e R e n a i s s a n c e k o n f e r e n c i a ( 2008 ) - v á l o g a t o t t p é l d á k - Virtual Reference Desk
9
Ask a Librarian mindenhol! Reference Renaissance
10
Ask a Librarian mindenhol! Reference Renaissance
11
Kérdések chat és IM kapcsán Szükséges-e egész nap működtetni ezeket a szolgáltatásokat? Kell-e külső szakembert bevonni a meglévő könyvtárosok mellé? Egy vagy több ember felváltva „őrködjön” a gép előtt? Mi a prioritási sorrend? (telefon/pult/chat?) Reference Renaissance
12
Novotny (2002) felmérése az ARL (Kutatói Könyvtárak Szövetsége) könyvtárakról azt találta, hogy a könyvtárak 99%-a használja az eseménytáblákat (tally sheet) a referensz tranzakciók rögzítésére. (data from ACRL SPEC Kit 268: Reference Service Statistics & Assessment) K-State Libraries online felmérése szerint jelenleg a könyvtárak mintegy 70%-a használ papír eseménytáblát. Reference Renaissance
13
Eseménytábla Reference Renaissance
14
Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 168 of 459 (37%): Egyszerű/könnyű/gyors “Könnyű és egyszerű használni, mert mindig ott van a lap az asztalon és ha történik valami akkor egyből tudjuk rögzíteni.” “Régebben egy online rendszert használtunk, de a könyvtárosok jobban szeretik a papír verziót.” Reference Renaissance
15
Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 25 válasz: segít átlátni az aktivitást “Segít a trendek megfigyelésében és abban ha átszeretnénk szervezni a tájékoztatási órákat” Reference Renaissance
16
Arra a kérdésre, hogy miért szeretik ilyen módon rögzíteni a referensz kérdéseket az alábbi válaszok érkeztek: 9 válasz: nincs gépi közreműködés “Low tech is great! Nem kell félni a véletlen áramkimaradástól vagy attól, hogy valaki véletlenül benyomja a DELETE billentyűt” 9 válasz: a papír egy jó emlékeztető, mindig szem előtt van Reference Renaissance
17
A Libstats program segít dokumentálni a problémákat Reference Renaissance
18
A Libstats program segít dokumentálni a problémákat Reference Renaissance
19
Visszakeresés a LibStats-ben Reference Renaissance
20
Két fontos kérdés is felmerül: 1.Mennyi ideig várnak a segítségre azok, akik igénybe veszik a virtuális referensz szolgáltatásokat? 2.Sietnie kell a könyvtárosnak? - Mennyi időt szánjak keresésre? - Mennyi ideig tarthat egy átlagos beszélgetés, hol végződik? Reference Renaissance
21
Mennyi ideig várnak a felhasználók? Egy felmérésből az derül ki, hogy: átlagosan: 112 másodpercet maximum: 67 percet Mennyi ideig tart egy beszélgetés? átlagosan: 12 percig maximum: 71 percig Reference Renaissance
22
Magyarországi példák Reference Renaissance MEK gyors segítség FSZEK Chat és Leckeinfo
23
QandANJ.org project (Kérdés&Válasz, New Jersey) Knowledge is sexy http://www.youtube.com/watch?v=Q818yBpmECI Now Your Library is Open Late Night Too! http://www.youtube.com/watch?v=ocLdyeAqUmg O.L.I.V.E. http://www.ocls.info/Virtual/Videos/Innovations/olive.asp?bhcp=1 Reference Renaissance
24
f e l h a s z n á l t i r o d a l o m Reference Renaissance: Current and Future Trends: http://www.bcr.org/referencerenaissance/index.html http://www.bcr.org/referencerenaissance/index.html 1. Bánhegyi Zsolt: Digitális referensz az USA-ban In: Könyvtári Figyelő, 47. évf. 2001. 4. sz. 694-698. p 2. Guidelines for the Introduction of Electronic Information Resources to Users: http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/rusa/resources/guidelines/guidelinesintroduction.cfm + http://www.bcr.org/referencerenaissance/2008/presentations.html - diákhttp://www.bcr.org/referencerenaissance/2008/presentations.html Virtual Reference Desk
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.