Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIrma Patakiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
K ERESZTÉNYSÉG A M EIJI - KORBAN
2
A MEIJI - KORRÓL Meiji Forradalom v. Restauráció (1867-68) Fordulópont a japán történelemben Nyugati alapú modern állam kiépítése A tudomány, a technológia, az oktatás,a gazdaság, a hadsereg és a politikai rendszer nyugatosítása Wakon Yousai Japán szellem, nyugati képességekkel Diákok kiküldése külföldre Nyugatizált hadsereg és flotta beszerzése Hajógyártás, vasgyártás, és ágyú gyárak fejlesztése
3
TULAJDONSÁGAI Az új kormány egy modern államot akart kiépíteni Sok missziót küldött ki Európába és Amerikába Az oktatási rendszer amit 1872-ben vezettek be, a francia iskolázási rendszeren alapult. Hadiflottájuk a brit Királyi Flotta másolata volt, de a hadsereget nagyban befolyásolta a francia hadsereg A távíró és a vasutak a brit példát követték Az egyetemek az amerikait
4
JELLEMZŐI A Meiji Alkotmány és a Polgári Törvénykönyv német származású A Büntető Törvénykönyv francia származású A Meiji állam Nagy-Britannia, az USA, Franciaország és Németország olvasztótengelye volt. A brit befolyás volt kiemelkedő „Gazdag ország,erős hadsereg” - német példa Francia típusú törvénykezési rendszer Amerikai és brit típusú üzlet és gazdaság Alacsonyabb rendű szamurájok vitték véghez
5
A KERESZTÉNYSÉG HELYZETE Külföldi szakértők Amerikai protestáns misszionáriusok Iskolák alapítása A nők megrohamozták az iskolákat,hogy angolul tanulhassanak 1873 után a kereszténység híveket szerzett Japán keresztények evangelizáltak A városok középosztályaiban terjedt Anyagi támogatás a japán gyülekezetektől Karácsony népszerű lett
6
K IK KÖZÖTT TERJEDT ? Követőit azokból a fiatalokból szerezet,a kik keresztény iskolákba jártak Keresztény misszionáriusok a japán oktatásban Lányiskolák Külföldi nyelveket tanítottak,mint például az angolt. Bátorították a fiatalokat,hogy azokba az iskolákba járjanak Így kapcsolatba kerültek a kereszténységgel Zártan vagy nyitottan tanították A korai japán keresztények külföldön Európában vagy az USA-ban tanultak Hatott rájuk az új eszmerendszer
7
A NÉPSZERŰSÉG CSÖKKENÉSE Az állami iskolák minősége meghaladta a keresztény iskolákét Több japán rájött,hogy a nyugati kultúrát anélkül is el tudják fogadni hogy elfogadják a nyugati vallást A kereszténység nem lett nagy vallás Japánban 1890 után a fiatalság a nacionalista oktatás hatása alá került Az ország hangulata nacionalistából ultranacionalistává vált. Az emberek már nem vonzódtak a kereszténységhez, csak azért mert egy külföldi vallás volt.
8
A II. VILÁGHÁBORÚ UTÁN A II. világháború előtt az egyháztagok száma a teljes népesség 1%-a volt Megjelentek az Új Vallások Eltérítették az embereket A kereszténység egyistenhite már nem volt olyan vonzó, mint amilyen a háború előtt volt. Azok, akik spiritualitást akartak, az Új Vallásokhoz mentek. Ma a kereszténység követőinek száma még mindig 1% alatt van Japánban.
9
U CHIMURA KANZO ( 内村 鑑三, 1861-1930) 1861. március 26.- 1930. március 28 Japán író, keresztény evangélista volt Mukyōkai mozgalom megalapítója Edoban született 11 évesen kezdett el angolul tanulni Hokkaidón, Sapporóban tanult William S. Clark Bevezette diákjait a keresztény hitbe bibliaórákon keresztül Sapporóban támogatóival független gyülekezetet alapított
10
Két J iránti szeretete „Két J-t szeretek, az egyik Jézus, a másik Japán” Pacifista volt
12
F ELHASZNÁLT FORRÁSOK Edwin O. Reischauer: Japán története, Maecenas Kiadó, Budapest, 1995 Morishima, M.: Why has Japan ‚succeeded’? Cambridge University Press, 1982 Earhart, H. Byron: Japanese Religion - Unity and Diversity. 1982. http://en.wikipedia.org/wiki/Uchimura_Kanzo http://en.wikipedia.org/wiki/Muky%C5%8Dkai
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.