Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRegina Szilágyiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
GKIeNET Kft. www.gkienet.hu Az állami szerepvállalás értékelése a magyarországi szélessávú infrastruktúrafejlesztésekben Budapest, 2010. október 1. Kis Gergely Közgazdász vándorgyűlés
2
Elektronikus szolgáltatások a sávszélesség és az elérési technológiák függvényében
3
Magyarországi szélessávú infrastruktúrafejlesztési pályázatok A pályázat neve Megjelenés éve Projektek száma Teljes támogatás (EUR~HUF)* A teljes beruházás értéke (EUR~HUF)* HHÁT 2200327 2.810.674 EUR 737.043.000 HUF HHÁT 320036 939.455 EUR 246.353.250 HUF GVOP 4.4.1200428 8.215.284EUR 2.020.384.678HUF 17.955.863EUR 4.415.885.493HUF GVOP 4.4.2200559 42.435.027EUR 10.724.604.270HUF 58.038.876EUR 14.668.165.038HUF GOP 3.1.120073711.911.908EUR 3.017.881.784HUF 25.040.458EUR 6.344.000.000HUF
4
A pályázati kiírásokban érintett települések területi elhelyezkedése
5
Kistérségek decilisek alapján képzett csoportokban elfoglalt helyezésének változása 2003-2008 között az IKT eszköz-ellátottság mutató alapján A magyarországi elektronikus hírközlő hálózat – kistérségi szinten vizsgálva – 2003-2008 között a további területi differenciálódás irányában fejlődött.
6
Települések optikai hordozóhálózati lefedettsége (külterületi határokkal)
7
Optikai hordozóhálózati lefedettség alakulása településméret alapján
8
Települések optikai hordozóhálózati ellátottsága településméret alapján Forrás: MEH-GKIeNET felmérés, 2009. június Települé- sek száma Lakosság száma Optikai státusz Van optika … csak egy* …egynél több Nincs optika … de épül … nem épül 250 fő alatt44066 ezer fő106802633489245 250-499584215 ezer fő2411756634360283 500-999679494 ezer fő43427515924532213 1000-24998251 320 ezer fő69741628112812116 2500-49993341 126 ezer fő32318214111110 5000 fő vagy több 2906 956 ezer fő28967222101 Összesen315210 178 ezer fő209011958951062194868
9
Az optikai hordozóhálózati lefedettség szempontjából „fehér”, „szürke” és „fekete” települések 425 település esetében volt optika (2009. március végén), de mégsem azt használják. Forrás: MEH-GKIeNET felmérés, 2009. június
10
Településrészek optikai körzethálózati lefedettsége (2008 végén)
11
Helyi hurok átengedési díjak (teljes átengedés) 2002-2009
12
Helyi hurok átengedési díjak (részleges átengedés) 2002-2009
13
A hurokátengedés aránya a szélessávú előfizetési végpontszámhoz viszonyítva (2008. szeptember)
14
Frekvencia 1.A sikertelen mobiltender (2008) azt eredményezte, hogy 2 évig értékes frekvenciák voltak „polcon tartva”. 2.A 900 MHz-es blokkok fontosak a 3G-t fejlesztő mobilcégek számára (nem csak optikai szálkapacitásra van szükségük a nagyobb sávszélesség érdekében, hanem frekvenciára is), de a 4G tükrében csak 3-4 évre lehet tervezni 3.A 450 MHz-es frekvencia kiváló terjedési jellemzőkkel bír, de a jelenlegi szélessávú igényeket tekintve már a rurál területeken is csak nagy kompromisszumokkal elfogadható sávszélességet fog hozni (200-300 kb/s-ot letöltési irányban). Alkalmazása inkább speciális igények kiszolgálására jó, de nem szabad elfelejteni, hogy a CDMA technológia egyre inkább „elavult” (a fejlesztések nem ebben irányban mennek).
15
A szélessávú (legalább 4 Mb/s névleges sebességre képes hozzáférési hálózatok – optikai felhordó hálózati kapcsolat 2009Q2 Az összetett – multimédia átvitelre is képes – kritériumrendszernek a magyarországi települések 53%- a nem felelt meg 2009 második negyedévének végén
16
A verseny (szolgáltatásonként eltérő, de koncentráljuk az egyre nagyobb sávszélességet igénylőkre) Internetszolgáltatás esetében valódi verseny az ügyfelekért a 30-50 nagyváros egyes részein folyik – a többi településen és településrészen lényegében lokális monopóliumok láthatók. A 3G fejlődése ugyanakkor itt is versenyt generálhat, HA: lesz elég hordozóhálózati kapacitás hozzá. Az ARPU csökken: Magyarország egészére vonatkozóan 2008 végi adatokat alapul véve kábeltévé esetében 3300 Ft, internetszolgáltatás esetében 4669 Ft (a vezetékes szélessávú piacra vonatkozóan 5060 Ft). Az elektronikus hírközlőhálózat birtokosainak árbevétele az ehhez köthető szolgáltatásokból valószínűsíthetően nem fog nőni a következő 3 évben – és ez nem kedvez az alapinfrastruktúra építéseknek.
17
EU tagországok szélessávú teljesítmény indexei, 2008 (BPI)
18
Optikai helyi hurkok fejlesztése (Japán, Dél-Korea, Egyesült Államok és az Európai Unió) Grandiózus tervek az EU Digitális Menetrend tervezetében: 2020-ra minden európai részére elérhetővé válna a 30 Mb/s-os vagy annál nagyobb sebességű internet, az európai háztartások fele pedig 100 Mb/s-os vagy még ennél is gyorsabb internet-előfizetéssel rendelkezik majd.
19
HSxPA HSUPALTE Javaslatok a fejlesztéspolitika számára
20
Az állami beavatkozás indokolhatósága Az elektronikus hírközlő hálózati infrastruktúra létrejöttét támogató közösségi forrás bevonása liberalizált távközlési piacon csak abban a két esetben megengedhető, amennyiben az állami támogatás szempontjából vizsgált földrajzi területen: (1)az alapszintű szélessáv jelenleg még nem elérhető, és ahol ilyen infrastruktúra kiépítését magánbefektetők a közeljövőben nem is tervezik (2)új generációs elérési hálózat jelenleg még nincs, és ahol a közeljövőben előreláthatólag magánbefektetők által nem is épül (3)Ahol létezik szélessávú elérési hálózat, azonban egyes felhasználói csoportok nem kapnak megfelelő szolgáltatást, vagy a szolgáltatások díja – verseny híján – a fogyasztók számára megfizethetetlen, vagy a szolgáltatás minősége nem kielégítő, és nem várható ezek megszüntetése.
21
Korszerű elérési technológiákkal való lefedettség az egy háztartásra jutó költségek függvényében
22
Megtartandó jó gyakorlatok 1.A szélessávú infrastruktúra fejlesztésénél az üzletileg kevésbé, vagy nem vonzó területeken az állami szerepvállalás fontosságának felismerése. 2.A szélessávú lefedettséget mutató térkép létrehozása (látható, hogy az infrastruktúra kataszter létrehozása a jövőben nem lesz megkerülhető…) 3.Az Európai Unió finanszírozásával megvalósított pályázatok hatékony forráslehívási képessége.
23
Változtatást igénylő területek azonosítása 1.A beruházási (fejlesztési) adókedvezményekkel való helytelen gazdálkodás. 2.A terület fejlesztéséért felelős mindenkori minisztérium és a szabályzóhatóság együttműködésének hiánya. 3.A hordozóhálózat és az elérési hálózat nem elkülönülten kezelt fejlesztése. 4.Az utakkal, járdákkal, oszlopsorokkal és ingatlanhasználati jogokkal – mint korlátos erőforrásokkal – való gazdálkodás hiánya. 5.A komplex fejlesztési programok hiánya. 6.A nagykereskedelmi piacok szabályozásának elégtelen volta, és a nagykereskedelmi kínálat kikényszerítésének elmaradása. 7.Az állam, mint stratégiai befektető megjelenésének elmaradása.
24
Köszönöm a figyelmet! gergely.kis@gkienet.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.