Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEmília Szekeresné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Egy csodálatos lehetőség: a családi napközi bemutatása
Dr. Nagy Ágnes „A munka világa konferencia nap” – Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola 2010. február 13
2
Problémafelvetés „A népmesékben mindig a harmadik királyfi vagy királylány menti meg az öreg királyt, az országot. A mai demográfiai helyzetben nagy szükség volna arra, hogy megszülethessenek a kívánt, tervezett gyerekek. Míg a nyolc általánost vagy kevesebbet végzett fiatalok tervezett gyermekei megszületnek, az érettségizett vagy magasabb végzettségű fiatalok körében sokkal kevesebb születik, mint ahányat szeretnének. Felmérésünk szerint a mai fiatalok 20 százaléka három, 60 százaléka két gyereket szeretne, és csak három százalékuk mondja azt, hogy egyet sem. De a magasabb végzettségű nők nagyon súlyos hátrányba kerülnek a velük azonos végzettségű gyermektelen nőkkel vagy férfiakkal összehasonlítva, ha gyereket vállalnak. Természetes, hogy szeretnének időt szakítani a nevelésre, ugyanakkor nem akarják veszni hagyni a hivatásukba fektetett energiáikat, ami egyébként az ország számára is nagy veszteség lenne. A mi mozgalmunk célja a tervezett gyermekek vállalásának segítése, és annak biztosítása, hogy az iskolázott nőknek ne kelljen szükségszerűen választaniuk a gyermekvállalás és hivatásuk gyakorlása között.” (dr. Kopp Mária)
3
Előzmények Magamról, saját történet Décse nevű kisfiunkkal – probléma észlelése Belevágnánk – de hol, és hogyan? Próbálkozások (önkormányzat, Oktatási Központ) Kisszállási pozitív fogadtatás Tanfolyam, Egyesület, engedélyeztetés Gyors fejlődés Jelenleg 10 családi napközi van a hálózatban Kisszállás (2), Mindszent (2), Baja (2),Kiskunfélegyháza, Szeged, Dávod (2) Képzési program az országban 9 helyen
4
Család vagy karrier? EU-s célkitűzések 2010-re:
Férfiak és nők azonos mértékű gazdasági függetlenségének megteremtése Gazdasági döntéshozatalban való esélyegyenlőség
5
Gyermek vagy munka? Gyermekgondozási szabadság, és a kapcsolódó intézményi ellátások rendszere Munkaerőpiac és a családtámogatási rendszer Háztartási munka egalitáriánus megosztása Pelenkázz, tovább élsz!
6
Családbarát munkahely
Szakmai karrier a szülői mellett Párkapcsolati, kommunikációs, gyermeknevelési problémák megoldásában segítség Lakásvásárlási gondok
7
A harmadik a hazának… 3 gyermek kell ahhoz, hogy megforduljon a demográfiai trend 2010-re: a bölcsődés korosztály 30%-ának férőhely (jelenleg: 8-10%) Biztos, hogy bölcsőde kell? Korai szocializáció előnyei - de! egy rossz intézmény (túlzsúfolt ellátóhely, frusztrált gondozókkal) rosszabb, mint ha nem lenne semmi Munkahelyek megtartása (ha vissza tud menni az anya dolgozni)
8
Mi a családi napközi? 2006 óta: gyermek 1 éves kora után GYES mellett lehet dolgozni (GYES + munkabér!!!) Gazdasági, társadalmi változások 2 keresős családmodell nők munka világába való visszailleszkedésének szükségessége (+ női karrier megjelenése) Élethosszig tartó tanulás megjelenése ennek a mintája már csecsemőkortól átadódik (elsődleges szocializáció) Mit lát otthon a gyermek? Kutatás: anya végzettsége a legerősebb befolyásoló tényező a gyermek későbbi tanulmányai szempontjából! De! Mindezt nem követte az ellátórendszer fejlődése Leépítés történt, visszaépítés nem A megnövekedett elvárásoknak a meglévő állami rendszer csak részben tud megfelelni (nagy létszám, korszerűtlen és elavult infrastruktúra, forráshiány). Versenyképesség kérdése.
9
(bölcsőde, óvoda, iskolai napközi MELLETT)
Mi a családi napközi? 1997. Évi XXXI. Tv (Gyvt): gyermekjóléti alapellátás része, ezen belül: gyermekek napközbeni ellátása (bölcsőde, óvoda, iskolai napközi MELLETT) 1. Bölcsőde: Hazánkban az első: 1852 KSH: (bölcsőde/férőhely/beíratott gyermek) 1993: 702 / / 2006: 543 / / – 128%! Plusz szolgáltatások (bébihotel, játszóház, stb.) HOL? EU-s irányelv: 2010-re 30% (jelenleg 8-10%)
10
Mi a családi napközi? 2. Óvoda
1828: Brunszvik Teréz, Angyalkert Kisdedóvó Közoktatási intézmény is Beóvodáztatás aránya: kb. 85%
11
Mi a családi napközi? Modell-kísérlet: Kiskunhalas, 1993 Célok:
Bölcsődei férőhelyek számának pótlása Óvodai zsúfoltság enyhítése Iskolai napközi lehetséges alternatívája Választható alternatíva a szülőknek (államilag elismert, ellenőrzött módon) 5 családi napközi, ebből 4 a mai napig sikeresen működik! (és azóta újak is nyíltak)
12
Mi a családi napközi? Ki lehet a fenntartó? Normatíva
Állam (Önkormányzat, Kistérség) Non-profit civil szervezet (alapítvány, egyesület) Non-profit vállalkozás (Bt, Kft, stb.) For-profit vállalkozás (Bt, Kft, stb.) Egyéni vállalkozó (szociális vállalkozási forma) Normatíva 1,2,3: 100% 4,5: 30%
13
Családi napközi vezető képzés
Miért vágtunk bele? Családi napközik számának robbanásszerű emelkedése (és közben nincs a közelben képzőhely) Távolság (nehézkes tömegközlekedés, jogosítvány és/vagy saját gépkocsi hiánya, plusz költség) Kisgyermekkel nehezebben mozdul Hálózatos formában történő üzemeltetés – plusz szolgáltatás
14
Családi napközi előnyei
Munkahelyteremtés Direkt akiknek nincs munkájuk, helyben dolgozhatnak egy családi napköziben Indirekt akik elmennének dolgozni, de nem tudják hova tenni a gyermeküket, így megoldhatják a biztonságos, megnyugtató napközbeni elhelyezését
15
Családi napközi előnyei
Település lakosságmegtartó szerepe Bölcsőde Ha nincs: megoldódik a hiány Ha van, de kevés a férőhely: Új férőhelyek Szünet idején megoldás Alternatíva a szülőknek (nem viszi el máshová azért, mert ott van egy esetlegesen magasabb színvonalú magán szolgáltató) 5-7 férőhely! Nem konkurencia! Óvoda Szünet idején megoldás (őszi, téli, tavaszi, nyári) Alternatíva a szülőknek! Nem konkurencia! (Aki akarja, most is elviszi a gyermeket. Így legalább a településen maradna a gyermek.) 5-7 férőhely! Iskola Napközi ellátás alternatívája, kisegítője lehet Munka nélkül maradt pedagógusoknak plusz munkalehetőség lehet! Legális korrepetálás Legális babaangol, stb.
16
Önkormányzatnak előnyök
Férőhelyek Bölcsőde Ha van, de kevés: plusz férőhely, szünetre megoldás, alternatíva a szülőknek Ha nincs: most már van! GYES + MUNKABÉR! (térítési díj kérdése) Óvoda plusz férőhely, szünetre megoldás, alternatíva a szülőknek Általános iskola Napközi kiegészítése, alternatíva a szülőknek Az önkormányzati intézményeknek NEM KONKURANCIÁJA, hanem segítője, alternatívája a családi napközi!
17
Önkormányzatnak előnyök
Lakosságmegtartás, munkahelyteremtés „Van” a „Nincs” helyett direkt és indirekt munkahelyek szolgáltatások Nem viszik el a gyermekeket Tehetősebbek is helyben maradnak (magánbölcsi, magánovi) Plusz szolgáltatások lehetősége Babaangol Baba-mama klub (együttműködés a védőnővel) Torna (babának, mamának), jóga, egészségklub, előadások, filmvetítés, továbbképzés, stb… Minden, ami egy „nagyvárosban” természetes, és elérhető! ESÉLYEGYENLŐSÉG VERSENYKÉPESSÉG FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS
18
MUNKÁLTATÓNAK ELŐNYÖK
Nők és a munka világa Kétkeresős családmodell Egyre kvalifikáltabbak a nők (személyes szükséglet) De ettől még a nő vezeti a háztartást, és oroszlánrészt vállal a gyermeknevelésben! Ha van gyermeke, akkor ez már most megoldandó feladat. Ha még nincs gyermeke, lesz (és ez így van jól)! Ha szülés után visszajönne, mikor? Mekkora a kiesés (új ismeretek, stb.)? És addig, amíg GYES-en van, Ön hogyan oldja meg? új, határozott idejű alkalmazottal? És ha közben visszajönne a régi? A többiek helyettesítik? És ha mégsem jön vissza, amikorra ígérte (nem tud, vagy nem akar)? Mit csinál a szünetekben? Az egész családnak nincs annyi szabadsága, mint amennyi tanítási szünet van egy évben... Ha van (vidéki) nagymama, aki nem dolgozik, az jó. És ha nincs? Táppénzre megy…?
19
MUNKÁLTATÓNAK ELŐNYÖK
Régen: munkahelyi bölcsőde, óvoda A családi napközi mint lehetőség: Kis létszám (5-7 gyermek) Bárhol létesíthető (a munkahelyen belül is, akár) Támogatási lehetőség lehet a szülőnek (akár a napközi támogatásával). Ösztönzés arra, hogy visszajöjjön dolgozni. munkáltatói image fokozása Elegáns, korrekt, tisztességes, költséghatékony megoldás.
20
A CSALÁD – a szülők és a gyermekek - ELŐNYEI
A gyermek legfontosabb közege a család. Ez nem kérdés, hanem tény! Méghozzá a nyugodt, kiegyensúlyozott család Nincstelenség, pénztelenség? Tevékenységtől való mentesség? Napirend hiánya? Elsődleges és másodlagos szocializáció fontossága Versenyképesség Esélyegyenlőség
21
A CSALÁD – a szülők és a gyermekek - ELŐNYEI
KIKNEK? 20 hetes kortól 14 éves korig fogadunk gyermekeket. Ez azt jelenti, hogy a bölcsőde, óvoda, illetve az iskolai napközi helyett a gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyelet és étkezés itt történik. ELŐNYEI? kis gyermeklétszám (5-7 fő) →hogy kevesebbet legyen beteg! életkornak megfelelő nappali felügyelet →hogy könnyebb legyen a beilleszkedés! egészséges étrend biztosítása →hogy ha allergiás, se legyen gond! egyénre szabott foglalkozás →hogy ha „problémás”, se legyen Önnek probléma! Ha tehetséges, ne kallódhasson el! folyamatos gyermekorvosi felügyeletet →hogy Ön végig nyugodt lehessen, amíg nincs vele! napi, friss levegőn töltött mozgás →hogy később is egészséges legyen! nyitva tartása egyéni megbeszélés szerint →hogy Ön nyugodtan végezhesse a dolgát! KIEGÉSZÍTŐ SZOLGÁLTATÁSOK: igény szerint: hétvégi gyermekfelügyelet, születésnapi zsúr szervezése, egyéni korrepetálás idegen nyelvi foglalkozás (angol és/vagy német) játszóház (nem állandó, hanem alkalmankénti gyermekmegőrzés, pl.: hivatalos ügyek intézése, fodrász, stb. idejére) baba-mama klub, kismama programok
22
Mennyi az annyi? Bölcsőde
,- FT/gyerek/hó (államnak) Hivatalosan 14, gyakorlatban átlag (van, hogy több) gyermek egy gondozóra Szülőnek elvileg ingyenes, gyakorlatban jelentős rejtett költségek
23
Mennyi az annyi? Óvoda 60-100.000,- Ft/hó/gyerek (államnak)
Hivatalosan max 22, gyakorlatban 30 fölötti csoportlétszám, egyszerre 1 óvónővel (de-du) Szülőnek elvileg ingyenes, gyakorlatban jelentős rejtett költségek
24
Mennyi az annyi? Családi napközi
22.000,- /hó/gyerek (állam részéről) Max 5 gyerek (ha van segítő, akkor lehet még 2) 1 gondozóra Szülőnek – vagy valakinek - hozzá kell járulnia – de! Mivel ez kötelező önkormányzati feladat, az önkormányzat segíthet(ne) a lakosainak, lehetne munkahelyi csana, stb…
25
Családi napközi anomáliái
Közfeladat – de alig támogatja az állam Közfeladat – mégis profitéhes vállalkozóknak kiáltják ki a működtetőket Közfeladat – mégis az állam kényszeríti fizetésre a szülőket (!) Vannak Állami és Magán Gyermekek?
26
Családi napközi anomáliái
Támadások: nem szakember az ellátó, elégtelen szakmai színvonal Állami bölcsődéhez, óvodához, iskolai napközihez képest alacsonyabb elvárt tárgyi feltételrendszer
27
Megoldási javaslat Feltárt anomáliák feltérképezése
Felvetett támadások kibontása Konkrét javaslatok megfogalmazása Gyermek utáni „kártyapénz” a mostani sokszorosan lehívott, áttekinthetetlen, elnagyolt szabályozású normatíva – rendszer helyett Jogszabályok harmonizálása Családbarát, gyermekcentrikus, költséghatékony ellátóhelyek létrehozása
28
28 családi napközi tanfolyam
Kutatási előzmények 28 családi napközi tanfolyam Minta: 270 fő (jelentkezési lapok) Időszak: január december Helyszín: országos Dél-Alföld: Kisszállás, Baja, Mindszent, Szeged Kelet-Magyarország: Hosszúpályi (Debrecen) Észak-Alföld: Eger, Szendrő, Miskolc Nyugat-Magyarország: Zirc Budapest
29
Adatok - demográfia A tanfolyamot végzettek közül: 16 fő férfi (6%),
254 fő nő (94%) 94-en nyilatkoztak úgy, hogy van saját gyermekük
30
Adatok - végzettség
31
Adatok – végzettség (pedagógusok megoszlása)
32
Miért jött a tanfolyamra?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.