Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az orosz kultúra jellegzetessége
2
Evolúció és robbanás a kultúrában
A keleti szlávok Egy állam kialakulása, a középkori kultúra konzerválása. Evolúció és robbanás a kultúrában A kultúra fejlődésének két modellje: fokozatosság (folytonosság) – evolúció robbanás (ugrás) – revolúció Működési területük: a kultúra belső (szerkezeten belőli) fejlődésére (különböző szerkezetei / területei közti feszültség), a külső kulturális környezetével való érintkezésben (az alacsonyabb / magasabb vagy az egyforma fejlettségű kultúrák között), a kultúra és a nem-kultúra közötti dialógusban. A kultúrák közötti kölcsönhatások (dialógus) formái: hatás, kölcsönzés, adaptáció, tanulás, stb.
3
Az orosz kultúra Előzmények:
az államiság kialakulásának sajátosságai (varjag és tatár-mongol elemek), az orosz ortodoxia és a hatalmi eszme bizánci indíttatása és fokozatosan növekvő izolacionizmusa → az egyeduralmi állami forma és a kultúra vallási jellege a 17. sz. második feléig a világi kultúra szűk tere (folklór és a népi kultúra = „nem-kultúra“: igricek [szkomorohi, "скоморохи"]), „aszketizmus” (nem fejlődnek a kultúra esztétikumra orientált ágai: szobrászat, színház, líra), szó-centrikussága, kulturális korszakok kihagyása (Reneszánsz) és elhúzódó Középkor.
4
Az átmeneti korszak – 17. század
A 17. század közepe – az orosz állam és kultúra fejlődésének válsága. Okai: a 17. sz. eleji „zavargások kora“ (Смута = "szmuta") az egyházszakadás (раскол = raszkol). A kulturális izolacionizmus fokozatos megszűnése A lengyel kultúra hatása (ukrán és fehérorosz közvetítéssel) Az „alacsony“ kultúra aktivizálódása Nagy Péter reformjai (adminisztratív, társadalmi, gazdasági, kulturális) → a kultúra robbanásszerű átalakulása.
5
A 18. századi orosz kultúra sajátosságai
A felvilágosodás-kori eszmék elterjedése és gyakorlatias felfogása (felülről kezdődő reform). A felvilágosult uralkodó eszményképe és realizálódása Nagy Péter személyiségében A kultúra intézmény-rendszerének tudatos felépítése (oktatás, életforma, társadalmi érintkezés, nyelv, és ezek intézményei) A kultúra szemiotizációja (ruha, küllem, viselkedés) Az antinómiák: saját / idegen, régi / új ↔ európai / orosz, magas /alacsony, vallási / világi kultúra, a kultúra központja / perifériája
6
Az orosz klasszicizmus barokkos és reneszánsz vonásai (felgyorsult fejlődés)
A kultúra többnyelvűsége. A 18. sz. végére beéri az európai kultúra fejlődési szintjét.
7
Képek és hátterek forrásai
I. I. Glazunov, Az örök Oroszhon A. Rubljov, Ótestamentumi Szentháromság A. Vasznecov, Igricek (Szkomorohi), 1904, Tretjakov Galéria, Moszkva. Novgorodi íróeszközök és nyírfaháncs-iratok (12. század) Igricmaszk (bőr, 13. sz. második fele) Vl. Szerov, I. Péter
8
http://www. nasledie-rus. ru/podshivka/6602
Szentpétervár tervezett kialakítása J. B. A. Le Blond terve szerint (1717) századi orosz lövészek öltözéke Nagy Péter-kori Szemjonovi Gárdaezred katonai és altiszti egyenruhája 13. századi orosz hercegnői öltözék. In: Пушкарева Н. Л., Женщины древней Руси. М., «Мысль», 1989 (címlap) 17. és 18. századi orosz nemesi női öltözékek és Pétervári panoráma és impresszió Pétervár építése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.