Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJakab Magyar Megváltozta több, mint 10 éve
1
HANS BELTING A mű - kontextusban prezentációs anyag 1 Propedeutika TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Propedeutika alprojekt1
2
HANS BELTING A mű a kontextusában Siena a Dóm belső összképe a szentély felé 2TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt
3
HANS BELTING A mű a kontextusában Siena, Dóm, A reneszánsz főoltár 3TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt
4
HANS BELTING A mű a kontextusában 4TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt
5
HANS BELTING A mű a kontextusában 5TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt A Maestà fő képe két különböző oltárképtípus szintézisére törekszik ugyanazon az oltáron: 1.a Madonna del Voto ötrészes retablóját, amelyet a város új védőszentjének szentelt, miután Siena Montapertinél győzelmet aratott Firenze fölött (1261) Az oltárból csak a középrész maradt fenn (lásd: 9. dia). Az egész azonban öt, árkádok alatt elhelyezett félalakos ikon frízeként rekonstruálható. Lehetséges, hogy ez volt az első több részes retabló, melyet azzal a szándékkal hoztak létre, hogy a fő védőszent Máriához a városnak azt a négy férfi védőszentjét társítsák, akiknek kultuszát akkoriban Siena támogatta. 1. Az ő alakjuk keretezi a kórusbeli nagy kerek ablakon látható Maria Assuntát is (1287), amely a retabló mögött volt
6
HANS BELTING A mű a kontextusában 6TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt Előzmény: Vigoroso da Siena: Poliptichon (1280), Perugia, Museo Nazionale
7
HANS BELTING A mű a kontextusában 7TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt Előzmény: Vigoroso da Siena: Poliptichon (1280), Perugia, Museo Nazionale
8
HANS BELTING A mű a kontextusában 8TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt Ahhoz, hogy a Maestà mondandóját meg tudjuk ítélni, össze kell vetnünk egy másik oltárképpel, amely a dóm homlokzatával szemközti S. Maria della Scala kórház számára készült és amelyre ugyanaz a megbízó, a Domopera, adott megbízást Ducciónak (lásd következő dia). (…) A kórház számára készült retabló az oltárkép azon két alaptípusának egyikét reprezentálja, amelyek a Maestà keletkezésekor feltételezhetően már kialakultak. Mindazonáltal két olyan közös jegyet mutatnak fel, mely időközben a poliptichon normájának részévé vált: az egyik ilyen a tiszta votívikon kiegészítése igényesebb teológiai képprogrammá, amely kapcsolatot teremt a próféták és a Madonna között, a másik pedig a képfal kis oromzatokkal, támpillérekkel és ablakszerű árkádokkal tagolt kis homlokzattá alakítása.
9
HANS BELTING A mű a kontextusában 9TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt Duccio: 47. számú poliptichon (1310-12), (185 x 257 cm). Siena, Pinacoteca
10
HANS BELTING A mű a kontextusában 10TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052 – Szöveggyűjtemény-alprojekt Most már lehetséges, hogy a Maestàt abban a kontextusban lássuk, amelybe szánták és amelyhez alakja kapcsolódik. Mint mű csak akkor érthető, ha oltárképként betöltött funkciójából magyarázzuk. Már a fekvő formátuma is annak az oltárasztalnak a méretére lett tervezve, melyet Nicola Pisano műhelyében készítettek. Mint oltárkép a műfaj (a több részből álló poliptichon és a Madonna egy részből álló trónképe) két képtípusának kettős hangján beszél és kétoldalú megfestésével a főoltár és a kórusoltár kettős örökségét képviseli. A kontextus azonban csak akkor válik teljesen világossá, ha a Maestàt a székesegyházban elhelyezett ’templomképként” értelmezzük és arra gondolunk, hogy miképpen tapasztalta meg az egykorú szemlélő.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.