Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban."— Előadás másolata:

1 BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban.
Felszíni vizek szennyezettségének vizsgálata bioindikációs módszerrel.

2 A módszer kialakulása:
Belga Biotikus Index: Makrogerinctelenek összegyűjtése. Csoportosítás. Laboratóriumi, mikroszkópi beazonosítás. BISEL: Csoportosítás a megfelelő taxonok szintjéig. Beazonosítás csak a helyszínen.

3 A módszer elve: A vízminőség hatással van a flórára és faunára. Minél érzékenyebb egy élőlény, annál tisztább vízre van szüksége. Minél tisztább a víz, annál többféle élőlény található benne. A makrogerinctelenek a vízminőség indikátoraiként szolgálnak.

4 A módszer lépései: Mintavétel: makrogerinctelenek begyűjtése a vízből.
Feldolgozás: élőlények beazonosítása és megszámolása. Értékelés: élőlények érzékenységük szerinti csoportosítása. Minősítés: a víz biotikus index alapján történő osztályozása.

5 A helyszínen végezhető. Gyors. Nem igényel nagy szaktudást. Olcsó.
Az eljárás előnyei: A helyszínen végezhető. Gyors. Nem igényel nagy szaktudást. Olcsó. A vízminőség számokkal leírható. Fizikai vizsgálatokkal kiegészíthető.

6 Szabványos BISEL táblázat:
Vízszintes sorok: 1-7-ig a taxonok, érzékenységük alapján. Függőleges oszlopok: A taxonok változatosságát jelölik. Biotikus index: a sor és az oszlop metszéspontja.

7 Előzetes feladatok Helyszín feltérképezése. Részletes helyszínrajz készítése. Beazonosítási pontok kijelölése. Kavicszsákok kihelyezése.

8 Élőlények begyűjtése Szabványos kézihálóval. Kavicszsák elemzésével.
Vízparti kövek, ágak vizsgálatával.

9 Élőlények BISEL-táblázat szerinti beazonosítása.
Minta feldolgozása: Élőlények BISEL-táblázat szerinti beazonosítása. Értékelhető taxonok számának meghatározása.

10 Biotikus index megállapítása.
Talált taxonok sorba rendezése. Legérzékenyebb taxon kiválasztása. A taxonok száma és érzékenysége alapján a biotikus index megadása. Víz minőségi osztályba sorolása.

11 Kiegészítő vizsgálatok
pH. Hőmérséklet. Oldott oxigéntartalom. Nitrátion-tartalom. Ammóniumion-tartalom. Vezetőképesség.

12 Értékelés Következtetés a vízfolyás minőségére a makrogerinctelenek jelenléte alapján. Környezeti tényezők figyelembevétele. Antropogén befolyásoló hatások rögzítése. Javaslat a vízminőség javítására.

13 Röviden eddigi munkánkról
2001. óta végzünk BISEL- méréseket a Lebuki patakon. Tagjai vagyunk az országos mérőhálózatnak. Akit bővebben is érdekel a téma, az elérhetőségi cím: www. bisel.hu

14 Végezetül néhány „horogra került” szép példány képének bemutatásával zárnám előadásomat.

15 Köszönöm megtisztelő Figyelmüket!


Letölteni ppt "BISEL Biotikus Index a Középiskolai Oktatásban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések