Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLőrinc Veres Megváltozta több, mint 10 éve
1
A bengáli vaisnavizmus irodalma Dharma és Vallás Dharma és Vallás Az irodalom a vallás szolgálatában Az irodalom a vallás szolgálatában Irodalom feladata: Irodalom feladata: 1. Dicsőíteni az Urat 2. Az embereket a lelki élet felé terelni
2
¼r¦ N§rada így szólt: Nem beszéltél az Istenség Személyiségének fenséges és makulátlan dicsõségérõl. Mit ér az a filozófia, amely nem nyújt elégedettséget az Úr transzcendentális érzékeinek?
3
A nagy bölcs, Vy§sadeva, aki nagyon kegyes a tudatlanok tömegéhez, úgy állította össze a Védákat, hogy azt a kevésbé értelmes emberek is befogadhassák. Könyörületességbõl a nagy szent úgy gondolta, hogy ez majd lehetõvé teszi az emberek számára az élet végsõ céljának megértését. Összeállította hát a Mah§bh§rata címû nagyszerû történelmi elbeszélést, a nõk, a ª¡drák és a kétszer születettek barátai részére.
4
Vaisnava kanonizációs elvek: Vaisnava kanonizációs elvek: 1. siddhánta (filozófiai hitelesség) (filozófiai hitelesség) 2. rasza (esztétikai gyönyörködtetés / költőiesség) (esztétikai gyönyörködtetés / költőiesség)
5
Óh, nagy bölcs! Részletesen leírtad a vallásos cselekedetekkel kezdõdõ négy elvet, ám az Istenség Személyisége, V§sudeva dicsõségérõl nem beszéltél. Azok a szavak, amelyek nem az Úr dicsõségét írják le — aki egyedül meg tudja szentelni az egész univerzumot —, a szentek szerint olyanok, mint a varjak zarándokhelye, amely semmi élvezetet nem nyújt a teljesen tökéletes emberek számára, mert õk a transzcendentális birodalom lakói.
6
Az irodalom 3 alappillére: Az irodalom 3 alappillére: 1. alkotó 2. mű 3. befogadó
7
1. Az alkotó Siddhánta (filozófiai hitelesség) Siddhánta (filozófiai hitelesség) 1. ácsár = prácsár 2. tanítványi láncolat
8
¼r¦ Caitanya Mah§prabhu belépett R¡pa Gosv§m¦ szívébe, s megáldotta azzal a képességgel, hogy helyesen állapíthassa meg minden igazság végsõ lényegét. Tapasztalt bhaktává tette, akinek döntései pontosan egyeznek a tanítványi láncolat határozataival. ¼r¦ Caitanya Mah§prabhu ezzel személyesen hatalmazta fel ¼r¦ R¡pa Gosv§m¦t.
9
¼r¦la R¡pa Gosv§m¦, aki Svar¡pa D§modarát szívbéli barátjának tekintette, valójában ¼r¦ Caitanya Mah§prabhu pontos mása volt, és nagyon-nagyon közel állt az Úr szívéhez. Mivel ¼r¦ Caitanya Mah§prabhu eksztatikus szeretetét testesítette meg, természetes módon rendkívüli szépséget árasztott. Nagyon hûségesen követte az Úr által hirdetett elveket, és képes volt arra, hogy helyesen magyarázza el az Úr K¥¢£a kedvteléseit. ¼r¦ Caitanya Mah§prabhu a kegyével áldotta meg ¼r¦la R¡pa Gosv§m¦t, hogy ¼r¦la R¡pa Gosv§m¦ transzcendentális mûvek megírásával szolgálhassa Õt.
10
1. Az alkotó Rasza (esztétika/költőiség): Rasza (esztétika/költőiség): - Az irodalom egyik célja: Istent dicsőíteni - Istent csak ékes szavakkal, kellő pompával lehet dicsőíteni - A gyönyörködtetés nem öncélú - Krsna felé irányul
11
¼r¦ Caitanya Mah§prabhu ¼r¦la R¡pa Gosv§m¦ transzcendentális költészetének metaforáit és egyéb irodalmi díszítéseit magasztalta. Azt mondta, hogy ilyen költõi tulajdonságok nélkül lehetetlen a transzcendentális ízekrõl prédikálni.
12
2. A mű Az alkotás folyamata Az alkotás folyamata 1. kinyilatkoztatás (Rúpa, Jayadeva Gosvami) 2. kommentár (préselt gyapot kigobozása)
13
2. A mű 3 műnem: 3 műnem: 1. Líra 2. Epika 3. Dráma
14
2. A mű LÍRA Jellemzői Jellemzői Szerkezetük: Szerkezetük: - egyszerű, könnyen dalolhatók ( szmaranam ) Témájuk: Témájuk: 1. Filozófiai tételek 2. Rádhá és Krsna szerelme 3. Az Úr Caitanya dicsősége 4. A lírai én lelki vágyai/vágyódásai
15
2. A mű Legkiemelkedőbb képviselői: Legkiemelkedőbb képviselői: - Narottama dásza Thakura - Locsana dásza - Govinda dásza - Csandrasékhara dásza - Vászudeva Gosh - Jnánadásza - Srínivásza - Rúpa Gosvámi - Bhaktivinoda Thákura
16
2. A mű EPIKA 3 kedvelt és elterjedt epikai műfaj: 3 kedvelt és elterjedt epikai műfaj: 1. Regény 2. Elbeszélő költemények ( kávyák ) 3. Életrajzok ( carita, máhátmya, kadaca )
17
2. A mű 1. Regény Bhaktivinoda Thákura: Jaiva Dharma - Pikareszk regény - Utazása = különböző életfelfogások - Végállomás = bhakti-yoga
18
2. A mű 2. Elbeszélő költemények ( kávyák ) - Krsna és Caitanya alakja köré fonódtak - Fajtái: a) mahá-kávya (hosszú) b) khanda-kávya (?) c) dúta-kávya - rövid - témája: szerelem vagy vallás - a szerelmes egy hírnököt küld kedveséhez
19
Rúpa Goszvámi: a) Hamszadúta - Egy hattyú a hírnök ( hamsa ‘hattyú’) b) Uddhava-szandesa - Krsna rokona, Uddhava a hírnök Kálidásza: Méghadúta - A magyar címe: Felhőhírnök
20
2. A mű 3. Életrajzok ( carita, máhátmya, kadaca ) - Leginkább Caitanya Maháprabhu nevéhez köthetők - Eltávozása után megszaporodtak Krisnadásza Kavirája: Csaitanya- csaritamrita - Sohasem találkozik az Úr Csaitanyával - Mégis a legelfogadottabb (Miért?) - Nem hagyományos értelemben vett bibliográfia = interpretáció
21
2. A mű DRÁMA Közkedvelt műfaj a vaisnava hagyományban Közkedvelt műfaj a vaisnava hagyományban Brahmá teremtette meg a félistenek oktatása és szórakoztatása végett Brahmá teremtette meg a félistenek oktatása és szórakoztatása végett Az első előadás: Indra udvarában Az első előadás: Indra udvarában Bharata Muni: Nátya-sásztra Bharata Muni: Nátya-sásztra - drámaelméleti munka ( nátya ‘dráma’) - rendkívül részletes
22
3. A befogadó A vaisnava kánon elvárásai: A vaisnava kánon elvárásai: 1. sziddhánta (filozófiai hitelesség) 2. rasza (esztétikai gyönyörködtetés) A tökéletese hatás eléréséhez nem elég A tökéletese hatás eléréséhez nem elég A befogadói attitűd is szerepet játszik A befogadói attitűd is szerepet játszik Az anyagi term. 3 kötőerejének befolyása Az anyagi term. 3 kötőerejének befolyása => eltérő értelmezések A legteljesebb megértés A legteljesebb megértés => „megelőlegezett” hit Teoretikusan el kell fogadni a mű szemléletét Teoretikusan el kell fogadni a mű szemléletét
23
3. A befogadó Bhagavad-gítá Számtalan fordítás és kommentár Számtalan fordítás és kommentár Támadják Sríla Prabhupáda fordítását Támadják Sríla Prabhupáda fordítását => túlságosan egyoldalú => mindent a bhakti szempontjából magyaráz magyaráz A Gítát csak ebből a szempontból lehet megérteni A Gítát csak ebből a szempontból lehet megérteni
24
Kedves Arjunám, Engem csakis az osztatlan odaadó szolgálat révén lehet igazán megérteni úgy, ahogyan elõtted állok, s így lehet közvetlenül meglátni Engem. Csak ily módon tudsz behatolni a Rólam szóló tudás misztériumába.
25
3. A befogadó Rámájana Megértése több szintű Megértése több szintű 1. Titokzatos mese (eposz) 2. Védikus történelmi krónika 3. Szentírás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.