Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPiroska Halászné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)
2
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. Közös képzések kialakítása, akkreditációja Nincs országos rendszer, nem volt idő egyeztetésre – BME példákon kerül ismertetésre Bemutatás (előadó – BME új vezetési modell) Dr. Moson Péter, matematikus, BME Természettudományi Kar dékán, nemzetközi rektorhelyettes Korábbi funkciók: GPK nemzetközi dékánhelyettes, BME Francia Tagozat Igazgató, EU Leonardo Program egyetemi koordinátor, nemzetközi projektek stb. Oktatás: angol, francia, orosz.
3
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. Bemutatás (BME idegen nyelvű képzései). Hagyomány – új prioritások. Az 1980-as évektől – külföldi hallgatók Angol: térítéses, mérnökszakok, teljes alap-, mester-, doktori képzések. Orosz: kormányközi, robotika, „mester”. Jelenleg (2 éve) nem működik. Az 1990-es évektől – cél két kultúrában jártas magyarok Francia: EU, AUF, BME finanszírozás, 7 Kar, 1-4. szemeszterbeli tárgyak. Szakmai gyakorlat, részképzések francia nyelvterületen. Német: DAAD, BME finanszírozás, 2 Kar, 1-4. szemeszterbeli tárgyak, 5. szemeszter Karlsruhe-ben. 2008-tól – „Állandó” kínálat cserehallgatóknak Angol: BME finanszírozás, mind a 8 Kar, elsősorban mester szintű tárgyak (Erasmus - egyensúly bejövők, kimenők).
4
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. BME oktatási politika (alapelv) BME kutató-elit egyetem felvett hallgatóinak (minden szakon a maximális felvételi pontszámnak minimum 70%-a szükséges a felvételhez) teljes (BSc, MSc, PhD) képzést kínál itthon, és segítséget nyújt külföldi tapasztalatszerzésre. Értelmezés Egyetemi szinten csak olyan programokban veszünk részt, ahol „nem veszítjük el” a hallgatót (nincs „brain drain”). Decentralizált az egyetem e téren is, de a Karok is ezt követik.
5
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. BME oktatási politika (részletesebben) A BME számára fontos, hogy legalább átlagos, lehetőség szerint jó külföldi egyetemekkel közös képzései legyenek. Az idegen (elsősorban angol) nyelven folyó képzéseink lehetővé teszik, hogy külföldi hallgatókat tudjunk fogadni. Ez a saját hallgatóink külföldre utazását is segíti, továbbá oktatóink nyelvhasználatát javítja. A közös képzés további előnye, hogy a két (vagy több) egyetem oktatói között is kialakul a kapcsolat. Ez segít mások megismerésében, a jó gyakorlat átvételében. Az akkreditáció technikai kérdés, ha nem gyenge a külföldi partner, akkor nem lehet vele érdemi gond."
6
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. BME oktatási politika (további részletek) Minőségbiztosítás. A BME kimondta, hogy minden idegen nyelvű képzése minden szempontból megegyezik a megfelelő magyar nyelvűvel (tanterv, tantárgy tematikák, tantárgy felelősök, számonkérések színvonala stb.). Problémák (itt csak röviden) Magyar hallgatók nagyobb arányú részvételének biztosítása. Szemléletbeli viták a „régi térítéses”-ről az új, a „magyar” oktatás módszereire való áttérés során.
7
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben Példák. KIVÉVE az EU Erasmus programját (ismert, rendezett, más előadók). Ösztöndíjkalauz (67 o.). erasmus.bme.hu. Szervezés. BME Központi Tanulmányi Hivatal (KTH) Erasmus és Cserehallgatók Iroda (ECSI), 2+1/2+1/2 munkatárs. ATHENS program. Évente 2*9 nap (5 nap tanulás +2 nap közös kultúra + 2 nap utazás). Elismerés automatikus, de eltérés 1 (BME), 2-3 (másutt) kreditpont. 14 vezető EU műegyetem. Részvétel meghívásos alapon (11 éve). Tagdíj (2500 €). Egy-egy alkalommal kb. 80 kurzus, 2000 hallgató. Probléma. Finanszírozás. 200 € / magyar hallgató – szállás.
8
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) 4TU program. 2 hetes Nyári iskola. Bécs, Budapest, Pozsony, Prága műegyetemei. A regionális szervezet oktatási programja. Tagdíj nincs. Alkalmanként kb. 30 fő. Probléma. Finanszírozás. 200 € / magyar hallgató – szállás. TIME program. 2 hetes Nyári iskola. Budapest, Madrid, Párizs, Stockholm műegyetemei részben videokonferenciával. Nemzetközi hálózat oktatási programja. Tagdíj 2100 €. KTH Stockholm akkreditált képzése 5 kreditpont. Alkalmanként kb. 100 részvevő. EU Erasmus Mundus finanszírozás hallgatói mobilitásra, szervezésre, TIME oktatásra. Probléma. NINCS, vagy ha mégis tagdíj – sok „kicsi” …
9
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) TIME program. Két diplomát adó képzés 6 év tanulmányokért. Kb. 50 műegyetem nemzetközi hálózatának fő oktatási programja. Felvétel a szervezetbe meghívásra pályázással (6 éve). Tipikus modell. Kimenő: 2 év BME + 2 év külföldi egyetem + 2 év BME (MSc). Bejövő: 4 év saját egyetem + 2 év BME (MSc) Probléma. SOK. Milyen bizonyítvánnyal vehető fel a hazai Msc-re a magyar hallgató? A külföldi hallgatónál ezen túl: Hogyan jelentkezzen a magyar MSc-re? Ki finanszírozza a képzést? Ki finanszírozza a hallgatókat?
10
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) Tervek (jelenleg kísérlet). Az Eu Erasmus kapcsolatokat (kb. 400 bilaterális szerződés) felhasználva „részben közös” képzések létrehozása. Előzetesen egyeztetett, rendsze- resen felajánlott kurzusokra (csomagra) jelentkeznek a hallgatók a megszerzett kreditpontok automatikus elfogadásával („egyszerűsített Mundus”). Előnyök: minőségbiztosított oktatás, nincs lemaradása a hallgatóknak (a BME kevéssé rugalmas), hosszabb távon még a hagyományos Erasmus cseréknél is egyszerűbb ügyintézés.
11
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (vége röviden). Hasonló (TIME-hoz) 2 diplomás programok. Pl. egyetemi N+I, gépészkari – Ensam. Ha a képzés végére esik a külföldi szakasz, akkor záróvizsgázni kell, a diplomamunka elfogadásra kerül (nem kell még egyet írni). Erasmus Mundus program keretében két-, sokdiplomások, 1 szemeszteresek (kevés, kari szervezésben). Összefoglaló Az elmúlt kb. 25 évben sok közös programhoz csatlakoztunk. Ha az EU elképzelést, hogy 2020-ra a hallgatóság 20%-a szerezzen nemzetközi tapasztalatot legalább a kutató, kiváló egyetemekre megpróbáljuk megvalósítani, akkor jelentős lépéseket kell tenni.
12
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, 2011-01-19. Moson, BME. Összefoglaló (folytatás, vége) A bemutatott „rövid” programokban, ahol olcsón nagyszámú hallgató szerezhetne külföldi tapasztalatot a hatékonyság (hallgatói részvétel) növelendő. Létre kellene hozni (hasonlóan pl. a Prágai Műegyetemhez) egy ösztöndíjalap ot a rövid képzések társfinanszírozására. A „hosszú” programokban nyilván kevesebb magyar hallgató utazhat külföldre. A hazai idegen nyelvű MSc képzések szabályozásának világossá tételével, egyszerűsítésével és oda magyar hallgatók felvételével itt is áttörés következhetne be. A NYILATKOZAT elfogadása hozzájárulhat mindehhez.
13
2010-től a BME Kutató-elitegyetem
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.