Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
GIS és Távérzékelés a közlekedési adatnyerésben
Lovas Tamás Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Intelligens Közlekedési Rendszerek
2
Tartalom - Térinformatika
Adatnyerés Távérzékelési technológiák Légifényképezés Űrfelvételek Aktív szenzorok Hazai távérzékelési projektek Nemzetközi közlekedési, távérzékelési projekt Távérzékelt adatok a közlekedésben Adattárolás Adatelemzés Térinformatikai elemzések GPS adatok térképezése Adatmegjelenítés Tematikus térképek Intelligens Közlekedési Rendszerek
3
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Intelligens Közlekedési Rendszerek
4
Adatnyerési eljárások
Földi felmérés Szög és távolságmérés, tahimetria GPS Távérzékelés Egyéb adatforrások Térképek Adatbázisok Intelligens Közlekedési Rendszerek
5
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Távérzékelés fogalma Adatnyerés közvetlen fizikai kapcsolat nélkül Távérzékelés – Fotogrammetria Fernerkundung – Photogrammetrie Remote Sensing – Photogrammetry Airborne / spaceborne imagery Intelligens Közlekedési Rendszerek
6
Távérzékelés csoportosítás
Aktív-passzív szenzorok Optikai szenzorok; fotogrammetria, űrfelvételek Aktív szenzorok; RADAR, LiDAR Platformok Földi; közelfotogrammetria, földi lézerszkenner Légi; légifelvételek, aktív szenzorok Űr; űrfelvételek, aktív szenzorok Adatok Geometria; koordináták, alakok stb. Attribútumok; tulajdonságok, intenzitás stb. Intelligens Közlekedési Rendszerek
7
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Fotogrammetria ISPRS: „a tárgyak helyének és alakjának fényképek alapján történő meghatározására szolgáló művészet és tudomány”. Termékek: mérőszámok, pl. pontok koordinátái rajzok, pl. térképek képek, pl. átalakított képek, mint az ortofotó. Intelligens Közlekedési Rendszerek
8
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Fotogrammetria e/h Előnyök Nagy felbontás: cm Magas fokú tervezhetőség 3D koordináták Hátrányok Időjárás-függő Drága Relatíve bonyolult utófeldolgozás Szakember-igény Intelligens Közlekedési Rendszerek
9
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Űrfelvételek Tematikus térképező holdak, multispektrális rendszerek: Landsat TM, Spot, IRS Nagyfelbontású űrfelvételek IKONOS QuickBIRD Intelligens Közlekedési Rendszerek
10
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Űrfelvételek e/h Előnyök Jó felbontás: cm (autók, sávok…) Nagy területi lefedettség egy képpel (felesleges adatok…) Gazdag tematikus tartalom (ms képek) Hátrányok Időjárás-függő Drága Visszatérési idő Szakember-igény Intelligens Közlekedési Rendszerek
11
Űrfelvételek – multispektrális képek kiértékelésének alapelve
Intelligens Közlekedési Rendszerek
12
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Radar Elektromágneses hullám; távolságmérés (idő), visszavert impulzus amplitúdója Doppler-hatás RAR, SAR, SLR, SRTM Intelligens Közlekedési Rendszerek
13
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Radar Intelligens Közlekedési Rendszerek
14
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Radar Intelligens Közlekedési Rendszerek
15
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Radar e/h Előnyök Nagy adatgyűjtési terület Jó pontosság Időjárás-független Hátrányok Utófeldolgozás igénye Drága Szakember-igény Intelligens Közlekedési Rendszerek
16
Intelligens Közlekedési Rendszerek
LiDAR Komponensek: Hordozó GPS/INS Földi GPS állomás Szenzor Intelligens Közlekedési Rendszerek
17
Intelligens Közlekedési Rendszerek
LiDAR Lézerszkenner Légi: Optech, Toposys, LH systems Földi: Leica, Riegl Működési módok Forgó/oszcilláló tükrös Fix érzékelő-soros Intelligens Közlekedési Rendszerek
18
Intelligens Közlekedési Rendszerek
LiDAR Intelligens Közlekedési Rendszerek
19
Intelligens Közlekedési Rendszerek
LiDAR Intelligens Közlekedési Rendszerek
20
Intelligens Közlekedési Rendszerek
LiDAR e/h Előnyök Kiváló 3D pontosság Gyors adatnyerés és feldolgozás Adatfeldolgozás nem igényel szakembert Hátrányok Drága szenzor Tipikusan DEM/DSM generálásra használják; kiegészítő információk hiánya miatt nem helyettesíti a képi távérzékelési technikákat Intelligens Közlekedési Rendszerek
21
LiDAR – többszörös vissza-verődés
Intelligens Közlekedési Rendszerek
22
Intelligens Közlekedési Rendszerek
LiDAR - intenzitás Intelligens Közlekedési Rendszerek
23
Távérzékelés Magyarországon Űrfelvételek I.
Landsat TM, SPOT Teljes lefedettség Állandó frissítés Tematikus térképezés Növényzet állapot felmérés: NÖVMON Parcella-azonosítás: MePAR Intelligens Közlekedési Rendszerek
24
Távérzékelés Magyarországon Űrfelvételek II.
Kutatási célok Pilot projekt IKONOS képek alkalmazására a topográfiai térképek helyesbítésére Budapest, Hungary, Quickbird, DigitalGlobe Inc. Intelligens Közlekedési Rendszerek
25
Távérzékelés Magyarországon Projektek I.
CORINE program – Coordination of Information on the Environment, EU projekt: Környezeti információk gyűjtése 28 ország felszínborítottsági információk (méretarány: 1: , terület: 44 M km2) Landsat TM & SPOT képek 5 nagy csoport: mesterséges felszín, mezőgazdasági területek, erdészeti és fél-természetes területek, mocsarak és vizek Intelligens Közlekedési Rendszerek
26
Távérzékelés Magyarországon Projektek II.
Nemzeti termény monitoring és előrejelzés program: Magyar mezőgazdasági távérzékelési program [The Hungarian Agricultural Remote Sensing Program (HARSP)] 1980-ban indult Landsat, IRS-1C/1D, SPOT adatok [Operational crop monitoring and production forecasting program (CROPMON)] 1997-ben indult 9 megye (mezőgazdasági terület 54%-a); extrapolált adatok a többi területre Intelligens Közlekedési Rendszerek
27
Távérzékelés Magyarországon Projektek III.
K+F projekt az ERS-SAR radarképek alkalmazhatóságára Négy fő termés területi becslése egy mezőgazdasági teszt területen Időjárás-független radar (ERS SAR) adatok és optikai űrfelvételek (Landsat TM, IRS-1C) kombinációja 1997-re havonta ERS-SAR adatsor az ESA-tól (European Space Agency) ERS-SAR képekkel árvíz monitoring Intelligens Közlekedési Rendszerek
28
Távérzékelés Magyarországon Projektek IV.
EUROSTAT projekt Budapest agglomerációjának térképezésére Nagyfelbontású űrfelvételek (IRS-1C and COSMOS KVR-1000 78 település digitális kataszteri térképe A CORINE felszínborítottsági technológia kiterjesztése Intelligens Közlekedési Rendszerek
29
Közlekedési-távérzékelési projekt: NCRST
National Consortium for Remote Sensing in Transportation DOT, NASA, Amerikai egyetemek India, Kína, Magyarország, Németország (DLR) Intelligens Közlekedési Rendszerek
30
Közlekedési alkalmazás - LiDAR
90-es években felgyorsult fejlődés, elterjedés Szenzor árak Navigációs rendszerek pontossága Nagy mennyiségű minőségi adatok Automatizált feldolgozás; leszálláskor koordináták Főleg DEM/DSM előállítás, erdészet, város-modellezés Intelligens Közlekedési Rendszerek
31
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Intelligens Közlekedési Rendszerek
32
Intelligens Közlekedési Rendszerek
LiDAR adatok Jellemzők 10-15 cm függőleges pontosság (1) 25-50 cm vízszintes pontosság pont/m2 Intenzitás adatok Kiegészítő információk hiányában a LiDAR nem lehet 100%-os alternatívája a képi adatnyerésnek Intelligens Közlekedési Rendszerek
33
Járművek szegmentálása
Küszöbölés (Thresholding) Élkeresés (Edge detection) Intelligens Közlekedési Rendszerek
34
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Járművek modellezése 4 - 6 paraméter 4 magassági érték, hosszúság, szélesség Intelligens Közlekedési Rendszerek
35
Főkomponens analízis (Principal Component Analysis – PCA)
A PCA segítségével összefüggő változókat lehet egymástól független változókba (főkomponensekbe) transzformálni. Cél az adathalmaz dimenziójának csökkentése (megjelenítés, számolás) Itt az input mátrix: kovariancia mátrix Intelligens Közlekedési Rendszerek
36
Intelligens Közlekedési Rendszerek
PCA - input adatok Input mátrix Kovariancia mátrix Intelligens Közlekedési Rendszerek
37
Intelligens Közlekedési Rendszerek
PCA - számítás Sajátértékek, sajátvektorok Információtartalom Intelligens Közlekedési Rendszerek
38
Intelligens Közlekedési Rendszerek
PCA - transzformáció Főkomponens transzformáció Output=Sajátvektorok mátrixa * Input = * Intelligens Közlekedési Rendszerek
39
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Jármű osztályozás 6 paraméter 4 paraméter Intelligens Közlekedési Rendszerek
40
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Alak modellezés Jármű profilok, mint új input adatok a PCA-hoz Profil meghatározás szempontjai Pontsűrűség Hossztengely menti felbontás Hibaszűrés Profil simítás Intelligens Közlekedési Rendszerek
41
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Profilok Személyautó MPV kamion Intelligens Közlekedési Rendszerek
42
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Profil-simítás Intelligens Közlekedési Rendszerek
43
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Profil hibák Durva hibák Jármű oldaláról visszaverődött pontok Többutas terjedés Utófeldolgozási hibák Intelligens Közlekedési Rendszerek
44
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Profil korrekció Jó korrekció Hibás korrekció Intelligens Közlekedési Rendszerek
45
Profil alapú osztályozás
Intelligens Közlekedési Rendszerek
46
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Jármű osztályozás 6 paraméter 4 paraméter Intelligens Közlekedési Rendszerek
47
Osztályozási módszerek
Szabály-alapú osztályozó Legrövidebb távolság módszere Neurális hálózat alapú osztályozó Módszerek összehasonlítása Intelligens Közlekedési Rendszerek
48
Jármű felismerés Szabály-alapú osztályozó
Intelligens Közlekedési Rendszerek
49
Jármű felismerés Szabály-alapú osztályozó
‘A’ egyenes: ‘C’ egyenes: Szabály az osztályra (repülés irányában haladó személyautó): Intelligens Közlekedési Rendszerek
50
Jármű felismerés Legrövidebb távolság módszere
Intelligens Közlekedési Rendszerek
51
Jármű felismerés Neurális hálózat
3-4-1-es szerkezet 1. 2. 3. Intelligens Közlekedési Rendszerek
52
Eredmények Hibák száma a repülési irány figyelembe vétele nélkül
Adatsor (járművek száma) Szabály-alapú Legrövidebb távolság Neurális hálózat Ohio (72 jármű) 0 (0 %) 8 (11.1 %) 2 (2.8 %) Ohio + Michigan (87) 2 (2.3 %) 12 (13.8 %) 8 (9.2 %) Ohio + Michigan + Ontario (102) 2 (2 %) 17 (16.7 %) 16 (15.7 %) Hibásan osztályozott járművek (százalék) Adatsor (járművek száma) Szabály-alapú Legrövidebb távolság Neurális hálózat Ohio (72 jármű) 0 (0 %) 4 (5.6 %) 2 (2.8 %) Ohio + Michigan (87) 2 (2.3 %) 8 (9.2 %) Ohio + Michigan + Ontario (102) 10 (9.8 %) 14 (13.7 %) Hibák száma a repülési irány figyelembe vétele nélkül Intelligens Közlekedési Rendszerek
53
Osztályozás finomítása földi lézerszkennelés
Főbb különbségek a légi alkalmazáshoz képest Pontsűrűség Pontosság Platform (statikus) Felhasználási terület Intelligens Közlekedési Rendszerek
54
Osztályozás finomítása
Intelligens Közlekedési Rendszerek
55
Osztályozás finomítása
Intelligens Közlekedési Rendszerek
56
Osztályozás finomítása
Intelligens Közlekedési Rendszerek
57
Sebességbecslés – elméleti alapok
Forgalom nagysága Járműfolyam intenzitása Intelligens Közlekedési Rendszerek
58
Sebességbecslés - adatfúzió
Intelligens Közlekedési Rendszerek
59
Forgalomszámlálás - UAV
Intelligens Közlekedési Rendszerek
60
Egyéb távérzékelési módszerek a közlekedési adatnyerésben
LiDAR – snapshot Dinamikus információk: digitális kamera +IR kamera Intelligens Közlekedési Rendszerek
61
Közlekedési alkalmazások
Osztályozás (járművek kategorizálása) Járműszámlálás Sebességbecslés Vészhelyzet és torlódás monitoring Intelligens Közlekedési Rendszerek
62
Távérzékelési technológiák összehasonlítása
Szenzor LiDAR Digitális kamera Platform Repülő Helikopter Műhold Általános tulajdonságok Területi lefedettség Jó Korlátozott Kitűnő Időbeni lefedettség Gyenge Számítás Járművek leválogatása Egyszerű Nehéz Járművek osztályozása Lehetséges Járművek követése Nem lehetséges Sebességbecslés Flow-paraméterek meghatározása Intelligens Közlekedési Rendszerek
63
GIS - közlekedésbiztonság
Közlekedési adatok tematikus térképezése Közlekedési szabályok Vészhelyzet térképezés Útviszonyok Időjárási viszonyok (ábra: Balaton környéki jeges utak) Intelligens Közlekedési Rendszerek
64
GIS - közlekedésbiztonság
Közlekedési korlátozások térképezése Súlykorlátozás Sebességkorlátozás Időtartam-korlátozás Stb. Intelligens Közlekedési Rendszerek
65
GIS - közlekedésbiztonság
Veszélyes helyek térképezése Intelligens Közlekedési Rendszerek
66
GIS – GPS: adatok feldolgozása
Pontok koordinátái, idő: φ, λ, h, t, Transzformáció (EOV): X, Y, Z, Levezetett adatok: sebesség, gyorsulás, oldalgyorsulás stb. Intelligens Közlekedési Rendszerek
67
Intelligens Közlekedési Rendszerek
GIS – GPS: útvonal Intelligens Közlekedési Rendszerek
68
Intelligens Közlekedési Rendszerek
GIS – GPS: elemzés Intelligens Közlekedési Rendszerek
69
GIS – GPS: mérés városi környezetben
Intelligens Közlekedési Rendszerek
70
GIS – GPS: „kanyon effektus”
Intelligens Közlekedési Rendszerek
71
GIS – GPS pontosság, műholdak száma
Intelligens Közlekedési Rendszerek
72
GIS – GPS eltérő irányban lévő műholdak
Intelligens Közlekedési Rendszerek
73
GIS – GPS azonos útszakasz, más időpont
Intelligens Közlekedési Rendszerek
74
GIS – Fotogrammetria: városmodell
Intelligens Közlekedési Rendszerek
75
GIS – GPS: műhold árnyékolás
Intelligens Közlekedési Rendszerek
76
GIS – Járműdinamikai szenzorok
Haszonjármű; MAN F2000 Szenzorok GPS Járműdinamikai szenzorok ABS, ESP, ASR, EBD… Fékek, motor-paraméterek, gázpedál-állás… Célok költségek csökkentése (üzemanyag, abroncsok, fékek stb.) Biztonság növelése Intelligens Közlekedési Rendszerek
77
GIS – Járműdinamikai szenzorok magassági térkép
Intelligens Közlekedési Rendszerek
78
GIS – Járműdinamikai szenzorok lejtéstérkép
Intelligens Közlekedési Rendszerek
79
GIS – Járműdinamikai szenzorok sebességtérkép
Intelligens Közlekedési Rendszerek
80
GIS – Járműdinamikai szenzorok gyorsulási térkép
Intelligens Közlekedési Rendszerek
81
GIS – Járműdinamikai szenzorok sofőr vezetési stílusa
Intelligens Közlekedési Rendszerek
82
GIS – Járműdinamikai szenzorok nyomaték-térkép
Intelligens Közlekedési Rendszerek
83
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Összefoglalás Távérzékelési technológiákkal nagy mennyiségű, pontos közlekedési adat gyűjthető Az adatokat térinformációs rendszerben feldolgozva új információkat vezethetünk le, az eredményeket szemléletesen ábrázolhatjuk Újabb szenzorokkal és több adatgyűjtési technológia kombinálásával egyre több terület nyílhat meg a távérzékelés előtt Intelligens Közlekedési Rendszerek
84
Intelligens Közlekedési Rendszerek
Köszönöm a figyelmet! Lovas Tamás Intelligens Közlekedési Rendszerek
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.