Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hideg Mihály Elnök A magyar ipar kapcsolódási lehetőségei az EU repülőipari gyártási tevékenységéhez - átjárható iparágak kialakítása KKV-k bevonásával.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hideg Mihály Elnök A magyar ipar kapcsolódási lehetőségei az EU repülőipari gyártási tevékenységéhez - átjárható iparágak kialakítása KKV-k bevonásával."— Előadás másolata:

1 Hideg Mihály Elnök A magyar ipar kapcsolódási lehetőségei az EU repülőipari gyártási tevékenységéhez - átjárható iparágak kialakítása KKV-k bevonásával GKM – ITDH – MAJOSZ – PANAC - HAIF Kerekasztal Budapest, 2005. Március 7.

2 Napirend 1 Bevezető - Alapítványunkról 2 Trendek a világ repülőiparában 3 Az EU repülőiparának 10 prioritása 2005-ben 4 Az USA repülőiparának 10 prioritása 2005-ben 5 Trendek és lehetőségek a Magyar Repülőiparban 5.1. A múltról 5.2. A jelen 5.3. Elméleti kitérő 5.4. A Magyar repülőipar szegmentációja 5.5. A jövő opciói 6 A beszállítási opció 7 Az Alapítvány szerepe 8 Javaslatok 9 Kérdések

3 : Küldetésünk : Támogatni, segíteni a Magyar Repülőipar folyamatos és növekedését… Támogatni, segíteni a Magyar Repülőipar folyamatos fejlődését és növekedését… : Jövőképünk : Olyan szervezetté válni, mely kezdeményezi és elősegíti azt az iparfejlesztési folyamatot, melynek során számos magyar vállalat válhat megbízható és minőségi beszállitójává a külföldi repülőipari gyártóknak és szolgáltatóknak...

4 2. Trendek a világ repülőiparában Hidegháború befejeztével jelentős túlkapacitások keletkeznek Katonai cégek diverzifikációja polgári területekre –Lockheed Martin Kelet-Közép Európa megnyílik a nyugat számára Megindul a privatizáció, akvizíció, JV – PW, Lockheed, EADS, Boeing, GE Beindul a technikai fejlődés, nyugati technológiák elterjednek Low Cost karbantartó-, javító-, gyártó kapacitások jönnek létre Gyorsul a globalizáció, Mexico, Brazília és Ázsia is bekapcsolódik Multinacionális integrátorokat gyorsan követik a beszállítók is - csökkennek a költségek, nő a termelékenység, javul a minőség 2001 Szeptember 11 - visszaveti a fejlődést, lelassítja a globalizációt, és a növekedést Fokozódó verseny a légi közlekedésben, és a gyártásban is Megjelennek a fapados légitársaságok – hatékony, point2point útvonalak Kisebb kapacitású regionális gépek iránti kereslet nő – Embraer, CRJ Airbus behozza Boeinget piaci részesedésben – 50-50% EU bővítés – nyitás kelet felé, új piacok, új beszállítók, új KKV projectek ISO 9000, AS/EN 9100 szabványok gyors terjedése az iparágban

5 3. Az EU Repülőiparának 10 prioritása 2005-ben 1.Advocate continued improvement and development of robust European policies for Aeronautics, Space and Defence. 2.Increase the funding for RT&D for Aeronautics, Space, Defence and Security and pursue high quality and efficient return on such investment. 3.Improve EU-US trading relations and the balance of trade across all Aeronautics, Space and Defence sectors. 4.Support the continuous improvement of the airworthiness and safety (EASA), and environmental initiatives (ICAO CAEP/ 6 round). 5.Taking into account the inter-governmental nature of the sector, support the creation of the European Defence Agency and the related development of a coherent market for European Defence, and pursue the development of European capabilities and interoperability. 6.Play a major role in the establishment of a new air transport management system in support of the Single European Sky. 7.Facilitate the development of SMEs within the supply chain and European research activities, while creating conditions for sufficient supply of skills and improved processes in the supply chain. 8.Promote international cooperation. 9.Support ESA and the EU in the development of the White Paper on Space proposals and of the GALILEO, GMES, Digital Divide and ESTMP initiatives. 10.Ensure that representatives of the new members of the EU, new Commissioners, their staffs and new MEPs get all the needed support in order to correctly position our industry’s priorities in the general EU framework. Source: Aerospace and Defence Association of Europe

6 4. Az USA Repülőiparának 10 prioritása 2005-ben 1. Advocate US Government policies that Foster a Robust US Civil Aviation Industry 2. Reduce US legislative and regulatory trade impediments to US Companies competing in the global aerospace marketplace 3. Ensure Defence Modernization is consistent with national security needs 4. Implement a national plan to revitalize the US Aerospace and national Security Workforce 5. Promote and Support US Homeland Defence and Aviation Security 6. Ensure that International Institutions and National Governments Adopt Policies that do not disadvantage US firms 7. Ensure the competitivness of the Aerospace Supply Chain to meet industrial base challenges 8. Promote sustained national support for a next generation human rated space vehicle and robotic space exploration program 9. Implement planned comprehensive aviation system capability enhancements 10. Implement balanced defence industrial base policies Source: Aerospace Industries Association of America

7 5. Trendek és lehetőségek a Magyar Repülőiparban

8 5.1. A múltról... A II. Világháború alatt több száz vadászgépet is gyártottunk ‘56 után megszűnik a repülőmérnök képzés is a Műegyetemen Leáll a vitorlázógépek gyártása is Csak 3 nagy karbantartó/javító cég marad MALÉV, MÉMRSZ, PG 90-es években - MÉMRSZ szétesik - PG elveszíti a VSZ piacot - megalakul Aeroplex - megkezdődik a nyugat felé nyitás NATO, EU csatlakozás - az évtized végére kialakul az angolul tudó szakemberállomány 2000-re megteremtődik a lehetősége az új modern cégek alapításának Messerschmitt Bf 109 vadászgép 1944 GEES Veresegyház 2000

9 5.2. A jelen… Fejlesztés/Tervezés 3 Alkatrészgyártás3 Ultralight gyártás 3 Ejtőernyő gyártás1 Hőlégballon gyártás1 Javítás/Karbantartás26 Képzés/Oktatás4 Tanácsadás2 Alkatrész kereskedelem1 Szerszám/eszköz gyártás 3 Hitelesítés/minősítés1 Mérnöki szolgáltatás2 HR szolgáltatás1 Modifikáció1 Marketing2 Iparképviseleti szervezet2 Összesen 56 szervezet, 1800 alkalmazott, de kevés az alkatrészgyártó… Kicsiben már minden megvan, de gyorsítani kellene a növekedést...

10 GEES Veresegyház Lufthansa Technik Budapest Elektrometal Paks Hungaerotech Debrecen Zöldmezős beruházás – 100% Javítási tevékenység Közepes beruházás 15M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 2000 - ben alakult 120 főt alkalmaz jelenleg Hajtómű alkatrészek javítása Önálló minőségügy FAA/JAA Zöldmezős beruházás-15%Malév Javítási tevékenység Közepes beruházás 15-18M$ Integrátor kategória Reptérhez kötött 2001-ben alakult Joint Venture 350 főt alkalmaz jelenleg Repülőgépek nagyjavítása Önálló minőségügy JAR-145 Zöldmezős beruházás -100% Részegység gyártási tevékenys. Kis beruházás <10m$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 2001-ben alakult 150 főt alkalmaz jelenleg Kábelkötegek gyártása Önálló minőségügy ISO 9100 Zöldmezős beruházás -100% Alkatrész gyártási tevékenys. Kisberuházás <10M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 2002- ben alakult 28 főt alkalmaz jelenleg Turbina alkatrészeket gyárt Önálló minőségügy AS 9100 A fejlődés motorjai ezek a dinamikusan növekvő KKV-k voltak… Flytech Kft - Sopron Alcoa-Köfém - Nemesvámos Privatizáció – Akvizíció -100% Alkatrész gyártási tevékenység Kisberuházás ?M$ Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 1997/2002-ben (át)alakult 110 főt alkalmaz jelenleg Repipari kötőelemeket gyárt Önálló minőségügy AS 9100 Organikus fejlődésű hazai cég Részegység gyártási tevék. Beszállítói kategória Nem reptérhez kötött 1996 -ban alakult 50 főt alkalmaz jelenleg Composit Szárny/törzs gyárt. Osztrák és német piacra Önálló minőségügy JAR -21

11 Már fél tucat magyar fejlesztésű 1-7 személyes kisgéppel rendelkezünk… APOLLO Fox Ultralight- Eger SEAWIND - Tököl 5-7 üléses full composite gép VÉRCSE V-09 - Szeged KOLIBRI 3 - Szeged VIRTUS - Juta APOLLO Classic - Eger Composite törzsű UL 1 üléses Ultralight 2 üléses Ultralight 2 üléses duplaszárnyú gép6 országban jóváhagyott gép

12 Trendek Lehetőségek Fokozódó verseny a MALÉV és a hagyo- mányos légitársaságok között a liberali- záció miatt Megjelennek a fapadosok is a magyar piacon is Airbus gépek üzemeltetése is beindul EU csatlakozás Multik leányvállalatokat létesítenek GE Engine Services, LH Technik Katonai gépeink cseréje beindul - NATO tagság Másodlagos repterek privatizációja beindul EU Pályázati rendszer kiterjesztése új tagokra is Nő a kereslet az olcsóbb karbantartás iránt - előny van ebben a régióban Új potenciális megrendelők - nincs saját karbantartás még Be kell szállni az Airbus karbantartásba Be lehet kapcsolódni az FP6/ AeroSME programokba Beszállítóvá lehet válni - könnyebb a hazai pályán Offset programokba be lehet kapcsolódni Karbantartásra ezeken a helyeken is szükség lesz, ipari parkok Közösen lehet pályázni a nyugati cégekkel is

13 A hazai cégeknek versengés helyett együttműködniük, növekedniük kell Egységes hatósági előírásrendszer bevezetése JAR-145, JAR-OPS Az EU egyik kiemelt stratégiai célja a légi közlekedés és repülőipar fejlesztése Fokozódó érdeklődés az új tagországok olcsóbb szolgáltatásai iránt: 1. Május 13. Berlin - Open SME mtg 2. Szeptember 28. Hamburg – Hansa 3. December 1. Toulouse – Aeromart 2004 Fokozódó verseny a régió országai között a tőkéért, technológiákért, beszállítási projectekért - Csehország, Lengyelország, Románia aktívabb GE, LHT Budapest felzárkózik Aeroplex mellé – önálló minőségügyi rendszerrel Megindul a hazai kisgépek fejlesztése modern technológia alkalmazásával Kölcsönös elfogadás - kevesebb adminisztráció, Több a projectek száma mint korábban - több a támogatás is Meg kell ragadni a kezdeti érdeklődés- ben rejlő lehetőségeket, olcsóbb be- szállítói kapacitások felajánlása Minőségben és termelékenységben kell jobbnak lenni náluk, de a kormány- zati támogatást is fokozni szükséges Referenciaként használhatók az alkat- részgyártók által, ha együttműködnek Megteremtődhet az alapja egy nem- zetközileg is sikeres végterméknek Trendek Lehetőségek

14 5.3. Egy kis elmélet - Determinants of National Competitive Advantage Firm Strategy, Structure, and Rivalry Demand Conditions Factor Endowments Skilled labor, infrastructure Related and Supporting Industries Chance Government Source: Michael Porter on Competitive Advantage of Nations, 1990 A Magyar Repülőipar fejlesztéséhez más iparágakra is lehet támaszkodni

15 Com- po- nents & Parts Access ories & Major Ass- emb- lies A/C & En- gine Sys- tems Piston Engi- nes Turbine Engi- nes Ultra- light A/C Sail- plane & Gli- ders Recre ation A/C Bus ine ss Jets Regi- onal Jets & Tur- bo- Props Large Jets & Tur- bo- Props Operation YYYYYYYYYYY Line Mainte- nance YYYYYYYYYYY Hangar Mainte- nance YYYYYYYYY N Aero- plex Overhaul GEYYYNYYYNNLHTB Manufac- turing Alcoa EMP Eldim Flytech Sopron NNNApollo Fox NNNNN Design & Proto- typing YYY?N Vég PaliY Sea- starNNN 5.4. A Magyar Repülőipar szegmentációja Kapcsolódási lehetőség az ipar számára

16 5.5. A jövő opciói - részben a múltban gyökereznek Zöldmezős beruházásokVegyes vállalatokPrivatizáció/Akvizició Diverzifikáció Offset programok Hazai fejlesztésű termékek GE Engine Services 2000 Lufthansa Technik Bp 2001 EMP Paks 2001 Hungaerotech Debrecen 2002 Malév-Lockheed Martin 1991 Malév-Lufthansa Technik 2001 Fairchild Fasteners 1997 Alcoa-Köfém 2002 Repterek 2004/5 Apolló típusok – Halley Kft Seawind – Composite One Kft Vércse/Kolibri - Microlight Kft Fekete Varjú – Vég Pali Autóipari alkatrészgyártók Gépipari alkatrészgyártók Vasúti jármű alkatrészgyártók Műanyagipari alkatrészgyártók Elektronikai alkatrészgyártók Űripari fejlesztők/gyártók Issues: Minőségfejlesztés/Képviselet Issue: 40M$ befekt.küszöb túl magas Ki és hogyan támogassa? Aeroplex függetlensége Dunai Repülőgépgyár Rt. Míg 29 vs Gripen Kevés tapasztalat Kevés információ de: Mi-24 vs … Mikor? An 26 vs … Mikor? Issue: Porszivó, hűtőszekrény?

17 6. A beszállítási opció – más iparágak diverzifikációjával A berlini, hamburgi, toulousi és rzesowi workshopok, konferenciák alapján kereslet mutatkozott az alábbi területeken: Forgácsolási kapacitások Mérnökszolgálati munkák – - Fejlesztés&tervezés, elemzés, dokumentáció készítés Öntészeti kapacitások Műanyagipari kapacitások Szénszálas műanyag szerkezet gyártási kapacitások Könnyűfém szerkezeti gyártási kapacitások Hegesztési kapacitások Galvanizálási kapacitások Prototípus gyártó kapacitások Egyedi szerszámgyártó kapacitások A magyar iparnak jó esélye van a felmerülő igények kielégítésére

18

19 7. Az Alapítvány szerepe - független szakértői háttér biztosítása Segíteni a KKV szektort további fejlődésükben Ellátni őket az ehhez szükséges szakmai információkkal Demisztifikálás Igény szerint oktatások szervezése Minőségügyi tanácsadás/oktatás Auditra való felkészülés segítése Iparági nemzetközi partnerkapcsolatok kialakításának segítése Konferenciák, workshopok kezdeményezése, szervezése Tanulmányok, szakvélemények készítése Magyar AeroSME cégadatbázis létrehozása/frissítése Beszállítói hálózatok kialakításának kezdeményezése, támogatása Kapcsolattartás ITDH, PLH, AECMA/ASD, AeroSME szervezetekkel Általános iparágon belüli koordináció Iparágak közötti eseti koordináció – Légi közlekedés & Repülőipar Repülőipar & Járműipar/Gépipar/Műanyagipar/Űripar Szakmai szövetség hiányában, annak átmeneti pótlása

20 A repülőipari beszállítás iránt érdeklődő cégek számának kibővítése - technológia bázis kiszélesítése Cégadatbázisok kialakítása, levelezőlista létrehozása Létrehozandó szervezeti formák vizsgálata – szövetség/cluster? Minőségfejlesztési project beindítása – pályázati támogatásokkal Aeroplex, GE Engine Services, LH Technik Budapest, Dunai Repülőgépgyár bevonása esetleges referencia munkákhoz Pilot project indítása alkatrészgyártásban A fejlődési lehetőség adott, de egyetértésre, gyors tettekre van szükség További külföldi leányvállalatok betele- pedésének elősegítése - kedvezmények rendszere, küszöb módosítása 10m€-ra UK és Italy workshopok kezdeményezése Más országok Best practice módszerei- nek alkalmazása jövőbeli Offset progra- moknál – Lengyelország, Dél Afrika Hazai fejlesztésű kisgépek gyártásának helyzetelemzése – megvitatása Repterek privatizációjának gyorsítása – Ipari parkok vonzereje 8. Javaslatok

21 Kapcsolat: Hideg Mihály M.B.A. M.Sc. Elnök Tel: +36 1 294 1351 Mb: +36 30 3748145 Email:mihaly.hideg@axelero.hu

22 Mellékletek

23 . Forrás: Aerospace and Defence Association of Europe

24 Foglalkoztatottak száma az USA repülőiparában 587.6 571.6 575.2 672.1 1120.8 741.1 583.9 500 600 700 800 900 1,000 1,100 1,200 1990199219941996199820002002 2004e Sep-03Dec-03 Mar-04 Jun-04 Sep-04 (ezer fő) Forrás:Aerospace Industries Association of US

25 Aerospace & Defence Industries – EU and US compared Source: The Economist 2005 March

26 You name it, we make it… China… no end of FDI inflow Source. The Economist 2005 March

27 Corvus Aircraft 2005

28 Trends Opportunities Nyugatiak leányvállalatokat létesítenek GE Engine Services, Alcoa, EMP, Eldim, NATO tagság - Katonai gépeink cseréje beindul EU csatlakozás Másodlagos repterek privatizációja beindul Általánossá válik az ISO 9001 és QS 9000 minősités az alkatrész- gyártásban – more than 300 cég Megkezdődik az AS9100 minősitések bevezetése is – Alcoa, Hungaerotech Kialakulhat egy fejlett beszállitói hálózat - könnyebb a hazai pályán Beszállitók bekapcsolódhattak az Offset programokba Megnő az érdeklődés a beszállitás iránt Reptéri ipari parkokba is települhetnek a repipari cégek Lehetőség nyilik diverzifikációra a repipar felé – Hamburg, Toulouse - Hungarian Aerospace Supplier Initiative Lehetővé válik a piacon a gyakorlott szakemberállomány megszerzése


Letölteni ppt "Hideg Mihály Elnök A magyar ipar kapcsolódási lehetőségei az EU repülőipari gyártási tevékenységéhez - átjárható iparágak kialakítása KKV-k bevonásával."

Hasonló előadás


Google Hirdetések