Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaPál Nemes Megváltozta több, mint 10 éve
1
2007.01.27.LKG-Moodle - 20071 Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu/moodle/
2
2007.01.27.LKG-Moodle - 20072 Amiről szó lesz… Röviden az e-learningről Mi a MOODLE? A Moodle „filozófiája”, fogalmai, működése Egy kis technikai kitérő Summázat
3
2007.01.27.LKG-Moodle - 20073 Mit is csinálunk? Hagyományos oktatás (iskola, tanóra, tankönyv…) Távoktatás („levelező”, Iskolatévé, filmek…) E-tanítás (e-learning) (CD-ROM, web, multimédia, interaktív…) Blended learning (kombinált oktatás)
4
2007.01.27.LKG-Moodle - 20074 Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó hiányzás, alacsony óraszám kompenzálása IKT kompetenciák fejlesztése kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák)
5
2007.01.27.LKG-Moodle - 20075 Fenékig tejfel? Buktatók lehetnek: a hozzáférés korlátai pl. nincs/lassú az otthoni/iskolai internet a kompetencia hiánya pl. nem tudja telepíteni/ használni a szükséges programokat a motiváció hiánya pl. nem elég „érdekes”, nincs visszajelzés, nincs tevékenység, siker a tanulási képesség/rutin hiánya lsd. Tanulásmódszertan tantárgy a nem megfelelő oktatási anyagok pl. túlméretezett, nem eléggé magyarázott, életkor-idegen, … a kommunikációs zavarok pl. mit, mikor kell feldolgozni/elkészíteni
6
2007.01.27.LKG-Moodle - 20076 Az e-learning keretrendszerek: támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, értékelik a tevékenységeket, kommunikációs felületet biztosítanak, kollaboratív felületet biztosítanak, stb. A MOODLE egy ilyen keretrendszer.
7
2007.01.27.LKG-Moodle - 20077 Mi is az a Moodle? (www.moodle.org) A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „ AMP ” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és „cookie” használattal.
8
2007.01.27.LKG-Moodle - 20078 Moodle szerverek száma (2006. dec.)
9
2007.01.27.LKG-Moodle - 20079 Moodle szerverek a világban (2007. jan.) 171 országban (73 nyelvi csomag) 20 093 regisztrált szerver, 800 824 kurzus, 8 162 736 felhasználó, …
10
2007.01.27.LKG-Moodle - 200710 Ami kell hozzá A Moodle egy web- alapú rendszer Kell: internet-hozzáférés + böngésző-program Böngésző : Internet Explorer 6.0 + Firefox 1.0 + Mozilla 1.7 + Netscape 7.2 + Kiegészítő szoftverek ( kellhetnek !): Adobe Flash Player (animációkhoz) MathPlayer (képletekhez) Média-lejátszó (videókhoz…) Iskolai gépeken adottak! Otthon (diákoknál): 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság (2006)
11
2007.01.27.LKG-Moodle - 200711 A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,…
12
2007.01.27.LKG-Moodle - 200712 Személyek Tanári szerepek: Tananyagfejlesztő csapatmunka, együttműködés! Tutor a tanulók szakmai képzéséért, segítésért felelős Mentor a tanuló előrehaladására ügyel, intézi az adminisztrációs ügyeket, stb. Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: passzív diákból aktív tanuló növekvő önállóság, felelősség figyelmét irányítani kell, de maga fedezi fel az utat tanulni tudni kell ! (vagy: „saját/más kárán tanul az ember”) Pontosan szabályozható : ki, mikor, mit tanul/tanít!
13
2007.01.27.LKG-Moodle - 200713 A szerepek szemléletesen
14
2007.01.27.LKG-Moodle - 200714 Felhasználók a Moodle-ban Adminisztrátor felel a Moodle-rendszer működéséért Kurzuskészítő létrehozza és szerkeszti a kurzusokat Tanár feltölti a tananyagokat, feladatokat ad a diákoknak, értékel Tanuló feldolgozza a a tananyagokat, megoldja az előírt feladatokat Vendég olyan személy, aki felhasználóként nem létezik a rendszerben
15
2007.01.27.LKG-Moodle - 200715 Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle! Címkék eligazítás, teendők, utasítások
16
2007.01.27.LKG-Moodle - 200716 Tevékenységek Tantárgyfüggő! Feladat ( doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.
17
2007.01.27.LKG-Moodle - 200717 Egy példa…
18
2007.01.27.LKG-Moodle - 200718 …a példa folytatása
19
2007.01.27.LKG-Moodle - 200719 Mikor, hol használható? Tanórán feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) egyéni tempó, útvonal! Otthon ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?),… Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; …
20
2007.01.27.LKG-Moodle - 200720 A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én?
21
2007.01.27.LKG-Moodle - 200721 … a tesztek eredményeit, …
22
2007.01.27.LKG-Moodle - 200722 … itemenként részletesen elemezve,…
23
2007.01.27.LKG-Moodle - 200723 … a beadott feladatokat
24
2007.01.27.LKG-Moodle - 200724 LKG ToP – ahogy a vendég látja www.leovey.hu/moodle/ Bejelentkezés nélkül az élmény nem az igazi!
25
2007.01.27.LKG-Moodle - 200725 Bejelentkezés www.leovey.hu/moodle
26
2007.01.27.LKG-Moodle - 200726 Diák Dezső bejelentkezik
27
2007.01.27.LKG-Moodle - 200727 Bejelentkezés után… Elérhető kurzusok Határidős feladatok
28
2007.01.27.LKG-Moodle - 200728 Egy kurzus „belseje” Tananyagok, feladatokHírek, határidők, események
29
2007.01.27.LKG-Moodle - 200729 Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 1. Katt!
30
2007.01.27.LKG-Moodle - 200730 Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 2.
31
2007.01.27.LKG-Moodle - 200731 Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 3. Figyelem! A jelszó bizalmas holmi! Jelszavad birtokában visszaélhetnek neveddel, akár kellemetlen helyzetekbe is kerülhetsz!
32
2007.01.27.LKG-Moodle - 200732 Kijelentkezés A rendszer használata után KI KELL JELENTKEZNI!!!
33
2007.01.27.LKG-Moodle - 200733 Muszáj? (Summázat) 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb. digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!
34
2007.01.27.LKG-Moodle - 200734 Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)
35
2007.01.27.LKG-Moodle - 200735 Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, 2004 - SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év
36
2007.01.27.LKG-Moodle - 200736 Köszönöm a figyelmet! www.leovey.hu/moodle/
37
2007.01.27.LKG-Moodle - 200737 PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította e-mailben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.” (SOK)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.