Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, 2011. április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, 2011. április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy."— Előadás másolata:

1 1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, 2011. április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy

2 2 Az előadás áttekintése  A krízis fogalmához kapcsolódó rövid elméleti bevezetés  A krízisintervenció aktuális helyzete a magyarországi tűzoltóságok életében  Következtetések, felvetések…

3 3 Elméleti háttér A krízis jelentése  Általános értelemben: válság, fordulat  Pszichológiai értelemben: olyan traumatikus vagy stresszel teli változás a személy életében, melynek kimenetelére nem tud hatással lenni

4 4 Elméleti háttér A krízishelyzet (Caplan, 1964): - Kritikus szituáció - Érzelmileg hangsúlyos - Megkerülhetetlen - A szokásos eszközökkel nem megoldható a személyiség számára (új stratégiák kellenek) - Lefutása: 6-8 hét max., de ha nem oldódik meg, akkor pszichés zavarok alakulhatnak ki belőle (Hajduska, 2010)

5 5 Elméleti háttér A krízisek főbb csoportjai 1. Életszakaszokhoz köthető krízisek 2. Véletlenszerű krízisek 3. Öngyilkosság krízise 4. Társadalmi traumák 5. Katasztrófahelyzet

6 6 Elméleti háttér A katasztrófahelyzetek jellemzői „Sűrített” krízis: - elvész a biztonság - felborul a testi és lelki sértetlenségbe való hit - jelentős anyagi kárral jár, mely fokozza a kilátástalanságot Eredmény: a személyiség integritása sérülhet

7 7 Elméleti háttér A krízisintervenció Célja: - a katasztrófahelyzet mentálhigiénés ellensúlyozása Ki lehet segítő? - laikus - szakember

8 8 Amikor jönnek a tűzoltók…  Tűzeset  Műszaki mentés

9 9 A tűzoltó gondban van… „Srácok, most mit mondhatnék nekik?”

10 10 Problémák… - KIT (krízisintervenciós team) riasztása – sokáig tart, míg a helyszínre érnek… - Kiképzés hiányossága – még a tűzoltó tisztek sem részesülnek krízisintervenciós képzésben…

11 11 Következmények…  „Lézengő tűzoltók”  Minimális szintű kommunikáció az érintettekkel  A nem sérült áldozatok vagy hozzátartozók mentálhigiénés szempontból teljesen ellátatlanok maradhatnak…

12 12 Megoldási javaslatok - A krízisintervenciós stratégiák integrálása a tiszti és tiszthelyettesi kiképzésekbe - Továbbképzések során biztosítani kell a krízisintervenciós alapismeretek átadását a már aktív állománynak

13 13 Összegzés  Jól kidolgozott elméleti háttérrel rendelkezünk a krízisintervencióval kapcsolatban, mégsem tanítunk megküzdési stratégiákat a káresetekkel kapcsolatban a tűzoltóknak…  Az alapfokú krízisintervenciós technikák alkalmazása segítséget nyújthatna a szerencsétlenül járt személyek számára, megkönnyítené a krízishelyzet okozta trauma oldódását

14 14 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, 2011. április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy."

Hasonló előadás


Google Hirdetések