Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, 2005. november 17.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, 2005. november 17."— Előadás másolata:

1 ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, 2005. november 17.

2 Helyzetértékelés – dinamikus autópálya-építési program – állapotromlás az országos közutakon Legfontosabb feladatok összegzése – hálózatfejlesztési program – tervezési-szabályozási környezet racionalizálása – pályaszerkezetek tervezésének feladatai – útépítési szerződések egységesítése Az előadásban érintett főbb témák

3 Átadás előtti szakaszok M0 autópálya Keleti szektor M5 ap-4.sz. főút; 4 sz. főút Vecsés-Üllő M3 autópálya Nyíregyháza elkerülő szakaszok M35 autópálya Debrecen elkerülő szakaszok M5 autópálya Kiskunfélegyháza-Szeged-országhatár M70 autóút Tornyiszentmiklós-országhatár Építés alatti szakaszok M0 autópálya Keleti szektor 4 sz. főút-31 sz. főút M3 autópálya Görbeháza-Nyíregyháza M35 autópálya Görbeháza-Debrecen M6 autópálya M0-Érdi tető-Dunaújváros M7 autópálya Zamárdi-Balatonszárszó M7 autópálya Ordacsehi-Balatonkeresztúr Épülő gyorsforgalmi utak

4 2015. évi terv: 2530 km gyorsforgalmi út

5 Állapotromlás az országos közutakon

6 Bizottságok: 1. a) Nagytávú terv és hosszú távú program meghatározása b) Előkészítési és tervezési-szabályozások racionalizálása 2. Pályaszerkezetek tervezésének feladatai Javaslatok: – A rövid határidejű működés alatt elérhető eredmények – A hosszabb műhelymunkával megvalósítható feladatok kijelölése Kiemelt kérdések vizsgálata két bizottság keretében történik

7 Tervezési sebesség helyes megválasztása (autópályán 130 km/h, autóúton 110 km/h) Középső elválasztósáv szélességének csökkentése (pl. beton terelőelemek alkalmazása) A GYORSFORGALMI ÚTTERVEZÉSI ELŐÍRÁSOK RACIONALIZÁLÁSA Példák:

8

9

10 Megállási látótávolság hosszának vizsgálata, kikerülési látótávolság bevezetése Földmunka rézsű meredekségének növelése gyorsforgalmi úton (1:1,5) Ütemezetten kiépíthető gyorsforgalmi út keresztmetszet

11 Egyszerű Pihenőhelyek számának csökkentése Belső tervezési szabályzat készítése (NA ZRt. és ÁAK ZRt.) Értékelemzés kötelező érvényű alkalmazása tervezésnél Irreális önkormányzati és környezetvédelmi igények kezelése Mezőgazdasági utak tervezési paramétereinek átgondolása

12 Helyzetértékelés: a pályaszerkezet tervezése formális – típus pályaszerkezetek kiválasztására egyszerűsödött földművek tervezése csak egy-két teherbírási értéket ismer, korszerű módszereket nem alkalmazott aszfaltréteg típusok függetlenek a forgalmi terheléstől új keveréktípusok előállítása bizonytalan az alapanyagok minősége miatt európai szabványok adaptálása nem történt meg, folyamatban van az egységes mérési módszerek és eszközök kiválasztása az új eljárásokból hiányzik a tervezés időkorlátja miatt nincs idő a gazdaságosság vizsgálatára, a biztonság javára történő megoldások gazdaságtalanok Útpályaszerkezetek

13 Rövid távú javaslatok: – analitikus, teljesítményelvű tervezés a mechanikus pályaszerkezet-tervezés helyett – a pályaszerkezetektől elvárt teljesítményelvű méretezést nem szabad a tervezőre bízni – az ellentmondásokat tartalmazó műszaki előírások vizsgálata, módosítása Útpályaszerkezetek

14 Hosszú távú javaslatok: – új, a pályaszerkezet építéssel kapcsolatos tervezési előírások (a minőség megtartása és a költségtakarékosság szemléletével) – tenderspecifikációk készítése a nagy forgalmú utak kiépítésének speciális minőségi előírásaihoz – új szemléletű tervezés, a minőség-ellenőrzés rendszerének átgondolása – az OKA számára a nagyforgalmú úthálózat vizsgálati eredményeinek információit gyűjteni kell Útpályaszerkezetek

15 szükséges a korszerű, külföldön bevált technológiák hazai alkalmazása, ezt támogatja ez a konferencia is az egységárak nagy szórása miatt gazdaságossági megfontolások szükségesek a felújítási programok által megcélzott terület szükségszerűen: – az autópályákra rávezető utak, – az útépítések által tönkretett szakaszok, illetve – az OKA-nyilvántartás szerinti legrosszabb állapotú szakaszok Korszerű felújítási és fenntartási technológiák

16 Várható megtakarítások az úttervezési előírások és a pályaszerkezeti technológiák racionalizálásának figyelembevételével Projekt készenléti állapot Megtakarítás [%] Átadás előtt0 Építés közben2 Kiv. pályáztatás alatt6 Engedélyezés alatt 11 Engedélyezés előtt15 Előkészítés közben21 Előkészítés előtt23 Építési költség [%]

17 Útépítési munkák közbeszerzési pályáztatása Magyar Közút Kht. 66 pályázat, összesen közel 50 milliárd Ft értékben (2005 évben tervezet) Nemzeti Autópálya ZRt. 6 pályázat, összesen 67 milliárd Ft értékben (2005 évben eddig lezárult)

18 Célkitűzések az útügyi szerződések kezelési módjának közelítése az európai gyakorlathoz egységesítés, standardizált szerződési formulák bevezetése a szerződéskötés biztonságát növelő szerződéskezelési rendszer kialakítása a közpénzből megvalósított útépítési beruházások helyes elszámolása Az Útépítési Szerződések Egységes Műszaki Feltételei

19 Egységes szerződések jöhetnek létre Rövidebb, könnyebb, átláthatóbb lesz a szerződéskötési folyamat Hozzájárul a minőségi színvonal emeléséhez Elősegíti a költséghatékony megoldások alkalmazását Támogatja a műszaki teljesítmények egyértelmű elszámolását Az alkalmazásának várható előnyei

20 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "ÚTÉPÍTÉSI BERUHÁZÁSOK HATÉKONY LEBONYOLÍTÁSÁNAK FELTÉTELRENDSZERE DR. KOVÁCS ANDRÁS GKM – Közúti Közlekedési Főosztály Visegrád, 2005. november 17."

Hasonló előadás


Google Hirdetések