Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Nógrád megye közlekedése
2
Nógrád megye földrajzi adottságai
Nógrád megye mai területe 2544 km² az ország 2. legkisebb megyéje. A történelmi Nógrád megye 1872-ben 4355 km² Északon Szlovákia, nyugaton és délnyugaton Pest, keleten és délkeleten Heves, északkeleten BAZ megye határolja A megye nagy része dombsági és középhegységi táj. jelentős területet foglalnak el a völgyek (Ipoly és Zagyva) Börzsöny, Mátra, Cserhát, Karancs-Medves
3
A közúthálózat kialakulása
Már Római kereskedők is tesznek említést az Ipoly völgyéről , a Fülek irányába vezető utakról. 1716-ban 12 postavonal alakult ki, ahol postakocsik jártak. 1723-ban III. Károly műszaki bizottmányt hozott létre, akiknek az utak, hidak építése és fenntartása volt a feladata. A 19. század elején készült megyetérkép sűrű úthálózata a máig fennálló jellegzetességeket mutatja.
4
1907-ben a kormány útállamosítást hirdet
1929-ben megindult a menetrendszerű autóbuszjárat Salgótarján és Balassagyarmat között. 1934-ben a megye úthálózata fejlett volt: 890 km kiépített út, 154 km állami, 360 km megyei, és 376 km községi és vasúti hozzájáró út. 1934-ben határozták meg hazánkban első alkalommal a főutak hálózatát. A II. világháború jelentős károkat okozott. A helyreállítás azonban jó ütemben haladt. 1965-ben a főúthálózat jelentősen változott, csökkent a főutak száma és hossza, lényegében a maira: 205km
5
Közúti közlekedés Gyorsforgalmi utak, melyek Nógrád megyét érintik: M2: Budapest-Vác-Rétság-Parassapuszta M21: M3 Hatvan térsége-Salgótarján-Somoskőújfalu Főutak:2sz.Budapest-Dunakeszi-Vác-Rétság-P.puszta 21.sz. Hatvan-Salgótarján-Somoskőújfalu 22.sz. Rétság-Balassagyarmat
6
Mellékút-hálózat A mellékút hálózaton belül kiemelten kell kezelni azokat a mellékutakat, melyek a főúthálózat kiegészítéseként több településen áthaladva, térségi jelentőségű szerepkört töltenek be. Nógrád megyében: 5 térségi útvonal kialakításával számolnak Ezek közül három a megye belső kapcsolatait javíthatja, kettő Heves és BAZ megyék irányába segítheti a közlekedést.
7
Vasúti közlekedés Elsősorban a személyközlekedés terén jelentős. Számolnak a helyiérdekű, elővárosi jellegű vasúti közlekedés igényével Salgótaján-Somoskőújfalu-Bátonyterenye között. Műszaki feltételek megteremtése: -pályarehabilitáció a vonal teljes hosszán -villamosítás a vonal teljes hosszán -második vágány építése Selyp-Jobbágyi-Zagyvapálfalva-Salgótarján közötti szakaszon
8
Vízi közlekedés Hajózásra alkalmatlan vizek Az Ipolyon a vízi túrázás feltételeinek javítását célszerű előirányozni. Légi közlekedés Nem lehet számolni polgári, menetrendszerű légi közlekedés céljaira alkalmas, kereskedelmi repülőtérrel. (Bolyk (Szlovákia) 40 km-re van Salgótarjántól)
9
Kerékpáros közlekedés
Egyetlen kerékpárútja Nógrád megyének: Hollókő-Rimóc Kialakítandó: -Dunakanyar-Ipolymente: Budapest-Vác-Szob-Letkés-Balassagyarmat -Ipolytarnóc-Litke-Salgótarján-Somoskőújfalu Térségi jelentős kerékpárutak: -Naszály-Börzsöny túra útvonal -Keleti-Börzsöny túra útvonal -Duna-Mátra túra útvonal -Hatvan-Salgótarján kerékpáros túra útvonal -Észak-Déli kerékpáros főtengely -Nógrád-Borsod kerékpáros túraútvonal
10
Hidak Nógrád megyében 347 híd van Nógrád megyében, 2,5 km hosszú, a hídfelület m² Az országban 6907 híd van, m² Nógrád megyében 7 híd tartozik a kiemelt híd kategóriába. 5 műemlék híd van. Hidak fajtái: fahidak, vasúti hidak, acél gerinclemezes, vasbeton lemezhíd, acél rácsos híd, sínbetétes teknőhíd,
11
Ipoly hidak 47 volt a háború előtt, ma 12 áll. Új hidak épülhetnek:
-Ráróspuszta-(Rárós)Trenc között -Pösténypuszta-Pető (Pet’ov) -Nógrádszakál-Bussa (Busince) -Hugyag-Szécsénykovácsi (Kovásovce) -Őrhalom-Ipolyvarbó (Vrbovka) -Újkóvár-Kovár (Koláre) -Drégelypalánk-Ipolyhídvég(Ipelské Predmostie) -Vámosmikola-Ipolyszántó (Pastovce) -Ipolydamásd-Helemba (Chl’aba)
12
Köszönöm a figyelmet Pintérné Kanyó Judit Budapesti Corvinus Egyetem 2009.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.